جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

بلندپروازی جدید اروپا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: اندیشکده کارنگی برای ارزیابی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاداتی را به عنوان راهبرد جدید تبدیل اروپا به یک بازیگر موثر بین المللی ارایه کرد.

در این گزارش آمده است: اتحادیه اروپا باید تبدیل به موتور محرکه نظم جهانی شود و نباید به نظم موجود جهانی راضی باشد، چرا که برخی تغییرات، تهدیدکننده نظام فعلی بین المللی است. اروپا باید با تکیه بر سیاست خارجی، موجبات گسترش نظم جهانی لیبرال را فراهم کند.

 

اهداف و منافع اصلی سیاست خارجی اروپا

برای توسعه رفاه، اروپائی‌ها نیازمند یک نظام تجاری باز جهانی برای دسترسی به منابع انرژی و مواد خام هستند و برای توسعه نظم جهانی به سه چیز نیاز دارند. اتحادیه اروپا در بعد داخلی باید متحدتر، جذاب‌تر (اقتصادی) و قدرتمندتر (نظامی) باشد و در بعد منطقه‌ای و جهانی اتحادهای قوی‌تری درست کند.

 

پارادوکس های جهانی

از یک طرف جهان به سمت همگرایی بیشتر اقتصادی و اجتماعی و از طرفی از نظر سیاسی در حال تجزیه است. همه اینها در حالی اتفاق می افتد که با توجه به تغییر مسیر قدرت اقتصادی از غرب به سمت شرق سه فاکتور ژئوپلیتیک در دهه های آینده در اروپا تاثیر خواهد داشت: پتانسیل دگرگونی در چین، آینده قدرت آمریکا، همسایگان بی ثبات برای اروپا.

لذا اروپا باید به لحاظ سیاسی توجه بیشتری به چین و دمکراسی هایی در حال رشد(هند) در کنار دمکراسی های ثروتمندتر (ژاپن) کند.

از نظر این اندیشکده آمریکایی، اما نهایتا آینده مدیریت جهانی به دست ایالات متحده است، لذا اروپا باید خود را برای سناریوهای متفاوت در ارتباط با قدرت آمریکا آماده سازد.

 

اروپا چه می تواند بکند؟

با توجه به اینکه اتحادیه اروپا صاحب بیشترین شکل همگرایی و همکاری بین الدولی در جهان است، لذا ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد.

تقویت دولت از طریق نهادسازی، ایجاد ثبات و برقراری دمکراسی در همسایگان، اجرای موافقتنامه‌های تجاری با شرکا، کمک های توسعه ای و تقویت دولت‌های ضعیف، توجه به وضعیت کشورهای جنوب و شرق آسیا، حمایت از روند انتقالی در کشورهای همسایه (گرجستان ، مراکش، اوکراین) از ابزارهای مهم سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستند. همینطور توجه به تهدیدات همسایگان دورتر نیز مهم است و در این خصوص باید دو اولویت مد نظر قرار گیرد: گسترش روابط با کشورهای غرب بالکان و ترکیه.

 

یک دیپلمات، یک استراتژیست و یک رابط

وظیفه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نمایندگی عالی اتحادیه در امور خارجی و سیاست های امنیتی بوده و نقش معاون رئیس کمیسیون اروپایی را دارد.

این مقام از سه طریق می تواند نقش مشورتی خود را ایفا کند: اول توسعه خدمات عملیات خارجی اروپا. دوم اینکه وی باید از مقام خود به عنوان معاون رئیس کمیسون اروپایی دفاع کند. این به معنی احیای موافقتنامه “خوشه” زیرا این خوشه ها سبب می شوند تا دیگر کمیسیونرهای اروپایی و مدیران کل به مثابه یک تیم عمل کنند. سوم اینکه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید با ملی‌گرایی در سیاست خارجی کشورهای عضو مقابله کند.

 

توصیه هایی برای رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا      

نظام بین المللی

نقش اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر چندجانبه باید ارتقا پیدا کند. این مساله به خصوص در مورد موسساتی صادق است که قوانین مربوط به مدیریت تغییرات آب و هوایی، محیط زیست، تجارت و سرمایه گذاری ، امنیت و همچنین مجامعی که وظیفه آنان حفظ زیرساخت‌های مشترک جهانی مانند نقل و انتقال کالا و انسان از طریق دریا، هوا و خشکی را تنظیم می کند.

اتحادیه اروپا همچنین باید به روابط فراآتلانتیکی خود عمق بخشد، آمریکا مهمترین شریک اتحادیه اروپا باقی بماند، به دمکراسی های دیگر در جهت توسعه منطقه گرایی توجه شود، از سازمان‌های منطقه ای مانندASEAN حمایت کند، به چین و روسیه برای مشارکت در نظم جهانی توجه کند و از بازیگران غیردولتی مانند بخش خصوصی استفاده کند.

 

شرق اروپا و روسیه

اتحادیه اروپا باید رویکرد واقع بینانه تری نسبت به روسیه در پیش گیرد. روسیه هم اکنون به عنوان یک قدرت اقتدارگرا و در عین حال کشوری شکننده از لحاظ اقتصادی نگریسته می شود. اتحادیه اروپا باید بر اساس منافع اروپایی آماده وقوع سناریوهای متفاوت در روسیه از جمله ناآرامی های گسترده سیاسی باشد و همچنین باید به برنامه لغو روادید و تبادل کالا و سرمایه گذاری با روسیه، متنوع‌سازی عرضه کنندگان انرژی، روابط خود با کشورهای شرق اروپا و قفقاز جنوبی را عمیق تر کند.

 

خاورمیانه و شمال آفریقا

اتحادیه اروپا باید یک رویکرد بلندمدت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا داشته باشد. مهم‌ترین اولویت در این منطقه ثبات پایدار است. اما اتحادیه اروپا باید با اجتناب از ابراز علاقه به رهبران خودکامه، اهداف سیاسی بلندمدت را دنبال کند. به موازات نگرانی‌های امنیتی از جمله تروریسم، اتحادیه اروپا نیاز به بازار و انرژی این منطقه دارد.

اتحادیه اروپا باید با دقت بیشتری توافق با ایران در مساله هسته ای و تاثیر آن بر منافع اروپا و همچنین تاثیر آن بر قدرت‌های در حال ظهور منطقه از جمله کشورهای خلیج فارس را مد نظر داشته باشد.

در این منطقه باید روی روندهای سیاسی تاکید داشته باشیم، نه بازیگران. بدین معنی که به دنبال احزاب سیاسی نباشیم، بلکه از پارلمان ها حمایت کنیم.  

 

آسیا اقیانوسیه

اروپا منافع زیاد و نفوذ کمی در آسیا اقیانوسیه دارد. این منطقه در حال حاضر به لحاظ اقتصادی وضعیتی خوب و به لحاظ سیاسی وضعیت بدی دارد، بنابر این اروپا به عنوان یک شریک عمده برای این منطقه باید برای حل مشکلات آن آمادگی داشته باشد. باید برای آسیا یک استراتژی و برای چین یک سیاست خاص داشته باشیم.

 

امنیت بین المللی

اروپا باید خوداتکایی‌اش را افزایش داده و به لحاظ استراتژیک فعال‌تر عمل کند. امنیت اروپا اکنون وابسته به آمریکا است و تداوم این امر مخاطره‌آمیز، چرا که آمریکا مانند گذشته تمایلی به سرمایه گذاری نظامی و غیرنظامی بر روی امنیت اروپا ندارد.

آژانس دفاعی اروپایی باید بر دولت های این منطقه جهت مشارکت در تامین تجهیزات دفاعی و بازنمودن بازارهای دفاعی آنان فشار وارد کند. اتحادیه به دلیل محدودیت منابع، باید تمرکز امنیت بین المللی خود را بر روی دولت‌های ضعیف و چالش‌های امنیتی (امنیت دریایی و تروریسم و سایبر) قرار دهد. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید منابع قابل توجهی را به این موضوعات که به سرعت در حال تحول است، اختصاص دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *