جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

اصلاح قانون اساسی ترکیه؛ اهداف و اثرات

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: با تصویب مجلس ملی ترکیه تغییر هیجده ماده از قانون اساسی جمهوری ترکیه که مهم ترین تغییر در آن تبدیل نظام سیاسی پارلمانتاریستی به نظام ریاستی است، به رفراندم عمومی گذاشته خواهد شد و بنابه اصطلاح رایج بین سیاستمداران ترک در این موضوع «به سینه ملت رجوع خواهد شد».

احزاب مخالف جمهوریخواه خلق (CHP) نماینده جریان لائیک و دموکراتیک خلق ها (HDP) حزب قوم‌گرای کُردی مخالف تغییرات قانون اساسی جمهوری ترکیه  هستند و برسر راه طرح این موضوع در مجلس به روش‌های مختلف سنگ‌اندازی کردند ولی حزب ملی‌گرای حرکت(MHP) با گرایش‌های ملی‌گرایی مبتنی بر یکپارچگی ملی استوار بر تُرک‌گرایی، راه همگرایی و همکاری با حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) را درپیش گرفت. اکنون جریان‌های سیاسی ترکیه در خوف و رجاء حرف مردم درباره این تغییرات به‌سر می‌برند. انتظاری که هرچند حزب حاکم با تجربه پیروزمندانه رفراندم درباره تعیین رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم و انتخاب اردوغان توسط همین مردم؛ با امیدواری بیشتر از رقیب به آن چشم دوخته ولی احتمال شکست در این رفراندم به‌دلایلی که در پی خواهد آمد، صفر نیست.

علل تغییر نظام سیاسی
طرفداران اصلاح قانون اساسی به‌ویژه تغییر نظام سیاسی از پارلمانتاریستی به ریاستی معتقدند سیستم پارلمانتاریستی موجود در ترکیه به‌واسطه بازی‌های پارلمانی احزاب، تصمیمات مهم کشور را دچار خدشه می‌نماید. اردوغان بزرگ‌ترین حامی این تغییرات معتقد است، نظام پارلمانتاریستی موجود در ترکیه درواقع یک پاتیناژ سیاسی است. حزب حاکم و حزب ملی‌گرای حرکت این کار را ضرورتی می‌دانند که دولت‌های مختلف قبل از این اعم از ملی‌گرا، لائیک و اسلامگرا نیز طرفدار این تغییر بوده‌اند. در مقابل احزاب مخالف این فرآیند را باعث ایجاد دیکتاتوری در ترکیه می‌دانند. کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق بزرگ‌ترین مخالف این طرح نیز بعد از تصویب طرح در مجلس گفته است: مجلس بزرگ‌ترین خیانت را به تاریخ خود کرده است و ملت این را هرگز فراموش نخواهد کرد.

مهم‌ترین تغییرات مد‌نظر در قانون اساسی
ـ در تعیین صلاحیت‌های قوه قضائیه علاوه‌بر استقلال، واژه بی‌طرفی نیز گنجانده شده است.
ـ تعداد نمایندگان مجلس از ۵۵۰ نفر به ششصد نفر افزایش می‌یابد.
ـ دوره نمایندگی مجلس از چهار سال به پنج سال افزایش یافته و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری همزمان انجام خواهد شد.
ـ عضویت رئیس‌جمهور انتخاب شده با رأی مستقیم مردم، در یک حزب سیاسی برخلاف قانون قبلی ممنوع نخواهد بود.
ـ سمت نخست‌وزیری در ساختار نظام سیاسی ترکیه حذف و رئیس‌جمهور وظایف نخست‌وزیر را انجام خواهد داد.
ـ تصمیم درخصوص تحقیق و تفحص از عملکرد رئیس‌جمهور با رأی سه‌پنجم از کل اعضای مجلس اتخاذ و این کار توسط گروه پانزده نفره از نمایندگان که احزاب حاضر در مجلس براساس تعداد کرسی‌های به‌دست آمده در آن سهم خواهند داشت صورت خواهد گرفت که پس از ارائه گزارش به مجلس با نظر موافق دو‌سوم کل نمایندگان پرونده رئیس‌جمهور به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد و دیوان عالی کشور درصورت احراز جرائم مربوط به وظایف ریاست‌جمهوری تصمیم به عزل رئیس‌جمهور می‌گیرد و در جرائم غیرمرتبط با وظایف ریاست‌جمهوری، شخص رئیس‌جمهور بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری خود مجازات خواهد شد. این فرآیند درباره معاونان رئیس‌جمهور و وزرای کابینه دولت نیز به همین شکل اجرا خواهد شد.
ـ تغییراتی در ترکیب اعضای شورای قضات و دادستان‌ها‌، دادگاه قانون اساسی، شورای امنیت ملی و شورای عالی آموزش عالی روی خواهد داد.
ـ طبق تغییرات ایجاد شده رئیس‌جمهور و مجلس به‌صورت متقابل حق انحلال و عزل یکدیگر را خواهند داشت. هرکدام از این دو در این زمینه اقدامی بکنند این به‌معنی برگزاری مجدد انتخابات هم برای مجلس و هم برای ریاست‌جمهوری است. درواقع اگر رئیس‌جمهور مجلس را منحل کند خودش را نیز عزل کرده و مجلس نیز درصورت عزل رئیس‌جمهور خودش را نیز منحل خواهد کرد.

پویایی‌های تغییر در بین مردم
برابر آنچه که در نتایج سنجش افکار عمومی مردم ترکیه منعکس شده است طرفداران تغییر قانون اساسی به‌ویژه در زمنیه تغییر ساختار نظام سیاسی کشور از پارلمانتاریستی به ریاستی که در اغلب نظرسنجی‌ها در اکثریت هستند، عموماً به‌دلایل زیر از این تغییر حمایت می‌کنند:
ـ دادن آزادی‌های مدنی و رفاه بیشتر به مردم در نظام ریاستی به‌ویژه در حزبی مانند عدالت و توسعه با سابقه روشن در احقاق این حقوق مردمی بیش از نظام پارلمانتاریستی که موانع ساختاری متعددی بر سر راه اجرای برنامه‌های دولت وجود دارد، بیشتر محتمل است.
ـ بیم از شعله‌ور شدن اختلاف احزاب در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی و کشانده شدن کشور به سمت آشوب و جنگ‌های داخلی درحالی‌که اطراف ترکیه منابع تهدید بالفعل و بالقوه زیادی وجود دارد.
ـ در شرایطی که جریان‌های افراطی قومی و دینی (شوونیست) در اروپا روزبه‌روز قدرتمندتر می‌شوند و در مناطق پیرامونی ترکیه آتش جنگ شعله‌ور است، ترکیه نیز برای مقابله با این تهدیدها نیاز به ساختار حکومتی یکپارچه دارد و دولت‌های پذیرای ائتلاف و فاقد اختیارات کافی برای تصمیم‌گیری، قدرت ترکیه را در برابر تهدیدات خارجی تضعیف می‌کنند.

نگرانی های رایج در برابر تغییر
ـ احتمال بروز رفتارهای دیکتاتورمنشانه از شخص رئیس‌جمهور که با تغییرات جدید قدرت او بیشتر و عوامل محدودکننده قدرتش کمتر می‌شود. این نگرانی در اوضاع کنونی که سیاستمدار سرسخت و تمامیت‌خواهی مانند اردوغان در مقام ریاست‌جمهوری است بیشتر است و شاید اگر شخص دیگری غیر از وی بود این نگرانی در بین توده مردم کمتر می شد.
ـ در نظام سیاسی ریاستی اختیارات مجلس در انتخاب رئیس‌جمهور از بین می‌رود و به همین سبب قدرت مانور احزاب مخالف حزب حاکم بسیار کمتر می شود. در این نظام حزب پیروز انتخابات مجبور به تحمل فشارها و گاهی اوقات بازی‌های سیاسی احزاب مخالف مانند آبستراکسیون در تعیین رئیس‌جمهور نیستند و طبیعتاً موضوع امتیاز دادن به احزاب مخالف موجود در مجلس بسیار کم رنگ می‌شود و این امر طرفداری از احزاب مخالف را در بین توده مردم کاهش می‌دهد.

تهدیدهای رفراندم برای حزب حاکم
یکی از مواردی که می‌تواند در جریان برگزاری رفراندم برای حزب عدالت و توسعه تهدید زا باشد ائتلاف غیرمستقیم این حزب با حزب ملی‌گرای حرکت و تأثیر این همگرایی بر آراء مناطق کردنشین ترکیه است. زیرا همان‌گونه که در انتخابات‌های قبلی نیز مشاهده شده حزب عدالت و توسعه در مناطق کردنشین دارای آراء قابل‌توجهی است به‌گونه‌ای که حتی متوقف شدن فرآیند گشایش کردی هم نتوانست بر میزان این آراء تاثیر زیادی داشته باشد ولی اکنون حزب عدالت و توسعه ازیک‌سو به‌‌واسطه قدرت حاکمه خود حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها را در عالم سیاست به حاشیه رانده است و ازسوی‌دیگر با حزب ملی‌گرای حرکت که مخالف سرسخت جریان‌های قومی کرد است دست به ائتلاف نانوشته‌ای زده است. بنابراین احتمال ریزش آراء مثبت به تغییر نظام سیاسی ترکیه در بین کردها وجود دارد ولی آنچه مهم است میزان این ریزش آراء هست.

ریزش آراء ذکر شده درحالی اتفاق می‌افتد که حزب حاکم نمی‌تواند بر روی جذب آراء طرفداران حزب ملی‌گرای حرکت مطمئن باشد؛ زیرا همگرایی بین دو حزب در رأس هرم اتفاق افتاده و بازتاب آن در قاعده هرم نامشخص است. البته افزایش دیدگاه‌های مشترک رایج بین طرفداران دو حزب در زمینه مسائلی مانند اسلامگرایی، ملی‌گرایی دراین‌زمینه برای دولت ترکیه امیدوارکننده است.

مبارزه سرسختانه حزب حاکم ترکیه با جریان فتح الله گولن که با دستگیری‌ها و برکناری‌های گسترده و کم نظیر در تاریخ ترکیه همراه است، ممکن است علاوه بر متهمین و خانواده‌ها و بستگانشان، طیف وسیعی از مردم را به ویژه در بین اقشاری از ساکنان فلات آناتولی که قبل از این در درون طبقه اجتماعی حامی حزب حاکم قرار می‌گرفتند، تحت تأثیر منفی قرار دهد.

بنابراین اگر تهدیدهای یاد شده به منصه ظهور برسند و حزب حاکم و دولت ترکیه در این رفراندم ببازد، هزینه‌های این باخت سنگین خواهد بود؛ زیرا باخت در رفراندم برخلاف انتخاباتی مانند انتخابات عمومی (پارلمانی) امکان جبران ندارد تا اردوغان بتواند با تکیه بر مهارت بالای خود در چینش کاندیداها و تبلیغات انتخاباتی، شکست را در انتخابات بعدی به پیروز تبدیل کند.

هستند و برسر راه طرح این موضوع در مجلس به روش‌های مختلف سنگ‌اندازی کردند ولی حزب ملی‌گرای حرکت(MHP) با گرایش‌های ملی‌گرایی مبتنی بر یکپارچگی ملی استوار بر تُرک‌گرایی، راه همگرایی و همکاری با حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) را درپیش گرفت. اکنون جریان‌های سیاسی ترکیه در خوف و رجاء حرف مردم درباره این تغییرات به‌سر می‌برند. انتظاری که هرچند حزب حاکم با تجربه پیروزمندانه رفراندم درباره تعیین رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم و انتخاب اردوغان توسط همین مردم؛ با امیدواری بیشتر از رقیب به آن چشم دوخته ولی احتمال شکست در این رفراندم به‌دلایلی که در پی خواهد آمد، صفر نیست.

علل تغییر نظام سیاسی
طرفداران اصلاح قانون اساسی به‌ویژه تغییر نظام سیاسی از پارلمانتاریستی به ریاستی معتقدند سیستم پارلمانتاریستی موجود در ترکیه به‌واسطه بازی‌های پارلمانی احزاب، تصمیمات مهم کشور را دچار خدشه می‌نماید. اردوغان بزرگ‌ترین حامی این تغییرات معتقد است، نظام پارلمانتاریستی موجود در ترکیه درواقع یک پاتیناژ سیاسی است. حزب حاکم و حزب ملی‌گرای حرکت این کار را ضرورتی می‌دانند که دولت‌های مختلف قبل از این اعم از ملی‌گرا، لائیک و اسلامگرا نیز طرفدار این تغییر بوده‌اند. در مقابل احزاب مخالف این فرآیند را باعث ایجاد دیکتاتوری در ترکیه می‌دانند. کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق بزرگ‌ترین مخالف این طرح نیز بعد از تصویب طرح در مجلس گفته است: مجلس بزرگ‌ترین خیانت را به تاریخ خود کرده است و ملت این را هرگز فراموش نخواهد کرد.

مهم‌ترین تغییرات مد‌نظر در قانون اساسی
ـ در تعیین صلاحیت‌های قوه قضائیه علاوه‌بر استقلال، واژه بی‌طرفی نیز گنجانده شده است.
ـ تعداد نمایندگان مجلس از ۵۵۰ نفر به ششصد نفر افزایش می‌یابد.
ـ دوره نمایندگی مجلس از چهار سال به پنج سال افزایش یافته و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری همزمان انجام خواهد شد.
ـ عضویت رئیس‌جمهور انتخاب شده با رأی مستقیم مردم، در یک حزب سیاسی برخلاف قانون قبلی ممنوع نخواهد بود.
ـ سمت نخست‌وزیری در ساختار نظام سیاسی ترکیه حذف و رئیس‌جمهور وظایف نخست‌وزیر را انجام خواهد داد.
ـ تصمیم درخصوص تحقیق و تفحص از عملکرد رئیس‌جمهور با رأی سه‌پنجم از کل اعضای مجلس اتخاذ و این کار توسط گروه پانزده نفره از نمایندگان که احزاب حاضر در مجلس براساس تعداد کرسی‌های به‌دست آمده در آن سهم خواهند داشت صورت خواهد گرفت که پس از ارائه گزارش به مجلس با نظر موافق دو‌سوم کل نمایندگان پرونده رئیس‌جمهور به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد و دیوان عالی کشور درصورت احراز جرائم مربوط به وظایف ریاست‌جمهوری تصمیم به عزل رئیس‌جمهور می‌گیرد و در جرائم غیرمرتبط با وظایف ریاست‌جمهوری، شخص رئیس‌جمهور بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری خود مجازات خواهد شد. این فرآیند درباره معاونان رئیس‌جمهور و وزرای کابینه دولت نیز به همین شکل اجرا خواهد شد.
ـ تغییراتی در ترکیب اعضای شورای قضات و دادستان‌ها‌، دادگاه قانون اساسی، شورای امنیت ملی و شورای عالی آموزش عالی روی خواهد داد.
ـ طبق تغییرات ایجاد شده رئیس‌جمهور و مجلس به‌صورت متقابل حق انحلال و عزل یکدیگر را خواهند داشت. هرکدام از این دو در این زمینه اقدامی بکنند این به‌معنی برگزاری مجدد انتخابات هم برای مجلس و هم برای ریاست‌جمهوری است. درواقع اگر رئیس‌جمهور مجلس را منحل کند خودش را نیز عزل کرده و مجلس نیز درصورت عزل رئیس‌جمهور خودش را نیز منحل خواهد کرد.

پویایی‌های تغییر در بین مردم
برابر آنچه که در نتایج سنجش افکار عمومی مردم ترکیه منعکس شده است طرفداران تغییر قانون اساسی به‌ویژه در زمنیه تغییر ساختار نظام سیاسی کشور از پارلمانتاریستی به ریاستی که در اغلب نظرسنجی‌ها در اکثریت هستند، عموماً به‌دلایل زیر از این تغییر حمایت می‌کنند:
ـ دادن آزادی‌های مدنی و رفاه بیشتر به مردم در نظام ریاستی به‌ویژه در حزبی مانند عدالت و توسعه با سابقه روشن در احقاق این حقوق مردمی بیش از نظام پارلمانتاریستی که موانع ساختاری متعددی بر سر راه اجرای برنامه‌های دولت وجود دارد، بیشتر محتمل است.
ـ بیم از شعله‌ور شدن اختلاف احزاب در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی و کشانده شدن کشور به سمت آشوب و جنگ‌های داخلی درحالی‌که اطراف ترکیه منابع تهدید بالفعل و بالقوه زیادی وجود دارد.
ـ در شرایطی که جریان‌های افراطی قومی و دینی (شوونیست) در اروپا روزبه‌روز قدرتمندتر می‌شوند و در مناطق پیرامونی ترکیه آتش جنگ شعله‌ور است، ترکیه نیز برای مقابله با این تهدیدها نیاز به ساختار حکومتی یکپارچه دارد و دولت‌های پذیرای ائتلاف و فاقد اختیارات کافی برای تصمیم‌گیری، قدرت ترکیه را در برابر تهدیدات خارجی تضعیف می‌کنند.

نگرانی های رایج در برابر تغییر
ـ احتمال بروز رفتارهای دیکتاتورمنشانه از شخص رئیس‌جمهور که با تغییرات جدید قدرت او بیشتر و عوامل محدودکننده قدرتش کمتر می‌شود. این نگرانی در اوضاع کنونی که سیاستمدار سرسخت و تمامیت‌خواهی مانند اردوغان در مقام ریاست‌جمهوری است بیشتر است و شاید اگر شخص دیگری غیر از وی بود این نگرانی در بین توده مردم کمتر می شد.
ـ در نظام سیاسی ریاستی اختیارات مجلس در انتخاب رئیس‌جمهور از بین می‌رود و به همین سبب قدرت مانور احزاب مخالف حزب حاکم بسیار کمتر می شود. در این نظام حزب پیروز انتخابات مجبور به تحمل فشارها و گاهی اوقات بازی‌های سیاسی احزاب مخالف مانند آبستراکسیون در تعیین رئیس‌جمهور نیستند و طبیعتاً موضوع امتیاز دادن به احزاب مخالف موجود در مجلس بسیار کم رنگ می‌شود و این امر طرفداری از احزاب مخالف را در بین توده مردم کاهش می‌دهد.

تهدیدهای رفراندم برای حزب حاکم
یکی از مواردی که می‌تواند در جریان برگزاری رفراندم برای حزب عدالت و توسعه تهدید زا باشد ائتلاف غیرمستقیم این حزب با حزب ملی‌گرای حرکت و تأثیر این همگرایی بر آراء مناطق کردنشین ترکیه است. زیرا همان‌گونه که در انتخابات‌های قبلی نیز مشاهده شده حزب عدالت و توسعه در مناطق کردنشین دارای آراء قابل‌توجهی است به‌گونه‌ای که حتی متوقف شدن فرآیند گشایش کردی هم نتوانست بر میزان این آراء تاثیر زیادی داشته باشد ولی اکنون حزب عدالت و توسعه ازیک‌سو به‌‌واسطه قدرت حاکمه خود حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها را در عالم سیاست به حاشیه رانده است و ازسوی‌دیگر با حزب ملی‌گرای حرکت که مخالف سرسخت جریان‌های قومی کرد است دست به ائتلاف نانوشته‌ای زده است. بنابراین احتمال ریزش آراء مثبت به تغییر نظام سیاسی ترکیه در بین کردها وجود دارد ولی آنچه مهم است میزان این ریزش آراء هست.

ریزش آراء ذکر شده درحالی اتفاق می‌افتد که حزب حاکم نمی‌تواند بر روی جذب آراء طرفداران حزب ملی‌گرای حرکت مطمئن باشد؛ زیرا همگرایی بین دو حزب در رأس هرم اتفاق افتاده و بازتاب آن در قاعده هرم نامشخص است. البته افزایش دیدگاه‌های مشترک رایج بین طرفداران دو حزب در زمینه مسائلی مانند اسلامگرایی، ملی‌گرایی دراین‌زمینه برای دولت ترکیه امیدوارکننده است.

مبارزه سرسختانه حزب حاکم ترکیه با جریان فتح الله گولن که با دستگیری‌ها و برکناری‌های گسترده و کم نظیر در تاریخ ترکیه همراه است، ممکن است علاوه بر متهمین و خانواده‌ها و بستگانشان، طیف وسیعی از مردم را به ویژه در بین اقشاری از ساکنان فلات آناتولی که قبل از این در درون طبقه اجتماعی حامی حزب حاکم قرار می‌گرفتند، تحت تأثیر منفی قرار دهد.

بنابراین اگر تهدیدهای یاد شده به منصه ظهور برسند و حزب حاکم و دولت ترکیه در این رفراندم ببازد، هزینه‌های این باخت سنگین خواهد بود؛ زیرا باخت در رفراندم برخلاف انتخاباتی مانند انتخابات عمومی (پارلمانی) امکان جبران ندارد تا اردوغان بتواند با تکیه بر مهارت بالای خود در چینش کاندیداها و تبلیغات انتخاباتی، شکست را در انتخابات بعدی به پیروز تبدیل کند.

منبع:اندیشکده روابط بین الملل

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *