جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

Loading

بازتاب جهانی پیام حج رهبری

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شوراآنلاین: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه ایام حج پیامی را خطاب به مسلمانان جهان و حجاج بیت الله الحرام صادر کردند و در آن با اشاره به فاجعه سال گذشته منا از دولت‌ها و ملت‌های مسلمان خواستند تا فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مسأله حج کنند. این پیام بازتاب گسترده ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

رسانه‌های بین‌المللی در گزارش‌های خود بخش‌هایی از پیام رهبر معظم انقلاب را به طور هدفمند پوشش دادند و برجسته‌سازی کردند که مربوط به انتقاد ایشان از عربستان به دلیل مدیریت و برگزاری مناسک حج در سال‌های گذشته بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد:‌ رهبر معظم ایران در آستانه برگزاری مراسم حج در مکه گفت که مقامات سعودی با سوء مدیریت خود حجاج مسلمان را که در جریان مراسم گذشته در منا در ازدحام گیر کرده بودند، کشتند. مسوولان مکه نیز مجروحان نیمه جان را در کنار مردگان در کانتینرهای بزرگ محبوس کردند که منجر به مرگ برخی از آن‌ها شد.

رهبری ایران هم‌چنین مقامات عربستان سعودی را قسی القلب و جنایتکار خواند و گفت که آن‌ها به جای کمک و درمان مجروحان و برطرف کردن تشنگی آن‌ها به حجاج بی‌اعتنایی کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس در جریان مراسم حج سال گذشته در منطقه منا واقع در نزدیکی شهر مقدس مکه، به دلیل ازدحام و برخورد زائران دست کم دو هزار و ۴۲۶ تن جان خود را از دست دادند که ۴۶۴ نفر از آن‌ها ایرانی بوده‌اند. مقامات تهران سوء‌مدیریت سعودی‌ها را عامل این فاجعه می‌دانند.

آیت الله خامنه ای در پیام خود هم‌چنین به یک حادثه مرگبار دیگر در مکه اشاره کرد که در آن در اثر سقوط جرثقیل در مسجدالحرام ۱۱۱ تن کشته شدند و حاکمان پادشاهی عربستان را شیطان خواند.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود آورده است: حوادث سال گذشته در جریان مراسم حج تنش‌های جدیدی را در روابط تهران و ریاض که دو رقیب منطقه‌ای به شمار می‌آیند به وجود آورد. سعودی‌ها در ماه ژانویه ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کردند.

مقامات عربستان سعودی تاکنون نتایج تحقیقات خود درباره فاجعه حج سال گذشته را منتشر نکرده‌اند اما گزارشات اولیه نشان می‌داد که ازدحام جمعیت و برخورد زائران به دلیل روبه‌رو شدن دو گروه بزرگ از این حجاج در منا به وقوع پیوست.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی ضمن پوشش بخش‌هایی از پیام رهبر معظم انقلاب نوشت:‌ آیت الله خامنه‌ای بار دیگر عربستان سعودی را به دلیل نحوه مدیریت مراسم حج در حادثه سال گذشته که منجر به کشته شدن هزاران نفر شد، مورد انتقاد قرار داد و از کشورهای مسلمان خواست تا برای پایان دادن به مدیریت ریاض بر مناسک سالانه حج فکری کنند.

ایشان در ‌آستانه مراسم حج که ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۶ آغاز می‌شود، رهبران آل سعود را مقصر این فاجعه دانست و رفتار آن‌ها با مهمانان خدا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

ریاض پس از فاجعه سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که کشتار کشته شدگان ۷۶۹ تن بوده است که بالاترین میزان تلفات از حادثه سال ۱۹۹۰ به شمار می آید اما شمارش کشته شدگان و تلفات تمامی کشورهای شرکت کننده در مراسم سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از دو هزار نفر کشته شدند که بیش از ۴۰۰ تن ایرانی بودند.

علاوه بر این خبرگزاری ترند در گزارشی با اشاره به تلفات ۴۶۰ نفری ایران در فاجعه سال گذشته مراسم حج در عربستان نوشت: رهبر معظم ایران روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از عملکرد مقامات عربستان سعودی در مدیریت مناسک حج که یکی از واجبات مسلمانان است، به شدت انتقاد کرد و گفت که ملت‌ها و دولت‌های مسلمان به دلیل رفتار بدسعودی‌ها با مهمانان خدا باید به طور جدی مدیریت عربستان بر حرمین شریفین و مسأله حج را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش ترند، بیش از دو هزار نفر در فاجعه سال گذشته در منطقه منا واقع در نزدیکی شهر مکه جان خود را از دست دادند. مقامات سعودی از آن پس تاکنون به دلیل ناتوانی‌شان در تامین ایمنی و حفظ جان صدها هزار زائر خانه خدا در مکه تحت فشار قرار دارند.

شبکه دویچه وله آلمان نیز با انتشار بخش‌هایی از این پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای گزارش داد: رهبری ایران ضمن انتقاد از مدیریت سعودی‌ها در برگزاری مراسم سالانه حج گفت: رهبران آل سعود که مانع از حضور حجاج مومن و مشتاق ایرانی در خانه محبوب شده‌اند. افرادی گمراه و سیاه‌رو هستند که بقای قدرت خود را منوط به دفاع از قدرت‌های مستکبر جهانی و هم پیمانی با آمریکا و صهیونیست می‌دانند.

ایشان در ادامه آل سعود را که میزبانان مراسم حج در مکه و مدینه هستند، به سیاسی کردن مراسم حج متهم کرد و گفت که با توجه به سوء مدیریت مقامات عربستان و نحوه رفتار آن‌ها با زائران خانه خدا ملت و دولت‌های مسلمان باید به طور اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مسأله حج چاره‌ای بیندیشند.

آیت الله خامنه‌ای هم‌چنین به کشته شدن بیش از دو هزار و ۳۰۰ تن شامل ۴۶۴ ایرانی در فاجعه سال گذشته در نزدیکی شهر مکه در جریان مناسک حج اشاره کرد و گفت که مقامات سعودی به کمیته‌های حقیقت‌یاب اجازه بررسی درست این حادثه را نداده‌اند، این در حالی است که سوء مدیریت و کمک‌رسانی نکردن آن‌ها به مجروحان کاملا روشن است و آن‌ها حجاج را کشتند.

دویچه وله در گزارش خود آورده است که ایرانی‌ها حتی پس از رایزنی‌ها میان دو طرف اجازه پیدا نکرده‌اند در مراسم حج سال جاری که هفته آینده آغاز می‌شود، حضور پیدا کنند.

رسانه‌های عربی شامل شبکه المیادین، المنار، الجزیره، العربیه، پایگاه خبری العهد و النشره و بسیاری دیگر بازتاب گسترده‌ای از پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه دادند.

منبع: ایسنا


امکان همراهی با شوراآنلاین در شبکه های اجتماعی:  

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *