جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟

درحالی‌که کابینه اسرائیل حمله نظامی به ایران را تصویب کرده، همراهی یا عدم همراهی امریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربی‌ها متشکل از کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اما آیا امریکا مقابل عمل انجام شده قرار خواهد گرفت یا بایدن تنش را کنترل خواهد کرد؟ برای بررسی پاسخ‌ها گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

ترکیه‌: غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری مواجه است

تهران- ایرنا- نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (به وقت محلی) در نشست شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا و فلسطین، هشدار داد که نوار غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری مواجه است.

نمایندگان کنگره آمریکا: اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند

تهران- ایرنا- گروهی از نماینده دموکرات کنگره آمریکا ادعای جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی ناقض قوانین بین‌المللی نیست را رد و تاکید کردند که (رژیم) اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند.

لندن: اسرائیل باید دسترسی بدون مانع آنروا به شمال غزه را فراهم کند

تهران- ایرنا- باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در جریان نشست روز چهارشنبه (به وقت محلی) شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا و فلسطین، گفت: لندن آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را به رسمیت می‌شناسد و (رژیم) اسرائیل باید دسترسی بدون مانع این سازمان به شمال غزه را فراهم کند.

ببینید | جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل

عملیات «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق رقم خورد. این عملیات در ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین آغاز شد و اهداف مشخصی در سرزمین‌های اشغالی هدف پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک و کروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. منبع: ایرنا

درخواست کمیته آمریکایی برای تحریم نظامیان صهیونیست و بی توجهی بلینکن به جنایات صهیونیست‌ها

تهران- ایرنا- وب سایت آمریکایی پرو پابلیکا بامداد پنجشنبه گزارش داد که یک کمیته وابسته به وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار تحریم برخی از واحدهای نظامی رژیم صهیونیستی به خاطر نقض حقوق بشر شده بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به آن توجهی نشان نداده است.

ببینید | تصاویری از حمله ترکیبی موشک‌ الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اسرائیل

تصاویری از حمله ترکیبی موشک های هدایت شونده الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اطلاعات تیپ ۱۴۶ ارتش اسرائیل در عرب عرامشه در شمال فلسطین اشغالی را مشاهده می‌کنید. در این عملیات ابتدا رزمندگان مقاومت یک پهپاد شناسائی را بر روی هدف ارسال نموده و آن را شناسائی می‌کنند و پهپاد بدون هیچ آسیبی دور از چشم رادار ها به سلامت داخل لبنان بر می‌گردد. منبع: اخرین خبر

Loading

شکار انسان؛ گردشگری در سال 2200؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: رسانه ها بسیار به ارایه و نمایش مرگ می پردازند، به طوری که مرگ به نوعی تفریح و سرگرمی تبدیل شده است؛ اگر این روند ادامه یابد، احتمال تحقق سناریوی گردشگری سیاه در آینده، چندان دور از ذهن نخواهد بود.

دنیل ویلیام مکنزی رایت، استاد دانشگاه لنکشایر مرکزی انگلیس در مقاله ای که در مجله فیوچرز منتشر شد، با طرح این سوال که انسان در چه شرایطی حاضر به پرداخت پول برای تماشای مرگ انسانی دیگر برای تفریح و سرگرمی است؟ به بررسی ویژگی های گردشگری در گذشته و حال و ارتباط آن با مرگ پرداخته و برای فهم این منظور، دیدگاه گردشگری سیاه را به بوته آزمایش گذاشت.

وی در این مقاله نوشت: مرگ به عنوان یک نمایش در فضای اجتماعی، پدیده ای جدید نیست و در حقیقت، مطالعه تاریخی حاکی از آن است که در گذشته، مرگ به شکل فعالیتی اجتماعی و حضور واقعی مردم در صحنه ای که مرگ در آن اتفاق می افتد، برای مردم جذابیت بیشتری نسبت به امروز داشت.

مسابقات گلادیاتورهای رومی ها و اعدام در ملاء عام مثال های کاملا مستندی از تاریخ به شمار می روند. این در حالی است که جنگ های معاصر، یعنی نبرد برای زمین و منابع نیز بازتابی از جنگ های قرون وسطی برای کسب قدرت بوده و مداخله و ارتباط ما با مرگ در طول زمان تداوم داشته است.

  1. گردشگری سیاه: گذشته و حال

بررسی و فهم شکل های تاریخی و مدرن فعالیت های گردشگری سیاه، موید رابطه بشر با مرگ به صورت ماهیتی اجتماعی در طیفی از غصه تا نمایش بوده است.

– عرضه گردشگری سیاه: استون، گردشگری سیاه را «سفر به مکان‌های ظاهرا ترسناک مربوط به مرگ و مصیبت» تعریف می کند. مفهوم گردشگری سیاه توجه محافل ادبی و رسانه ای را جلب کرده و همین طور، مقصدهای مختلفی در کنار و گوشه جهان مخاطبان خود را جذب و محسور خود ساخته است. امر مسلم این است که گردشگری سیاه، به عنوان یک فعالیت واقعی، در طول تاریخ عملا وجود داشته است هرچند که به صورت اسمی، چنین نبوده است. مشارکت مردم در تماشای واقعی اعدام های در ملاء عام به عنوان نمایشی عمومی، در گذشته بیشتر از حال حاضر بوده است. با این حال، در طول قرن گذشته، گردشگری سیاه روبه تنوع و گسترش بوده است. برای مثال، اسمیت (1998) معتقد است که مکان ها یا مقصدهای مرتبط با جنگ، بیشترین گردشگر را جذب کرده اند.

– تقاضا برای گردشگری سیاه: گردشگری سیاه پدیده ای دارای عرضه و تقاضاست و با توجه به دامنه و میزان مکان ها، طبقه بندی مکان ها و تجربه های سیاه، کار پیچیده ای است. انواع جاذبه ها و مکان ها، با توجه به نمای اخلاقی، شکل فضایی، فرهنگی و تاریخی آنها و با در نظر گرفتن عملکرد آنها در جذب گردشگر، بسیار مختلف هستند. بنابراین، مکان های گردشگری سیاه متنوع بوده و برای بازدیدکننده ها تجارب مختلفی ایجاد می کنند اما به خاطر ارتباط آنها با مرگ، می توان آنها را زیر یک عنوان طبقه بندی کرد.

علاقه، شیدایی و توجه انسان (چه در گذشته و چه در حال حاضر) به جاذبه های سیاه واقعیت دارد و تا زمانی که این علاقه وجود داشته باشد، عرضه این جاذبه ها نیز وجود خواهد داشت. هنگامی که به پتانسیل گردشگری در آینده توجه می کنیم توجه به شرایط و الگوهای اجتماعی فعلی که در ادبیات آن را «عوامل» موثر در آینده می نامند نیز لازم است.

  1. «شکار انسان» و آینده گردشگری

اعتقاد بر این است که گردشگری سیاه از دیرباز یک فعالیت انسانی بوده و عرضه و تقاضا در جذب گردشگر موثر بوده است. برهمین اساس متن زیر بیانگر سناریویی از آینده گردشگری سیاه است:

امروز سال 2200 است، اکنون ما در آینده پادآرمانی زندگی می کنیم که در آن توده های مستضعف و بی ارزش جامعه زیر پای نخبگان ابرثروتمند جهان قرار گرفته اند. به خاطر اتمام منابع طبیعی و پیامدهای فزاینده بلایای طبیعی در مناطق جغرافیایی آسیب‌پذیر و شکننده جهان، جمعیت جهان در منطقه محدودی که برای بقای انسان مناسب است محصور شده اند. تفریح و سرگرمی و گردشگری در نتیجه پیامدهای مستقیم رشد و تحول در توسعه فن آوری، ساختار طبقات اجتماعی، ثروت، مذهب، رشد جمعیت و مهاجرت، معنای جدیدی پیدا کرده است. دنیای کثیف و مخفی گردشگری در گذشته (2100) اینگونه بود که ابر- ثروتمندان (درصد کوچکی از نخبگان ثروتمند) به فعالیت شکار انسان‌ها مشغول می شدند. در طول این فعالیت ها این ابر-ثروتمندان ظالم در اوقات فراغت خود به سلاخی عمدی انسان ها می پرداختند با این «ادعا» که هدف‌شان کاهش جمعیت بوده، اما هیجان ناشی از آن، تقاضا برای آن را شدیدتر کرده است.

به خاطر کمبود منابع برای بقای انسان (در طول 100 سال بعدی از 2100 تا 2200)، این عمل به تدریج توسط جمعیت کثیری که بخشی از ثروتمندان نخبه محسوب می شدند، مقبولیت یافته و به رسمیت شناخته می شود. اکنون در سال 2200، انجام این عمل شکار انسان (وخرید و فروش آن) امری عادی است و در صنعت قمار شهرت یافته است. مکانی که در آن عمل «شکار انسان» انجام می گیرد، به عنوان پارک تفریحی عصر مدرن شناخته می شود (هرچند که خانه توده فقیر است). آنها نوع تغییر شکل یافته پارک های موضوعی گذشته هستند اما بسیاربزرگ‌تر و همانند بیابان هستند؛ اندازه آنها از پارک های ملی (قبلا زیستگاه حیوانات بوده است) بزرگ‌تر است و فضای باز بیشتری دارند؛ حصاری امنیتی دارند که هیچ کس (توده فقیر) نمی تواند از آن فرار کند. به لطف رشد و توسعه فن آوری، عمل شکار انسان در این شبه-پارک های موضوعی غالبا به بازی کامپیوتری شباهت دارد زیرا گردشگران (شکارچیان) به برخورد واقعی با قربانیان خود مجبور نیستند. بنابراین، در آن حس بی تفاوتی وجود دارد. از روش های شکار و قتل مختلفی از جمله دستگاه های ردیابی، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تجهیزات پیشرفته فنی و مربوط به آینده استفاده می شود. فقرا و توده های مردم بی ارزش، در این پارک های وسیع بسته در جوامع مختلف زندگی می کنند و قبیله گرایی شدید است. قبیله ها بر سر منابع اساسی زندگی (غذا و آب)، که از خیلی وقت پیش نایاب شده است، با هم می جنگند. توده های فقیر برای تامین گردشگری و تفریح نخبگان ثروتمند، به صحنه نمایش و میدان شکار آنها تبدیل شده اند.

نتیجه گیری

مرگ به عنوان یک نمایش در طول تاریخ بشری به اشکال گوناگون از شکل مذهبی تا تفریحی و سرگرمی حکمفرما بوده است. چیزی که عوض شده است طرز برخورد ما با مرگ و چگونگی تلقی افراد از مرگ بوده است. در طول تاریخ حضور در مکان هایی که مرگ واقعا اتفاق می افتاد عادی بود. اما در جوامع مدرن ارتباط مردم عادی با مرگ از طریق لنز رسانه ها بوده است. با این حال، سبک و پیام برخورد ما با مرگ و سطح احساس و عاطفه مربوط به آن (آنهم زمانی که مرگ از ما جدا شده است) عوامل کلیدی ارتباط ما با مرگ در آینده خواهد بود.

رسانه ها بسیار به ارائه و نمایش مرگ می پردازند به طوری که مرگ به نوعی تفریح و سرگرمی تبدیل شده و مردم به این واقعیت ترسناک عادت کرده و به آن بی تفاوت شده اند. از این رو، اگر این ماهیت بی رحم بشر تداوم یابد، احتمال تحقق سناریوی گردشگری سیاه در آینده چندان دور از ذهن نخواهد بود.

متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی را می توانید از این لینک دریافت کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *