جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

شکست حکمرانی تمرکزگرا در سعودی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – رصد: همپوشانی اختیارات نهادهای حاکمیتی عربستان و ماهیت به شدت تمرکزگرای دولتی، هرگونه ابتکار را در چارچوب برنامه موسوم به چشم‌انداز 2030 این کشور به شکست می‌کشاند.

هادی فتح‌الله در تحلیلی که بنیاد کارنگی منتشر کرد، نوشت: مجلس شورای عربستان سعودی در اقدامی کم‌سابقه در فوریه 2018 از وزارت امور شهر و روستا به‌واسطه هدر دادن منابع دولتی انتقاد کرد. این امر تناقض بین برنامه‌های دولت برای تحقق برنامه موسوم به چشم‌انداز 2030 و ظرفیت و اقتدار ساختار حاکمیتی ناکارآمدی همچون وزارت امور شهر و روستا را جهت اجرای برنامه یادشده به تصویر می‌کشد.

نظام دیوان‌سالار فعلی عربستان در رسیدگی به مسائل توسعه‌ای از اجرای برنامه‌های اداری و توسعه‌ای درچارچوب چشم‌انداز2030 گرفته تا ارائه خدمات ساده همچون مدیریت پسماند، امنیت غذایی و آب ناکارآمد بوده‌ است، به طوری که چهار نفر بر اثر سیل در جده، دومین شهر بزرگ عربستان در نوامبر 2017 کشته شدند و قبل از آن سه نفر در نوامبر 2016 و 12 نفر در نوامبر 2015 جان باختند. این امر از مراسم حج سال 2009 زمانی که سیل جان بیش از 130 نفر را گرفت و میلیاردها دلار ضرر به زیرساخت‌های محلی وارد کرد، به یک مشکل مستمر و مزمن تبدیل شده‌ است.  

در آن زمان دولت عربستان تحقیقات گسترده‌ای را آغاز و مناقصه‌هایی برای پروژه‌های آینده جهت جلوگیری از آسیب‌های ناشی از سیل برگزار کرد. کاخ پادشاهی عربستان سعودی با دور زدن مقامات استانی و محلی، شرکت ملی نفت عربستان به نام آرامکو را که طیف گسترده‌ای از قراردادهای توسعه‌ای غیرمرتبط با تولید نفت دارد، مسئول نظارت و مدیریت بهسازی‌ زیرساخت‌های استانی و محلی کرد. اگرچه پروژه‌های جدید اجرایی شده‌اند و گروهی از مقامات دولتی شهرداری و بازرگانان در سال 2013 به سوءمدیریت در مقابله با سیل متهم شدند، جده کماکان تقریبا هر سال دچار سیل می‌شود که جدیدترین آن در فوریه 2018، اتفاق افتاد.  

دولت مرکزی در ریاض بیشترین تقصیرها را بر گردن خالد بن فیصل امیر مکه انداخت، کسی که اقدام به مالکیت پروژه‌های جدید کرده بود. البته او هیچ مسئولیت قانونی در شهرداری جده نداشت. خالد بن فیصل باوجود اعمال قدرت شخصی به عنوان پسر ملک فیصل پادشاه اسبق عربستان، در دستیابی به منابع مالی، حقوقی و سازمانی لازم برای اداره منطقه خود ناکام ماند. امیر در عوض شهرداری را مورد سرزنش قرار داد و شهرداری نیز آرامکو و پیمانکاران را مقصر می‌دانست. این سه در حالی برای قدرت و اختیارات می‌جنگیدند که از مسئولیت شانه خالی کردند. حل نشدن مشکل زیرساختی جده نشان دهنده ادامه شکست ساختار حکمرانی سعودی ازجمله تمرکز تصمیم‌گیری در ریاض، همپوشانی اختیارات قانونی نهادها و ساختارهای پیچیده سازمانی در سطوح استانی و محلی است.  

طیفی از نهادهای استانی و محلی وجود دارند که قرار است بخش عمده برنامه چشم‎انداز 2030 را اجرا کنند، اما این نهادها پیچیده و ناکارآمد هستند، چراکه از دهه 1980 تاکنون اصلاح نشده‌اند و متناسب با تغییرات جمعیتی و اجتماعی نیستند. عربستان به 13 استان تقسیم شده که هر یک توسط امیر و به کمک شورای استانی اداره می‌شود که جملگی به وزارت کشور گزارش می‌دهند. هر استان نیز به فرمانداری‌های مختلف تقسیم می‌شود که توسط فرماندار و یک شورای محلی که به امیر و شورای استانی گزارش می‌دهد، اداره می‌شود.

امیر منصوب شاه است، اما قدرت واقعی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای ندارد. در آغاز دهه 1960 و با رسمی شدن قانون استان‌ها در 1992 پادشاه شروع به انتصاب امیر هر استان کرد که معمولا از بین اعضای خانواده سلطنتی به عنوان وسیله‌ای برای تحکیم قدرت مرکزی در استان‌ها انتخاب می‌شود. پیش از این، امیر هر استان توسط قبایل تعیین می‌شد. انتصاب استانداران غیربومی و اغلب ناآشنا با نیازهای استان موجب شد تا امیر هر استان ارتباط خود را با نیازهای مردم و شبکه‌های قبایل که پروژه‌های توسعه‌ای را تسهیل می‌کنند، از دست بدهد. هرچند که امیران، فرمانداران و شوراهای مرتبط محلی و استانی توسط پادشاه مسئول توسعه اقتصادی و ثبات اجتماعی شده‌اند، اما تقریبا به موسسات دولتی تشریفاتی تبدیل شده‌اند.

به موازات این ساختار استانی تحت نظارت وزارت کشور، وزارت امور شهر و روستا یک ساختار حکمرانی مشابه در سطح محلی است. هر مرکز استان (به همراه شهرهای بزرگی مانند جده) یک دبیرخانه دارد که یک نهاد بروکراتیک است و بر شهرهای استان نظارت می‌کند. به علاوه، وزارت امور شهر و روستا بر صدها شهرداری نظارت دارد که مسئول ارائه خدمات روزانه مانند مدیریت پسماند و صدور پروانه ساخت و ساز هستند. بودجه و تراکنش‌های مالی این نهادها (استان‌ها، دبیرخانه‌ها و شهرداری‌ها) توسط شوراهای شهرداری تصویب می‌شود که نیمی از اعضای آن توسط وزارت امور شهر و روستا و نیمی دیگر با رای‌گیری انتخاب می‌شوند. این شوراها اختیارات محدودی در رد پروژه‌های پیشنهادی دارند، ولی هیچ حق اظهار نظری درباره چگونگی استفاده از زمین عمومی یا چگونگی ارائه خدماتی مانند بهداشت، تحصیل و فاضلاب شهری ندارند. این خدمات توسط دبیرخانه‌های استان، وزارتخانه‌های مرتبط، شعب استانی، مسئولین امور توسعه‌ای منصوب‌شده توسط شورای وزرا یا پادشاه و شوراهای سلطنتی کنترل می‌شوند.

با چنین پیچیدگی از نهادهای دولتی ملی و محلی، سردرگمی‌هایی در مورد سلسله مراتب و اختیارات قانونی وجود دارد. برای مثال بعد از اینکه محمد بن نایف در 21 ژوئن 2017 از سمت وزارت کشور برکنار شد دولت بودجه تخصیص یافته به استان‌ها را کاهش داد و منابع را به نهادهای تازه تاسیس توسط ولیعهد اختصاص داد. مسئولان محلی که باید با نیازها و خواسته‌های روزمره مردم دست و پنجه نرم کنند با بودجه‌های به شدت محدودی روبه‌رو شده‌اند و دولت بسیاری از منابع خود را به رویدادهای فرهنگی و جشنواره‌ها اختصاص می‌دهد. ماموران دولتی به دلیل رقابت بر سر منابع، ابزار و اعتبارات کافی برای ارائه خدماتی فراتر از خدمات محلی اساسی ندارند، چه برسد به مسئولیت‌های اداری و توسعه‌ای وسیع‌تری مانند ترمیم جاده‌ها.

نهادهای دولتی بسیاری وجود دارند که در ارتباط با برنامه‌ریزی و ارائه خدمات شامل مجموعه پادشاهی، دیوان، شورای امور اقتصادی و توسعه، مجموعه‌ای از وزارتخانه‌ها، طیفی از کمیته‌های استراتژیک و دفاتر مدیریت پروژه برای برنامه چشم‌انداز 2030 و برنامه حمل و نقل ملی و همچنین مقامات دولتی فعالیت می‌کنند. تمامی این نهادها مسئولیت‌های موازی دارند (یکدیگر را دور می‌زنند یا با هم رقابت می‌کنند). این سیستم پیچیده همچنین تحت‌الشعاع نهادهای تازه تاسیس مانند کمیسیون سلطنتی جبیل و ینبع و کمیسیون سلطنتی برای مکه و شهرهای مقدس قرار گرفته‌اند.

منطقه جیزان استانی در ساحل غربی عربستان است که قرار است به صادرکننده عمده جدید نفت تبدیل شود، اما این منطقه مثالی بارز از شکست سیاست تمرکزگرایی پادشاهی عربستان است.  جدای از نظارت و بازنگری، هیچ نهاد محلی در برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی یا اجرایی کردن پروژه‌ها نقش نخواهد داشت. این امر عشیره‌های محلی را بدون حق اظهار نظر باقی می‌گذارد.

فشار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را برای متمرکز کردن تمامی تصمیم‌گیری‌ها همانطور که روند از بالا به پایین برنامه چشم‌انداز 2030 نشان داده‌است، تنها می‌توان به عنوان تلاشی برای کاهش انتقادهای سیاسی و ناآرامی‌های اجتماعی بالقوه قلمداد کرد. البته متمرکز کردن و همپوشانی حکمرانی استانی و محلی مانع اجرایی شدن پروژه‌های پیش‌بینی شده و در پی آن باعث کاهش اعتبار نهادهای محلی و مرکزی می‌شود. عربستان بدون توانمندسازی نهادهای دولتی محلی و تقویت نهادهای رقیب قادر نخواهد بود تا اصلاحات پروژه‌های لازم برای نجات جده از سیل را به سرانجام برساند چه برسد به اینکه به دگرگونی‌های پیش‌بینی شده در برنامه چشم‌انداز  2030، دست یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *