جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

اوباما و تقسیم هزینه های جنگ

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: آمریکا در عمل در حال اتکا به توان قدرت های منطقه ای برای پیشبرد منافع خود در خاورمیانه است. این راهبرد در کنار فرصت هایی همچون صرفه جویی در هزینه ها و گرفتار نشدن در خشم افکار عمومی داخلی، واجد تهدیدهایی از جمله عدم کنترل بر رفتار قدرت های منطقه ای و تحلیل رفتن جایگاه این کشور در مسایل منطقه است.

آندریاس کریگ در تحلیلی که اندیشکده چتم هاوس منتشر کرد، نوشت: از منظر ژئواستراتژیک، در عصر مخاطره آمیزی که مداخله نظامی لزوما باید پیشگیرانه باشد و در محیط عملیاتی پیچیده ای که خطوط بین فعالان دولتی و غیردولتی نامشخص است، آمریکا خود را در دوراهی تغییر از دنیای تک قطبی به دنیای هیچ – قطبی می یابد. از نظر داخلی، سیاست دولت اوباما در خاورمیانه تحت تاثیر میراث دوره بوش، یعنی خستگی عمومی از جنگ، اقدامات ریاضتی و کاهش عملیات های نظامی است.

مفهوم جنگ نیابتی

جنگ نیابتی را می توان جنبه ای از جنگ شراکتی (تشریک هزینه های جنگ) دانست که در آن درجه ای از همکاری راهبردی و عملیاتی بین نیروهای منظم و نامنظم قابل تعریف است.

دکترین اوباما

پس از دو جنگ پرهزینه (افغانستان –عراق)، اوباما مصمم بود که عملیات نظامی بایستی اولا به دفاع از منافع حیاتی آمریکا محدود شود و ثانیا، توسط نیروهای نظامی اندک و انعطاف پذیری انجام گیرد که با همکاری متحدان محلی و به صورت چند جانبه عمل می کنند. بنابراین، اهداف سیاست خارجی آمریکا تغییری نکرده، فقط ابزار دستیابی به این اهداف تغییر کرده است.

واشنگتن به این واقعیت پی برده است که آمریکا دیگر قدرت مطلقه نیست و بنابراین در راهبرد امنیت ملی 2015 به وضوح بیان شده است که «زمانی که منافع ما مستقیما تهدید نمی شود، ما به دنبال بسیج متحدان و شرکاء خواهیم بود».

از این رو، جوهره اصلی دکترین اوباما عبارتست از تقسیم و تشریک هزینه ها هم از نظر راهبردی و هم از نظر عملیاتی؛ در سطح راهبردی، این دکترین به لزوم اقدام جمعی از طریق جنگ ائتلافی تاکید می کند و در سطح عملیاتی هم به جنگ پنهان، تکیه بر سیستم عامل های فن آوری، عملیات ماموران سیا اولویت می دهد.

واکنش به فقدان امنیت در خاورمیانه

اوباما در موقعیت های مختلف بیان کرده است که «در نهایت، حل همه مشکلات خاورمیانه کار آمریکا نیست. مردم خاورمیانه باید برخی از این مشکلات را خودشان حل کنند».

تفویض اختیار و هزینه ها به شرکای منطقه ای توسط آمریکا به روش ها و شکل‌های مختلف صورت گرفته است. به طور غیر مستقیم، آمریکا هزینه جنگ با داعش در عراق را بر دوش ایران انداخته است. نوع مستقیم جنگ نیابتی عبارت است از کمک نظامی آمریکا به متحدان عرب.

انگیزه های جنگ نیابتی اوباما

انگیزه دولت اوباما برای توسل به جنگ نیابتی به انکارپذیری، مشروعیت، ضرورت، هزینه ها و قابلیت های این جنگ برمی گردد. مهم ترین عامل در تصمیم گیری آمریکا به طور حتم عبارتست از رابطه بین ضرورت و هزینه ها. بحران های خاورمیانه ظاهرا برای منافع ملی آمریکا آنقدر اضطراری نبودند که شایسته مداخله باشند، زیرا علاوه بر هزینه های مالی هزینه های سیاسی بالقوه ناشی از بازگشت جسد سربازان به خانه را به دنبال دارد.

پیامدهای جنگ نیابتی برای آمریکا

جنگ نیابتی، گزینه بی خطری برای یک حامی نیست، زیرا کشوری که سودای ابرقدرتی در سر دارد، ممکن است با خطر از دست رفتن کنترل و نظارت، تشدید بحران ها، تخریب منافع بلندمدت، مهم تر از همه، خطر از دست رفتن وجهه اخلاقی و راهبردی خود مواجه شود.

اولا، جنگ نیابتی مستلزم تفویض اختیارات به جانشین هایی است که قدرت حامی، کنترل و نظارتی بر آنها ندارد.

ثانیا، جنگ نیابتی غالبا همکاری راهبردی و عملیاتی مستقیم را برنمی تابد. این امر به ویژه در عملیات های بین نیروی هوایی حامی و نیروهای زمینی جانشین (در عراق) مصداق دارد. ثالثا، همیشه این خطر وجود دارد که جانشین ها باعث تشدید اوضاع شوند و یا کفه ترازو را به نفع دشمن تغییر دهند.

رابعا، استفاده از فن آوری در  جنگ نیابتی راهبرد آمریکا را تخریب می کند. به عنوان نمونه، می‌توان به برنامه به کارگیری پهپادها و نتایج اسف بار آنها (کشتار غیرنظامیان) اشاره کرد.

و در نهایت اینکه، جنگ نیابتی تاثیر منفی بر وجهه راهبردی آمریکا برجای گذاشته است. در بعد راهبردی، آمریکا تحت رهبری اوباما توانایی منع و اجبار بازیگران منطقه را از دست داده است.

با وجود هزینه های سیاسی، مالی و جانی کمتر جنگ نیابتی برای آمریکا، اما اتخاذ این رویکرد باعث شده تا موضع این کشور به عنوان قدرت برتر در جهان هیچ – قطبی تحلیل رود.

نتیجه گیری

تقسیم هزینه های جنگ با عوامل خارجی، در تاریخ جنگ ها سابقه دیرینه ای دارد. فقط، انگیزه ها و دلایل استفاده از جنگ نیابتی تغییر کرده است و انکارپذیری و یا فقدان ظرفیت، دیگر تنها عامل توسل به جنگ نیابتی به شمار نمی رود. جنگ نیابتی امروزه واکنش قدرت ها (قدرت های غربی) به عدم تناسب بین ضرورت و هزینه های مداخله نظامی محسوب می شود.

آمریکا به عنوان قدرتمندترین بازیگر با لزوم ریاضت های اقتصادی در بودجه بندی، تمایل مردم آمریکا به تعهدات ملی به جای تعهدات جهانی و پیچیدگی بیش از پیش محیط عملیاتی، ایفای نقش می کند. همه این عوامل باعث شده که آمریکا به دنبال ابزار جدیدی برای دستیابی به اهداف راهبردی و عملیاتی در تنش های بین المللی باشد.

تاثیر سیاست اوباما با منطق «رهبری از پشت صحنه»، به ویژه در خاورمیانه قابل مشاهده است. فعالان دولتی و غیردولتی به نمایندگان مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در جنگ نیابتی تبدیل شده اند.

از این رو، اکنون آمریکا قادر به ایفای نقش به عنوان یک هژمون جهانی نبوده و تاثیری بر رویدادهای منطقه ندارد. این یعنی کنترل هژمونی آن دیگر به آخر خط رسیده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *