جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد

تهران- ایرنا- دولت هلند جمعه اعلام کرد، در صورتی که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا پیشنهادها برای تقویت بی‌طرفی خود را اجرا کند، ازسرگیری کمک‌ها به این نهاد را بررسی می‌کند.

Loading

شکار انسان؛ گردشگری در سال 2200؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: رسانه ها بسیار به ارایه و نمایش مرگ می پردازند، به طوری که مرگ به نوعی تفریح و سرگرمی تبدیل شده است؛ اگر این روند ادامه یابد، احتمال تحقق سناریوی گردشگری سیاه در آینده، چندان دور از ذهن نخواهد بود.

دنیل ویلیام مکنزی رایت، استاد دانشگاه لنکشایر مرکزی انگلیس در مقاله ای که در مجله فیوچرز منتشر شد، با طرح این سوال که انسان در چه شرایطی حاضر به پرداخت پول برای تماشای مرگ انسانی دیگر برای تفریح و سرگرمی است؟ به بررسی ویژگی های گردشگری در گذشته و حال و ارتباط آن با مرگ پرداخته و برای فهم این منظور، دیدگاه گردشگری سیاه را به بوته آزمایش گذاشت.

وی در این مقاله نوشت: مرگ به عنوان یک نمایش در فضای اجتماعی، پدیده ای جدید نیست و در حقیقت، مطالعه تاریخی حاکی از آن است که در گذشته، مرگ به شکل فعالیتی اجتماعی و حضور واقعی مردم در صحنه ای که مرگ در آن اتفاق می افتد، برای مردم جذابیت بیشتری نسبت به امروز داشت.

مسابقات گلادیاتورهای رومی ها و اعدام در ملاء عام مثال های کاملا مستندی از تاریخ به شمار می روند. این در حالی است که جنگ های معاصر، یعنی نبرد برای زمین و منابع نیز بازتابی از جنگ های قرون وسطی برای کسب قدرت بوده و مداخله و ارتباط ما با مرگ در طول زمان تداوم داشته است.

  1. گردشگری سیاه: گذشته و حال

بررسی و فهم شکل های تاریخی و مدرن فعالیت های گردشگری سیاه، موید رابطه بشر با مرگ به صورت ماهیتی اجتماعی در طیفی از غصه تا نمایش بوده است.

– عرضه گردشگری سیاه: استون، گردشگری سیاه را «سفر به مکان‌های ظاهرا ترسناک مربوط به مرگ و مصیبت» تعریف می کند. مفهوم گردشگری سیاه توجه محافل ادبی و رسانه ای را جلب کرده و همین طور، مقصدهای مختلفی در کنار و گوشه جهان مخاطبان خود را جذب و محسور خود ساخته است. امر مسلم این است که گردشگری سیاه، به عنوان یک فعالیت واقعی، در طول تاریخ عملا وجود داشته است هرچند که به صورت اسمی، چنین نبوده است. مشارکت مردم در تماشای واقعی اعدام های در ملاء عام به عنوان نمایشی عمومی، در گذشته بیشتر از حال حاضر بوده است. با این حال، در طول قرن گذشته، گردشگری سیاه روبه تنوع و گسترش بوده است. برای مثال، اسمیت (1998) معتقد است که مکان ها یا مقصدهای مرتبط با جنگ، بیشترین گردشگر را جذب کرده اند.

– تقاضا برای گردشگری سیاه: گردشگری سیاه پدیده ای دارای عرضه و تقاضاست و با توجه به دامنه و میزان مکان ها، طبقه بندی مکان ها و تجربه های سیاه، کار پیچیده ای است. انواع جاذبه ها و مکان ها، با توجه به نمای اخلاقی، شکل فضایی، فرهنگی و تاریخی آنها و با در نظر گرفتن عملکرد آنها در جذب گردشگر، بسیار مختلف هستند. بنابراین، مکان های گردشگری سیاه متنوع بوده و برای بازدیدکننده ها تجارب مختلفی ایجاد می کنند اما به خاطر ارتباط آنها با مرگ، می توان آنها را زیر یک عنوان طبقه بندی کرد.

علاقه، شیدایی و توجه انسان (چه در گذشته و چه در حال حاضر) به جاذبه های سیاه واقعیت دارد و تا زمانی که این علاقه وجود داشته باشد، عرضه این جاذبه ها نیز وجود خواهد داشت. هنگامی که به پتانسیل گردشگری در آینده توجه می کنیم توجه به شرایط و الگوهای اجتماعی فعلی که در ادبیات آن را «عوامل» موثر در آینده می نامند نیز لازم است.

  1. «شکار انسان» و آینده گردشگری

اعتقاد بر این است که گردشگری سیاه از دیرباز یک فعالیت انسانی بوده و عرضه و تقاضا در جذب گردشگر موثر بوده است. برهمین اساس متن زیر بیانگر سناریویی از آینده گردشگری سیاه است:

امروز سال 2200 است، اکنون ما در آینده پادآرمانی زندگی می کنیم که در آن توده های مستضعف و بی ارزش جامعه زیر پای نخبگان ابرثروتمند جهان قرار گرفته اند. به خاطر اتمام منابع طبیعی و پیامدهای فزاینده بلایای طبیعی در مناطق جغرافیایی آسیب‌پذیر و شکننده جهان، جمعیت جهان در منطقه محدودی که برای بقای انسان مناسب است محصور شده اند. تفریح و سرگرمی و گردشگری در نتیجه پیامدهای مستقیم رشد و تحول در توسعه فن آوری، ساختار طبقات اجتماعی، ثروت، مذهب، رشد جمعیت و مهاجرت، معنای جدیدی پیدا کرده است. دنیای کثیف و مخفی گردشگری در گذشته (2100) اینگونه بود که ابر- ثروتمندان (درصد کوچکی از نخبگان ثروتمند) به فعالیت شکار انسان‌ها مشغول می شدند. در طول این فعالیت ها این ابر-ثروتمندان ظالم در اوقات فراغت خود به سلاخی عمدی انسان ها می پرداختند با این «ادعا» که هدف‌شان کاهش جمعیت بوده، اما هیجان ناشی از آن، تقاضا برای آن را شدیدتر کرده است.

به خاطر کمبود منابع برای بقای انسان (در طول 100 سال بعدی از 2100 تا 2200)، این عمل به تدریج توسط جمعیت کثیری که بخشی از ثروتمندان نخبه محسوب می شدند، مقبولیت یافته و به رسمیت شناخته می شود. اکنون در سال 2200، انجام این عمل شکار انسان (وخرید و فروش آن) امری عادی است و در صنعت قمار شهرت یافته است. مکانی که در آن عمل «شکار انسان» انجام می گیرد، به عنوان پارک تفریحی عصر مدرن شناخته می شود (هرچند که خانه توده فقیر است). آنها نوع تغییر شکل یافته پارک های موضوعی گذشته هستند اما بسیاربزرگ‌تر و همانند بیابان هستند؛ اندازه آنها از پارک های ملی (قبلا زیستگاه حیوانات بوده است) بزرگ‌تر است و فضای باز بیشتری دارند؛ حصاری امنیتی دارند که هیچ کس (توده فقیر) نمی تواند از آن فرار کند. به لطف رشد و توسعه فن آوری، عمل شکار انسان در این شبه-پارک های موضوعی غالبا به بازی کامپیوتری شباهت دارد زیرا گردشگران (شکارچیان) به برخورد واقعی با قربانیان خود مجبور نیستند. بنابراین، در آن حس بی تفاوتی وجود دارد. از روش های شکار و قتل مختلفی از جمله دستگاه های ردیابی، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تجهیزات پیشرفته فنی و مربوط به آینده استفاده می شود. فقرا و توده های مردم بی ارزش، در این پارک های وسیع بسته در جوامع مختلف زندگی می کنند و قبیله گرایی شدید است. قبیله ها بر سر منابع اساسی زندگی (غذا و آب)، که از خیلی وقت پیش نایاب شده است، با هم می جنگند. توده های فقیر برای تامین گردشگری و تفریح نخبگان ثروتمند، به صحنه نمایش و میدان شکار آنها تبدیل شده اند.

نتیجه گیری

مرگ به عنوان یک نمایش در طول تاریخ بشری به اشکال گوناگون از شکل مذهبی تا تفریحی و سرگرمی حکمفرما بوده است. چیزی که عوض شده است طرز برخورد ما با مرگ و چگونگی تلقی افراد از مرگ بوده است. در طول تاریخ حضور در مکان هایی که مرگ واقعا اتفاق می افتاد عادی بود. اما در جوامع مدرن ارتباط مردم عادی با مرگ از طریق لنز رسانه ها بوده است. با این حال، سبک و پیام برخورد ما با مرگ و سطح احساس و عاطفه مربوط به آن (آنهم زمانی که مرگ از ما جدا شده است) عوامل کلیدی ارتباط ما با مرگ در آینده خواهد بود.

رسانه ها بسیار به ارائه و نمایش مرگ می پردازند به طوری که مرگ به نوعی تفریح و سرگرمی تبدیل شده و مردم به این واقعیت ترسناک عادت کرده و به آن بی تفاوت شده اند. از این رو، اگر این ماهیت بی رحم بشر تداوم یابد، احتمال تحقق سناریوی گردشگری سیاه در آینده چندان دور از ذهن نخواهد بود.

متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی را می توانید از این لینک دریافت کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *