جدیدترین مطالب

مسئولیت دادگاه‌های بین‌المللی در قبال بمباران افراد و اماکن غیر نظامی توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکایت از رژیم اسرائیل به‌خاطر اقدامات ضد بشری علیه غیرنظامیان در مناطق مسکونی در دیوان دادگستری بین‌المللی یکی از بهترین راهکارهای حقوقی است که باید در کنار راهکارهای سیاسی با جدیت دنبال شود.

تبعات پیوستن ترکیه به بریکس؛ قمار ژئوپلیتیک اردوغان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان از تمایل ترکیه برای درخواست عضویت در بریکس خبر داد. در صورت پذیرش، ترکیه تنها عضو ناتو که به این ساختار وارد می‌شود، با این حال، صرف چشم‌انداز پیوستن به آن هم می‌تواند دری را به روی تعامل مجدد ترکیه با غرب باز کند.

اهداف نتانیاهو از تشدید تنش با حزب‌الله لبنان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موقعیت نتانیاهو و حزب لیکود برخلاف ماه‌های ابتدایی جنگ 7 اکتبر تا حدی بهتر شده و می‌توان حدس زد که اقدامات نتانیاهو در غزه، لبنان و کرانه باختری به این زودی‌ها تمام نشود، چنانکه اجازه نخواهد داد آتش‌بس برقرار شود.

اوکراین؛ رویکرد موشکی موثر بدون هیاهوی تبلیغاتی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بلاتکلیفی علنی اخیر ایالات متحده و بریتانیا در موضوع لغو محدودیت‌های استفاده اوکراین از موشک‌های نقطه‌زن غربی، درس‌هایی را در این خصوص در بر دارد که غرب چگونه باید و چگونه نباید از دیپلماسی در خدمت استراتژی خود استفاده کند.

دیپلماسی طالبان و تبعات آن در منطقه

شورای راهبردی آنلاین -رصد: می‌توان انتظار داشت که در ماه‌های آینده کشورهای بیشتری دیپلمات‌های طالبان را به رسمیت بشناسند و همکاری تجاری و اقتصادی با این گروه را تقویت کنند.

استفاده رژیم‌ صهیونیستی از هوش مصنوعی در جنگ غزه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هوش مصنوعی اگرچه دارای قابلیت‌های مهمی برای بهبود و افزایش سطح کارایی و بهره‌وری در در حوزه‌های مختلف انسانی اعم از پزشکی، تشخیص سریع بیماری‌ها، پیشرفت در حوزه درمان، صنایع، حمل و نقل، آموزش، ابزار کمکی مؤثر کاهش خسارات بلایای طبیعی و … است و می‌تواند دستاوردهای شگرفی برای جامعه انسانی به وجود آورد، اما این فناوری که یک نعمت بزرگ است، توسط رژیم‌صهیونیستی و مشخصاً در جنگ غزه در خدمت «پیشبرد اهداف نامتعارف» نظامی قرار گرفته است.

«نظم نوین» از دیدگاه رژیم صهیونیستی؟!

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی اعلام کرده نام عملیات ترور شهید سیدحسن نصرالله «نظم نوین» بوده است. این نام‌گذاری ممکن است چه معنایی داشته باشد و چرا جامعه بین‌المللی باید از آن نگران شود؟

Loading

أحدث المقالات

مسئولیت دادگاه‌های بین‌المللی در قبال بمباران افراد و اماکن غیر نظامی توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکایت از رژیم اسرائیل به‌خاطر اقدامات ضد بشری علیه غیرنظامیان در مناطق مسکونی در دیوان دادگستری بین‌المللی یکی از بهترین راهکارهای حقوقی است که باید در کنار راهکارهای سیاسی با جدیت دنبال شود.

تبعات پیوستن ترکیه به بریکس؛ قمار ژئوپلیتیک اردوغان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان از تمایل ترکیه برای درخواست عضویت در بریکس خبر داد. در صورت پذیرش، ترکیه تنها عضو ناتو که به این ساختار وارد می‌شود، با این حال، صرف چشم‌انداز پیوستن به آن هم می‌تواند دری را به روی تعامل مجدد ترکیه با غرب باز کند.

اهداف نتانیاهو از تشدید تنش با حزب‌الله لبنان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موقعیت نتانیاهو و حزب لیکود برخلاف ماه‌های ابتدایی جنگ 7 اکتبر تا حدی بهتر شده و می‌توان حدس زد که اقدامات نتانیاهو در غزه، لبنان و کرانه باختری به این زودی‌ها تمام نشود، چنانکه اجازه نخواهد داد آتش‌بس برقرار شود.

اوکراین؛ رویکرد موشکی موثر بدون هیاهوی تبلیغاتی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بلاتکلیفی علنی اخیر ایالات متحده و بریتانیا در موضوع لغو محدودیت‌های استفاده اوکراین از موشک‌های نقطه‌زن غربی، درس‌هایی را در این خصوص در بر دارد که غرب چگونه باید و چگونه نباید از دیپلماسی در خدمت استراتژی خود استفاده کند.

کارشناسان چینی: حمایت بی‌حد واشنگتن از تل‌آویو، خاورمیانه را به مرز انفجار رسانده است

تهران-ایرنا- کارشناسان چینی در مورد به پاسخ تنبیهی و تلافی‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شرارت‌های رژیم صهیونیستی تاکید داشتند که حمایت بی‌حد و مرز واشنگتن از تل‌آویو، خاورمیانه را به سمت انفجار نزدیک کرده است.

خروج از تله جنگ و بازسازی قدرت نرم ایران

تهران- ایرنا- عملیات موشکی «وعده صادق۲» که شب گذشته و با استفاده از۲۰۰ موشک بالستیک و مورد اصابت قراردادن اهدافی در همه اراضی سرزمین‌های اشغالی انجام شد، نشانی واضح از اراده محکم نظام در برخورد با هرگونه عبور از خطوط قرمر ترسیم شده خود دارد.

Loading
راهکار پیشنهادی اندیشکده آمریکایی به ترامپ

بدعهدی برای آمریکا بهتر از رد برجام است

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه:دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخابات از پاره کردن برجام سخن گفت اما بعداز پیروزی سکوت اختیار کرده است. تحلیلگر یک اندیشکده آمریکایی می گوید ترامپ "از نظر قانونی" می تواند برجام را نادیده بگیرد، اما این کار "عاقلانه" نخواهد بود.

تحلیلگر یک اندیشکده محافظه کار آمریکایی معتقد است رییس جمهور بعدی آمریکا “از نظر قانونی” می تواند برجام را نادیده بگیرد، اما این کار “عاقلانه” نخواهد بود.

مایکل روبین در تحلیلی که امریکن اینترپرایز منتشر کرد، نوشت: دونالد ترامپ برنامه جامع اقدام مشترک یا به اصطلاح “توافق هسته‌ای با ‌ایران” را پیوسته “بدترین توافق از طریق مذاکره” و یک “فاجعه” خوانده است.

حق با اوست. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به ازای ‌ایجاد یک نظام قوی دیده‌بانی، نمونه‌ای از معیار‌های سست و راحت نظارتی باقی گذاشت. وی نه تنها پائین‌تر از حد و حدود تعیین‌شده از سوی رئیس جمهور اوباما، بلکه پائین‌تر از سطح سابقه بین‌المللی به جا مانده از گذشته عمل کرد.

مذاکره‌کنندگان ‌ایرانی به جای تصویب پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تنها وعده به رعایت آن دادند. وضعیت بازرسی‌ها نامشخص باقی می‌ماند و راهکار بازگشت سریع به تحریم‌ها عملا وجود ندارد.

کری به ‌ایران اجازه داد تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی خود را حفظ کند و  هم‌چنین از تعداد بسیاری از سانتریفیوژهایش استفاده کند.

در صورتی که ترامپ یک دور دیگر هم در کاخ سفید باقی بماند، شروطی که کری تسلیم آن شد، ‌ایران را در آستانه رفع محدودیت‌های باقی‌مانده‌ای قرار خواهد داد که در پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ برچیده خواهد شد.

بنابراین آیا ترامپ می‌تواند توافق با ‌ایران را نادیده بگیرد؟ از نظر قانونی، بله. باراک اوباما معامله را به جای تقدیم به مجلس برای تصویب آن توسط سنا، از طریق مانور قانونی پیچیده به تصویب رساند.

هم‌چنین بخش عمده معامله در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و بنابراین مشکل‌تر بتوان ‌این قطعنامه را نادیده گرفت، اما در ‌این قطعنامه نیز همانند تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل جای زیادی برای سر باز زدن از اجرای آن وجود دارد که ‌ایران هم اکنون نیز (به عنوان مثال، در رابطه با توجیه برای عملیات موشک بالستیک خود) از آن‌ها استفاده کرده است.

ولی آیا عاقلانه خواهد بود که از‌ این معامله کنار کشید؟ جواب به‌این پرسش منفی است. کری معامله را طوری درست کرد که پاداش آن را پیشاپیش تقدیم کند. شاید اگر یک دیپلمات زیرک‌تر در این پرونده حضور داشت، روی ایجاد ترمیم تحریم‌ها و بازگشت دارایی‌های مسدود شده کار می‌کرد، اما کری به حدی برای انجام معامله مضطرب بود که در اعطای پاداش به ایران پیش‌قدم شد.

اگر ترامپ بخواهد معامله را نادیده بگیرد، به هیچ وجه به ضرر ‌ایرانیان نخواهد بود. آن‌ها هم اکنون پاداشی برابر با شاید تمام سرمایه‌گذاری که در برنامه هسته‌ای خود کرده اند، دریافت کرده اند.

بنابراین ترامپ در عوض چه کار می‌تواند بکند؟ اجرای برجام به خاطر خودخواهی و ترس کری از‌ اینکه اگر چاپلوسی جمهوری اسلامی را نکند، امکان دارد معامله به هم بخورد، دچار نقص شده است.

‌ایران ناپختگی و خودخواهی کری را درک می‌کند و وی را به سوی مسیری در جهت سست کردن تحریم‌هایی هدایت می‌کند که هم اکنون نیز ضعیف هستند. در بسیاری از مسائل –موشک‌های بالستیک ‌ایران، بردباری در برابر عبور ایران از محدودیت‌های فزاینده مربوط به آب سنگین، تفسیر مقررات بانکی و خودداری ‌ایران از اجازه دادن برای بازرسی از پایگاه‌های نظامی – کری که اغلب به عنوان کارگزار و موکل تجاری ایران عمل کرده، کارها را به ایران واگذار کرده است.

به همان اندازه که معامله دارای کاستی است، ترامپ باید به سادگی آن را طوری اجرا کند که گویی نگرانی او، قرار دادن منافع آمریکا در صدر مسائل، به جای به تعویق انداختن منافع ‌ایران است. اگر ‌ایران نمی‌خواهد پایگاه نظامی‌اش مورد بازرسی قرار گیرد، از محدودیت‌های مربوط به گسترش موشک‌های بالستیک و تولید آب سنگین سرپیچی می کند یا شکایت دارد که تحریم‌های وارده توسط هر یک از ‌ایالت‌های آمریکا در مورد سرمایه‌گذاری مربوط به صندوق بازنشستگی به اقتصاد آن صدمه وارد می‌کند، خوب است، زیرا ترامپ می‌تواند معامله را با چنان انعطاف‌ناپذیری تفسیر کند که ‌ایران را وادار به ترک معامله کند.

حق با ترامپ است. برجام خدشه‌دار است و کار چندانی در مورد محدود کردن یا جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران نمی‌کند.

اما ‌این بدان معنا نیست که وی باید معامله را نادیده بگیرد. بلکه او باید برای تحریم‌ها آماده باشد و در صورت لزوم، دیگر عناصر فشار را برای مجازات ‌ایران به خاطر ناپایبندی آن در نظر بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *