جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading
یک روزنامه مصری بررسی کرد:

سناریوهای احتمالی مصر برای نزدیکی به ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین:یک روزنامه مصری با اشاره به تنش بوجود آمده در روابط بین ریاض و قاهره، ایجاد پایگاه نظامی عربستان در جیبوتی و حذف نام اخوان المسلمین از فهرست سازمان ها تروریستی را به منزله تیر خلاص به روابط دو کشور برشمرد.

روزنامه المصریون نوشت که روابط مصر و عربستان طی هفته‌های اخیر شاهد تنش محسوس بوده و تلاش‌های امارات و کویت برای کاهش این تنش نیز راه به جایی نبرده است همچنانکه روابط بین مقامات دو کشور قطع بوده و شرکت نفتی سعودی «ارامکو» نیز همکاری با مصر را به تعلیق درآورده است.

اختلافات بین قاهره و ریاض به خصوص در اکتبر گذشته به دنبال اعلام نارضایتی عربستان از رأی قاهره به طرح روسیه درباره سوریه در شورای امنیت، علنی شد و به دنبال آن شرکت نفتی ارامکو عربستان صادرات فرآورده های نفتی خود به مصر را متوقف کرد.

به نوشته این روزنامه اختلاف دیدگاه مصر و عربستان بر سر پرونده های سوریه و یمن به تنش بین دو کشور منجر شد تا حدی که «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل موضع مصر در قبال سوریه را «دردناک» توصیف کرد.

دامنه اختلافات عربستان و مصر به خصوص در تلاش قاهره برای نزدیک شدن به ایران گسترده تر شد و به دنبال آن نیز تصمیم ریاض برای ایجاد پایگاه نظامی در جیبوتی باعث خشم قاهره شد که البته مصر تا کنون رویه محافظه کارانه در این زمینه را در پیش گرفته است و سامح شکری وزیر خارجه مصر روز شنبه (دیروز) در حاشیه اجلاس «گفت وگوی منامه» بر وجود روابط مستحکم بین قاهره و ریاض تاکید کرد و گفت که هیچ گونه رابطه ای بین قاهره و تهران جز از طریق کنفرانس های مختلف وجود ندارد.

المصریون در ادامه به تلاش قاهره برای نزدیکی به تهران به خصوص به دنبال اصرار قاهره بر مشارکت مصر در مذاکرات «لوزان» در رابطه با بحران سوریه اشاره کرد و آن را نشانه ای برای ازسرگیری احتمالی روابط دو کشور پس از قطع روابط دو طرف از سال 1979 تا کنون برشمرد و نوشت که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اخیرا از آمادگی کشورش برای برقرای روابط روابط با مصر از طریق حل و فصل اختلافات بر سر پاره ای از مسائل خبر داده است.

سناریوهای احتمالی برای ازسرگیری روابط قاهره و تهران

روزنامه المصریون همچنین نوشت که ازسرگیری روابط مصر و ایران با موانعی مواجه است که از جمله آن عبارت است از:

هر گونه نزدیکی بین تهران و قاهره به تقویت بحران مصر با عربستان که متحد اصلی رژیم کنونی مصر است، منجر خواهد شد.

مانع دوم رابطه مصر با اسرائیل است و اسرائیل در صورت نزدیکی قاهره به تهران ساکت نمانده و برای ایجاد شکاف بیشتر ایران و کشورهای عربی تلاش خواهد کرد.

مانع سوم مربوط به سیاست های آمریکا در منطقه است زیرا این کشور با هر گونه نزدیکی قدرت های منطقه ای به یکدیگر مخالف است.

در همین رابطه دکتر «یسری العزباوی» کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام سناریوهایی را در خصوص احتمال بهبود روابط بین مصر و ایران مطرح کرد که از جمله آن نزدیکی دیدگاه های سیاسی دو طرف درباره بحران های منطقه، عدم ترس مصر از تشیع و صدور انقلاب اسلامی ایران است.

وی در ادامه گفت که دلایل دیگر به استفاده مصر از تهران در زمینه های اقتصادی و هسته ای و دریافت نفت از ایران به ویژه به دنبال قطع کمک های نفتی عربستان به مصر، بازمی گردد.

این کارشناس مصری همچنین به نشانه هایی در خصوص تمایل مصر برای نزدیک شدن به ایران اشاره کرد و افزود که از جمله این نشانه ها تلاش مصر برای تقویت روابط با عراق است همچنانکه طارق الملا وزیر نفت مصر نیز اخیرا به عراق سفر کرده و توافقنامه ای درباره واردات نفت با این کشور امضا کرد.

منبع: فارس 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *