جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading
پیام های استراتژی های جبرانی آمریکا

راهبرد جبرانی سوم آمریکا و درس‌هایی برای ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پیام ماهیت استراتژی‌های جبرانی آمریکا به کشورهای امثال جمهوری اسلامی ایران، تقویت آن دسته از ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که دیگر کشورهای منطقه، توجهی به آن نداشته یا حداقل سرمایه‌گذاری اندکی بر روی آن انجام داده‌اند.

*محمود جوادی

مقدمه

از دهه 1950 میلادی، ایالات متحده آمریکا دو نسل از راهبردهای کلان در حوزه دفاعی تحت عنوان راهبرد جبرانی(1) را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر ساختار دفاعی کشور را برای ورود و تکمیل راهبرد جبرانی سوم آماده می‌کند.

به‌طور خلاصه، راهبرد جبرانی اشاره به این موضوع دارد که ایالات متحدهآمریکا به‌جای تقویت توانمندی‌های دفاعی-نظامی خود در حوزه‌هایی که رقیب/حریف/دشمن این کشور دارای توانمندی‌های نسبی است، باید به سمت آن دسته از ابزاری برود که سرمایه‌گذاری در آن‌ها باعث تغییر صحنه رقابتی به سود آمریکا شود.

تحقق موفقیت‌آمیز راهبردهای جبرانی آمریکا به‌منزله تضعیف توانمندی بالفعل طرف مقابل بوده و متعاقباً هزینه‌های عکس‌العمل و واکنش رقیب/حریف/دشمن نسبت به تحرکات آمریکا را افزایش می‌دهد. یگانه عامل تأثیرگذار در برتری دفاعی-نظامی آمریکا علیه رقبا/حریفان/دشمنان در طول اجرای سه راهبرد جبرانی از دهه 1950 تا به امروز، برخورداری و بهره‌مندی از مؤلفه «فناوری» بوده است.

 

راهبردهای جبرانی اول و دوم آمریکا

نخستین راهبرد جبرانی آمریکا مربوط به دهه 1950 میلادی و در اثنای تقابل این کشور با شوروی در جنگ سرد است. در آن زمان، این دیدگاه در سطح حاکمیت آمریکا به وجود آمد که تنها عامل تضعیف پیمان ورشو (بلوک شرق) برتری آمریکا در حوزه سلاح‌های هسته‌ای است. این استراتژی ضمن تغییر نگرش‌ها از سلاح‌های متعارف به سلاح‌های هسته‌ای و تبدیل آمریکا به یک بازیگر برخوردار از مزیت غیرمتقارن نسبت به شوروی، زمینه‌ساز بازدارندگی این کشور را فراهم آورد.

دومین راهبرد جبرانی آمریکا مربوط به دهه 1980 میلادی است؛ دوره‌ای که شوروی نیز در حوزه تسلیحات هسته‌ای هم‌تراز با آمریکا شده بود. لذا، الزامات راهبردی ایجاب می‌کرد که آمریکا استراتژی جبرانی دوم را اتخاذ نماید. در این استراتژی که تقریباً تا اوایل دهه جاری استمرار داشته است، تنوع، پیچیدگی و دقت تسلیحات در دستورکار آمریکا قرار گرفت تا بتواند برتری کیفی خود نسبت به رقبا/حریفان/دشمنان را حفظ نماید. انواع هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)، جنگنده‌های رادار گریز، موشک‌های قاره‌پیما و نظایر آن در کنار به‌روزرسانی و دقیق‌تر کردن آن‌ها مصداق‌های بارز استراتژی جبرانی دوم آمریکا به‌منظور برتری دفاعی-نظامی در قالب تسلیحات متعارف نسبت به قدرت‌های متخاصم بوده است.

 

استراتژی جبرانی سوم

دو عامل کاهش منابع مالی وزارت دفاع آمریکا و تحلیل برتری آمریکا در حوزه سلاح‌های متعارف با فناوری بالا که در سه دهه گذشته سرمایه عظیمی صرف تقویت آن شده، باعث حرکت این کشور به سمت اتخاذ سومین راهبرد جبرانی شده است. نکته جالب آنکه مسئول بخش تحقیق و مهندسی وزارت دفاع آمریکا در جلسه استماع سنای آمریکا مورخ 12 آوریل 2016 (24 فروردین 1395) اذعان می‌کند که قدرت‌نمایی نظامی روسیه در کارزار سوریه، مهر پایانی بر استراتژی جبرانی دوم بوده است(2)، بدین معنی که کشورهای دیگر توانسته‌اند که سطح توانمندی دفاعی-نظامی خود را هم‌تراز با توانمندی‌های پنتاگون کرده و برتری کیفی ایالات متحده در حوزه دفاعی-نظامی را با چالش روبه‌رو سازند.

هدف ایالات متحده آمریکا از پیگیری استراتژی جبرانی سوم (همانند دو راهبرد پیشین) برتری کیفی این کشور در حوزه‌های دفاعی-نظامی علیه رقبا/حریفان/دشمنان است. همچنین، همانند دو راهبرد پیشین، مؤلفه «فناوری»، نقش اصلی در ایجاد مزیت برای آمریکا ایفا کرده و می‌کند. در این راستا، پنج حوزه موردتوجه آمریکا قرار گرفته است که در قالب راهبرد جبرانی سوم بکار برده خواهد شد:

1) سیستم‌های یادگیرنده خودمختار؛ کارویژه اصلی این سیستم‌ها، پردازش سریع‌تر حجم وسیعی از اطلاعات و تصمیم‌گیری خودکار در ارائه پاسخ مناسب بدون دخالت عامل انسانی است.

2) همکاری میان انسان‌ها و ماشین؛ هدف از این مورد (که تا حدودی همپوشانی با مورد قبل دارد) بهره‌گیری از توانمندی‌های جدید سیستم‌های اطلاعاتی و پردازشی در کمک به نیروی انسانی به‌منظور تصمیم‌گیری سریع و بهتر است.

3) تجهیزات کمکی نیروی انسانی؛ استفاده از تجهیزات پیشرفته از سوی نظامیان در صحنه‌های عملیاتی (مانند لباس‌های دارای جریان برق و…) شاکله اصلی راهبرد جبرانی سوم است.

 4) تیم‌های نظامی انسان پایه و ماشین پایه؛ بدین معنی که سیستم‌های تحت کنترل نیروهای نظامی و سیستم‌های تحت کنترل ماشین‌های دارای هوش مصنوعی اقدام به پردازش اطلاعات و ارائه تصمیم مشترک در صحنه عملیاتی نمایند.

5) سلاح‌های نیمه خودمختار سایبری و الکترونیکی در بستر شبکه‌های مجازی و میدان عملیاتی؛ این سلاح‌ها بدون دریافت دستور از سوی عامل انسانی، شرایط را برای اجرای عملیات تدافعی و یا تهاجمی در بستر سایبر مورد ارزیابی و سنجش قرار داده و برای پاسخ به هرگونه تهدید، تصمیم مستقل می‌گیرد.(3)

شایان توجه است که از مجموع بودجه پیشنهادی 583 میلیارد دلاری پنتاگون برای سال مالی 2017، تنها 0.6 درصد (3.6 میلیارد دلار) اختصاص به حوزه تحقیق، نوآوری و عملیاتی‌سازی در عرصه توانمندی‌های فناورانه نظامی دارد.(4)

 

استراتژی جبرانی سوم آمریکا و درس‌هایی برای ایران

بر اساس دکترین دفاعی ایران، موضوع امنیت سرزمینی برای ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه با کنشگری چندین بازیگر متخاصم قدرتمند حائز اهمیت راهبردی بوده و تأمین این امنیت منوط به تقویت دائمی بنیه نظامی است. در این راستا، توسعه و تقویت تسلیحات متعارف در دستورکار نهادهای دفاعی-نظامی ایران قرار دارد. این رویکرد، دقیقاً از سوی دیگر قدرت‌های منطقه‌ای نیز پیگیری می‌شود و می‌توان مدعی بود که ایران و قدرت‌های منطقه‌ای به یک میزان از برتری کیفی نظامی برخوردار هستند.

پیام ماهیت استراتژی‌های جبرانی آمریکا به کشورهای امثال جمهوری اسلامی ایران، تقویت آن دسته از ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که دیگر کشورهای منطقه، توجهی به آن نداشته یا حداقل سرمایه‌گذاری اندکی بر روی آن انجام داده‌اند. با وجود آنکه این رویه از سوی کشورهای منطقه مورد غفلت واقع نشده، لکن حرکت ایران به سمت این‌گونه توانمندی‌ها باعث برتری کیفی نظامی در سطح منطقه شده و قدرت بازدارندگی کشور را به‌طور گسترده‌ای افزایش می‌دهد. تردیدی نیست که جمهوری اسلامی تحلیل مناسبی از توانمندی‌ها و ضعف‌های نظامی رقبا/حریفان/دشمنان خود دارد و بر این اساس می‌تواند به تقویت آن دسته از توانمندی‌های نظامی‌ای مبادرت ورزد که دیگر قدرت‌ها دارای ضعف راهبردی در آن هستند.

پیشتازی آمریکا در عرصه نظامی (به‌طوری‌که چند دهه از دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی جلوتر است) همچنین دربردارنده این آموزه است که آینده تسلیحات نظامی و جنگ‌ها با مؤلفه «فناوری» گره خورده و هرچه بیشتر از اهمیت سلاح‌های متعارف و نبردهای میدانی کاسته خواهد شد. دور از ذهن نیست که تا یک یا دو دهه آینده، سلاح‌های متعارف امروزی کارایی خود را از دست دهند و تسلیحات به‌مراتب ارزان‌تر، اما با فناوری‌های بسیار پیشرفته و قدرت تخریب بالاتر، جایگزین سلاح‌های کنونی شود. چه بسا، قدم در این عرصه نوین نظامی، ضمن حفظ و تقویت بنیه دفاعی، از حساسیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت به قدرت مشروع نظامی جمهوری اسلامی ایران بکاهد.

اعلام رسمی و جدیت ایالات متحده آمریکا در حرکت به سمت بکارگیری هرچه بیشتر و تخصصی‌تر فناوری در حوزه نظامی حکایت از بسترسازی این کشور برای ورود به عرصه‌ای دارد که اگر قدم در آن ننهاده و تجربه‌ای در آن نداشته باشیم، هیچ‌گونه برتری نظامی منطقه‌ای از طریق سلاح‌های متعارف نمی‌توان برای خود متصور بود. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که پیشرفت‌های فناورانه و توسعه علوم نوین همواره از بطن نهادهای نظامی برآمده و پس از چند دهه (یا حتی چند سال) که از کارآمدی نظامی آن فناوری‌ها کاسته شد، وارد محیط غیرنظامی و حیات اجتماعی انسان‌ها شده است.

 

پی‌نوشت‌ها

1- Offset Strategy

2- Stephen Welby, 12 April 2016, “Assistant Secretary of Defense for Research and Engineering Written Statement before Subcommittee on Emerging Threats and Capabilities, the Senate Armed Services Committee”, at: http://www.armed-services.senate.gov/imo/media/doc/Welby_04-12-16.pdf

3- Aaron Mehta, 14 December 2015, “Work Outlines Key Steps in Third Offset Tech Development”, Defense News, at:

http://www.defensenews.com/story/defense/innovation/2015/12/14/work-third-offset-tech-development-pentagon-russia/77283732/

4- US Department of Defense, 9 February 2016, “Department of Defense (DoD) Releases Fiscal Year 2017 President’s Budget Proposal”, Press Operation, at: http://www.defense.gov/News/News-Releases/News-Release-View/Article/652687/department-of-defense-dod-releases-fiscal-year-2017-presidents-budget-proposal

دانشجوی دکترای مطالعات اروپا دانشگاه تهران*

منبع: شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *