جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

مواجهه راهبردی با ایران ستیزی کاخ سفید

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: موضع گیری به اصطلاح راهبردی آمریکا در برابر ایران، از بی ثباتی و بی اعتباری سیاست های واشنگتن در جامعه بین الملل ناشی می شود در مواجهه با این فرافکنی های بی پشتوانه؛ اجماع سازی جهانی، تقویت دیپلماسی اقتصادی با هدف تامین حداکثری منافع ملی موثر خواهد بود.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه 31 اردیبهشت(21 می2018) استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران را اعلام و ادعا کرد اگر جمهوری اسلامی ایران شروط دوازده گانه دولت ترامپ را نپذیرد شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه کشورمان اعمال خواهد کرد؛ اقدامی مداخله جویانه که به باور تحلیلگران نه استراتژی که خیال پردازی های غیر منطقی، متوهمانه و غیر قابل اجرا هستند.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای به این اظهارات پاسخ داد. بنابر متن این بیانیه، اظهارات سخیف، بی مایه، توهین آمیز و مداخله گرانه پمپئو و نسبت های ناروا به ملت بزرگ و متمدن ایران نشانه استیصال و درماندگی مقام های دولت آمریکا در مقابل ملت ایران و تلاش مذبوحانه برای انحراف اذهان جهانی از اقدام غیرقانونی و نقض عهد این کشور در برجام است که حقوق بین الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که توسط دولت آمریکا پیشنهاد و به اتفاق آرا تصویب شده بود زیرپا گذاشته است.
موضع گیری های پمپئو علیه ایران در شرایطی صورت می گیرد که خروج آمریکا از برجام، علاوه بر آنکه اعتبار بین المللی ایالات متحده را به چالش کشیده، روابط این کشور با اتحادیه اروپا را نیز به اغما برده است. زیرا چند روز پیش از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای، سران اروپایی برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام به واشنگتن سفر کردند اما تلاش های آن ها در این زمینه ناکام ماند و در نتیجه آن ها بر ادامه برجام منهای آمریکا و تداوم همکاری های ایران با اروپا و جهان تاکید کردند.
اگرچه تصور می شد با اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، این معاهده بین المللی از هم بگسلد اما حمایت جهانی از برجام و تاکید اتحادیه اروپا به تداوم برجام منهای آمریکا از یک سو و پافشاری آن ها بر ادامه همکاری ها و مناسبات سیاسی، تجاری- اقتصادی با تهران، نه فقط انزوای آمریکا به عنوان یک قدرت بزرگ را به دنبال داشته است بلکه به نوعی قاعده مندی غیر رسمی مبنی بر همراهی بی چون چرای اتحادیه اروپا با تصمیمات کاخ سفید را به چالش کشیده است.
سرخوردگی بین المللی و همچنین همسویی رژیم های منطقه ای با تصمیم گیری های غیر دیپلماتیک ترامپ باعث شد که ایالات متحده بار دیگر ادعاهای متوهمانه، دروغ و مداخله جویانه خود را علیه ایران تکرار کرده و با فرافکنی اقدامات امنیت زدا و بی ثبات کننده خود در جهان، تهران را به عنوان مخل امنیت و نظم و حامی تروریسم در منطقه معرفی کند. 
خروج آمریکا از برجام نقض آشکار یک معاهده بین المللی بود و این امری است که اتحادیه اروپا و دیگر طرف های توافق هسته ای به آن اذعان دارند. به رغم کارشکنی و سنگ اندازی های واشنگتن برای تحریک تهران به خروج از برجام، این آمریکا بود که این توافق بین المللی را نقض کرد نه ایران. اما بسیاری از تحلیلگران و مقامات سیاسی اظهارات پمپئو را بی اساس و غیر قابل اجرا می دانند.
در همین زمینه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در توئیتر خود نوشت: دیپلماسی قلابی آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند قبلی را حاصل خواهد کرد. ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راه های عملی برجامی در دوران پس از آمریکا است.
به رغم پوچ بودن موضع گیری های تکراری کاخ سفید علیه تهران، سوال این است که در برابر به اصطلاح راهبردهای تازه آمریکا علیه ایران، چه باید کرد و در شرایط کنونی چه استراتژی را در پیش گرفت. 
در شرایط کنونی اتحادیه اروپا به رغم هم پیمانی و همسویی دیرینه با سیاست های کاخ سفید، در مورد برجام مسیر خود را از آمریکا جدا کرده و با تاکید بر اینکه برجام معاهده ای بدون جایگزین است تلاش می کند ضمانت هایی لازم را در این زمینه به تهران بدهد. واشنگتن ادعا می کند که در صورت نپذیرفتن شروط دوازده گانه، بدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران اعمال می کند این ادعا یا به اصطلاح تهدید در حالی است که در طول عمر چهل ساله نظام جمهوری اسلامی، ایران همواره در شرایط تحریم به سر برده است و به رغم تنگناها و محدودیت هایی که در این زمینه وجود داشته در بسیاری از حوزه ها خودکفایی برای کشور به دست آمده و پیشرفت های چشمگیری اتفاق افتاده است. 
بر این اساس ادعای تحریم های تازه علیه ایران، موضوع تازه ای نیست که ایجاد نگرانی کند اما در شرایط کنونی ایران همراهی اتحادیه اروپا، چین و روسیه را در برجام دارد و از این رو راه ها و مسیرهای تازه ای در مقایسه با شرایط تحریمی گذشته برای ایران باز شده است. بهره گیری از این فرصت ها و شناسایی نقاط قوت در مناسبات سیاسی، اقتصادی- تجاری ایران در این مسیرها موضوعی است که در مرحله برجام منهای آمریکا یا به اصطلاح رویارویی با شرایط تحریمی تازه توجه به آنها در اتخاذ راهبردهای جدید ضروری به نظر می رسد.
تقویت مناسبات و همکاری های بین المللی و منطقه ای به ویژه در ارتباط با اتحادیه اروپا این امکان را فراهم می کند که ایران از شرایط تحریمی و محدودیت آفرینی های راهبردی آمریکا عبور کند و با تقویت دیپلماسی اقتصادی، علاوه بر اخذ ضمانت های اجرایی برای اجرای برجام و توسعه همکاری های تجاری با منطقه و جهان؛ اقدامات پدافندی لازم را در این زمینه صورت دهد.
آنچه تحت عنوان راهبرد تازه آمریکا در برابر ایران ارائه شد؛ نه فقط مداخله گری های بی پشتوانه و غیر قابل اجرا که نقض حاکمیت ملی یک کشور است زیرا بر اساس مبانی حقوق بین الملل، هیچ دولتی حق مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و دولت ها را ندارد.
در مقابل عهدشکنی و فرافکنی های ضدایرانی آمریکا، به نظر می رسد که اجماع سازی جهانی درباره صلح آمیز بودن انرژی هسته ای راهگشا باشد. در خصوص توان موشکی نیز تجربه نشان داده که ایران هیچ گاه حاکمیت سرزمینی و مشروعیت سیاسی هیچ کشوری را نقض نکرده و دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری قربانی تجاوز نظامی، بر مبنای بازدارندگی بوده است. 
بر این اساس ایران باید با تقویت دیپلماسی عمومی و توسعه تعاملات مثبت در جامعه بین المللی علاوه بر اثبات مواضع راهبردی خود مبنی بر عاملیت در ایجاد امنیت، ثبات و تعادل پایدار منطقه ای؛ ضمن ایجاد همسویی جهانی با جمهوی اسلامی ایران، سیاست تامین منافع ملی حداکثری را در تعاملات بین المللی پیش ببرد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *