جدیدترین مطالب

همکاری منطقه‌ای و جهانی لازمه مقابله جدی با بحران گرد و غبار

شورای راهبردی آنلاین – گزارش تحلیلی: گرد و غبار نقش مهمی در اکوسیستم دارد که بر فرآیندهای شیمیایی جو و اقلیم، بر خصوصیات آب و خاک، حرکت نوترینت‌ها و چرخه مواد غذایی در محیط دریایی و خشکی تاثیر دارد. گرد و غبار همچنین می‌تواند به محصولات کشاورزی آسیب رسانده و بر تولید مواد غذایی اثر نامطلوبی داشته باشد. گرد و غبار موجود در هوا کیفیت هوا و میدان دید را کاهش می دهد و ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامتی، به‌ویژه برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند، داشته باشد.

راهبرد ده ساله رشد اقتصادی چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: همزمان با ایامی که اروپا و ایالات متحده با انتخابات مهمی مواجه هستند، دومین اقتصاد بزرگ جهان قصد دارد نشست مهمی برای تعیین راهبرد اقتصادی خود برگزار کند. سومین نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نشانه‌ای واضح از راهبرد رشد اقتصادی چین برای دهه آینده خواهد بود.

تحلیلی بر تهدید هسته‌ای ناتو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اخیرا اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی رایزنی‌هایی را برای آماده سازی سلاح‌های هسته‌ای برگزار می‌کند. استولتنبرگ تاکید کرد که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که کشورهایی مثل چین، روسیه و کره شمالی دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند.

سناریوهای پیش‌روی درگیری نظامی حزب‌الله و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، گروه‌های مقاومت فلسطینی درصدد ارائه تاکتیکی جدید در راستای منافع محور مقاومت برآمدند که نتیجه آن، منجر به طولانی‌ترین جنگ علیه رژیم صهیونیستی از ابتدای اعلام موجودیت این رژیم شده است. یکی از بازیگران کلان جبهه مقاومت که در دهه‌های گذشته به یکی از معضلات امنیتی در مقابل دکترین امنیت ملی رژیم اسرائیل تبدیل شده است، بی‌شک حزب‌الله لبنان است.

اهداف ژاپن از تقویت توان نظامی خود در شرق آسیا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: تقویت فعالیت‌های نظامی ژاپن یک برنامه 25 ساله است تا با اتکا به ارزش‌ها و توانایی‌های نظامی‌ خود نشان دهد که قادر است به یکی از قدرت‌های نظامی منطقه و جهان تبدیل شود.

تشدید رقابت تسلیحات راهبردی آمریکا با چین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: رویکرد دولت ترامپ در قبال کنترل تسلیحات ساده بود. معاهدات یک طرفه دیگر وجود نخواهد داشت و تقلب تحمل نخواهد شد. چه معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) مطرح باشد و چه معاهده آسمان‌های باز (OST)، قوانین الزام‌آور خواهند بود و نقض قوانین با مجازات روبرو خواهد شد. آمریکا دیگر عضو معاهداتی یک طرفه‌که به ضرر ارتش آمریکا و متحدان و شرکایش در میدان نبرد باشد، نخواهد بود.

نگرانی واشنگتن از تحکیم همکاری‌های ایران، روسیه، چین ‌و کره شمالی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: گزارش‌های اخیر درباره اعزام نیروهای کره شمالی برای کمک به روسیه در اوکراین را باید به دیده احتیاط نگریست، اما اتحاد نظامی کره شمالی و روسیه تحولی نگران‌کننده‌ از تحکیم روابط بین دشمنان آمریکا است.

Loading

أحدث المقالات

همکاری منطقه‌ای و جهانی لازمه مقابله جدی با بحران گرد و غبار

شورای راهبردی آنلاین – گزارش تحلیلی: گرد و غبار نقش مهمی در اکوسیستم دارد که بر فرآیندهای شیمیایی جو و اقلیم، بر خصوصیات آب و خاک، حرکت نوترینت‌ها و چرخه مواد غذایی در محیط دریایی و خشکی تاثیر دارد. گرد و غبار همچنین می‌تواند به محصولات کشاورزی آسیب رسانده و بر تولید مواد غذایی اثر نامطلوبی داشته باشد. گرد و غبار موجود در هوا کیفیت هوا و میدان دید را کاهش می دهد و ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامتی، به‌ویژه برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند، داشته باشد.

راهبرد ده ساله رشد اقتصادی چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: همزمان با ایامی که اروپا و ایالات متحده با انتخابات مهمی مواجه هستند، دومین اقتصاد بزرگ جهان قصد دارد نشست مهمی برای تعیین راهبرد اقتصادی خود برگزار کند. سومین نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نشانه‌ای واضح از راهبرد رشد اقتصادی چین برای دهه آینده خواهد بود.

تحلیلی بر تهدید هسته‌ای ناتو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اخیرا اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی رایزنی‌هایی را برای آماده سازی سلاح‌های هسته‌ای برگزار می‌کند. استولتنبرگ تاکید کرد که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که کشورهایی مثل چین، روسیه و کره شمالی دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند.

سناریوهای پیش‌روی درگیری نظامی حزب‌الله و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، گروه‌های مقاومت فلسطینی درصدد ارائه تاکتیکی جدید در راستای منافع محور مقاومت برآمدند که نتیجه آن، منجر به طولانی‌ترین جنگ علیه رژیم صهیونیستی از ابتدای اعلام موجودیت این رژیم شده است. یکی از بازیگران کلان جبهه مقاومت که در دهه‌های گذشته به یکی از معضلات امنیتی در مقابل دکترین امنیت ملی رژیم اسرائیل تبدیل شده است، بی‌شک حزب‌الله لبنان است.

اهداف ژاپن از تقویت توان نظامی خود در شرق آسیا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: تقویت فعالیت‌های نظامی ژاپن یک برنامه 25 ساله است تا با اتکا به ارزش‌ها و توانایی‌های نظامی‌ خود نشان دهد که قادر است به یکی از قدرت‌های نظامی منطقه و جهان تبدیل شود.

تشدید رقابت تسلیحات راهبردی آمریکا با چین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: رویکرد دولت ترامپ در قبال کنترل تسلیحات ساده بود. معاهدات یک طرفه دیگر وجود نخواهد داشت و تقلب تحمل نخواهد شد. چه معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) مطرح باشد و چه معاهده آسمان‌های باز (OST)، قوانین الزام‌آور خواهند بود و نقض قوانین با مجازات روبرو خواهد شد. آمریکا دیگر عضو معاهداتی یک طرفه‌که به ضرر ارتش آمریکا و متحدان و شرکایش در میدان نبرد باشد، نخواهد بود.

نگرانی واشنگتن از تحکیم همکاری‌های ایران، روسیه، چین ‌و کره شمالی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: گزارش‌های اخیر درباره اعزام نیروهای کره شمالی برای کمک به روسیه در اوکراین را باید به دیده احتیاط نگریست، اما اتحاد نظامی کره شمالی و روسیه تحولی نگران‌کننده‌ از تحکیم روابط بین دشمنان آمریکا است.

Loading

تقویت نظامی «جعلی» ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: درحالی‌که ترامپ می‌کوشد خود را از یک ستاره تلویزیونی و یک پادشاه توییتری به چیزی مهم‌تر و به یک رئیس‌جمهور تبدیل کند، استدلال می‌کند که در حال محقق ساختن وعده‌های انتخاباتی‌اش است.

گری اسمیت و توماس دانلی در تحلیلی که در مجله ویکلی استاندارد منتشر شد، نوشتند: چندهفته‌ای است که کاخ سفید لاف می‌زند که ترامپ در حال رسیدن به نتایجی در جهت منافع ملت آمریکا است، اما دشواری این کار بالا است، زیرا این دستاوردها باید با قانون‌گذاری سنجیده شود، نه با دستورات اجرایی. ترامپ بر مبنای پیشنهاد اداره مدیریت و بودجه در حال برنامه‌ریزی برای عقب کشیدن از یکی از وعده‌های اصلی انتخاباتی‌اش، یعنی تقویت نیروی نظامی آمریکا است.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی، اهداف جاه‌طلبانه‌ای را برای نیروهای مسلح آمریکا ترسیم کرد: گسترش ابعاد نیروی زمینی از 460 هزار به 540 هزار تن، افزودن رزم‌ناوهای نیروی دریایی از 270 به 350 فروند، افزایش گردان‌‌های تفنگداران نیروی دریایی از 24 به 36 گردان و گسترش نیروی هوایی با 1200 جنگنده.

او بعد از انتخابات بارها درباره لزوم نوین‌سازی بمب‌افکن‌های هسته‌ای، زیردریایی‌های مجهز به موشک بالستیک و موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای زمین به هوا صحبت کرد.

اخیراً نیز در گردهمایی اقدام سیاسی محافظه‌کاران وعده «یکی از بزرگ‌ترین تقویت‌های نظامی طول تاریخ» آمریکا را داد. او در جلسه مشترک کنگره اعلام کرد که بودجه‌ای را برای تقویت نیروی نظامی به کنگره می‌فرستد و افزایشی تاریخی در بودجه دفاع ملی را خواستار می‌شود.

اما بودجه دفاعی اداره مدیریت و بودجه برای سال 2018 بر مبنای واقعیت‌های جایگزین تنظیم‌شده است. 603 میلیارد دلار بودجه حدود 3 درصد بالاتر از سطحی است که در آخرین بودجه باراک اوباما پیش‌بینی‌شده بود و کمتر از 640 میلیارد دلاری است که رئیس مجلس نمایندگان و کمیته نیروهای مسلح سنا به‌طور مشترک پیشنهاد کردند؛ و حدود 60 میلیارد دلار کمتر از بالاترین پیشنهاد انجمن دفاع ملی در سال 2014 است. درواقع پول بیشتری که ترامپ پیشنهاد داده، حتی برای برآوردن کمبود حدود 60 میلیارد دلاری که همین حالا این سرویس‌ها برای آمادگی و حفظ قوا نیاز دارند، کافی نیست.

کاخ سفید همچنین با هماهنگی اداره مدیریت و بودجه تلاش گمراه‌کننده‌ای را آغاز کرده است و ادعا می‌کند که پیشنهاد دولت افزایش 10 درصدی، یعنی معادل 54 میلیارد دلار است، اما این در صورتی است که بودجه ترامپ با محدودیت‌های بودجه‌ای که قانون کنترل بودجه 2011 تعیین می‌کند، برآورد شود، نه با بودجه‌های مصوب و یا برنامه‌های پنتاگون؛ ضرورت‌های نظامی به کنار.

درواقع به نظر می‌رسد که طراح برنامه پیشنهادی ترامپ برای تقویت و بازسازی نه جیمز ماتیس، وزیر دفاع است و نه رئیس ستاد مشترک، بلکه مایک مولوانی، رئیس اداره مدیریت و بودجه، طراح این برنامه است. مولوانی تا زمانی که از مجلس نمایندگان جدا شد تا اداره بودجه را مدیریت کند، ازجمله سرسخت‌ترین افراد در خصوص بودجه بود. او معتقد بود که تخصیص بودجه‌های تکمیلی موردنیاز برای تداوم عملیات نظامی در زمان جنگ چیزی بیش از بودجه سیاه (که برای کارهای غیرقانونی به کار می‌رود) نیست. به‌علاوه او فقط قادر بود پول‌هایی را به بودجه دفاعی اضافه کند که می‌توانست از برنامه‌های داخلی و بین‌المللی بیرون بکشد.

خبر خوب این است که اولین بودجه ترامپ پیش از رسیدن به کنگره نابود شده و این فرصتی است تا کنگره خلائی را که مولوانی ایجاد کرده است، پر کند. به‌ویژه این فرصتی است تاجان مک‌کین و مک تورنبری، رئیس کمیته خدمات و پشتیبانی نیروهای مسلح فشاری را که از جانب جمهوری‌خواهان وارد می‌شود به حداکثر برسانند. اگر آن‌ها سرسخت و باهوش باشند، به‌راحتی می‌توانند تعداد زیادی از دموکرات‌ها را کنار بزنند، بدون توجه به اینکه حزب‌شان چقدر متعهد به «مقاومت» باشد. مک کین با لحنی تحقیرآمیز به اداره مدیریت و بودجه گفته است «درحالی‌که جهان در آتش است، آمریکا نمی‌تواند با بودجه‌ای که فقط 3 درصد بیشتر از بودجه دولت اوباما است، صلح برقرار کند» و «ما می‌توانیم و باید بهتر عمل کنیم». تورنبری هم مشابه همین حرف را زده است.

خیلی زننده است که رئیس‌جمهور در سخنرانی که باید در آن به مسائل و مشکلات رویاروی ملت بپردازد، چیزی برای گفتن درباره تهدیدهایی نظیر کره شمالی، روسیه و چین نداشته باشد. اگر آمریکا بخواهد فقط با داعش برخورد کند، شاید بودجه تقویتی ترامپ بتواند کافی باشد، اما بدون شک قرار نیست فقط با داعش روبرو شود.

ترامپ می‌خواست سخنرانی‌اش در کنگره آرمانی باشد و کشور را ترغیب کند که در جستجوی راه‌حل برای مشکلاتش بزرگ‌تر فکر کند، اما او اجازه داد به جاه‌طلبی‌اش برای رفع مشکلی که مدت‌ها بر آن تأکید داشت، یعنی نسل گم‌شده قدرت نظامی آمریکا، از منظر چشمان کوته‌بین مدیر اداره بودجه نگاه شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *