جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

«اعتراضات ضدصهیونیستی جاری در آمریکا از سوی جامعه دانشگاهیان این کشور، سطح فشارها را علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس و البته دولت آمریکا در جنگ غزه به مراتب افزایش داده و در انتخاب های ر اهبردی آن ها در ادامه راه، اثرگذاری ویژه و گسترده ای خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند آنچه اکنون در آمریکا می بینیم، شباهت زیادی به اعتراضات گسترده در این کشور در بحبوحه جنگ ویتنام دارد»

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

Loading
در گزارش موسسه بلفر پیشنهاد شد

راهکارهای غرب برای تغییر رفتار هسته ای ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: موسسه «بلفر» در گزارشی تاکید کرد که بایستی از فرصت ۱۵ ساله ایجاد شده توسط برجام استفاده کرد و مسیری متفاوت برای پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران پیدا کرد؛ مسیری که هم مقصدی صلح‌آمیز داشته باشد و هم تنش‌های مشابه با تنش‌های موجود را مجدداً بر سر راه خود نبیند.

موسسه «بلفر» این ماه با انتشار گزارشی مفصل به بررسی وضعیت و چشم‌انداز برنامه هسته‌ای ایران در دوران پسابرجام پرداخته است.

در این گزارش توصیه‌هایی در مورد نحوه تعامل با ایران در دوره ۱۵ ساله توافق هسته‌ای مطرح شده است. تلاش برای پیوستن ایران به معاهدات چندجانبه همکاری‌های هسته‌ای یکی از موارد مطرح در این گزارش است.

در ادامه بخش جمع‌بندی این گزارش که حاوی توصیه‌های موسسه بلفر است، آمده است:

مورد ایران، خطرات نظم هسته‌ای کنونی را نشان داد، چراکه مشخص کرد که یک کشور می‌تواند در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز، گزینه دستیابی به توان نظامی هسته‌ای را برای خود ایجاد کند. کسانی که دیدگاهی انتقادی نسبت به تبعات این وضعیت ندارند، ممکن است این نظم را ذیل پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) قابل قبول بدانند، اما این وضعیت صلح و امنیتی را که رژیم منع اشاعه برای دستیابی به آن می‌کوشد، به چالش می‌کشد و نهایتاً به ضرر همه کشورها از جمله خود ایران تمام می‌شود. 

بایستی از فرصت ۱۵ ساله ایجاد شده توسط برجام استفاده کرد و مسیری متفاوت برای پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران پیدا کرد؛ مسیری که هم مقصدی صلح‌آمیز داشته باشد و هم تنش‌های مشابه با تنش‌های موجود را مجدداً بر سر راه خود نبیند.

ایالات‌ متحده آمریکا و دیگر شرکایش در برجام در کنار دیگر مخالفان اشاعه تسلیحات هسته‌ای می‌بایست در آینده نزدیک، اقدامات ذیل را در خصوص ایران به کار ببندند: 

  • تعامل با مقامات ایرانی در سطوح بالا با هدف عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و کاهش تنش‌های منطقه‌ای
  • گفت‌وگوی مستمر با ایران در خصوص مسائل راهبردی
  • فشار به ایران و همزمان کمک به این کشور برای پیوستن به معاهده‌های هسته‌ای عمده بین‌المللی. برنامه ایرنا برای تولید برق هسته‌ای نباید خارج از این هنجارها و استانداردهای بین‌المللی حرکت کند.
  • تشویق ایران به ایجاد ساختاری تجاری برای فعالیت‌های هسته‌ای خود و تشکیل یک نهاد ناظر مستقل برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور
  • تشویق ایران به تصویب معاهده منع آزمایش سلاح‌های هسته‌ای در پارلمان این کشور
  • تشویق ایران به شرکت فعال در روند عادی‌سازی منطقه از تسلیحات کشتار جمعی
  • مذاکره با ایران در خصوص برنامه‌های هسته‌ای این کشور در پسابرجام

 

علاوه بر این، موضوعات عمومی‌ای هم وجود دارند که باید دنبال شوند. از جمله این موارد عبارتند از:

  • افزایش درک جامعه بین‌الملل از اینکه: ۱) توان نهفته هسته‌ای ریسکی بالقوه برای اهداف ان‌پی‌تی است؛ و ۲) راهبرد حصار هسته‌ای (nuclear hedging) (داشتن توان ساخت بمب بدون ساخت بمب) تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل است و نباید پذیرفته شود.
  • ترویج این عرف که برنامه‌های ملی غنی‌سازی باید به ابعاد مورد نیاز برای تأمین سوخت لازم محدود بوده، منطق اقتصادی داشته و منابع موجود تأمین سوخت را هم در نظر بگیرد.
  •  
  • ایجاد یک رویکرد چندجانبه در قبال چرخه سوخت، از جمله ساز و کار اطمینان از تأمین بلندمدت سوخت و رویکردهای جمعی در قبال مدیریت سوخت مصرف‌شده.
  • ترویج گام‌هایی عملی به سوی خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای، از جمله از طریق مذاکره در مورد یک پیمان تولید مواد شکافت‌پذیر و توسعه ساز و کارهای راستی‌آزمایی و نظارت منطقه‌ای.
  • و به صورت کلی‌تر، اقدام کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای برای تأکیدزدایی از نقش تسلیحات هسته‌ای و رسیدن به پیشرفتی بزرگتر به سمت خلع سلاح هسته‌ای که اثری مثبت بر تلاش‌های ضدگسترش تسلیحات خواهد داشت.

اکنون زمان آن است که جدی‌تر از قبل بر روی ایجاد یک چارچوب بین‌المللی برای انرژی هسته‌ای بر مبنای رویکردهای چندملیتی و تلاش شود. نباید تلاش‌ها تنها به جلوگیری از بروز یک بحران هسته‌ای در ایران در آینده محدود شود، بلکه باید تلاش کرد تا از بحران در حوزه‌هایی که تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند هم جلوگیری شود.

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *