جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد

تهران- ایرنا- دولت هلند جمعه اعلام کرد، در صورتی که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا پیشنهادها برای تقویت بی‌طرفی خود را اجرا کند، ازسرگیری کمک‌ها به این نهاد را بررسی می‌کند.

Loading

تاثیر نفوذ نظامیان در کاخ سفید بر سیاست خارجی آمریکا

۱۳۹۶/۰۳/۰۸ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست نوشته است اعمال نفوذ نظامیان در کاخ سفید نشان دهنده اعتقاد ترامپ به نظامیان کشور و اشتیاق وی به نمایش قدرت نظامی است و این امر ممکن است سیاست خارجی آمریکا را تغییر دهد

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درخصوص نفوذ ارتش آمریکا در کاخ سفید نوشت: وقتی که مشاوران ارشد سیاست خارجی دونالد ترام‍پ، رئیس جمهور آمریکا، به تازگی در کاخ سفید جمع شده بودند تا درباره طرح احیای استراتژی دولت خود در خصوص افغانستان بحث و رایزنی کنند، نوع آرایش افرادی که در آن اتاق جلسات حضور داشتند، نشان دهنده چرخش مهم در سیاست خارجی آمریکا بود.

در ردیف جلو و وسط آن اتاق جلسات چهار نفر از ژنرال های کنونی و بازنشسته نشسته بودند که بر هر تصمیم بزرگ مربوط به امنیت ملی که ترامپ اتخاذ می کند، تسلط دارند.
با این حال، آن جلسه و مباحثه برای آندسته از افرادی که غایب بودند، مهم و قابل توجه بود.
در حالی که آن جلسه برای مذاکره نهایی بسیار مهم قبل از ارائه طرح به رئیس جمهور تشکل شده بود، در همان روزی که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا- دیپلمات ارشد رئیس جمهور- در نیویورک به سر می برد، برگزار شد. معاون وی در آن جلسه حضور یافت.
ژنرال اچ. آر مک مستر، مشاور امنیت ملی؛ ژنرال جوزف اف. دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش؛ و دو ژنرال بازنشسته چهار ستاره یعنی جیم ماتیس، وزیر دفاع؛ و جان اف کِلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا؛ از جمله ژنرال هایی بودند که در آن جلسه حضور داشتند.
مقامات آمریکایی که در آن جلسه حضور داشتند، گفتند که بسیاری حاضران اعتقاد داشتند که طرح افغانستان برای ارائه به رئیس جمهور برای تصویب نهایی آماده است.
بدون آگاهی کاخ سفید، دیپلمات ارشد آمریکا یعنی تیلرسون در آن جلسه حضور نداشت. یکی از افراد نزدیک به وزیر امور خارجه آمریکا گفت، تیلرسون که ریاست وزارت خارجه را برعهده دارد و برخی از مقامات کاخ سفید در طول جلسه وی را «غایب بدون اجازه» توصیف کردند، فکر نمی کند که این طرح برای پرداختن به کشورهای دیگر منطقه که در افغانستان سهم دارند- از جمله پاکستان، ایران و هند- کافی باشد. تیلرسون همچنین نگران بود که این طرح بر تقویت نقش وزارت امور خارجه در مکان های خطرناک خارج از کابل تاکید داشته باشد.
به گفته مقامات وزارت خارجه آمریکا، با اینکه این وزارتخانه در رده های بالا دچار کمبود نیرو است با اینحال نقشی فعال در بررسی آن طرح داشت و تاکید آن بر این بود که تصمیم نهایی درباره این طرح احتمالا چند هفته دیگر اتخاذ خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره بحث های جاری خودداری کرد و گفت فعلا تا رسیدن گروه به نقطه نهایی تصمیم گیری، در این باره اظهارنظر نخواهد کرد.
ناهماهنگی در زمینه یک تغییر عمده در سیاست- که پیامدهای مهمی برای پنتاگون، وزارت امور خارجه و بودجه فدرال دارد- نشان دهنده نفوذ افسران نظامی در دولت ترامپ است. افسران نظامی کنونی و بازنشسته نه تنها منصب هایی در بالاترین رده های دولت ترامپ در اختیار دارند بلکه شغل های کارمندی ارشد در کاخ سفید را که به طور سنتی در اختیار غیرنظامیان یا دیپلمات های با تجربه قرار می گیرد، تصاحب کرده اند و به عنوان کارمندان ارشد در کاخ سفید مشغول به فعالیتند.
طبق بررسی های روزنامه واشنگتن پست، حداقل هشت مورد از 25 منصب سیاسی و مدیریتی ارشد در شورای امنیت ملی آمریکا در اختیار مقامات نظامی فعلی یا بازنشسته است و این درحالی است که این تعداد در پایان دولت اوباما دو منصب بود.
تغییر در نحوه جذب نیروی انسانی نشان دهنده اعتقاد ترامپ به نظامیان کشور و اشتیاق وی به نمایش قدرت نظامی است.
ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود و در زمانی که قدرت را در دست گرفت، وعده داد که داعش را نابود می کند و موضع سخت تری در برابر صفوفی از از دشمنان، از کره شمالی گرفته تا ایران، اتخاذ می کند.
از ماه ژانویه (که ترامپ به قدرت رسید)، آن نگرش در سراسر سیاست خارجی آمریکا و در شورای امنیت ملی موج می زد. ترامپ در خاورمیانه(غرب آسیا)، بر حمایت از متحدان عرب خود تاکید کرد و تمایل برای مهار ایران و سرکوب گروههای افراطی را بر حمایت ادعایی دولت اوباما از حقوق بشر و تغییرات طراحی شده برای بهبود زندگی در جوامع بسته و سرکوبگر ترجیح داد و آنها را در اولویت خود قرار داد. ارتش آمریکا از مدت ها قبل موافق چنین تغییری بود.
ترامپ در یمن و سومالی به ارتش آمریکا اجازه نفوذ و اعمال قدرت نظامی بیشتر برای از سرگیری حملات و شلیک موشک داده است و برخلاف کاخ سفید دولت قبلی، به فرماندهان نیروهای زمینی اختیار بیشتری برای تصمیم گیری داده است.
در خصوص افغانستان نیز با وجود مقاومت و مخالفت از سوی وزارت امور خارجه و برخی مقامات کاخ سفید- از جمله استیو بانون، مشاور ارشد – که نگران هستند این طرح پر هزینه کارآمد نخواهد بود، دولت ترامپ به نظر می رسد آماده تن دادن به افزایش نیروهای نظامی در این کشور باشد. درخواست مکرر فرماندهان نیروی زمینی برای اعزام نیروهای بیشتر و افزایش محدوده های حمله برای ضربه زدن به طالبان، به بیش از یک سال قبل بر می گردد.
به گفته برخی تحلیلگران، نفوذ قوی افسران نظامی در شورای امنیت ملی- که بسیاری از آنها در نحوه واکنش دولت بوش به شورش فزاینده در عراق نقش اساسی داشتند- از جمله اقدامات اصلاحی بسیار مورد نیاز در داخل کاخ سفید است. آنها معتقدند، ایجاد ثبات و نتیجه پایدار در نقاطی مانند عراق، یمن و سوریه را نمی توان خیلی سریع و ارزان به دست آورد.
برخی دیگر از کارشناسان نیز نگرانند که غرق شدن افسران در جنگ های 15 سال گذشته، کار را برای آنها در اتخاذ دیدگاه گسترده تری درباره قدرت و نفوذ آمریکا در جهان که فراتر از درگیری های مسلحانه در خاورمیانه و آسیای جنوبی باشد، سخت و دشوار کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *