جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 
Loading

أحدث المقالات

کامرون به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

لندن – ایرنا– «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار اخیرش با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، آب پاکی را روی دوست او ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

تهران – ایرنا – جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر از پیشرفت در گفت وگوهای صلح و دستیابی به توافق اولیه در برخی از مسائل دوجانبه دادند

Loading

سکوت شمالی در موضوعات حساس

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:رودلف هرمان،روزنامه نگار نویه زوریشر سایتونگ سوئیس به مواضع متناقض برخی کشورهای اسکاندیناوی دربحث سیاست خارجی پرداخته است و می نویسد : سوئد و نروژ خود را در خط مقدم سیاست برابری جنسیتی می دانند. اما هنگامی که موضوع عضویت عربستان سعودی در کمیسیون زنان سازمان ملل متحد به میان آمد، آنها به طور ناگهانی سکوت اختیار کردند.

آیا سوئد که دولت خود را فمینیست خوانده و کشوری است که مارگوت وال استروم، وزیر امور خارجه آن به صراحت از اتخاذ یک “سیاست خارجی فمینیستی” سخن می گوید، به واقع با انتخاب عربستان سعودی به ریاست یک نهاد سازمان ملل برای ارتقاء حقوق زنان موافقت کرده است؟ این پرسشی است که روزنامه نگاران سوئدی در حال حاضر با علاقه بسیار به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند.
عدم اظهار نظر
با این حال ، یک روزنامه لیبرال چاپ سوئد “اسونسکا داگبلادت (Svenska Dagbladet)” در پی درخواست خود از وزارت امور خارجه در استکهلم برای اظهار نظر در این باره، هیچ پاسخی دریافت نکرد. دفتر رسانه ای این وزارتخانه اعلام کرد که طی یک رای گیری در اواسط ماه آوریل، ۴٧ کشور از ۵۴ کشور عضو کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد با این پیشنهاد موافقت کرده و ٧ کشور رای ممتنع دادند. با استناد به این که رای گیری محرمانه بوده است، این وزارتخانه حاضر نشده موضع خود را بیان کند.
البته در نروژ، روزنامه نگاران در صف اول کسانی نیستند که خواستار افشای رای دولت خود شده اند، بلکه سیاستمداران چه از حزب مخالف و چه از اردوگاه دولتی این درخواست را مطرح کرده اند. اما همانند استکهلم، کارمندان بورگه برِنده، وزیر امور خارجه اسلو به این موضوع اشاره کردند که رای گیری محرمانه بوده و به همین علت قادر به اظهار نظر درباره آن نمی باشند. این رای گیری بر سر پنج کرسی در کمیسیون ارتقا حقوق زنان مربوط به منطقه آسیا و اقیانوسیه بوده است. پنج نامزد برای این کرسی ها (علاوه بر عربستان سعودی، ترکمنستان، کره جنوبی، ژاپن و عراق) وجود داشتند؛ این رای گیری در حقیقت یک رقابت واقعی نبوده است.
در استکهلم و اسلو اکنون بازیگران سیاسی از این که کشوری اجازه تعیین نماینده کمیسیون زنان در شورای (امنیت) را از سال ٢٠١٨ تا ٢٠٢٢ دریافت کرده که خود در زمینه حقوق زنان کارنامه بسیار اسفباری دارد، شدیدا انتقاد می کنند. به گزارش رادیو سوئد، یک نماینده اپوزیسیون لیبرال گفته اگر سوئد به نفع عربستان سعودی رای داده باشد، این اقدام به معنای فروپاشی “سیاست خارجی فمینیستی ” دولت ائتلافی خواهد بود.
منازعه سیاسی
برِنده، وزیر امور خارجه نروژ سعی دارد اعتبار دولت را از نظر ارتقاء سیاسی بین المللی برابری جنسیتی نجات دهد – حداقل آن بخشی که قابل نجات دادن است. به گزارش رسانه ها، او گفته وضعیت زنان در عربستان سعودی و در ایران “غیر قابل قبول” است. با این حال، او در جایی دیگر گفته عربستان سعودی شریک سیاسی اسلو می باشد، به همین علت آنها حرمت محرمانه بودن رای را نقض نخواهند کرد. یک عضو پارلمان با نارضایتی اظهار داشت در زمینه سیاست های برابری جنسیتی، عربستان سعودی “هیچ چیزی برای ارائه” در سطح بین المللی ندارد. وزارت امور خارجه اسلو باید در این رابطه حداقل صادقانه برخورد کند.
سفیر عربستان سعودی در نروژ، به منتقدان این ماجرا در بیانیه ای که از تلویزیون نروژ منتشر گردید، اعلام کرد که از دیدگاه اعراب و مسلمانان، موقعیت زنان در کشور وی “در وضعیت خوبی” قرار دارد. “دیدگاه نروژی” مبنی بر این که وضعیت زنان در عربستان سعودی شاید بدترین نمونه در جهان باشد، واقعیت ها را منعکس نمی کند. قوانین این کشور برای تضمین امنیت زنان ایجاد شده اند و نه برای محدود کردن آنان در آزادی های خود. در این بیانیه همچنین آمده بود که برخی سیاستمداران نروژی آنقدر در موضوع آزادی بیان وسواس به خرج می دهند که فراموش می کنند به سخن کسانی که مشغول انتقاد از آنها هستند، گوش فرا دهند.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *