جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading
پول چه تاثیری بر امنیت آمریکایی ها دارد؟

کارکرد پول در امنیت ملی آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شوراآنلاین - رسانه ها: نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها صرف نظر از گرایش سیاسی، توافق دارند که پول قدرت و نقش زیادی در سیاست آمریکا دارد. با این حال بسیاری نمی دانند که این قدرت، چگونه بر امنیت ملی ایالات متحده تاثیر می گذارد. از راه های بسیاری نفوذ قاطع پول در سیاست گذاری ها امنیت ما را در برابر تهدیدات داخلی و خارجی به خطر می اندازد.

ماهنامه لاب لوگ در یادداشتی به قلم دیوید آیزنبرگ بر این مساله اشاره کرده است که نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها صرف نظر از گرایش سیاسی، توافق دارند که پول قدرت و نقش زیادی در سیاست آمریکا دارد. با این حال بسیاری نمی دانند که این قدرت، چگونه بر امنیت ملی ایالات متحده تاثیر می گذارد. از راه های بسیاری نفوذ قاطع پول در سیاست گذاری ها امنیت ما را در برابر تهدیدات داخلی و خارجی به خطر می اندازد.

رئیس جمهور دوایت آیزنهاور به نفوذ پول در ایجاد فساد در امنیت ملی آمریکا معتقد بود اما حتی او هم نمی توانست تصور کند که این تاثیر چقدر می تواند قدرتمند باشد. اعضای کنگره که دیگر مجموعه نظامی ـ صنعتی گنگره نام گرفته، هر روز در واشنگتن دی سی شاهد برپایی مراسم کمک های مالی برای مبارزات انتخاباتی یا مراسم شام جمع آوری اعانه هستند، که نفوذ در قوه مقننه و گاهی اوقات قوه مجریه را می سازند. سال گذشته، میزان سرمایه گذاری ها در کمپین مبارزات انتخاباتی و میزان کمک های جمع آوری شده  چه در جناح جمهوری خواه و چه دموکرات، آن قدر سنگین بود که همه رکوردها شکسته شد.

دنبال کردن پول

نمونه های پول در تحریف سیاسی یا به خطر انداختن امنیت ملی بسیار رایج است. در ماه ژوئن، راجیو فرناندو، کارشناس سرمایه گذاری الکترونیکی و یک اهدا کننده عمده، به کمپین ریاست جمهوری هیلاری کلینتون و بنیاد کلینتون کمک کرد. بنا به گزارش ها او عضو هئیت مشورتی امنیت بین المللی بود (گروهی که برای وزارت امور خارجه مشاوره های مستقل برای خرید سلاح، کنترل و خلع سلاح و گسترش امنیت بین المللی فراهم می کنند) او پس از گزارش ملاقات ها توسط شبکه ای بی سی نیوز، استعفا داد اما هر فرد عاقلی در برابر این اخبار مکث می کند. کسی که مشاوره در زمینه سلاح و امنیت بین المللی ارائه می دهد با چه هدفی به یک کمپین انتخاباتی کمک می کند؟

اگرچه لابی گری توسط قانون اساسی حمایت می شود اما ارزش آن خنثی است. استفاده بسیار گسترده از لابی گری در سیاست گذاری امنیت ملی، آن را منحرف می کند و به ایجاد و تداوم تصمیمات بد سیاسی منجر می شود. هیچ رمز و رازی در لابی گری شرکت ها وجود ندارد. بنیاد سان لایت در سال 2014 گزارش داد که بین سال های 2007 تا 2012، 200 شرکت در مجموع 5,8میلیارد دلار در لابی گری و مبارزات فدرال صرف کردند و در عوض این شرکت ها 4,4تریلیون دلار از قراردادهای کسب وکار فدرال و پشتیبانی آنها را دریافت کردند. این اعداد یعنی به ازای هر دلاری که شرکت ها برای نفوذ سیاسی صرف می کنند، 760 دلار از دولت فدرال به دست می آورند.

بسیاری از سیاستمداران ادعا می کنند که مبارزات انتخاباتی آنها را نمی توان با پول خرید. منظور این است که آرا و نظرات آنها را نمی توان با چیزی شبیه به رشوه آشکار خریداری کرد. اگرچه رشوه گاهی اوقات اتفاق می افتد و لابی این کار را زیرکانه انجام می دهد. بسیاری از زمان ها لابی گرها با فراهم کردن پشتیبانی و اطلاعات مفید به موقعیت یک قانون گذار کمک می کنند. برخی اوقات نیز لابی گران فردی را پیدا می کنند که موقعیت مستحکمی ندارد و با دادن اطلاعات به او، موقعیت ممتاز را برایش می سازند. این ها چیزهایی است که مردم عادی توجهی به آن نمی کنند. در این شرایط قانون گذار نیز اغلب مایل به کمک به لابی گر است و با این رابطه دوستانه به منافع مشترک می رسد. منافع مشتریان نیز تامین می شود، به ویژه مشتریانی که کسب وکارها را تحت تاثیر قرار می دهند.

از همه مهم تر پول هایی است که پیمانکاران با خود می آورند. در سال 2014، در یک مورد جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، 249هزار و 200 دلار از بخش دفاع دریافت کرد که 198هزار و 900 دلار آن از پیمانکاران می آمد. سناتور جک رید هم 447هزار دلار از بخش دفاع دریافت کرد که 403هزار و 100 دلار آن از پیمانکاران رسیده بود.

لابی های نظامی

پیمانکاران نظامی امروز شرکت های بسیار پیچیده و موفقی هستند و در 5 سال گذشته بسیار پیشرفت کرده اند. آنها بودجه گسترده ای برای اعمال نفوذ و لابی گری دارند و خجالتی در استفاده از این قدرت و کمک کردن به کمپین های انتخاباتی ندارند. در سال 2015 مجلس سنا قانون «اجازه عملی دفاع ملی (NDAA)» را به تصویب رساند که شامل اصلاحاتی برای فرآیند اکتساب موثر کمک، از پیمانکاران دفاعی به پنتاگون می شد. در طول سه ماهه اول سال 2015 این آمار به دست آمد: شرکت هانیول 533هزار 999 دلار، تورت روپ گذومن 416هزار و 900 دلار و بوئینگ 304هزار و 500 دلار کمک کردند. این لابی ها که بر اساس قانون NDAA ایجاد شده است قراردادی میلیون دلاری مانند قرارداد یک بمب افکن دوربرد جدید را برای این پیمانکاران نظامی به ارمغان آورد. برخی از اعضای کنگره به ویژه برای نجات اقتصادی مناطق و ایالت های خود به این لابی های نظامی احتیاج دارند. مناطقی که تنوع اقتصادی کمتری دارند بیشتر به دلارهایی که به این شکل نصیبشان می شود محتاج هستند.

برنامه جنگنده های ضربتی مشترک را در نظر بگیرید. مشکلات فنی به خوبی در طول این سال ها مستند شده است اما چیزی که خیلی از مردم نمی دانند، لابی های بزرگی است که در پشت این برنامه وجود دارد که شرکت لاکهیدمارتین سردسته آن ها است. مشخص شد که در سال 2014، در مجموع بیش از 7میلیون دلار در لابی گری ها به دست آمده است.

لابی ها و خرج ها برای کمپین های انتخاباتی، امنیت ملی را تحریف می کند و تصمیم گیری ها را تغییر می دهد. امنیت ملی با تغییرات در کمپین ها، جهت گیری در صنایع دفاعی و ادامه برنامه هایی که حتی در جهت منافع ملی نیست، در خطر قرار می گیرد. همان طور که جان مک کین در سال 2011 گفت: «پنجاهمین سالگرد رئیس جمهوری آیزنهاور ما را به فرصتی ارزشمند بشارت می دهد که باید به دقت به آن توجه کنیم، آیا ما به اندرزهای رئیس جمهور آیزنهاور توجه کرده ایم؟ متاسفانه و قاطعانه، پاسخ نه است. مجموعه پیچیده نظامی ـ صنعتی که آیزنهاور آن را نقد می کرد بسیار بدتر شده است و همان طور که آیزنهاور پیش بینی می کرد، تکامل این روند به تصرف کامل کنگره می انجامد. این پدیده در حال حاضر به درستی نام مجموعه نظامی ـ صنعتی کنگره را به خود گرفته است.» 

منبع دیپلماسی ایرانی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *