جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

اولویت‌های سیاست خارجی عمران خان

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – رصد: عمران خان در سخنرانی اعلان پیروزی خود در انتخابات، چشم انداز روابط پاکستان با همسایگان را ترسیم کرد.

آلیسا آیرس در یادداشتی که اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: با توجه به شمارش تقریبا نصف آرای انتخابات ملی پاکستان، عمران خان از حزب تحریک انصاف پاکستان، دولت ائتلافی را از آن خود کرده است، اگرچه اکثریت آراء را کسب نکرده است. یکی دیگر از ویژگی‌های انتخابات اخیر، اتهامات تخلفات انتخاباتی و تهدید رسانه‌ها بود.

احزاب سیاسی عمده پاکستان، اتحادیه مسلمانان پاکستان – نواز و حزب خلق پاکستان، به همراه بسیاری از احزاب محلی دیگر، ادعا کرده‌اند که در فرایند انتخابات 25 ژوئیه، تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است به طوریکه، اتحادیه مسلمانان پاکستان- نواز، نتایج انتخابات را به طور کل رد کرده است.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عملکرد کمسیون انتخابات پاکستان «می‌توانست بهتر از این باشد» و اظهار داشت که در برخی از حوزه‌های اخذ رای، کارکنان حوزه «به نفع یک حزب خاص» چیده شده بود.

 با این حال، کمیسیون انتخابات، ادعای مهندسی انتخابات را رد و عمران خان هم پیروزی خود را اعلام کرد. تصویر دولت تحت رهبری وی فعلا نامعلوم است؛ ازجمله اینکه کدام احزاب از وی حمایت خواهند کرد و چالش‌های احتمالی پیش روی نتیجه [انتخابات] چه خواهد بود. عمران خان در سخنرانی اعلان پیروزی خود، چشم انداز کشور را ترسیم و خلاصه‌ای از اولویت‌های سیاست خارجی خود ارائه کرد. اظهارات و ترتیب اولویت‌های عمران خان احتمالا مایه شگفتی است.

او در ابتدا در مقدمه بخش سیاست خارجی سخنرانی خود، به بحران اقتصادی پاکستان و در نتیجه، لزوم صلح با همه همسایگان این کشور اشاره کرد. واضح است که این هدفی قابل تحسین است، اما پاکستان به مدت دهه‌ها از آن عدول کرده است. ترتیب فهرست اولویت های سیاست خارجی عمران خان به شرح زیر بود:

  1. چین: چین در صدر کشورهای فهرست عمران خان بود که از طریق سرمایه‌گذاری‌ها در کریدور اقتصادی چین – پاکستان، به قول عمران خان، «فرصتی» در اختیار پاکستان قرار داده است. وی به موفقیت چین در نجات چند صد میلیون نفر از فقر اشاره کرد و گفت که پاکستان می‌تواند از این تجربه درس‌های زیادی بیاموزد.
  2. افغانستان: عمران خان به «جنگ با تروریسم» و «جهادگرایان افغانستان» اشاره کرده و اظهار داشت که مردم افغانستان بیش از همه رنج‌دیده و نیازمند صلح هستند. وی گفت که پاکستان برای پایان دادن به این جنگ از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. همچنین وی اظهار کرد که خواهان «مرزهای باز» با افغانستان «شبیه اتحادیه اروپا» است.
  3. آمریکا: عمران خان به طور شگفت‌آوری چندان در مورد این روابط پیچیده اظهار نظر نکرد، اما خواستار روابطی با «منافع متقابل» شد که در تضاد با روابط فعلی «یک طرفه» است که به گفته وی ضرر زیادی برای پاکستان داشته است. او می خواهد که شاهد «روابط متعادل» باشد.
  4. ایران: عمران خان خواهان بهبودی روابط با این کشور همسایه است.
  5. عربستان سعودی: عمران خان ظاهرا به دنبال آن است که پاکستان در خاورمیانه نقش صلح- سازی ایفا کند. بنابراین، پاکستان برای کمک به کاهش تنش ها در منطقه نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد.
  6. هند: عمران خان اظهار داشت، بسیار متاسف است که رسانه‌های هند وی را «تبهکار فیلم‌های بالیوود» معرفی کرده و اینکه تنها آشنایی وی از هند به کریکت محدود می‌شود. اگر روابط هند-پاکستان بهبود یابد، به سود همه است. وی به تمایل خود برای بهبود روابط تجاری و بازرگانی در جهت منافع هر دو کشور و کاهش فقر تاکید کرد. همچنین، همان طور که انتظار می‌رفت، عمران خان اظهار کرد که کشمیر مهم‌ترین مسئله [بین هند و پاکستان] است و وی آمادگی دارد تا برای بهبود روابط، «دو گام» به جلو بردارد.

موارد اشاره شده، به طور خلاصه بیانگر اولویت چین نسبت به دیگر کشورهاست که با توجه به سرمایه‌گذاری 62 میلیارد دلاری جاری در کریدور اقتصادی چین- پاکستان، تعجب آور نیست. توجه عمران خان به روابط آمریکا- پاکستان بافتی منطقه‌ای داشت و با جنگ مداوم در افغانستان مرتبط است.

عمران خان در تمام سخنرانی خود به موضوع پایان دادن به حضور گروه های تروریستی در خاک پاکستان اشاره‌ای نکرد، درحالیکه بسیاری در آمریکا آن را مسئله‌ای تعیین‌کننده قلمداد می‌کنند. در حال حاضر، کمک‌های امنیتی آمریکا به پاکستان از ماه ژانویه به خاطر تردید در تعهد پاکستان به مبارزه با تروریسم به حال تعلیق درآمده است. گذشته از این، کارگروه اقدام مالی (FATF) پاکستان را در «لیست خاکستری» خود جای داده است که به معنای ضعف نظارتی این کشور در مبارزه با تامین مالی تروریسم می باشد.

از نظر رهبران آمریکا، بهبود روابط آمریکا- پاکستان هنگامی امکان‌پذیر است که تعهد پاکستان به مبارزه با تروریسم واضح و شفاف باشد. این امر یقینا برای طرف هندی و همچنین برای افغانستان نیز اولویت اول محسوب می‌شود. برخلاف خواست این کشورها، این امر مسئله‌ای است که عمران خان، سیاستمدار غیرنظامی که به طور گسترده وی را نامزد «مطلوب» ارتش در این دوره از انتخابات توصیف می‌کردند، چندان تمایلی به حل و فصل آن ندارد.

از این رو، علیرغم سیگنال های مثبت سخنرانی عمران خان، بهبود روابط با افغانستان، هند و آمریکا، بدون حل و فصل واضح مسئله تروریسم، برای وی دشوار خواهد بود. در نهایت، درحالی‌که عمران خان در سخنرانی خود لحن مثبت و آینده نگرانه‌ای درپیش گرفته بود، اما باید به خاطر داشت که وی همان سیاستمداری است که با آمریکا و به ویژه با اولویت‌های به اصطلاح ضد-تروریستی آمریکا شدیدا مخالف است. بنابراین به نظر می‌رسد که راه پیش رو هموار نخواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *