جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

شاخص قدرت نظامی آمریکا از نگاه هریتیج

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: اندیشکده بنیاد هریتیج با انتشار شاخص خود از قدرت نظامی آمریکا، به ارزیابی چالش‌ها و فرصت‌های نیروهای نظامی این کشور در  سال 2016 پرداخت.

این اندیشکده در گزارش خود آورده است: آمریکا برخوردار از نیروی‌های مسلحی است که در درجه اول باید به محافظت از کشور در برابر حمله و حفاظت از منافع آن در خارج بپردازند. کاربردهای ثانویه ای که از ارتش آمریکا می شود، عبارتند از: کمک به مقامات غیرنظامی در زمان فاجعه یا مانع شدن از اینکه دشمنان به تهدید منافع آمریکا بپردازند، اما هدف اصلی این نیرو، ممکن ساختن این وضعیت است که واشنگتن در صورت لزوم اراده خود را به طور فیزیکی بر دشمن تحمیل کند.

در نتیجه، درک وضعیت نظامی آمریکا با توجه به منافع امنیت ملی حیاتی آمریکا، تهدیدات برای این منافع و چارچوبی که آمریکا در آن ممکن است مجبور به استفاده از « قدرت سخت » شود، بسیار مهم است. علاوه بر این، مهم است که بدانیم این سه حوزه – محیط‌های عملیاتی، تهدیدها و وضعیت فعلی نظامی آمریکا با گذشت زمان به چه شکل تغییر می‌کنند.

باید توجه داشت این تغییرات می تواند پیامدهای قابل توجهی بر سیاست‌های دفاعی و سرمایه‌گذاری داشته باشد.

با نگاهی به جهان به صورت محیطی که در آن نیروهای آمریکایی برای حفاظت از منافع آمریکا فعالیت می کنند، این شاخص بر سه منطقه اروپا، خاورمیانه و آسیا تمرکز کرد. این تمرکز به سبب همگرایی منافع حیاتی آمریکا و بازیگرانی بوده است که قادرند این منافع را به چالش بکشند.

اروپا

اروپا عمدتا محیطی پایدار، پخته و دوستانه و محل قرار گرفتن قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین متحدان آمریکاست. آمریکا بر اساس قراردادها، پیوندهای قدرتمند اقتصادی و روابط ریشه دار فرهنگی با اروپا ارتباط دارد.

شرکای آمریکا در این منطقه به لحاظ سیاسی با ثبات هستند و با وجود مقروض بودن، خود اقتصادهایی پخته دارند. کشورهای اروپایی ارتش‌هایی نسبتا مدرن (هر چند در حال کوچک شدن) دارند. حضور درازمدت آمریکا در منطقه، این کشور را به پایگاه و زیرساخت حمایتی به خوبی تثبیت شده‌ی اروپا تبدیل کرده است و چارچوب اقدام هماهنگ که به واسطه ناتو به وجود آمده است، منطقه را کاملا برای عملیات نظامی مطلوب کرده است.

خاورمیانه

در مقابل، خاور میانه منطقه ای عمیقا آشفته و تقسیم شده به سبب درگیری هاست که رژیم‌های اقتدارگرا آن را اداره می کنند و تعداد فزاینده ای از گروه‌های تروریستی و دیگر گروه‌های بی‌ثبات‌کننده در آن وجود دارند. آمریکا با وجود برخورداری از مشارکت‌های قوی در منطقه، منافعش با چالش‌های امنیتی و سیاسی، تروریسم بین‌المللی و تهدید بالقوه از طرف ایران محاصره شده است. آنچه این چالش‌ها را تا حدی جبران می‌کند، تجربه ارتش آمریکا در منطقه و استقرار زیرساخت‌هایی است که واشنگتن در مدت نزدیک به 25 سال ایجاد کرده و گسترش داده است.

آسیا

از ویژگی‌های مشخص آسیا گستردگی آن است که 30 درصد از مساحت خشکی جهان را شامل می شود. این منطقه شامل متحدان دیرینه آمریکاست که با ثبات و دارای اقتصادهای پیشرفته هستند، ولی مسئله مسافت، عملیات نظامی آمریکا را در منطقه از لحاظ زمان و ارسال امکانات از طریق دریایی و هوایی در زمان‌های مورد نیاز دشوار می کند.

به طور کلی از نظر آمریکا، شرایط فعلی جهان اکنون «مطلوب» ارزیابی می شود و این به معنای آن است که ارتش آمریکا باید قادر باشد قدرت نظامی خود را در هر نقطه از جهان در صورت لزوم نشان دهد و به دفاع از منافع خود بدون مخالفت قابل توجه یا سطوح بالایی از خطر بپردازد.

تهدیدات برای منافع آمریکا

هر یک از شش بازیگر تهدیدکننده‌ای که در این ارزیابی بررسی شدند – بازیگران دارای ابزار تهدید و یک الگوی رفتاری تحریک کننده – در طول سال 2015 همچنان تهاجمی خواهند بود و در مجموع همبستگی غافلگیر‌کننده‌ای از قابلیت‌های فیزیکی و استحکام یا انسجام حکومت وجود نخواهد داشت.

تمام شش تهدید در رفتار و تاثیر بر مناطق خود کاملا مشکل ساز بوده‌اند، ولی روسیه و چین همچنان نگران‌کننده‌ترین تهدیدها هستند. این نگرانی به دلیل سرمایه‌گذاری‌های آنها در نوسازی و گسترش سریع توانایی‌های نظامی تهاجمی خود و به دلیل تاثیر ماندگارتر آنها در مناطق مربوطه خود از طریق اقداماتی مانند مشارکت فعال روسیه در درگیری در اوکراین و اقدامات تحریک‌کننده چین در جزایر در آب‌های بین‌المللی مورد مناقشه در دریای چین جنوبی بوده است.

کره شمالی نیازمند توجه دائم است، نه به این دلیل که دارای توانایی قابل توجهی برای استفاده از قدرت مبارزه متعارف علیه آمریکا به طور مستقیم است، بلکه به دلیل داشتن سلاح هسته ای که قادر به رسیدن به تاسیسات نظامی آمریکا و شرکای امنیتی و اقتصادی مهم واشنگتن در منطقه است. علاوه بر این، جنگ متعارف بین کره شمالی و کره جنوبی، نتایج عمیقی را برای اقتصاد جهان به همراه خواهد داشت.

به همین شکل، فعالیت‌های تروریستی در پاکستان و افغانستان، دارای پتانسیل قوی برای زدن جرقه یک درگیری در مقیاس بزرگ بین پاکستان و هند (دو قدرت هسته‌ای) یا حتی ایجاد تهدید هسته ای برای دیگران در صورتی است که تندروها کنترل زرادخانه هسته‌ای پاکستان را به دست آورند یا موجب بی‌ثباتی دولت پاکستان شوند. در نتیجه، کنترل مثبت بر موجودی سلاح‌های هسته‌ای از بین خواهد رفت.

در نهایت، اگر ایران و گروه‌های فعال در خاورمیانه توانایی فیزیکی بیشتری برای نمایش قدرت نظامی در خارج از مناطق اطراف خود به دست آورند، نسبت به اکنون تهدید بزرگ‌تری برای منافع امنیتی آمریکا به شمار خواهند رفت.

روی هم رفته، اینطور باید ارزیابی کرد که تهدید جهانی برای منافع ملی مهم آمریکا در سال 2015 افزایش یافته است.

وضعیت قدرت نظامی آمریکا

در نهایت، این اندیشکده قدرت نظامی آمریکا را در سه حوزه ارزیابی کرده است که عبارت بودند از: قابلیت، ظرفیت و آمادگی. این سه حوزه ارزیابی برای این پرسش‌ها مهم هستند که آیا آمریکا مقدار کافی از قدرت نظامی مناسب و مدرن در اختیار دارد و اینکه آیا واحدهای نظامی قادر به انجام عملیات نظامی در زمان تقاضا و به شکل مؤثر هستند.

موضوع مشترک همه نیروهای مسلح آمریکا و توانایی هسته ای این کشور، اضمحلال نیروها به سبب سال‌ها سرمایه‌گذاری پایین، اجرای ضعیف برنامه‌های نوسازی و اثرات منفی کاهش بودجه بر آمادگی و ظرفیت نظامی است.

در حالی که ارتش پس از 11 سپتامبر سال 2001 به شدت بر عملیات‌ها در درجه اول در خاورمیانه و مکان‌های دیگر متمرکز بوده، تجربه با ارزش رزمی، زودگذر بوده است. تجربه با ارزش جنگ در طول زمان با خروج نظامیان دارای تجربه از نیروها از بین می‌رود و این تجربه‌ها صرفا برای عملیات آینده که مشابه باشند، ربط مستقیم خواهد داشت.

بنابراین، هر چند نیروی مشترک فعلی در برخی از انواع عملیات، با تجربه است، این نیرو هنوز پیر است و توانایی آن برای انجام عملیات کاهش می‌یابد.

این خصوصیت‌ها نشان داده شده بازتابی از صلاحیت هر کدام از اعضای نیروهای مسلح یا حرفه ای‌گری نیروهای مسلح یا نیروی مشترک به صورت یک کل نیست. این خصوصیت‌ها همچنین نشاندهنده قدرت نسبی ارتش ایالات متحده نسبت به ارتش‌های دیگر در سراسر جهان نیستند. در عوض، آنها ارزیابی سازمانی، برنامه‌ریزی و کارآمدی قدرت نظامی سخت آمریکا هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *