جدیدترین مطالب

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

أحدث المقالات

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

گشایشی در بن بست روند مینسک

1398/04/03 | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه + نقد: جرقه تظاهرات ها در اوکراین در سال 14-2013 هنگامی خورد که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور این کشور، از امضای موافقتنامه، از جمله موافقنامه تجارت آزاد فراگیر (DCFTA) با اتحادیه اروپا امتناع کرد.

هرانت کستانیان و استفان مایستر در تحلیلی که مرکز مطالعات سیاسی اروپایی منتشر کرد، نوشتند: این تظاهرات ها به تدریج به انقلاب تبدیل شد و در فوریه 2014 یانوکوویچ را سرنگون کرد.

در واکنش به این رویداد، کرملین کریمه را به خود ضمیمه کرد و به سازماندهی جنگ در دونباس و ایجاد دو منطقه جدایی طلب موسوم به «جمهوری» دونباس (DPR) و جمهوری خلق لوگانسک پرداخت.

در واکنش به این تهاجم روسیه، هرچند اتحادیه اروپا و آمریکا از تحریم اقتصادی به عنوان ابزار اصلی خود برای عقب نشاندن روسیه بهره بردند، اما

در صحنه سیاسی نیز اقدامات متعددی برای توقف جنگ در شرق اوکراین صورت گرفت که تا کنون هیچ یک از آنها نتوانسته است به بحران اوکراین خاتمه دهد.

بن بست در روند مینسک 2

در میان اقدامات سیاسی انجام شده هر چند که روند مینسک 2 تا حدی شدت جنگ را کاهش داد، اما 13 بند آن اجرایی نشده است که آتش بس کامل از جمله آنهاست. علاوه بر این، خروج نیروهای مسلح خارجی، تخلیه تسلیحات سنگین و ایجاد منطقه امنیتی، عفو عمومی و مبادله اسرا نیز اجرا نشده و اصلاحات قانون اساسی و برگزاری انتحابات محلی نیز به صورت ناقص انجام شده است.

توافق غیر قابل اجرا

در واقع اجرای مهم‌ترین بندهای مینسک 2 در کوتاه مدت تا میان مدت، برای اوکراین و روسیه و جدایی طلبان مورد حمایت آن ها دشوار است. نه تنها در مورد موارد خاص اختلافاتی وجود دارد، بلکه نحوه اجرای توافق هم جای بحث جدی است.

اکراه روسیه

روسیه در این جنگ تابه حال خود را بی طرف جلوه داده است که این امر رسیدن به هر نوع راه حلی را دشوار می سازد. گرچه جنگ نظامی تمام عیار در این مرحله به نفع روسیه نیست، اما ترک کامل خصومت ها هم برای روسیه سودی ندارد. رخدادهای فعلی در جبهه ها برای روسیه ابزاری ارزشمند محسوب می شود تا با استفاده از خطر خصومت های تازه، جامعه بین المللی و کی یف را تحت تاثیر قرار دهد و این امر موضع چانه زنی روسیه را در روند مینسک 2 بهبود می بخشد.

پیوند بحران اوکراین به سوریه

در مدت بحران اوکراین، روسیه با موفقیت توانست بحران های اوکراین و سوریه را به هم مربوط سازد. به نحوی که اکنون آمریکا به خاطر ثبات منطقه و بیرون راندن داعش دنبال حل بحران سوریه است و مسکو هم برای حفظ حوزه منافع خود، دنبال حل بحران اوکراین. وجود این گونه منافع راه را برای «راه حل های خلاقانه» هموار می سازد که با توجه به غیبت اوکراین و اتحادیه اروپا از میز مذاکره، در نهایت به ضرر اوکراین تمام خواهد شد.

ناتوانی اوکراین

بعید است که اوکراین در فضای بی ثبات سیاسی فعلی بتواند در قانون اساسی اصلاحات موثری در مورد تمرکززدایی، مخصوصا در مورد مناطق دونتسک و لوگانسک انجام دهد. برای این تحقق این امر، مقامات اوکراین نیازمند حمایت عمومی و تصمیم پارلمان هستند و این حمایت عمومی تا زمانی که اوضاع در قلمرو تحت تصرف جدایی طلبان پرآشوب باشد و آتش بس کامل وجود نداشته باشد، عملی نخواهد شد.

ترتیب اجرا

روسیه و اوکراین درباره سلسله مراتب اجرای توافق هم اختلاف دارند. در حالی که از نظر کی یف، نخست باید آتش بس، خروج تجهیزات نظامی، نیروهای خارجی و ستیزه جویان، مبادله اسرا و کنترل مرزی اجرایی شوند، در مقابل، اولویت های کرملین عبارتند از اصلاحات قانون اساسی با تاکید بر تمرکززدایی، انتخابات، تصویب قوانین وضعیت خاص در بخش های معینی از دونباس و عفو عمومی.

محدودیت دیپلماسی و تحریم

سیاستمداران هر دو کشور اوکراین و روسیه در بن‌بست فرایند مینسک سهیم بوده‌اند. در حالی که رئیس جمهور پترو پروشنکو و آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر سابق، از این مساله بهره گرفتند تا توجهات را از اصلاحات ضعیف و بحث های داخلی منحرف سازند، از طرف دیگر، روسیه هرچه را که می خواست در توافق مینسک 2 وارد کرد، از جمله: تمرکززدایی، استقلال نواحی جدایی طلب و عفو عمومی. رهبران اوکراین هم زیر فشار نظامی جدایی طلبان و ارتش روسیه، به پذیرش این توافق گردن نهادند. با این حال، اکنون رهبران روسیه برای اتلاف وقت، مقامات اوکراین را به عدم اجرای توافق مینسک متهم می سازند و این درحالی است که با گذشت زمان، اوضاع در اوکراین به خاطر مناقشات سیاسی و وخامت اوضاع اقتصادی بدتر می شود.

تداوم تحریم ها

در حالی که تحریم ها مهم‌ترین مساله مربوط به روابط روسیه و اتحادیه اروپاست، اما از آنجائی که برخی از نمایندگان اعضای اتحادیه اروپا  اظهاراتی ضد تحریم بیان نموده اند، کرملین به این نتیجه رسیده است که می تواند بدون اینکه در جهت اجرای توافق مینسک گامی بردارد، از تحریم‌ها خلاص شود. در واقع، اتحادیه اروپا در تحریم روسیه هماهنگ و مصمم نیست.

این امر موضع اتحادیه اروپا را در مذاکرات ضعیف ساخته و به اعتبار آن در کی‌یف و کل منطقه آسیب خواهد زد. همچنین، ناتوانی اتحادیه اروپا برای تداوم تحریم‌ها چنین پیامی را به مسکو خواهد رساند که بی ثبات سازی کشورهای همسایه این اتحادیه حتی از طریق عملیات نظامی پیامدی ناچیز خواهد داشت و یا اصلا پیامدی به همراه نخواهد داشت.

راه پیش رو

هرچند که توافق اصلاح شده مینسک 2 مستلزم آتش بسی کامل و عملی است اما گام بعدی نیازمند نظارت بین المللی بر خطوط بین دولت اوکراین و مناطق جدایی طلب از یک طرف و مرز اوکراین و روسیه از طرف دیگر است. اگرچه می توان اجرای این پیش‌شرط‌ها را با رفع تدریجی تحریم ها هماهنگ کرد، اما چنانکه پیشرفت ها به بن بست برسد یا از مسیر خود منحرف شود، باید امکان برگشت تحریم ها و تشدید آنها وجود داشته باشد. این موارد زمینه را برای برگزاری انتخابات در مناطق جدایی طلب، تغییرات احتمالی در قانون اساسی اوکراین و تمرکززدایی آماده خواهد ساخت.

و در نهایت، تا زمانی که دولت اوکراین تثبیت نشود و نهادهای اجتماعی و امنیتی حیاتی بازسازی نشود، برگزاری انتخابات در مناطق جدایی‌طلبان و تحکیم موضع آنها در قبال کی‌یف خطرناک است. اگر هدف اتحادیه اروپا  تضمین ثبات و امنیت در اروپاست، پس بنابراین باید به کارآیی نهادهای کشور اوکراین به عنوان پیش شرط این امر کمک کند. فرایند موفقیت‌آمیز اصلاحات و ثبات اوکراین مایه بهبود موضع چانه زنی اتحادیه اروپا می‌شود و در راه دستیابی به صلح پایدار در اروپا، موضع این اتحادیه را در قبال روسیه و جدایی طلبان تقویت خواهد کرد.

نقد و بررسی:

این تحلیل مبتنی براین فرض استوار شده است که اجرای توافقات صلح در اوکراین از جمله مینسک 2 بدون تقویت مواضع اتحادیه اروپا و آمریکا در برابر روسیه امکان‌پذیر نخواهد بود. این در حالی است که آنها به جزء ابزار تحریم از اهرم فشار دیگری برای عقب نشاندن روس ها بهره نبرده اند. مضاف برآنکه ناتوانی در تداوم همین تحریم ها نیز به نضعیف موضع آنها در برابر روسیه منجر شده است.

از سوی دیگر، روس ها به خوبی توانسته اند از مولفه های گوناگون داخلی و منطقه ای برای تغییر موازنه قوا به نفع خود بهره ببرند. همچنانکه پیوند زدن سرنوشت بحران اوکراین به سوریه با در نظر گرفتن منافع آمریکا در این کشور و حمایت از ادامه روند اضطرار و خصومت در اوکراین به تقویت قدرت چانه زنی مسکو در مذاکرات کمک کرده است.

 نویسنده مقاله در حالی تشدید حمایت های اتحادیه اروپا و آمریکا از دولت کی یف برای اجرای بندهای آتش بس مینسک 2 و همچنین حفظ روند تحریم ها و حتی تشدید آن را تنها راه حل حصول پیشرفت در بن بست بحران اوکراین قلمداد می کند، که تجربه تاریخی نشان داده است روس ها معمولا در شرایط سخت، سرسختی بیشتری نشان می دهند و آنها تنها در شرایط بده بستان سیاسی است که حاضر به دادن امتیاز می شوند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *