جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

Loading

خریداران اصلی تسلیحات آمریکایی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه:مایکل بی ساتر و ساموئل استبینز در گزارشی که وال استریت منتشر کرد، نوشتند: در سال گذشته میلادی، دولت آمریکا خودروهای زرهی و سامانه‌های تسلیحاتی به ارزش نزدیک به 10 میلیارد دلار به دیگر کشورها صادر کرد. آمریکا بدون تردید بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات در جهان به شمار می‌رود که با میلیاردها دلار در سال، از تولیدکنندگانی نظیر روسیه و چین پیشی می‌گیرد.

در پنج سال گذشته، بیش از 100 کشور به‌طور مستقیم از دولت آمریکا هواپیما، کشتی، خودروی زرهی و موشک خریده‌اند. به‌استثنای کشورهایی که تحت تحریم‌های بین‌المللی هستند، تقریباً تعداد کمی از کشورها با آمریکا معامله تسلیحاتی نداشته‌اند. بااین‌حال، تعدادی از این کشورها به‌طور نامتناسبی، سهم عظیمی از تسلیحات آمریکایی را به خود اختصاص داده‌اند؛ به‌طوری‌که 13 کشور خریدار تقریباً 70 درصد تسلیحات صادراتی آمریکا بوده‌اند. عربستان سعودی، شریک اصلی آمریکا در خاورمیانه، حدود 20 درصد از صادرات تسلیحات آمریکا را خریده است.

وال‌استریت ژورنال به بررسی آمار تازه منتشرشده در پایگاه اطلاعاتی موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم درباره خریدوفروش تسلیحات نظامی پرداخته است. این آمار در خصوص 13 کشوری است که بیشترین سلاح را از آمریکا خریده‌اند.

اودی فلورانت، مدیر بخش تحقیقات درباره برنامه هزینه‌های تسلیحاتی و نظامی این موسسه، در مصاحبه‌ای با این نشریه به توضیح نگرش‌های آمریکا در خصوص صادرات سلاح پرداخته است. او در این خصوص اظهار داشت: «ایالات‌متحده آمریکا تجارت اسلحه را به‌عنوان یک رابطه سیاسی راهبردی قلمداد می‌کند. به‌عنوان‌مثال، این کشور صادرات تسلیحات به کشورهای عضو ناتو را به سایر کشورها ترجیح می‌دهد». آمریکا تعدادی از دولت‌های نامبرده در فهرست [این موسسه]، ازجمله بریتانیا، ژاپن، اسرائیل و استرالیا را شرکایی قابل‌اعتماد تلقی می‌کند و ازاین‌رو این‌ها در خرید این تسلیحات اولویت دارند.

همچنین، آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان، بزرگ‌ترین صنعت تولید تسلیحات را نیز در اختیار دارد. چهار شرکت از پنج شرکتی که بیشترین درآمد را از تولید تسلیحات و تجهیزات دفاعی کسب می‌کنند، در آمریکا واقع هستند. هنگامی‌که دولت آمریکا به کشورهای دیگر سلاح صادر می‌کند، تولیدکنندگان عمده تسلیحات در آمریکا (مثلاً غول‌هایی نظیر لاکهید، جنرال دینامیک، ریتون و بوئینگ) نیز تسلیحات را طبق دستورالعملی با مدیریت وزارت دفاع این کشور تأمین می‌کنند. سپس، این تسلیحات مستقیماً به کشورهای دیگر فروخته می‌شود. این فروش تسلیحات اغلب مبتنی بر توافق و شراکت بلندمدت است، حال‌آنکه در مواردی نیز فروش تسلیحات بر اساس سفارش‌های خاص هستند.

آمریکا یکی از استثنایی‌ترین کشورهای جهان است که به‌تنهایی از عظمت نظامی کافی برای حمایت از صنعت تسلیحات بخش خصوصی، برخوردار است. از آنجائی که راه‌اندازی تولید سامانه عمده تسلیحاتی، بی‌نهایت هزینه‌بردار است، کشورهایی که به دنبال حفظ صنعت تولید سلاح هستند، غالباً به تجارت با شرکای خارجی خوداتکا می‌کنند. فلورانت توضیح می‌دهد که بسیاری از کشورها به‌جای فروش تسلیحات خود و حمایت از شرکت‌های محلی، تقریباً به‌طور کامل به واردات اتکا می‌کنند.

در بسیاری از کشورهایی که خریدار بخش بزرگی از صادرات سلاح آمریکا هستند، تقاضا برای تسلیحات وجود دارد، اما این کشورها تجهیزات کافی برای تولید تسلیحات در داخل ندارند. این کشورها عبارت‌اند از کشورهایی نظیر عربستان سعودی و عراق که به نسبت تولید ناخالص داخلی، هزینه نظامی زیادی دارند، اما تولیدکننده داخلی تسلیحات در آن‌ها کم تعداد هستند. فلورانت اظهار کرد که «کشورهایی که از ظرفیت تولید داخلی برخوردار هستند، تسلیحات را از شرکت‌های داخلی تأمین می‌کنند، اما کشورهایی نظیر عربستان سعودی، قطر یا امارات که از ظرفیت تولید ملی برخوردار نیستند و یا ظرفیت محدودی دارند، به تأمین‌کننده‌هایی مانند آمریکا رو می‌آورند».

اکثر کشورهای این فهرست که حجم عظیمی از تسلیحات را وارد می‌کنند، عمدتاً بدین خاطر مشغول واردات هستند که یا درگیر جنگ نظامی‌اند یا در منطقه‌ای بی‌ثبات واقع هستند که در آن، برخورداری از ارتش قدرتمند، از ضروریات محسوب می‌شود. تعداد زیادی از کشورهایی که صدها میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا وارد می‌کنند، در خاورمیانه یا در شمال آفریقا قرار دارند. فلورانت می‌گوید «در خاورمیانه تنش‌ها و درگیری‌های زیادی وجود دارد که جنگ یمن، جنگ سوریه، خشونت‌های داخلی عراق و افغانستان از این نمونه هستند. در شمال آفریقا، تقریباً همه کشورهای این منطقه با گروه‌های شورشی درگیر هستند و آشوب داخلی آن‌ها را تهدید می‌کند. این شرایط باعث شده است که خاورمیانه به‌طور روزافزون به مقصد تسلیحات تبدیل شود».

همچنین، چند کشور واردکننده عمده تسلیحات در شرق آسیا واقع هستند که در آنجا رشد نظامی و قدرت نظامی پیشرفته چین و توسعه‌طلبی این کشور در دریای چین جنوبی باعث نگرانی همسایگانش شده است. درنتیجه، بسیاری از همسایگان چین، واردات سلاح را افزایش داده‌اند. کره جنوبی، به خاطر مجاورت و نوع روابطش با همسایه غیرقابل‌پیش‌بینی خود، کره شمالی، دیگر مقصد عمده تسلیحات آمریکا به شمار می‌رود.

در پی تداوم مبارزه مسلحانه دولت مکزیک با کارتل‌های مواد مخدر، واردات تسلیحات مکزیک از آمریکا طی دهه گذشته بیش از سه برابر شده است.

در تعیین کشورهایی که بزرگ‌ترین خریدار سلاح از آمریکا هستند، وال‌استریت ژورنال به بررسی آمار سال 2016 پایگاه اطلاعاتی موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم در مورد انتقال سلاح پرداخته است. مجموع این 13 کشور بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحات در سال 2016 بوده‌اند. آمار فرعی ارائه‌شده در این پایگاه بیانگر کل واردات سلاح توسط کشورها و نیز واردات نوع خاصی از تسلیحات است. این آمار صرفاً به خودروی زرهی، موشک و سایر سامانه‌های تسلیحاتی عمده مربوط است و شامل سلاح گرم نمی‌شود. داده‌های فرعی همچنین دربرگیرنده آمار برگرفته از صندوق بین‌المللی پول درباره بودجه نظامی به‌صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی و نیز آمار برگرفته از بانک جهانی درباره تولید ناخالص داخلی است.

کشورهای زیر بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات از آمریکا هستند:

  1. بریتانیا
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 217 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 260 میلیون دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 83.5 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 2.7 تریلیون دلار

بریتانیا حدود 84 درصد از کل واردات تسلیحاتی خود را از آمریکا انجام می‌دهد و بقیه یا از اسرائیل و یا از آلمان وارد می‌شود. بیش از 75 درصد از کل واردات تسلیحات بریتانیا مابین 2015 و 2016 به هواپیماهای نظامی اختصاص‌یافته است. اگرچه با آمریکا قابل قیاس نیست، اما بریتانیا به سهم خود بزرگ‌ترین فروشنده سلاح در جهان محسوب می‌شود، به‌طوری‌که در سال 2016 نزدیک به 1.4 میلیارد دلار تسلیحات به سایر کشورها صادر کرده است. بریتانیا، به‌عنوان یکی از «نزدیک‌ترین شرکای نظامی» آمریکا، نقش کلیدی در جنگ عراق داشت و در اوج درگیری‌ها با حدود 46 هزار نیرو در این جنگ مشارکت کرد. همچنین هزاران نیروی بریتانیایی در تهاجم آمریکا به افغانستان شرکت کردند.

 

  1. مصر
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 238 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 1.5 میلیارد دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 16 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 1.1 تریلیون دلار

مصر دارای یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان است که اندکی کمتر از 500 هزار نیروی فعال و چند صد هزار نیروی ذخیره در اختیار دارد. این کشور در سال 2011 شورش سیاسی بزرگی را تجربه کرد که در پی آن، حسنی مبارک پس از حکمرانی درازمدت، از قدرت کنار رفت. کل واردات تسلیحات مصر در پنج سال منتهی به 2016 در مقایسه با دوره پنج‌ساله قبل از آن، شاید به خاطر تنش‌های سیاسی فزاینده تقریباً 70 درصد افزایش یافت و واردات از آمریکا نیز حدود 46 درصد رشد داشت. طی دهه گذشته، هواپیمای نظامی بیشترین مقوله در واردات سلاح به مصر بوده است. همچنین، زرادخانه نظامی مصر شامل بیش از هزار تانک M1A1 آبرامز بوده است که محصول نظامی عمده آمریکا محسوب و توسط جنرال دینامیک، واقع در ویرجینیا، تولید می‌شود.

 

  1. مراکش
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 244 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 254 میلیون دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 96.1 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 274 میلیارد دلار

اقتصاد بیش از 40 کشور از اقتصاد مراکش بزرگ‌تر است، اما تنها 10 کشور بیشتر از آن از آمریکا سلاح وارد می‌کنند. این امر احتمالاً به خاطر این حقیقت است که بودجه نظامی کشورهای شمال آفریقا بیش از 3 درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌هاست که این رقم بالایی در جهان به شمار می‌رود. این کشور دارای ارتشی با بیش از 200 هزار سرباز است که در مقایسه با کشورهای بسیار بزرگ‌تر از آن، نظیر آلمان و بریتانیا، نیروی نظامی بیشتری دارد. سال گذشته، مراکش تقریباً به ارزش 250 میلیون دلار سلاح وارد کرد و آمریکا تأمین‌کننده 96.1 درصد آن‌ها بود. در سال قبل از آن، آمریکا تنها تأمین‌کننده سلاح برای مراکش بود.

 

  1. مکزیک
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 280 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 388 میلیون دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 72.2 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 2.2 تریلیون دلار

مکزیک یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری آمریکاست و این تجارت دربرگیرنده محموله‌های تسلیحاتی قابل‌توجهی است. به‌طورکلی، در بخش‌هایی از جهان که دچار بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی و جنگ مسلحانه است، تقاضا برای خرید سلاح هم بیشتر است. طی دهه گذشته، دولت مکزیک درگیر جنگ گسترده و خشونت‌آمیز با کارتل‌های مواد مخدر بوده است. در این دهه، کل واردات تسلیحات در مکزیک حدود 184 درصد رشد داشت و واردات این کشور از آمریکا بیش از 300 درصد افزایش یافت. ازآنجاکه ترامپ وعده داده است که توافق تجاری با مکزیک را مجدداً بررسی خواهد کرد، وضعیت روابط تجاری آمریکا – مکزیک، در مقایسه با دوره اجرای توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)[1] از سال 1994 ثبات کمتری دارد.

 

  1. ژاپن
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 307 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 330 میلیون دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 93 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 4.8 تریلیون دلار

اخیراً تعدادی از کشورهای شرق آسیا به خاطر نگرانی فزاینده از تحولات نظامی چین در دریای چین جنوبی، بودجه نظامی خود را بالا بردند و واردات سلاح را افزایش دادند. چین تعدادی جزیره مصنوعی ایجاد کرده و ظاهراً مشغول ساخت پایگاه نظامی و احتمالاً تجهیزات موشکی دوربرد زمین به هوا در آن‌هاست. سایر مناقشات بین ژاپن و چین بر سر تعدادی از جزایر دریای چین جنوبی، باعث تنش مضاعف شده است. باوجود افزایش تنش‌ها، واردات سلاح در سال گذشته در ژاپن 330 میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت.

طی 10 سال گذشته، ژاپن بیش از 4 میلیارد دلار سلاح وارد کرده است که 93 درصد آن از آمریکا تأمین‌شده است. هواپیماهای نظامی بیش از نصف واردات سامانه‌های تسلیحاتی ژاپن را تشکیل می‌دهد. تا سال 2015، آمریکا ژاپن را از صدور سامانه‌های تسلیحاتی منع کرده بود، سیاستی که پس از جنگ جهانی دوم پابرجا باقی‌مانده بود. سطح کنونی واردات سلاح از آمریکا بیانگر غیبت طولانی- مدت صنعت خصوصی تسلیحات در ژاپن است.

 

  1. کره جنوبی
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 501 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 1.3 میلیارد دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 37.6 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 1.9 تریلیون دلار

کره جنوبی در منطقه‌ای از جهان واقع‌شده است که کاملاً ملتهب و به‌طور بالقوه خطرناک است. یک منطقه غیرنظامی، این کشور را از همسایه شمالی خود و دشمن مسلح به سلاح هسته‌ای، یعنی کره شمالی، جدا کرده است. کره جنوبی دارای قانون خدمت سربازی اجباری است و در دهه گذشته بیش از همه کشورها، به‌جز چند مورد از آن‌ها، برای سامانه‌های تسلیحاتی هزینه کرده است. از سال 2007، کره جنوبی حدود 10.7 میلیارد دلار تسلیحات از طیفی از کشورها، نظیر فرانسه، آلمان، اسرائیل و آمریکا خریده است.

به‌طور تاریخی، کره جنوبی اکثر تسلیحات خود را از آمریکا وارد کرده است. بااین‌حال، سال گذشته تغییری در این روند اتفاق افتاد، به‌طوری‌که کره جنوبی تنها 37.6 درصد از کل واردات تسلیحاتی خود را از آمریکا تأمین کرد. این تقریباً کمترین میزان در 10 سال اخیر بود و بسیار پایین‌تر از 95.2 درصد سال 2010 محسوب می‌شود. اکثر تسلیحات وارداتی کره جنوبی در سال گذشته از آلمان واردشده است.

 

  1. ایتالیا
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 511 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 868 میلیون دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 58.9 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 2.2 تریلیون دلار

برخلاف بسیاری از کشورهای این فهرست، ایتالیا از تجهیزات تولید تسلیحات داخلی چشمگیری برخوردار است. شرکت لئوناردو که در رم واقع‌شده و قبلاً به فینمکانیکا موسوم بود، تولیدکننده بالگرد، جت‌های جنگنده و سامانه‌های دفاعی است. این شرکت تنها در سال 2015 فروش تسلیحاتی به ارزش 9.3 میلیارد دلار داشت. در کنار این، ایتالیا در سال 2016 هواپیما و کشتی‌های نظامی به ارزش صدها میلیون دلار وارد کرده است که این به‌جز واردات موشک به ارزش حدود 23 میلیون دلار است.

واردات تسلیحات در ایتالیا در سال 2016 به بیشترین میزان خود رسید. روی‌هم‌رفته، در سال 2016 این کشور مدیترانه‌ای، 868 میلیون دلار تسلیحات از کشورهای خارجی خریده است و بودجه نظامی سالانه آن برای سال 2007 حدود 525 میلیون دلار بود. اکثر سامانه‌های تسلیحاتی وارداتی ایتالیا در سال گذشته از آمریکا تأمین شده است.

 

  1. اسرائیل
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 526 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 607 میلیون دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 86.7 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 285 میلیارد دلار

اسرائیل در خاورمیانه در معرض تهدید مداوم حملات تروریستی و جنگ‌های مسلحانه است، جزو معدود رژیم‌هایی است که خدمت سربازی در آن‌ها اجباری است. علاوه بر این، اسرائیل حدود 5.4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه نظامی می‌کند که این میزان از همه کشورها، به‌استثنای چند کشور، بیشتر است. برخی از شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده سلاح، مهم‌ترین ذینفع هزینه‌های نظامی اسرائیل محسوب می‌شوند. تنها در سال 2016، اسرائیل سامانه‌های تسلیحاتی و سلاح به ارزش حدود 526 میلیون دلار از آمریکا خریده است.

اسرائیل یکی از چند عضو این فهرست است که از صنعت تسلیحات داخلی چشمگیری برخوردار است. طبق گزارش‌ها در سال 2015 شرکت اسرائیلی موسوم به الکترونیک دفاعی البیت سیستم حدود 2.95 میلیارد دلار و صنعت هوا-فضای اسرائیل، حدود 2.78 میلیارد دلار سلاح به اسرائیل فروخته است. هر دو شرکت در زمره 35 شرکت بزرگ دنیا با بیشترین درآمدهای تسلیحاتی هستند.

 

  1. قطر
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 595 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 901 میلیون دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 66 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 329.7 میلیارد دلار

امروزه خاورمیانه یکی از خطرناک‌ترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شود. درنتیجه، بسیاری از کشورهای خاورمیانه که از صنعت دفاعی بومی چندانی برخوردار نیستند، سامانه‌های دفاعی و سلاح را از کشورهای دیگر می‌خرند. قطر یکی از این کشورهاست. این کشور در سال 2016 برای خرید تسلیحات 901 میلیون دلار هزینه کرد که اکثر آن‌ها از آمریکا خریداری شد.

قطر متحد راهبردی مهم آمریکا در این منطقه است. پایگاه هوایی العدید که در خارج از دوحه، پایتخت قطر واقع است، اکنون میزبان حدود 10 هزار نیروی آمریکایی است که بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود.

 

  1. امارات
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 773 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 1.3 میلیارد دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 60.5 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 644 میلیارد دلار

امارات متحده عربی یکی از چند کشور خاورمیانه است که بزرگ‌ترین مشتری تسلیحات آمریکا هستند. این کشور در سال 2016 تسلیحاتی به ارزش حدود 773 میلیون دلار، بیشتر از سایر کشورها، از آمریکا خریداری کرده است. فرانسه دومین کشور بزرگ فروشنده تسلیحات به امارات به شمار می‌رود که در سال 2016 حدود 336 میلیون دلار سلاح به امارات فروخت.

در سال گذشته، بیشترین خرید امارات از دولت‌های خارجی به موشک و سامانه‌های دفاع هوایی، به ترتیب 554 میلیون دلار و 250 میلیون دلار، اختصاص‌یافته است. واردات کشتی‌های نیروی دریایی، با هزینه‌ای بالغ‌بر 209 میلیارد دلار در رتبه سوم واردات تسلیحاتی امارات قرار داشت. این کشور در خلیج‌فارس و دریای عمان دارای خط ساحلی وسیعی است.

 

  1. استرالیا
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 869 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 1.1 میلیارد دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 82 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 1.1 تریلیون دلار

در سال گذشته استرالیا بیش از هر کشور دیگری غیر از کشورهای خاورمیانه، از آمریکا سلاح خریده است. اکثر قریب به‌اتفاق واردات تسلیحات استرالیا در سال 2016 به هواپیماهای نظامی و موشک اختصاص‌یافته است. آمریکا بیش از 80 درصد این سامانه‌های تسلیحاتی را تأمین کرده و 869 میلیون دلار از واردات تسلیحات به استرالیا را به خود اختصاص داده است. هم‌زمان، ایتالیا و فرانسه هر یک تسلیحاتی به ارزش 80 میلیون دلار به استرالیا فروخته‌اند و آلمان نیز 32 میلیون دلار از هزینه‌های نظامی استرالیا را نصیب خودکرده است.

یکی از صد پیمانکار دفاعی جهان ازنظر درآمد، در استرالیاست. شرکت استل یک شرکت کشتی‌سازی است که طبق گزارش‌ها تنها در سال 2015 حدود 980 میلیون دلار از راه فروش تسلیحات درآمد داشته است.

 

  1. عراق
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 893 میلیون دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 1.7 میلیارد دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 51.5 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 534 میلیارد دلار

ارتش هیچ کشوری به‌اندازه عراق به آمریکا وابسته نیست. از زمانی که نیروهای آمریکایی دولت عراق را در سال 2003 سرنگون کردند، عراق به آشوب تقریباً همیشگی دچار شده است. در حال حاضر، ارتش عراق، تحت راهنمایی و مشاوره آمریکا، مشغول جنگ برای آزادسازی بخش‌های شمالی کشور از دست داعش است. اکنون جنگ بزرگی در شهر موصل در راه است.

عراق خریدار عمده تسلیحات آمریکاست. این کشور در سال 2016 تسلیحات و سامانه‌های دفاعی به ارزش 893 میلیون دلار از آمریکا وارد کرده است که دومین رقم بزرگ جهان محسوب می‌شود. واردات سلاح در عراق به‌کل مبلغ هزینه شده توسط آمریکا در عراق در سال‌های اخیر نزدیک نشده است. برخی کل هزینه وزارت دفاع آمریکا و وزارت امور خارجه از سال 2001 تاکنون در عراق را بیش از 800 میلیارد دلار برآورد می‌کنند.

 

  1. 1. عربستان سعودی
  • واردات سلاح از آمریکا در سال 2016: 1.9 میلیارد دلار
  • کل واردات سلاح در سال 2016: 3 میلیارد دلار
  • درصد کل واردات سلاح از آمریکا: 64 درصد
  • تولید ناخالص داخلی در سال 2015: 1.7 تریلیون دلار

در سال‌های اخیر، هزینه عربستان در سامانه‌های تسلیحاتی و سلاح‌های آمریکا به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است. این کشور خاورمیانه‌ای که سرشار از نفت نیز هست، بین سال‌های 2006 و 2013 هرگز بیش از 607 میلیون دلار برای واردات سلاح از آمریکا هزینه نکرده بود، اما از آن زمان به بعد، این هزینه‌ها به‌شدت افزایش‌یافته و به بیش از یک میلیارد دلار در سال 2014 و 1.9 میلیارد دلار در سال 2016 رسید که بزرگ‌ترین میزان تابه‌حال به شمار می‌رود.

در هفته‌های پایانی دولت قبلی آمریکا، رئیس‌جمهور اوباما از فروش 16 هزار کیت مهمات هدایت‌شونده (که برای ارتقای دقت موشکی به کار می‌رود) به عربستان جلوگیری کرد. این تصمیم هنگامی اتخاذ شد که نگرانی‌های مقامات آمریکا در مورد تلفات غیرنظامیان در یمن افزایش یافت. عربستان سعودی ائتلافی را برای نفوذ در جنگ داخلی جاری در همسایه خود، یمن، رهبری می‌کند. اوایل این ماه، دولت ترامپ از تصمیم خود برای پیشبرد این قرارداد فروش سلاح خبر داد.

منبع:

Sauter, Michael B., and Samuel Stebbins. Countries Buying the Most Weapons From the US Government. February 24, 2017. http://247wallst.com/special-report/2017/02/24/countries-buying-the-most-weapons-from-the-us-government/ (accessed March 05, 2017).

 

[1] North American Free Trade Agreement (NAFTA)

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *