جدیدترین مطالب
تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی میکنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بودهایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و میتوان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.
عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه میکند، بهطوریکه در ماههای اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنشها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را بهشدت نگران کرده است.
أحدث المقالات
تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی میکنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بودهایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و میتوان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.
عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه میکند، بهطوریکه در ماههای اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنشها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را بهشدت نگران کرده است.
اندیشکده رند بررسی کرد
جنگهای ترکیبی در بالتیک
اندرو رادین در گزارشی با عنوان «جنگ ترکیبی در بالتیک – تهدیدها و واکنشهای احتمالی» که اندیشکده رند منتشر کرد، نوشت: تهاجم احتمالی روسیه به سه دسته قابلتقسیم است و تهدیدهای ترکیبی پیش روی کشورهای حوزه بالتیک عبارتاند از: سرنگونی غیر خشونتآمیز، اقدامات خشونتآمیز پنهانی و جنگ متعارف تحت حمایت اقدامات برای سرنگونی.
با توجه به ادغام فزاینده روس زبانان و ظرفیت بالای کشورهای حوزه بالتیک، روسیه در توسل به اقدامات غیر خشونتآمیز یا اقدامات متعارف برای سرنگونی حکومتهای حوزه بالتیک با دشواریهایی مواجه است.
درحالیکه بهبود روند بازدارندگی متعارف در منطقه مهم است، اما آمریکا و همپیمانانش در ناتو همچنین باید ظرفیتهای احتمالی برای همه نوع تهاجم روسیه در همه طیفهای درگیری را مدنظر قرار دهند.
برای نیل به این هدف، به راه انداختن کمپین ارتباطات راهبردی بهبودیافته با جامعه هدف روس زبانان، انجام دادن اقداماتی برای تقویت نیروهای امنیتی کشورهای حوزه بالتیک و تضمین این امر که توسعه ناتو در منطقه بهطور غیرعمدی سبب افزایش احتمال اقدام به براندازی از سوی روسیه یا محاسبه اشتباه نمیشود، قابلتوصیه است
یافتههای کلیدی این پژوهش درباره احتمال تهاجم ترکیبی روسیه به شرح زیر است:
-واژه جنگ ترکیبی تعریف منسجمی ندارد، اما درمجموع به اقدامات قابلانکار و پنهانی اشاره دارد که در سایه تهدید یا استفاده از نیروهای متعارف و یا هستهای قرار دارند تا بتوانند بر سیاستهای داخلی کشورهای هدف تأثیر بگذارند.
-تهاجم احتمالی ترکیبی روسیه در حوزه بالتیک را میتوان در سه بخش طبقهبندی کرد: اقدام به براندازی غیر خشونتآمیز، اقدامات پنهانی خشونتآمیز و جنگ متعارف تحت حمایت اقدام به براندازی.
-با توجه به استانداردهای زندگی و افزایش ادغام بسیاری از روس زبانان در منطقه بالتیک، روسیه احتمالاً در استفاده از تاکتیکهای غیر خشونتآمیز برای بیثبات کردن این کشورها با دشواریهایی روبهروست.
-با توجه به آمادگی نیروهای امنیتی لتونی و استونی، همچنین بعید به نظر میرسد اقدام خشونتآمیز پنهانی روسیه بهخودیخود با موفقیت همراه باشد.
-بدین ترتیب، نقطه آسیبپذیر اصلی منطقه بالتیک دربرتری متعارف محلی روسیه نهفته است: بخش عمدهای از تهاجم متعارف روسیه به منطقه بالتیک – که با براندازی سیاسی مشروعیت مییابد و پشتیبانی میشود- سریعاً بر نیروهای ناتو مستقر در منطقه فائق خواهند آمد.
توصیهها:
-آمریکا و ناتو باید روند پیشبرد یک کمپین ارتباطاتی راهبردی پیچیده و قاطع را در پیش بگیرند که با حمایت از شبکههای تلویزیونی روس زبان تحت حمایت دولتهای حوزه بالتیک شروع میشود.
-ناتو باید اقدامات بیشتری برای تقویت نیروهای امنیتی کشورهای حوزه بالتیک انجام دهد و بدین ترتیب احتمال اقدام پنهانی روسیه کاهش خواهد یافت.
-آمریکا و ناتو باید خطراتی را کاهش دهند که سبب میشود استقرار نیروهای ناتو در منطقه بالتیک موجب افزایش احتمال برای تهاجم سطح پایین روسیه شود. آمریکا و ناتو برای نیل به این هدف، باید از استقرار نیروها در مناطق تحت استیلای روسیه خودداری و همچنین باید اقداماتی را برای افزایش شفافیت پیگیری کنند. همچنین باید یک کمپین روابط عمومی قاطع را برای متقاعد کردن جمعیت محلی روس زبان دراینباره آغاز و تبیین کنند که ناتو در حال استقرار نیروهای خود علیه آنها نیست.
متن این گزارش را میتوانید در این لینک دریافت کنید.
0 Comments