جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

أحدث المقالات

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

سیر تحول تحریم‌های امریکا علیه ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:محمود بابائی کارشناس اقتصاد بین الملل معتقد است که امریکا در دوران ترامپ سیاستهای خصمانه تری نسبت به جمهوری اسلامی ایران اتخاذ می نماید.

پیش بینی می شود که امریکا در دوران ترامپ سیاستهای خصمانه تری نسبت به جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نماید. جزییات این سیاستها هنوز مشخص نیست. از اظهارات مقامات امریکایی، استنباط می شود که ترامپ سیاست دو سویه ای در پیش گیرد. از یک سو بر اجرای سختگیرانه ( بهانه گیر) بر برجام متمرکز شده و از سوی دیگر تحریم های غیرهسته ای را افزایش خواهد داد. وی در این مسیر به قوانین موجود بسنده نکرده و قوانین جدیدی به تصویب خواهد رساند. پیش نویس طرح 808 که در کنگره امریکا در دست بررسی است، می تواند تا حدودی موید این نکته بوده و ویژگی های تحریم های جدید را مشخص نماید. نگاهی گذرا به تاریخ تحریم ها نیز ما را در درک سیر تحول تحریم ها، یاری خواهد نمود. بدین ترتیب می توان تصویری نسبتا شفاف از آنچه تاکنون رخ داده و آنچه که احتمالا رخ خواهد داد، ارایه نمود. این تصویر یا بهتر بگوییم تکامل، به شرح زیر است:

1- موج اول تحریم ها که پس از تسخیر لانه جاسوسی در سال آغاز شد . در سال 1979، کارتر در دستور اجرایی شماره 12170، حالت اضطراری اعلام نمود و با بلوکه کردن 12 میلیارد دلار از داراییهای ایران، واردات نفت از کشورمان را ممنوع نمود. ریگان در سال 1984 با تمدید تحریم واردات نفت ، ایران را بدلیل کشته شدن 241 تفنگدار امریکایی در لبنان، کشور حامی تروریسم اعلام نمود. این تحریم ها عمدتا به مرزهای امریکا محدود بود.

2-  با ادامه تنشهای موجود هر روز به دامنه تحریم ها اضافه شد و با آغازمساله هسته ای، تحریم های امریکا، ابعاد جدیدی یافت. تحریم ها در سال 1996 وارد فاز فرامرزی شد. امریکا در این سال با تصویب قانون تحریم ایران و لیبی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی این دو کشور سقف تعیین نمود. اروپا بدلیل فرامرزی  بودن با آن به مخالفت برخاست. نهایتا علیرغم تمامی مخالفتهای اولیه، امریکا توانست با تشکیل ائتلافهای چندجانبه،  همراهی کشورهای بسیاری را با تحریم های فرامرزی بدست آورد.

3- سال 2006 تحریم های امریکا وارد فاز مالی و بانکی شد. در این سال با ارجاع ایران به شورای امنیت از سوی آژانس انرژی اتمی، امریکا با طرح واژه ریسک بنیادین core risk بانک های دنیا را برای معامله نکردن با ایران تحت فشار قرار داد. امریکا در سال  2008 با حذف چرخه دلار، عملاً ایران را از بازار مالی امریکا حذف نموده و معاملات دلاری برای ایران ممنوع شد. با توجه به اینکه قیمت دو کالای مهم در جهان یعنی نفت و طلا صرفاً در بازارهای بین المللی به دلار معامله شده و حتماً باید از طریق نظام مالی امریکا تسویه گردد، این تحریم مشکلاتی را برای کشور ایجاد نمود. در سال 2011 هم بانک مرکزی ایران تحت بخش 311 قانون پاتریوت،  بزرگ ترین منبع نگرانی پول شویی اعلام شد. واشنگتن  متعاقباً با وضع جریمه های سنگین علیه بانک های متخلف با ایجاد رعب، از همکاری بانک های  جهان با ایران ممانعت به عمل آورد. از سال 2010 تا 2012، قوانین متعدد تصویب و فرامین اجرایی صادرشده از سوی رئیس جمهور، دایره تحریم های ثانویه را شدیداً گسترش داد. قانون جامع تحریم ها، مسئولیت پذیری و محرومیت ایران مصوب 2010 نیز توصیه های اف ای تی اف در خصوص ایران را به صورت قانون امریکا درآورده و از کشورها خواست که بخش مالی خود را از ریسک پول شویی و تأمین مالی تروریسم که از ایران نشات می گیرد، محافظت کنند. قانون تحریم ایران موسوم به ISA که در دسامبر 2016 به مدت ده سال تمدید شد، هدف اصلی خود را  محروم کردن ایران از منابع مالی برای حمایت از تروریسم و نیز جلوگیری از برنامه های هسته ای، شیمیایی، بیولوژیک و موشکی، اعلام نمود. تحریم ها وقتی پایان می پذیرد که رئیس جمهور تائید کند که ایران برنامه های هسته ای و موشکی و تولید سلاح های شیمیایی و بیولوژیک خود را متوقف نموده است. ایران از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف شده و دیگر تهدیدی برای منافع امریکا و متحدانش به حساب نمی آید. هرچند تحریم های هسته ای به دلیل برجام نمی توانند اعمال شوند ولی راه برای اعمال تحریم های غیرهسته ای بسته نیست.

4- احتمالاً ترامپ موج جدید تحریم های امریکا را قالبی جدید که هیچ سابقه ای در روابط بین الملل ندارد آغاز خواهد کرد. نگاهی به طرح  H.R 808   تحت عنوان تحریم های غیرهسته ای ایران که در اول فوریه سال جاری به کنگره ارائه شده و تحت بررسی است، نشانگر ابعاد این موج جدید احتمالی تحریم های امریکا است. ویژگی های احتمالی این تحریم ها به شرح زیر است:

الف: از ماهیت مالی و بانکی برخوردار است.

ب: نقض کنندگان تحریم از بازار مالی امریکا و یا معاملات دلاری محروم خواهند شد.

پ: برای سپاه، نقش محوری در اقتصاد قائل شده است.

ت: تاکنون، سهم 50 درصد، معیار مالکیت و یا کنترل موسسه مالی یا اقتصادی توسط سپاه بود. در صورت تصویب طرح، این سهم به 25 درصد کاهش خواهد یافت.

ث: استفاده از ابزار جنگ روانی علیه شرکت های جهان مانند تهیه از شرکت هایی که سپاه در آن سهمی کمتر از 25 درصد دارد و یا ورود حسابرس کل امریکا در فرآیند تحریم های غیرهسته ای، اقدام جدیدی است که در راستای ایجاد جنگ روانی علیه اقتصاد ایران ، اتخاذشده است.

ج: حوزه اقدام دولت امریکا، عمدتاً، نهادها و مؤسسات مالی و اقتصادی جهان را دربرمی گیرد. به نظر می رسد که نقش برجسته ای برای دولت های جهان تعریف نشده است. اما این فقط یک برداشت از متن پیش نویس است. درصحنه عمل چه اتفاق خواهد افتاد و دولت های اروپایی ، آسیایی و…چه واکنشی خواهند داشت را آینده نشان خواهد داد.

ارزیابی :

 علیرغم جنگ تبلیغاتی و روانی امریکا، فشارهای تحریم غیرهسته ای به دلیل برجام و تحریم های رفع شده ، نمی تواند از میزانی فراتر رود. اگر تحریم های غیرهسته ای به اندازه ای تشدید شود که گشایش های حاصله از برجام ، معنی و مفهوم خود را از دست دهد، ایران ، صرفاً به ناظر بودن، بسنده نخواهد کرد.

  • ایران امروز از هر زمان دیگر قوی تر، منسجم تر و با ظرفیت های گسترده تر است. ایران سرافراز با تکیه بر ظرفیت ها و توان داخلی، می داند که چگونه از این گذر، عبور  کند.   
  • منبع: دیپلماسی ایرانی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *