جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو به دنبال فرار از حکم دادگاه

نتانیاهو به دنبال فرار از حکم دادگاه

رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنایت و کشتار هفت‌ماهه خود در غزه بحران‌های گوناگونی داشت که اکنون احتمال بازداشت بنیامین نتانیاهو توسط دادگاه لاهه هم به آن اضافه شده که خود این رأی، تبعات گسترده سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی را برای این رژیم به وجود آورده است.

دانشگاه کلمبیای آمریکا در محاصره؛ یورش پلیس نیویورک به دانشگاه و دستگیری دهها دانشجو+ فیلم

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای آمریکا امشب (سه شنبه شب به وقت محلی) در محاصره صدها افسر پلیس است تا به اعتراض دانشجویان این دانشگاه در حمایت از مردم غزه که بیش از یک هفته است در تحصن به سر می برند، پایان دهد.

دانشگاه کلمبیای آمریکا امشب در محاصره؛ یورش پلیس نیویورک به دانشگاه + فیلم

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای آمریکا امشب (سه شنبه شب به وقت محلی) در محاصره صدها افسر پلیس است تا به اعتراض دانشجویان این دانشگاه در حمایت از مردم غزه که بیش از یک هفته است در تحصن به سر می برند، پایان دهد.

Loading
ترکیه مانع رویای تشکیل کشور بزرگ کردستان

سناریوی آنکارا برای مقابله با کردهای منطقه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

رویارویی نیروهای مسلح کرد میان پیشمرگ با واحدهای وابسته به کردستان ترکیه در سنجار به رویای تشکیل کشور بزرگ کردستان پایان می دهد و احزاب اقلیم کردستان را با قومیت های مختلف در برابر هم قرار می دهد.

واحدهایی از نیروهای پیشمرگ کرد در روز گذشته به واحدهای وابسته به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از سوی ترکیه وارد فهرست گروه های تروریستی شده اند، حمله کردند که نشان از توافق مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دارد که اخیرا با یکدیگر در آنکارا داشتند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که تنش در روابط ایران و ترکیه طی روزهای اخیر افزایش یافته است و به نظر می رسد هر کدام از آنها تلاش دارند از برگه کردی به سود خود بهره برداری کنند.

روز جمعه درگیری هایی میان نیروهای پیشمرگ و “نیروهای حمایت از سنجار” وابسته به پ.ک.ک در مناطق نزدیک به مرز عراق و سوریه روی داد.

منابع نزدیک به حزب اتحاد میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی، رئیس جمهوری سابق عراق گفتند که “درگیری های میان دو طرف از عصر پنج شنبه آغاز شدند. تعداد پرشماری از نیروهای پیشمرگ به غرب کردستان به سمت استان سنونی در مرز عراق و سوریه رفتند و در آن جا با نیروهای وابسته به پ.ک.ک درگیر شدند.”

این درگیری تنها چند روز پس از دیدار مسعود بارزانی از ترکیه و دیدارش با اردوغان و بن علی ایدلدریم، نخست وزیر ترکیه روی می دهد. بارزانی همچنین با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا نیز دیدار کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه گفت که “نیروهای حزب کارگران کردستان تهدیدی برای دولت قانونی در شمال عراق که برخی کشورها از آنها علیه دولت فعلی استفاده می کنند، محسوب می شود.”

تحلیلگران بر این اعتقادند که دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق از بارزانی در چارچوب پیمان واشنگتن با آنکارا و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای ایجاد حلقه محاصره علیه ایران و ایجاد شکاف در تسلط ایران بر عراق انجام شده است. همچنین گفته می شود که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز خود در جریان این سناریو قرار دارد و به نوعی تلاش دارد با آن همکاری کند.

بعضی از کارشناسان بر این باورند که نقش ترکیه در این سناریو استراتژیک است، آنها می گویند از ترکیه خواسته شده که از طریق همکاری های اقتصادی و نظامی و امنیتی نزدیک کردها را مهار کند تا آن جا که مسعود بارزانی به عنصری وابسته به ترکیه تبدیل شود در مقابل کار صادرات نفت از اقلیم کردستان به اروپا از طریق ترکیه تسهیل خواهد شد.

احسان الشمری، پژوهشگر عراقی در صفحه فیسبوک خود نوشت، رویارویی نیروهای مسلح کرد میان پیشمرگ با واحدهای وابسته به کردستان ترکیه در سنجار به رویای تشکیل کشور بزرگ کردستان پایان می دهد و احزاب اقلیم کردستان را با قومیت های مختلف در برابر هم قرار می دهد.

این در حالی است که حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی بر این اعتقاد است که آن چه در سنجار روی داد، طرحی پیش دستانه از سوی ترکیه برای شعله ور ساختن جنگی جدید قبل از آزادی کامل استان نینوا از دست داعش است، با این هدف که آنکارا بهانه ای برای دخالت نظامی در عراق و سهل نینوا بیابد.

از سوی دیگر یک منبع عالی رتبه سیاسی در اقلیم کردستان عراق به العرب گفت که نیروهای کرد روز پنج شنبه مقر شرکت نفت شمال در کرکوک را به تصرف خود درآوردند که این اتفاق با هماهنگی آلاء طالبانی، رئیس فراکسیون نمایندگان کرد شاخه طالبانی در پارلمان عراق که به ایران نزدیک است، صورت گرفت. آنها پس از تصرف مقر شرکت نفت شمال در کرکوک کارکنان آن را وادار کردند که صادرات نفت عراق به ترکیه را متوقف کند اما بعد از چند ساعت با دستوراتی جدید اجازه صادرات مجدد را صادر کردند. به اعتقاد بسیاری این حمله پیام روشنی به بارزانی و همچنین عبادی است که در عراق و اقلیم کسانی هستند که بتوانند نقشه های آنها را نقش بر آب کنند و ایران همچنان توانایی دارد خیلی ساده نقشه های تخریبی آنها را از بین ببرد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *