loader image

جدیدترین مطالب

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

نقش چین در تضعیف کارآیی تحریم‌های غرب علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه فارغ از برخی چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها، رابطه مسکو و پکن به نحوی اقتصاد روسیه را بیمه کرده است، در عین حال گفت: غرب برای تضعیف روسیه از طریق تحریم‌ها برنامه بلندمدتی دارد.

«موازنه‌سازی» مؤثر انصارالله در نبرد الاقصی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نبرد طوفان الاقصی پاسخی به جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود که توانست صدمات غیرقابل‌ترمیمی به این رژیم وارد سازد.
حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی:
راه‌حل ایران برای بحران فلسطین، ایجاد یک دولت واحد است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی به تشریح رویکرد ایران به جنگ غزه و همچنین ترسیم آینده منطقه پس از این رویداد تلخ تاریخی پرداخت.

منافع و اهداف آمریکا در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طی روزهای گذشته نوار غزه شاهد آتش بسی موقت برای آزادی متقابل اسرا و زندانیان صهیونیستی و فلسطینی و امداد رسانی محدود به غزه بود؛ آتش بسی که نهایتاً نه به دلیل احترام به رأی مجمع عمومی سازمان ملل و یا قطعنامه شورای امنیت، بلکه به واسطه چانه زنی های سیاسی و میانجیگری قطر و چراغ سبز آمریکا عملیاتی شد.
دکتر محمد مهدی مظاهری – استاد دانشگاه

چشم‌انداز مبهم توافقات سران چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با بیان اینکه باید دید چینی‌ها توافق برقراری مجدد روابط نظامی با امریکا را به دلیل دیکتاتور خطاب کردن شی‌جین‌پینگ از سوی بایدن زیر پا خواهند گذاشت یا خیر، گفت: اگر آن‌ها دوباره به این نتیجه برسند که برقراری روابط میان نظامیان دو کشور به تاخیر بیفتد، نشان می‌دهد دیدار اخیر دو رئیس جمهور، موفقیت آمیز نبوده است.

راه حل دو دولتی، ناشدنی و غیر واقع بینانه؛ سرابی برای آرام و منفعل کردن افکار عمومی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: غاده کرمی، نویسنده فلسطینی‌تبار که ساکن انگلیس است و در نشریات انگلیسی درباره موضوعات مربوط به فلسطین مقاله می‌نویسد و همچنین کتاب‌هایی درباره فلسطین از جمله «تک دولتی، تنها آینده دموکراتیک برای فلسطین – اسرائیل» داشته است، در مصاحبه‌ای که 24 نوامبر با برنامه آپفرانت الجزیره داشت، راه حل دو دولتی را به عنوان طرحی خواب‌آور و بی‌حس‌کننده توصیف کرد که بر اساس آن، افکار عمومی به یک باور سوق داده می شود که کاری برای فلسطینی ها در حال انجام است یا خواهد بود، اما اساسا تحقق آن امکان‌ناپذیر است.

اختلافات درونی کابینه رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برآوردهای میدانی و سیاسی نشان می‌دهد، عناصری در کابینه رژیم صهیونیستی به‌دنبال «جنگ فرسایشی» در غزه هستند. چراکه پایان این جنگ، «نقطه آغاز» تشدید مشکلات در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه علیه کابینه و شخص بنیامین نتانیاهو خواهد بود.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

نقش چین در تضعیف کارآیی تحریم‌های غرب علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه فارغ از برخی چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها، رابطه مسکو و پکن به نحوی اقتصاد روسیه را بیمه کرده است، در عین حال گفت: غرب برای تضعیف روسیه از طریق تحریم‌ها برنامه بلندمدتی دارد.

«موازنه‌سازی» مؤثر انصارالله در نبرد الاقصی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نبرد طوفان الاقصی پاسخی به جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود که توانست صدمات غیرقابل‌ترمیمی به این رژیم وارد سازد.
حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی:
راه‌حل ایران برای بحران فلسطین، ایجاد یک دولت واحد است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی به تشریح رویکرد ایران به جنگ غزه و همچنین ترسیم آینده منطقه پس از این رویداد تلخ تاریخی پرداخت.

منافع و اهداف آمریکا در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طی روزهای گذشته نوار غزه شاهد آتش بسی موقت برای آزادی متقابل اسرا و زندانیان صهیونیستی و فلسطینی و امداد رسانی محدود به غزه بود؛ آتش بسی که نهایتاً نه به دلیل احترام به رأی مجمع عمومی سازمان ملل و یا قطعنامه شورای امنیت، بلکه به واسطه چانه زنی های سیاسی و میانجیگری قطر و چراغ سبز آمریکا عملیاتی شد.
دکتر محمد مهدی مظاهری – استاد دانشگاه

چشم‌انداز مبهم توافقات سران چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با بیان اینکه باید دید چینی‌ها توافق برقراری مجدد روابط نظامی با امریکا را به دلیل دیکتاتور خطاب کردن شی‌جین‌پینگ از سوی بایدن زیر پا خواهند گذاشت یا خیر، گفت: اگر آن‌ها دوباره به این نتیجه برسند که برقراری روابط میان نظامیان دو کشور به تاخیر بیفتد، نشان می‌دهد دیدار اخیر دو رئیس جمهور، موفقیت آمیز نبوده است.

راه حل دو دولتی، ناشدنی و غیر واقع بینانه؛ سرابی برای آرام و منفعل کردن افکار عمومی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: غاده کرمی، نویسنده فلسطینی‌تبار که ساکن انگلیس است و در نشریات انگلیسی درباره موضوعات مربوط به فلسطین مقاله می‌نویسد و همچنین کتاب‌هایی درباره فلسطین از جمله «تک دولتی، تنها آینده دموکراتیک برای فلسطین – اسرائیل» داشته است، در مصاحبه‌ای که 24 نوامبر با برنامه آپفرانت الجزیره داشت، راه حل دو دولتی را به عنوان طرحی خواب‌آور و بی‌حس‌کننده توصیف کرد که بر اساس آن، افکار عمومی به یک باور سوق داده می شود که کاری برای فلسطینی ها در حال انجام است یا خواهد بود، اما اساسا تحقق آن امکان‌ناپذیر است.

اختلافات درونی کابینه رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برآوردهای میدانی و سیاسی نشان می‌دهد، عناصری در کابینه رژیم صهیونیستی به‌دنبال «جنگ فرسایشی» در غزه هستند. چراکه پایان این جنگ، «نقطه آغاز» تشدید مشکلات در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه علیه کابینه و شخص بنیامین نتانیاهو خواهد بود.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

Loading

مدیریت متفاوت آمریکا در بحران‌های منطقه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – رسانه‌ها: موضع گیری‌های ترامپ بیش از آنکه نشان‌دهنده تغییر واقعی در سیاست‌ها باشد، نشان‌دهنده رفتارهایی است که تمایل موسسات تصمیم‌گیرنده آمریکایی را برای به خدمت گرفتن «پدیده ترامپیسم» آشکار می‌کند.

حسن نافعه در تحلیلی که در روزنامه الحیات منتشر شد، نوشت: سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی رویدادی بی‌سابقه در تاریخ منطقه به شمار می‌رود. رئیس جمهور آمریکا این بار به منطقه نیامد تا به آغاز دوران جدیدی در روابط آمریکا با ملت‌های منطقه دعوت کند؛ کاری که باراک اوباما با انتخاب دانشگاه قاهره برای ایراد سخنرانی مشهور خود خطاب به جهان اسلام در سال ٢٠٠٩ انجام داد.

ترامپ این بار از دروازه عربستان سعودی وارد منطقه شد که اجلاسی را برای گردهم آوردن بیشترین تعداد ممکن از سران کشورهای عربی و اسلامی سازماندهی کرد و ترامپ از طریق آن گفتمان جدید و متفاوتی را به ملت‌های منطقه و جهان ارائه کرد. این مولفه‌ها، بعد متفاوتی به سفر ترامپ به منطقه می‌دهد که لازم است درباره آن تامل شود.

چند ماه پیش، ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی اش به حمله کردن به دین اسلام و پیروان آن معروف شد. او زمانی که انتخاب کردن معاونان ارشد خود را پس از پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد، ابتدا مایکل فلین را به عنوان مشاور امنیت ملی و استیون بنن را به عنوان مشاور امور راهبردی و سباستین گورکا را به عنوان مشاور در امور مبارزه با تروریسم انتخاب کرد که همه آنها به موضع‌گیری‌های منفی در برابر اسلام و مسلمانان معروف هستند.

از این رو عجیب نبود که یکی از نخستین تصمیم‌های ترامپ پس از ورودش به کاخ سفید،‌ جلوگیری از ورود شهروندان برخی کشورهای اسلامی به آمریکا باشد، تصمیمی که دستگاه قضایی آمریکا آن را مغایر با قانون اساسی دانست و اجرای آن را متوقف کرد.

این لحن ١٨٠ درجه تغییر کرده است. ترامپ در سخنانی که در حضور سران ۵۵ کشور اسلامی ایراد کرد، اسلام را «یکی از عظیم‌ترین ادیان در جهان» توصیف و به سران کشورهای اسلامی که به کنفرانس ریاض دعوت شدند، شراکتی را که برای هر دو طرف مفید دانست پیشنهاد کرد.

او تاکید کرد این شراکت نه تنها ضروری، بلکه در عین حال امکان‌پذیر است؛ چرا ترامپ این گونه ضد و نقیض سخن می‌گوید؟ دو دیدگاه در تفسیر این تناقض وجود دارد: نخست اینکه این تغییر ناشی از سیطره دولت پنهان در آمریکا است که خطر مردی را احساس کرد که از خارج از موسسه رسمی آمد و شرایط بین‌المللی و داخلی به او امکان داد به رغم محدود بودن تجربه سیاسی‌اش، وارد کاخ سفید شود.

موسسات آمریکایی توانستند با مجبور کردن ترامپ به عقب‌نشینی از برخی تصمیم‌هایش و کنار گذاشتن مشاور امنیت ملی خود، او را سر جایش بنشانند. به نظر می‌رسد موسسات آمریکایی تصمیم گرفتند در برابر ترامپ از سلاح تهدید به برکناری استفاده کنند به ویژه بعد از آن که او تصمیم گرفت دادستان کل را برکنار کند.

هدف این است که ادامه کنترل موسسات بر ترامپ تضمین شود تا او نتواند از خطوط قرمز عبور کند. کسانی که به این دیدگاه باور دارند معتقدند تغییری واقعی در موضع‌گیری‌های ترامپ و سیاست‌های او ایجاد شد که ناشی از ضرورت ایجاد سازگاری بین شعارهای دوره مبارزات انتخاباتی و اقداماتی است که پس از ورود به کاخ سفید باید صورت گیرد.

دیدگاه دوم، این چرخش ترامپ را ناشی از ویژگی‌های شخصی و ذهنیت عملگرای او می‌داند که به دنیای سیاست به چشم بازاری نگاه می‌کند که بازرگانان بزرگ در آن به رقابت مشغولند و به این طریق، توانایی آنها برای عقد «قراردادها» آشکار می‌شود. کسانی که به این دیدگاه باور دارند معتقدند موضع‌گیری‌های ترامپ در ریاض، موضع‌گیری‌های مقطعی و تاکتیکی است، همچنین ترامپ را فردی می‌دانند که رفتارش قابل پیش‌بینی نیست.

من شخصا به هیچ یک از این دو دیدگاه گرایش ندارم. موضع‌گیری‌های ترامپ بیش از آنکه نشان دهنده تغییر واقعی در سیاست‌ها باشد، نشان دهنده رفتارهایی است که تمایل موسسات تصمیم گیرنده آمریکایی را برای به خدمت گرفتن «پدیده ترامپیسم» و بهره برداری از شرایط روانی ایجاد شده توسط این پدیده را برای استفاده از فرصتی سیاسی که قبلا در دسترس نبوده است، آشکار می‌کند.

هر کس موضع‌گیری‌های ترامپ را به عنوان نامزد ریاست جمهوری با سیاست‌های او به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش در اجلاس ریاض مقایسه کند، به سادگی متوجه می‌شود این دو گفتمان به اندازه‌ای به یکدیگر شبیه هستند که می‌توان آنها را یکسان دانست.

محور سیاست‌هایی که ترامپ اکنون در قبال منطقه خاورمیانه یا دیگر مناطق جهان اتخاذ می‌کند، حول محور شعار «نخست آمریکا» که در زمان مبارزات انتخاباتی مطرح کرد و اشتیاق او برای احیای رهبری آمریکا بر نظام جهانی دور می‌زند.

در خصوص منطقه خاورمیانه، ترامپ سیاستی را مطرح کرد که با سیاست‌های دولت اوباما تفاوت دارد به ویژه در دو موضوع اصلی: موضع گیری در خصوص ایران که ترامپ اصرار دارد با آن به عنوان کشور دشمن رفتار کند؛ و موضع گیری در خصوص گروه‌های تروریستی که ترامپ مایل است دامنه تعریف آن را گسترش دهد، به طوری که شامل همه سازمان هایی شود که دست به خشونت می‌زنند و ایدئولوژی افراطی دارند.

از آنجا که موضع ترامپ درباره این دو مسئله خوشایند بسیاری از کشورهای عربی است، او توانست آن را ترویج دهد. قابل توجه اینکه ترامپ در ریاض موفقیت خود را در امضای توافقنامه‌های تجاری و امنیتی با عربستان سعودی اعلام کرد.

روشن است که مخاطبان او شهروندان آمریکایی بودند که ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده افزایش فرصت‌های شغلی را به آنها داده بود.

پیش بینی می‌شود ترامپ همین سیاست را در خصوص کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که به زودی با رهبران آنها دیدار خواهد کرد،‌ و چه بسا در خصوص ژاپن به کار گیرد. ترامپ اصرار دارد کشورهایی که حمایت آمریکا را خواستار هستند،‌ هزینه این حمایت را بپردازند.

منبع: اداره کل رسانه‌های خارجی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *