جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

سفر قریب‌الوقوع بلینکن به پکن

تهران- ایرنا- وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این هفته برای دیدار با مقام‌های ارشد پکن به چین سفر خواهد کرد.

روسیه خواستار بررسی تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس در غزه طی ماه مبارک رمضان، خواستار بررسی موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد.

Loading
ترکیه مانع رویای تشکیل کشور بزرگ کردستان

سناریوی آنکارا برای مقابله با کردهای منطقه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

رویارویی نیروهای مسلح کرد میان پیشمرگ با واحدهای وابسته به کردستان ترکیه در سنجار به رویای تشکیل کشور بزرگ کردستان پایان می دهد و احزاب اقلیم کردستان را با قومیت های مختلف در برابر هم قرار می دهد.

واحدهایی از نیروهای پیشمرگ کرد در روز گذشته به واحدهای وابسته به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از سوی ترکیه وارد فهرست گروه های تروریستی شده اند، حمله کردند که نشان از توافق مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دارد که اخیرا با یکدیگر در آنکارا داشتند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که تنش در روابط ایران و ترکیه طی روزهای اخیر افزایش یافته است و به نظر می رسد هر کدام از آنها تلاش دارند از برگه کردی به سود خود بهره برداری کنند.

روز جمعه درگیری هایی میان نیروهای پیشمرگ و “نیروهای حمایت از سنجار” وابسته به پ.ک.ک در مناطق نزدیک به مرز عراق و سوریه روی داد.

منابع نزدیک به حزب اتحاد میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی، رئیس جمهوری سابق عراق گفتند که “درگیری های میان دو طرف از عصر پنج شنبه آغاز شدند. تعداد پرشماری از نیروهای پیشمرگ به غرب کردستان به سمت استان سنونی در مرز عراق و سوریه رفتند و در آن جا با نیروهای وابسته به پ.ک.ک درگیر شدند.”

این درگیری تنها چند روز پس از دیدار مسعود بارزانی از ترکیه و دیدارش با اردوغان و بن علی ایدلدریم، نخست وزیر ترکیه روی می دهد. بارزانی همچنین با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا نیز دیدار کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه گفت که “نیروهای حزب کارگران کردستان تهدیدی برای دولت قانونی در شمال عراق که برخی کشورها از آنها علیه دولت فعلی استفاده می کنند، محسوب می شود.”

تحلیلگران بر این اعتقادند که دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق از بارزانی در چارچوب پیمان واشنگتن با آنکارا و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای ایجاد حلقه محاصره علیه ایران و ایجاد شکاف در تسلط ایران بر عراق انجام شده است. همچنین گفته می شود که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز خود در جریان این سناریو قرار دارد و به نوعی تلاش دارد با آن همکاری کند.

بعضی از کارشناسان بر این باورند که نقش ترکیه در این سناریو استراتژیک است، آنها می گویند از ترکیه خواسته شده که از طریق همکاری های اقتصادی و نظامی و امنیتی نزدیک کردها را مهار کند تا آن جا که مسعود بارزانی به عنصری وابسته به ترکیه تبدیل شود در مقابل کار صادرات نفت از اقلیم کردستان به اروپا از طریق ترکیه تسهیل خواهد شد.

احسان الشمری، پژوهشگر عراقی در صفحه فیسبوک خود نوشت، رویارویی نیروهای مسلح کرد میان پیشمرگ با واحدهای وابسته به کردستان ترکیه در سنجار به رویای تشکیل کشور بزرگ کردستان پایان می دهد و احزاب اقلیم کردستان را با قومیت های مختلف در برابر هم قرار می دهد.

این در حالی است که حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی بر این اعتقاد است که آن چه در سنجار روی داد، طرحی پیش دستانه از سوی ترکیه برای شعله ور ساختن جنگی جدید قبل از آزادی کامل استان نینوا از دست داعش است، با این هدف که آنکارا بهانه ای برای دخالت نظامی در عراق و سهل نینوا بیابد.

از سوی دیگر یک منبع عالی رتبه سیاسی در اقلیم کردستان عراق به العرب گفت که نیروهای کرد روز پنج شنبه مقر شرکت نفت شمال در کرکوک را به تصرف خود درآوردند که این اتفاق با هماهنگی آلاء طالبانی، رئیس فراکسیون نمایندگان کرد شاخه طالبانی در پارلمان عراق که به ایران نزدیک است، صورت گرفت. آنها پس از تصرف مقر شرکت نفت شمال در کرکوک کارکنان آن را وادار کردند که صادرات نفت عراق به ترکیه را متوقف کند اما بعد از چند ساعت با دستوراتی جدید اجازه صادرات مجدد را صادر کردند. به اعتقاد بسیاری این حمله پیام روشنی به بارزانی و همچنین عبادی است که در عراق و اقلیم کسانی هستند که بتوانند نقشه های آنها را نقش بر آب کنند و ایران همچنان توانایی دارد خیلی ساده نقشه های تخریبی آنها را از بین ببرد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *