جدیدترین مطالب

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

أحدث المقالات

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading
مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرد؛

سهم اقتصاد ایران از مصرف انرژی و آلایندگی CO2

1398/04/03 | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: علیرغم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مصرف انرژی پس از یک دوره کاهش نسبی، مجددا افزایش یافته و از رشد 7/8 درصدی در سال 1393 نسبت به سال 1392 برخوردار شده است. از طرفی در سال 2015 رتبه ایران در دو شاخص شدت انرژی و شدت انتشار CO2 به پنجم و هفتم جهان ارتقا یافته و نکته قابل توجه این است که این افزایش در دوره ای اتفاق افتاده که صنایع کشور در رکود به سر می برند.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با بیان این مطلب که روند صعودی مصرف انرژی و انتشار آلاینده CO2 منجر به بروز نگرانی هایی در خصوص دستیابی ایران به توسعه پایدار شده است، افزود: علیرغم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مصرف انرژی پس از یک دوره کاهش نسبی، مجددا افزایش یافته و از رشد 7/8 درصدی در سال 1393 نسبت به سال 1392 برخوردار شده است. از طرفی در سال 2015 رتبه ایران در دو شاخص شدت انرژی و شدت انتشار CO2 به پنجم و هفتم جهان ارتقا یافته و نکته قابل توجه این است که این افزایش در دوره ای اتفاق افتاده که صنایع کشور در رکود به سر می برند.

باتوجه به اهمیت موضوع، انجام مطالعات جامع در خصوص انرژی بری و آلایندگی بخش ها و برنامه ریزی وسیاستگذاری برای اصلاح روند کنونی ضروری است. متاسفانه یکی از خلاهای اساسی در حوزه انرژی، عدم برخورداری از تحلیل های مبتنی بر زنجیره تولید است. به این معنا که ارقام ترازنامه های انرژی صرفا مصارف مطلق انرژی و انتشار مطلق CO2 را ارائه می دهند و انرژی به کار رفته در نهاده های واسطه ای یک بخش و انتشار CO2 ناشی از تولید آنها نادیده گرفته می شود. از همین روی در این گزارش انرژی بری و انتشار آلاینده بخش های مختلف با استفاده از الگوی داده – ستانده مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این بررسی بدین شرح است:

1- بیشترین شدت انرژی بری مستقیم و غیرمستقیم متعلق به بخش های «برق» ، «ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی» ، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» ، «حمل و نقل» و «ساخت فلزات اساسی» است. بیشترین شدت آلایندگی CO2 نیز به بخش های«برق» ، «سایر معادن»، «ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی» ،«حمل و نقل » و «ساخت فلزات اساسی» اختصاص دارد.

2- بیشترین محتوای انرژی تقاضای نهایی به بخش های «سایر خدمات»، «نفت خام و گاز طبیعی» ، «حمل و نقل»، «ساختمان» و «ساخت مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی » و بیشترین محتوای CO2 تقاضای نهایی به بخش های «سایر خدمات»، «حمل و نقل» ، «ساختمان» ، «برق» و «نفت خام و گاز طبیعی» اختصاص دارد.

3- بررسی ارتباط بین انرژی بری و آلایندگی بخش ها نشان می دهد که بجز برخی از موارد استثناء تقریبا ارتباط مستقیمی بین مصرف انرژی هر بخش با انتشار آلاینده آن وجود دارد. با این حال در این زمینه موارد استثنایی هم وجود دارد. به عنوان نمونه در بخش های «سایر معادن» و «برق» سهم انتشار CO2 بیش از مصرف انرژی است. در بخش هایی نظیر «نفت خام و گاز طبیعی» ، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» و «ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک» نیز سهم انرژی بری بیش از آلایندگی است. به نظر می رسد یکی از دلایل این مسئله نوع سوخت مصرفی است.

4- ارزیابی انرژی بری و آلایندگی بخش های با قدرت تحرک آفرینی بالا در اقتصاد نشان می دهد «حمل و نقل» به عنوان یکی از بخش های کلیدی اقتصاد ایران سهم زیادی در مصرف انرژی و انتشار CO2 دارد. بخش های کلیدی «ساخت مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی » و «ساخت فلزات اساسی» نیز در زمره بخش های با انرژی بری بالا محسوب می شوند. لذا هر نوع توسعه و گسترش آنها باید با لحاظ دو مولفه فوق باشد.

5- بخش های «ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها» ، «ساخت محصولات از توتون و تنباکو» ، «ساخت پوشاک، عمل آوری و رنگ کردن خز» ، «دباغی و پرداخت چرم و محصولات چرمی»، «انتشار ، چاپ و تکثیر رسانه های ضبط شده»، «ساخت ماشین آلات دفتری، حسابداری و محاسباتی»، «ساخت رادیو و تلویزیون، دستگاه ها و وسایل ارتباطی» ، «ساخت ابزار پزشکی ، ابزار اپتیکی ، ابراز دقیق و انواع ساعت»، «ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل» شدت انرژی بری و آلایندگی کمی دارند. در بین این بخش ها تنها بخش «ساخت محصولات غذایی وانواع آشامیدنی ها» از پیوندهای پسین قوی برخوردار است و می تواند گزینه مناسبی برای سیاستگذاری باشد. دو بخش «دباغی و پرداخت چرم و سایر محصولات چرمی» و «ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل» نیز انرژی بری و آلایندگی کمی دارند، اما به علت مقیاس کم در اقتصاد ، پیوندهای پسین آنها از قدرت تحرک آفرینی بالایی برخوردار نیستند. سایر بخش ها پیوندهای ضعیفی دارند که یا ناشی از ماهیت آنهاست و یا ناشی از سیاست های گذشته و عدم انجام اقداماتی در خصوص توسعه و گسترش آنها.

این گزارش می افزاید: یکی از مهمترین مشکلات تهیه این گزارش، عدم وجود آمار تفصیلی مصرف انرژی و انتشار آلاینده CO2 بخش ها در ترازنامه های انرژی کشور بود.این در حالی است که تراز انرژی بسیاری از کشورها اطلاعات مربوط به بخش های صنعت و حمل و نقل را در سطح زیربخش ها ارائه می کنند و نهادهای بین المللی نظیر آژانس بین المللی انرژی و سازمان ملل نیز در راهنمانامه های خود توصیه می کنند که ارائه آمار بخش ها در سطح تفصیلی صورت گیرد. لذا در این گزارش به علت عدم پاسخگویی ترازنامه های انرژی کشور به این نیاز، از آمارهای جانبی نظیر طرح کارگاه های صنعتی بالاتر از ده نفر کارکن و بیشتر استفاده شده که خود دارای نارسایی هایی نظیر عدم پوشش کامل بخش صنعت است. به علاوه به علت وجود برخی تفاوت ها و درتعاریف بخش هایی نظیر صنعت لازم بود که پیش از هر نوع محاسبه سازگاری و هماهنگی های لازم بین این دو صورت گیرد.

باتوجه به مشاهدات فوق پیشنهادهای زیر در خصوص سیاستگذاری مرتبط با مصرف انرژی و انتشار آلاینده ارائه می شود:

1- راهکارهای مرتبط با صرفه جویی انرژی باید بر اساس مصرف انرژی هر بخش در کل زنجیره و نه صرفا مصرف مطلق انرژی باشد. بنابراین برای صنایع سنگین و انرژی بر نظیر «برق» ، «ساخت فلزات اساسی» ، سیاست ها باید در جهت افزایش کارآیی آنها از طریق تولید پاک ، ممیزی انرژی ، بروز نمودن فناوری و توقف فعالیت بخش های با فناوری منسوخ باشد. در خصوص بخش های با محتوای انرژی بالا نظیر «ساختمان»، نیز راهکارها باید بر مصرف انرژی در زنجیره عرضه نظیر زنجیره عرضه سبز و جلوگیری از تقاضای غیرمنطقی انرژی متمرکز باشد. علاوه بر این استفاده از ابزارهایی نظیر یارانه ، مالیات سبز ، وام های بانکی با نرخ بهره پایین ، نیز می تواند در زمینه شکل گیری زنجیره عرضه سبز مفید باشد.

2- با توجه به اهمیت بخش حمل و نقل در اقتصاد ایران و نقش بالای آن در مصرف انرژی و انتشار آلاینده، ضروری است همان طور که این بخش یکی از اولویت های اصلی لایحه برنامه ششم توسعه عنوان شده ، توجه ویژه ای به توسعه حمل و نقل ریلی شود.

3- در بخش نفت خام و گاز طبیعی با بهره گیری از تکنولوژی مناسب، از سوزانده شدن بخشی از گازهای همراه نفت جلوگیری شود.

4- باتوجه به شدت انرژی بری و آلایندگی بالای ایران و مشخص نبودن سهم هریک از بخش ها در این زمینه ، پیشنهاد می شود شدت انرژی بری و آلایندگی به صورت بخشی اعلام شود.

5- یکی از خلاهای اساسی ترازنامه های انرژی و هیدروکربوری که پژوهش های مرتبط را با ابهامات و چالش های زیادی مواجه ساخته، عدم استفاده از طبقه بندی های بین المللی نظیر ISIC است. علاوه بر این حتی ماهیت بخش های انرژی که در 8 سرفصل کلی در ترازنامه ارائه شده مشخص نیست. به عنووان مثال ماهیت بخش‌هایی نظیر صنعت و یا جایگاه بخش هایی نظیر ساختمان و معدن اساسا مشخص نیست. بنابراین پیشنهاد می شود با استفاده از «راهنمای آمار انرژی آژانس بین المللی انرژی» و «راهنمانامه بین المللی آمار انرژی سازمان ملل» اولا تعاریف مشخص برای هر سرفصل ارائه شود و ثانیا اطلاعات مرتبط با مصارف انرژی و انتشار CO2 در قالب طبقه بندی های بین المللی نظیر ISIC و به صورت تفصیلی ارائه شود.

6- به علت نادیده گرفتن انتشار آلاینده ها در بخش های بالادستی و عدم گزارش آن در جداول فصل مربوطه ترازنامه ، پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی و تعهدات ایران در جامعه بین المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ، بازنگری های لازم در این زمینه صورت گیرد تا اطلاعات دقیق تری در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

7- تهیه حساب های ادغام شده محیط زیستی و اقتصادی (SEEA) می تواند به شناسایی و ثبت آثار ناشی از تخریب و آلایندگی محیط زیست کمک اساسی کند.

در پایان گزارش مرکز پژوهش ها آمده است: نتایج این مطالعه و یا مطالعات مشابه می تواند برای سنجش شدت آلایندگی بخش های تولیدی و اتخاذ سیاست های تشویقی و تنبیهی و طراحی مالیات های سبز مفید باشد و زمینه را برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار با لحاظ قیود زیست محیطی فراهم کند.

متن کامل این گزارش را اینجا ببینید.

منبع: مرکز پژوهش های مجلس

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *