جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

قیاس کرار ایران با تانک‌های آبرامز و چلنجر

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:روزنامه انگلیسی نوشت: ایران تولید تانک جدید خود به نام کرار (striker) را در حالی آغاز کرده که به نظر وابستگی به روسیه را کاهش داده و این جنگ افزار موفقیتی در قابلیت‌های نظامی ایران محسوب می‌شود.

روزنامه انگلیسی «تایمز» در گزارشی با اشاره به رونمایی از تانک جدید ایران به نام «کرار» و مقایسه با تانک‌های «آبرامز» ساخت آمریکا و «چلنجر-22» ساخت انگلیس نوشت: ایران در ساخت تانک رزمی خود کمکی از روسیه و چین دریافت نکرد.

به نوشته تایمز، ایران تولید تانک جدید رزمی را در حالی آغاز کرده که به نظر می‌رسد وابستگی به واردات مورد نیازهای زرادخانه نظامی از روسیه را کاهش داده است.

بر این اساس، تانک کرار (striker) به عنوان یک موفقیت در قابلیت‌های نظامی ایران مورد توجه  قرار دارد. البته این تانک تا حدی شبیه نوع صادراتی تانک «تی -90 ام » روسیه است که به دنبال تعلیق مذاکرات ایران با روسیه در خرید این نمونه، ایران طراحی و ساخت تانک کرار را شدت بخشید.

«حسین دهقان» وزیر دفاع ایران اعلام داشته است که کرار می‌تواند با پیشرفته‌ترین تانک‌های جدید در سه بخش قدرت، دقت و تحرک رقابت نماید .

به نوشته این روزنامه، ایران پیشتر برای رفع نیازهای نظامی خود به کشورهایی چون چین و روسیه متکی بود و حال با رفع تحریم‌های  اقتصادی بعد از توافق اتمی به نظر می‌رسد که برنامه ساخت جنگ افزارهای داخلی چون موشک، جنگنده و زیر دریایی را شدت بخشیده است.

بر اساس این گزارش،ایران در ماه نوامبر گذشته گفت‌‌وگو برای خرید‌های تسلیحاتی از روسیه را که گفته می‌شد 10 میلیارد دلار ارزش دارد و شامل جنگنده «سوخو -30» و بالگرد بود را تعویق انداخت.

مدتی بعد وزیر دفاع ایران اعلام کرد که ایران تانکی به نام کرار را طراحی کرده که اگر بهتر از تی-90 نباشد کمتر نیز نیست.

ایران با وجود خرید سامانه دفاع موشکی «اس-300 » از روسیه، از سامانه دفاع موشکی «باور -373» نیز رونمایی کرد.ا ین سامانه با قابلیت رهگیری موشک‌های کروز، پهپاد و جنگنده‌ها در ماه جاری آزمایش شد.

بر اساس این گزارش،تانک آمریکایی آبرامز 62 تن وزن، دارای سقف سرعت 42 مایل در ساعت، قدرت آتش 2.65 مایل و مجهز به توپ «اسموث بور» 120 میلمتری است . تانک انگلیسی چلنجر -2 وزنی برابر با 62 تن، سقف سرعت 37 مایل بر ساعت،قدرت آتش 2.5 مال و مجهز به توپ 120 میلیمتری است. تانک کرار ایران نیز مجهز به مسلسل 14.5 میلیمتری، توپ 125 میلمتری اسموث بور با قابلیت شلیک توپ یا موشک و مجهز به سامانه سلاح‌های ضد زره است.وزن کرار 51 تن و سقف سرعت آن 37 مایل بر ساعت است. بنابر این، تانک کرار ایرن از نمونه‌های آبرامز و چلنجر سبکتر بوده و در سقف سرعت با چلنجر انگلیس برابری می‌نماید و بر خلاف دو تانک یاد شده مجهز به سلاح ضد زره است و از نظر قدرت شلیک توپ نیز از نوع پیشرفته‌ای در آن استفاده شده است.

گفتنی است،بنابر اعلام ایران این تانک مجهز سامانه کنترل آتش الکترو اپتیکی، فاصله‌یاب لیزری و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در روز و شب است. برخی منابع نظامی خارجی این جنگ افزار را نسخه ارتقاء یافته تانک‌های تی-72 می‌دانند که  شباهت‌ زیادی با تانک تی-90 دارد و مدعی هستند حمایت فنی روسیه در ساخت این تانک غیر انکار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *