أحدث المقالات

 بلینکن چین را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آینده آمریکا متهم کرد

نیویورک – ایرنا-  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد به رغم تعهد قبلی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین  مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ، واشنگتن شواهدی از تلاش های پکن برای «تأثیر و دخالت احتمالی» در این انتخابات دیده است.

Loading

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:عبدالباری عطوان، تحلیلگر روزنامه رای الیوم چاپ انگلیس می نویسد زمان برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نامناسب است زیرا این اتحادیه شایستگی بازگشت این کشور را ندارد. زمان مناسب برای بازگشت سوریه ، زمانی است که این اتحادیه در درجه نخست اتحادیه شود و درجه دوم عربی شود.

آری زمان برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نامناسب است. زیرا این اتحادیه شایستگی بازگشت این کشور را ندارد. پافشاری بر سرنگونی نظام از پایان یافته . مخالفان سوری تغییر کردند. ابو الغیظ، دبیر کل اتحادیه عرب همچنان در گذشته به سر می برد.
از واکنش آقای احمد ابو الغیظ دبیر کل اتحادیه عرب به درخواست دکتر ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و لغو قطعنامه تعلیق عضویت این کشور در ابتدای بحران و سخنان او مبنی بر این که “زمان برای این بازگشت نامناسب است”، در شگفت هستیم.
دکتر ابراهیم الجعفری در سخنرانی خود در نشست شش ماهه شورای وزیران امور خارجه اتحادیه عرب با زبانی مودبانه و مسئولانه از برادران خود در خواست کرد در قطعنامه ای که از سوی آنان در مورد تعلیق عضویت سوریه در ماه نوامبر ٢٠١١ صادر شد تجدید نظر کنند. وی در حقیقت نردبانی به همکاران خود وزرای امور خارجه اتحادیه برای پایین آمدن از درخت لجاجت داد تا از تصمیم نادرست و زشت خود عقب نشینی کنند.
زیبنده نیست سوریه عضویت خود را در سازمان ملل متحد و تمام سازمان های تخصصی بین المللی حفظ کند و در نشست ها و فعالیت های آن ها هم زمان در کنار کشورهای بزرگ و کشورهای عربی مشارکت کند اما عضویت این کشور در اتحادیه ای به حالت تعلیق باقی بماند که یکی از بنیان گذاران آن بوده است هنگامی که کشورهایی که در تعلیق عضویت این کشور دست داشتند در آن زمان اصلا در نقشه وجود خارجی نداشتند و تنها مناطق تحت الحمایه انگلیس بودند .
توجیه های آقای ابو الغیظ را متوجه نمی شویم وی گفت زمان برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مناسب نیست. امیدواریم که وی به ما بگوید زمان مناسب برای این بازگشت از نظر او و کشورهای عضو اتحادیه که خواستار این تحریم هستند؛ چه زمانی است.
کشورهایی که برای تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب اقدام کردند و در راستای محاسبات خود که مورد حمایت آمریکا بود میلیاردها دلار و هزاران تن تسلیحات تزریق کردند با این باور که روزهای پیش روی نظام سوریه بسیار اندک است و عمر آن به سر آمده و برای گرفتن جشن خالی کردن خشم خود [از نظام سوریه] درحال آماده شدن بودند؛ این شرط بندی را باختند و تناقض این جا است که کسانی که این کارزار را در اتحادیه عرب رهبری می کردند یعنی شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه پیشین عربستان سعودی و شیخ محمد بن جاسم جبیر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر ستاره اقبالشان افول کرد و دیگر سکان دیپلماسی کشورشان را در دست ندارند . اولی یعنی شاهزاده سعود الفیصل از دنیا رفت و دومی یعنی وزیر امور خارجه وقت قطر از مقام خود کنار گذاشته شد و سرگرم کارهای تجاری خود شده است.
رئیس جمهور بشار اسد سرنگون نشد و ارتش او کنترل سه شهر مهم سوریه یعنی حلب، تدمر و منبج را دوباره بدست گرفته است اما مخالفان این کشور که برخی از این کشورها می خواستند کرسی سوریه در اتحادیه عرب را به آن ها ببخشند اکنون سر میز مذاکرات با هیئت نظام حاکم رو در رو می نشینند، بعد از این که نشستن یا سخن گفتن با این هیئت را خیانت بزرگ غیر قابل بخشش می دانستند.
مسائل زیادی از زمان آغاز بحران سوریه یعنی شش سال پیش تاکنون تغییر کرده است به استثنای اتحادیه عرب و ذهنیت برخی کشورهایی که اعتراف به این تغییرات را نمی پذیرند. برجسته ترین نشانه های این تغییرات وجود توافقی بین المللی درباره باقی ماندن نظام و اولویت دادن به مبارزه با تروریسم است.
چه کسی باور یا حتی پیش بینی می کرد گروه مخالفان سوری هیئت عالی مذاکرات که مقر آن در ریاض است بیانیه ای صادر خواهد کرد و در آن منفجر کردن دو مرکز امنیتی نظام سوریه در منطقه حمص را از سوی هیئت احرار شام یا همان النصره سابق و گروه های وابسته به آن را بر این اساس که اقدامی تروریستی است محکوم می کند و تسلیم خواسته ها و شرط های بشار الجعفری رئیس هیئت دولت سوریه در مذاکرات ژنو چهار خواهند شد؟
نمی دانیم آیا دکتر ابراهیم الجعفری و پیش از وی سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه که وی نیز خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بود و آن را در حاشیه کنفرانس همکاری عربی و روسی در ابوظبی دو ماه پیش مطرح کرد؛ با دولت سوریه در دمشق پیش از روی آوردن به این ماموریت یعنی لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب مشورت کرده بودند یا خیر و در نتیجه موافقت تلویحی این کشور را کسب کرده بودند، اگرچه در این مورد تردید داریم زیرا شایسته نیست نمایندگان سوریه به این اتحادیه بازگردند بدون این که به حداقل شرایط مورد نظر سوریه پاسخ داده شده باشد.
در این باره شرح بیشتری می دهیم و می گوییم برجسته ترین این شرط ها عذرخواهی اتحادیه عرب یا به عبارت درست تر عذرخواهی کشورهایی که پشت قطعنامه تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه ایستادند از ملت و دولت سوریه به علت این اشتباه یا گناهشان است و تعهد به دادن غرامت کامل به ملت سوریه به علت ویرانی و کشتار کلی و جزئی که به بار آورده اند، در غیر این صورت بازگشت به این اتحادیه برای سوریه و ملت این کشور افتخار و شرفی ندارد، اتحادیه ای که برای مداخله نظامی خارجی در سوریه، لیبی و پیش از این دو کشور در عراق تلاش کرد و “پوشش قانونی” عربی برای آن فراهم کرد.
زمان مناسب برای بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب زمانی است که این اتحادیه در درجه نخست اتحادیه شود و درجه دوم عربی شود و خواستار بازگشت این کشور شود و اظهار پشیمانی کند و خواستار بخشش شود و امیدواریم ابو الغیظ این مسئله را مد نظر قرار دهد . به باور ما این روز نزدیک است. این مطلب در روزهای آینده ثابت خواهد شد.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *