أحدث المقالات

دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. 

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»

Loading

دستاورد سفر لوفون سوئدی به ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:سفر نخست وزیر سوئد و هیات همراه وی به جمهوری اسلامی برای دو کشور با دستاوردهایی همراه بود که گشایش دفتر نمایندگی شورای تجارت سوئد در تهران و امضای پنج سند همکاری بین دو کشور از جمله آن به شمار می رفت.

«استفان لوفون» نخست ‌وزیر سوئد شنبه هفته جاری در صدر یک هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی وارد کشورمان شد.
در هیات همراه وی، مدیران 70 شرکت مانند اسکانیا، اریکسون، الکتا، ولوو، آ.بی.بی، گروه سنسیس گاتسو، بانک دانسکه، آژانس مالی یی.کی.ان، آژانس انرژی سوئد، آژانس حفاظت از محیط زیست، اداره پست و ارتباطات سوئد و اتحادیه صنعت و فلزکاران سوئد حضور داشتند. در این سفر دوروزه تلاش شد تا مسوولان دو کشور دیدگاه های خود را به یکدیگر نزدیک کرده و چند سند همکاری در زمینه های گوناگون امضا کنند.

** پنج سند همکاری در ساعت های اولیه ورود
حضور لوفون و هیات همراه وی به ایران در همان ساعت های اولیه صبح شنبه به امضای پنج سندهمکاری بین دو کشور انجامید. نخستین یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های نوآوری و فناوری از طرف ایران «سورنا ستاری» معاون فناوری رییس جمهوری و از طرف سوئد خانم «آنا لیند» وزیر اتحادیه اروپا و تجارت سوئد به امضا رسید. دومین یادداشت در زمینه آموزش عالی و تحقیقات بود که یادداشت تفاهم همکاری آن از امضای «محمد فرهادی» وزیر علوم و تحقیقات و تجارت سوئد گذشت.
سومین یادداشت تفاهم همکاری به امور جاده ای ارتباط می یافت که به امضای «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان رسید. یادداشت تفاهم چهارم در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که خانم آنا لیند و «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان آن را مورد تایید و امضا قرار دادند. پنجمین و آخرین یادداشت تفاهم همکاری که به امضای خانم لیند و «شهیندخت مولاوری» معاون رییس جمهوری رسید در ارتباط با زمینه امور زنان و خانواده بود.

** گشایش دفتر نمایندگی؛ تسهیل گر مراودات دو کشور
یکی از نتایجی که در سفر نخست وزیر سوئد به ایران حاصل شد، موضوع ایجاد دفتر نمایندگی شورای تجارت سوئد در تهران بود؛ دفتری که گفته می شود برای راه اندازی آن حدود ه ماه تحقیق میدانی درباره مسائل اقتصادی و ظرفیت‌های همکاری با ایران صورت گرفته است.
«ایلوا بری» رییس شورای تجارت سوئد در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی کشورمان در این باره گفت که راه اندازی دفتر شورای تجارت سوئد که در 50 کشور دنیا نمایندگی دارد، فرصت شناخت بیشتر فعالان اقتصادی دو کشور و سرمایه ‌گذاری در طرح های زیرساختی را فراهم می کند.
وی از سرمایه‌گذاری بلندمدت و بسترسازی برای همکاری‌های طولانی‌مدت بین فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: همکاری ها با ایران نه ‌فقط برای اشتغالزایی در داخل بلکه برای دسترسی به بازار کشورهای همسایه برنامه‌ریزی‌ شده‌اند.
آنچه که می تواند در کنار دفتر نمایندگی سوئد در تهران، کشتی معاملات دو کشور را به پیش براند، همکاری بین بانکی و رفع موانع داد وستد در فضای پسابرجام است. در همین زمینه بود که رییس شورای تجارت سوئد به مذاکرات دوروزه چند بانک سوئدی با بانک مرکزی ایران اشاره کرد و افزود: یافتن سازوکار تامین مالی و فاینانس طرح های مشترک، از اهداف اصلی این دیدارهاست.
البته پایه ریزی طرح گشایش دفتر نمایندگی شورای تجارت سوئد در تهران به مهرماه امسال برمی گردد که «مگدانلا آندرسون» وزیر اقتصاد سوئد در دیدار با «علی طیب نیا» وزیر اقتصاد کشورمان در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.
آندرسون در جریان آن دیدار ایران را بزرگترین شریک تجاری کشورش در گذشته دانست و گفت که ما در حال بازگشایی دفتر تجاری خود در تهران بوده و مصمم هستیم روابط خود با ایران را به سرعت توسعه دهیم.

** تاکید بر همکاری های علمی- تحقیقاتی
همان طور که اشاره شد مقام های دو کشور ایران و سوئد در این سفر یادداشت تفاهم همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات امضا کردند اما تاکید آنها بیش از همکاری در چارچوب سند امضا شده بود چرا که 439 دانشجوی ایرانی در کشور سوئد مشغول به تحصیل اند و دانشجویان سوئدی نیز می توانند در برخی از رشته های دانشگاهی در ایران تحصیل کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در دیدار با خانم آنا لیند وزیر اموراروپایی وتجارت خارجی کشور سوئد که در محل وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: مطمئنا به غیر از بعضی رشته‌های فنی و نانو تکنولوژی، رشته‌های تحصیلی دیگر در بخش‌های اسلام‌ شناسی، خاورمیانه شناسی و همچنین هنر اسلامی و ایرانی در دانشگاه‌های ایران را در کمتر جایی از جهان می‌توان یافت، به همین دلیل می‌توانیم پذیرای داوطلبان و دانشجویان کشور سوئد در این رشته های تحصیلی باشیم.
در اهمیت این موضوع بود که تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک علمی و تحقیقاتی و برگزاری جلسات بین رییسان دانشگاه‌های دو کشور به یکی از مسائل مهم مطرح شده در جلسه های این سفر تبدیل شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان تاکید کرد که در سطح ملی کارگروه‌های علمی دو کشور راه‌اندازی شده و ثمرات خوبی به همراه آورده است.

** قزوین؛ محور همکاری های اقتصادی ایران و سوئد
نخست وزیر سوئد یک روز پس از ورود به ایران (یکشنبه) در ادامه سفر سیاسی، اقتصادی خود عازم قزوین شد و از خط مونتاژ تولید کامیون در شهرک صنعتی کاسپین بازدید و با تعدادی از کارگران آن گفت وگو کرد.
در این بازدید «هنریک هنریکسون» مدیرعامل یک شرکت تولید خودروهای تریلر در سوئد و جمعی از مسئولان اتحادیه کارگری این کشور وی را همراهی می کردند.
هنریکسون در این بازدید با اشاره به همکاری موثر و سرمایه گذاری در تولید خودروهای سنگین در راستای تحقق ارزش های مشتری مداری، تکریم منابع انسانی و ارتقای کیفیت بر استمرار این مسیر برای افزایش استانداردهای تولیدی و زیست محیطی تاکید کرد.
همچنین در این بازدید از کشنده های تولید شده با استاندارد آلایندگی یورو 6 ایران که با توجه به شرایط اقلیمی و سوخت ایران طراحی و تولید شده است، رونمایی شد. افزون بر آن، در این بازدید پروژه های خطوط بدنه سازی و رنگ این واحد آغاز شد و سرمایه گذار سوئدی در ارائه تسهیلات مالی برای نوسازی ناوگان فرسوده اعلام آمادگی کرد.
در جریان سفر لوفون و هیات همراه وی به قزوین، طرح توسعه شرکت ماموت در آبیک به بهره برداری رسید؛ طرحی که گفته می شود با برای اجرای این طرح صنعتی هفتاد میلیارد تومان هزینه شده و به واسطه آن 550 نفر مشغول به کار شده اند.
در مجموع هر چند حجم همکاری های تجاری ایران و سوئد در حال حاضر 250 میلیون یورو برآورد می شود اما با امضای سندهای همکاری در حوزه های گوناگون می توان به افزایش چشمگیر سطح روابط امیدوار بود. در کنار اهمیت سوئد برای ایران به خاطر توسعه یافتگی و عضویت در اتحادیه اروپا، کشورمان نیز برای مسوولان استکهلم حایز اهمیت است و گرنه شاهد حضور 70 نماینده از بنگاه های مهم سوئدی به ایران نبودیم؛ موضوعی که از عزم جدی سوئدی ها در گسترش همکاری با ایران حکایت دارد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *