جدیدترین مطالب

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

رویکرد حماس در قبال طرح آتش‌بس آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: آنچه در رابطه با طرح‌های آتش‌بس مطرح می‌شود، لزوما بحث توقف جنگ در غزه و مبادله اسرا نیست، بلکه موضوع مهم تعریف فردای پس از جنگ برای هر کدام از دو طرف است.

تنش جدید تایوان با چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که تنش‌ در دو سوی تنگه تایوان در چهار سال آینده افزایش خواهد یافت، زیرا تایپه و پکن به طور مداوم یکدیگر را به چالش می‌کشند و پیگیر پیشبرد اهداف سیاسی خود هستند.

پشت پرده تنش دو کره بر سر بالن‌های زباله

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تنش‌ها و درگیری‌های لفظی میان کره شمالی و کره جنوبی بر سر بالن‌های زباله هر چند موضوع جدی نیست، اما چون در بستر یک تنش تاریخی و طولانی‌مدت روی می‌دهد، حائز اهمیت است.

Loading

أحدث المقالات

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

رویکرد حماس در قبال طرح آتش‌بس آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: آنچه در رابطه با طرح‌های آتش‌بس مطرح می‌شود، لزوما بحث توقف جنگ در غزه و مبادله اسرا نیست، بلکه موضوع مهم تعریف فردای پس از جنگ برای هر کدام از دو طرف است.

تنش جدید تایوان با چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که تنش‌ در دو سوی تنگه تایوان در چهار سال آینده افزایش خواهد یافت، زیرا تایپه و پکن به طور مداوم یکدیگر را به چالش می‌کشند و پیگیر پیشبرد اهداف سیاسی خود هستند.

پشت پرده تنش دو کره بر سر بالن‌های زباله

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تنش‌ها و درگیری‌های لفظی میان کره شمالی و کره جنوبی بر سر بالن‌های زباله هر چند موضوع جدی نیست، اما چون در بستر یک تنش تاریخی و طولانی‌مدت روی می‌دهد، حائز اهمیت است.

Loading
با اشاره به راهکارهایی در متن برجام:

موسسه آمریکایی از ترامپ خواست فروش آب سنگین ایران و تکمیل رآکتور اراک را متوقف کند

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:اندیشکده آمریکایی «علم و امنیت بین‌الملل» در گزارش تازه خود به دولت جدید آمریکا پیشنهاد کرده با استفاده از مفاد برجام، راه فروش آب سنگین و همچنین تکمیل نیروگاه اراک را ببندد.

اندیشکده آمریکایی «موسسه علم و امنیت بین‌الملل» که سابقه‌ای طولانی در انتشار مطالب ضدایرانی دارد، در گزارش تازه خود به دولت جدید آمریکا توصیه کرده است با استفاده از نقاط ضعف برجام، عملا از پیشرفت برنامه آب سنگین ایران جلوگیری کند.

این گزارش از «دونالد ترامپ» می‌خواهد امکان فروش آب سنگین توسط ایران را از بین برده و ضمنا اجازه ندهد که هیچ قطعه جدید با احتمال کاربری در تجهیزات آب سنگین، وارد ایران شود.

در بخشی از این گزارش که به قلم «دیوید آلبرایت» و «آندره استریکر» نگاشته شده، آمده است: گرچه موضع‌گیری دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران هنوز مشخص نیست، از او و متحدانش در کنگره انتظار می‌رود که دست‌کم این توافق را تقویت و بهتر اجرا کنند. تمرکز اصلی آن‌ها باید بر راه گریزی باشد که در بند «آب سنگین» برای ایران وجود دارد؛ اینکه ایران می‌تواند آب سنگین مازاد خود را در عمان ذخیر کرده و آن را تا زمان فروش در کنترل خود داشته باشد.

آلبرایت که نفوذ زیادی در دستگاه‌های تصمیم‌ساز آمریکا دارد و پیشتر هم بسیاری از توصیه‌های وی از سوی مذاکره‌کنندگان آمریکایی در دستور کار قرار گرفته بود، در ادامه پیشنهاداتی را به دولت جدید آمریکا ارائه کرده است.

در ادامه متن کامل این بخش از یادداشت آلبرایت آمده است:

 

دولت ترامپ باید در اسرع وقت اعلام کند که نه از ایران آب سنگین خواهد خرید و نه طبق توافق هسته‌ای مجوزی به شرکت‌های خصوصی آمریکایی برای خرید آن اعطا می‌کند. این سیاست پیشتر طبق لایحه H.R.5119 در ژوئیه ۲۰۱۶ در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است.

دولت جدید همچنین باید به دنبال یافتن راهی برای پایان دادن به راه گریز عمان برای آب سنگین بیابد. یک راه برای انجام این کار آن است که ایالات‌متحده به شرکای خود در کمیسیون مشترک اعلام کند انتقال‌های مجدد آب سنگین از عمان به دیگر کشورها را به عنوان موضوعی در گروه کاری تدارکات (PWG) دانسته و کشور مذکور که در این مورد عمان است باید هر پیشنهاد را برای پذیرش و تصویب ثبت نماید. PWG مجموعه‌ای در کمیسیون مشترک بوده که در سازمان ملل ایجاد شده و هدف از آن مدیریت و تائید یا عدم‌تائید پیشنهادات کشورهایی است که خواستار مشارکت یا دریافت مجوز برای انتقال‌های مشخص کالا یا فناوری‌های هسته‌ای یا با کاربری دوگانه و یا مشارکت در معاملات هسته‌ای یا مرتبط هسته‌ای به نفع ایران هستند.

آب سنگین کالایی هسته‌ای است که در بخش ۱ لیست گروه تامین‌کنندگان هسته‌ای به آن اشاره شده است. انتقال آب سنگین ایران توسط عمان که یکی از شرایط کلیدی ذکرشده در توافق هسته‌ای به شمار می‌آید، به وضوح به نفع ایران است. در نتیجه طبق این توافق هسته‌ای، انتقال آب سنگین ایران از عمان به مشتریان خارجی باید به عنوان یک پیشنهاد برای بررسی به گروه کاری تدارکات ارائه گردد. دولت ترامپ سپس باید به صراحت اعلام کند که هرگونه انتقال آب سنگین ایران از عمان به مشتریان خارجی در PWG را مسدود کرده و ضمنا هرگونه عدم ارائه پیشنهاد رسمی از سوی عمان [برای انتقال آب سنگین] نقض مفاد توافق هسته‌ای محسوب می‌شود.

توافق هسته‌ای باید به واسطه تائید منظم طراحی نیروگاه تولید آب سنگین اراک توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تقویت گردد. یکی از اهداف این کار باید حصول اطمینان از این مساله باشد که هیچ تجهیزات جدیدی (در اراک) نصب نشده و ظرفیت اضافی دیگری نیز راه‌اندازی نمی‌شود. آژانس همچنین تا زمان خروج آب سنگین ایران از عمان باید نظارت منظمی بر آن داشته باشد.

یکی دیگر از سیاست‌های ایالات‌‌متحده باید جلوگیری از اقدام گروه کاری تدارکات در تهیه هرگونه کالا، فناوری یا موادی باشد که در تولید آب سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور ویژه، ایران نباید امکان توسعه تولید آب سنگین خود را داشته باشد.

آمریکا باید بار دیگر تحقیقات و بررسی‌های قوی خود با هدف مقابله با نقض‌های مکرر قوانین کنترل صادرات آمریکا و دیگر کشورها توسط ایران را آغاز نماید.

نهایتا اینکه، ایالات‌ متحده به جای اخلال‌آفرینی هرچه بیشتر در بازار آمریکای شمالی و کمک به ایران، باید تلاش کند تا اثرات منفی خریدی را که از ایران انجام داده به حداقل برساند. یک اقدام ساده و مفید برای وزارت انرژی می‌تواند این باشد که تمامی آب سنگین باقی‌مانده از ۳۲ تن اصلی (مجموع آب سنگینی که آمریکا از ایران خریداری کرده) را به عنوان ذخیره استراتژیک قرار دهد. این ذخیره استراتژیک بعنوان یک «راهکار نهایی» و مهم عمل خواهد کرد؛ راهکاری که احتمال کمبود (آب سنگین در بازار آمریکا) در آینده را کاهش داده و اختلال‌آفرینی وزارت انرژی در بازار خصوصی را محدود می‌سازد.

نتیجه‌گیری

توافق هسته‌ای ایران به تقویت محسوس و در برخی موارد مذاکره مجدد نیاز دارد. در عین حال، این امر زمان‌بر خواهد بود. دولت جدید باید هرچه سریعتر به اصلاح نقاط ضعف مشهود که توسط دولت فعلی ایجاد شده و موارد نقض توسط ایران را از طریق ارسال آب سنگین به عمان برای فروش نهایی تسهیل نموده، اقدام نماید. این کار راه گریز از طریق عمان (برای ایران) را پایان داده و آسیب ناشی از آن را خنثی می‌سازد. اقدام سریع می‌تواند این پیام اولیه را ارسال کند که دولت جدید قصد دارد با دقت هرچه تمامتر توافق را اجرا نماید.

منبع: خبرگزاری فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *