جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
نگاه غربی به حاکمیت فضای سایبری
سینان اولگن در تحلیل که اندیشکده کارنگی منتشر کرد، نوشت: اداره ضعیف بین المللی فضای سایبری در تناقض شدید با گام های شتابان چالش هاست. آمریکا و اتحادیه اروپا نیاز به اتخاذ چشم انداز سیاسی مشترکی برای تعیین نظام هایی دارند که بتواند فضای سایبری را در جهت منافع نسل آتی اداره کند.
نقش شرکای فراآتلانتیک
با در نظر گرفتن مرزهای اقتصادی و فناوری، منافع ذاتی آمریکا و اروپا ایجاب می کند که نقش تاثیرگذاری در ایجاد قواعد سایبری ایفا کنند. به همین خاطر، واشنگتن و بروکسل برای ایجاد هنجارهای چندجانبه، کشورهای ثالث را در مسائل سیاست سایبری شرکت دادند.
فعالیتهای فراآتلانتیکی می تواند تاثیر این فعالیت های مختلف را در تعیین و شکل دهی مشترک این دستور کار جهانی بلندپروازانه بهبود بخشد.
میسر بودن هر نوع اقدام مشترک به پتانسیل همگرایی بین واشنگتن و بروکسل در حوزه های سیاسی مهم مربوط به فضای سایبری نظیر حریم آنلاین، آزادی و اداره اینترنت، امنیت سایبری و جنگ افزار سایبری بستگی دارد.
در این خصوص، تا اندازه زیادی همگرایی عملی و بالقوه بین شرکای فراآتلانتیکی وجود دارد و این حوزه ها بایستی اساس رویکرد جدید در ایجاد چارچوب سیاسی جهانی را برای فضای سایبری ارائه کند.
چگونگی سرمایه گذاری در حوزه های همگرایی
بایستی هنجارهای مربوط به همکاری دولتی- صنعتی درباره جمع آوری و بازیابی انبوه داده ها ایجاد شود و برای ارتقای اعتماد در اینترنت، شرکای فراآتلانتیک باید قانون رفتاری مشترکی برای تنظیم تعامل بین بنگاه های دولتی، شرکت های بزرگ اینترنتی و گردانندگان داده ها در دسترسی آنلاین داده ها ایجاد کنند.
علاوه بر این، ابزار چندجانبه جدیدی برای جلوگیری از جرایم سایبری تولید شود و شرکای فراآتلانتیک باید برای تشخیص و تحلیل حملات سایبری، روش های مطمئن جدیدی خلق کنند تا اینکه مجرمان به راحتی قابل شناسایی باشند و بیش از پیش از حملات آتی جلوگیری شود.
برای تعیین مجازات جاسوسی سایبری اقتصادی، قوانین تجارت بین المللی اصلاح شود و چنین تغییراتی در قوانین سازمان تجارت جهانی مستلزم اقدام مشترک به رهبری شرکای فراآتلانتیک است. مضاف بر این، تلاش ها برای تدوین قوانین مربوط به فن آوری های نظارتی عملی شود و شرکای فراآتلانتیک بایستی این تلاش ها را رهبری کنند تا ظرفیت نظامهای غیرلیبرال در تحدید آزادی اینترنتی به حداقل برسد.
و در نهایت اینکه، برای بازدارندگی سایبری باید توافقی حاصل شود تا ناتو رویکرد قدرتمندانهای اتخاذ کند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی راهبردی را اتخاذ کرده که بر ارتقای مقاومت این ائتلاف در برابر حملات سایبری متمرکز است. با این حال، ناتو در بهبود بازدارندگی کلی خود به موضع تهاجمی تری نیازمند است.
0 Comments