جدیدترین مطالب

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت

سفیر و معاون نمایندگی پاکستان در سازمان ملل خواستار توقف ماشین جنگی اسرائیل در نسل‌کشی مردم غزه شد و افزود: تلاش رژیم اشغالگر اسرائیل برای گسترش جنگ غزه به ویژه تجاوز به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، صلح منطقه‌ را تهدید کرده است.

وزیر اسرائیلی: کل غزه را نابود کنید

وزیر دارایی رژیم اسرائیل از موساد خواست که تمام سران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را ترور کند و ارتش اسرائیل نیز غزه را به طور کامل ویران کند.

Loading

پیامد جهانی رقابت ریاض با تهران

۱۳۹۵/۰۳/۳۱ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: پیامد رقابت های ریاض و تهران به فراتر از مرزهای منطقه خلیج فارس و به بازارهای متزلزل انرژی و در نتیجه اقتصاد جهانی رسید.

سوزان ملونی در تحلیلی که اندیشکده بروکینگز منتشر کرد، نوشت: در اوپک، نمایندگان ریاض و تهران با نگرانی به هم چشم دوختند و اختلاف های دنباله دار آنها مانع به نتیجه رسیدن پیشنهاد تعیین سقف تولید در نشست اخیر سازمان کشورهای صادر کننده نفت شد.

این نتیجه غیرقابل پیش بینی نبود؛ تلاش مشابهی به منظور ایجاد اتفاق نظر در زمینه تثبیت میزان تولید بین این گروه و تعدادی از تولیدکنندگان غیر عضو اوپک نیز در ماه آوریل ناکام مانده بود.

ایران و عربستان سعودی دلایل زیادی برای ادامه دادن به استخراج نفت برای آینده قابل پیش بینی دارند. از زمان لغو تحریم های ایران در ماه ژانویه، ایران مصمم بوده که زمان و درآمد از دست رفته را جبران کند.

به نظر می رسد عربستان سعودی هم آمادگی دارد به تولید بالای نفت به عنوان بخشی از راهبرد بزرگ‌تری که هدف آن حفظ سهم بازار و کاهش تولید کشورهای غیرعضو اوپک است، ادامه دهد.

محرک های اقتصاد هر دو کشور با رقابت ژئواستراتژیک شدیدی که بین آنها وجود دارد، در هم آمیخته، رقابتی که اکنون شدت یافته است.

اما در حالی که دو کشور اکنون بر سر تولید و قیمت نفت با یکدیگر مبارزه می کنند، هم عربستان سعودی و هم ایران آشکارا برای آینده خود در دوران بعد از نفت نیز برنامه ریزی می کنند.

ایران و عربستان هر دو اعلام کرده اند قصد دارند دوران وابستگی نفتی شان پایان یابد و از برنامه های بلندپروازانه ای که برای تجدید ساختار اقتصادهای پرده برداری کرده اند؛ طرح هایی که اگر اجرایی شوند در نهایت کشور، جامعه و کل منطقه را متحول خواهند کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *