جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

Loading
پرونده ای برای اخوان المسلمین:

ورود جماعت اخوان المسلمین لیبی به مرحله تجزیه و فروپاشی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین- ترجمه: محمد صوان رئیس حزب عدالت و توسعه لیبی که شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین به شمار می آید، اقرار کرد که حزب وی دچار شکاف و اختلاف شده و در نتیجه این امر تعدادی از رهبران این حزب از آن جدا شده اند.

به گزارش مرکز مطالعات راهبردی الروابط ، صوان دراین باره اظهار داشت: برخی از اعضای جماعت اخوان المسلمین لیبی از حزب عدالت و توسعه جدا شده اند و این اقدام آنان به دلیل اتخاذ برخی مواضع از سوی حزب  از جمله مشارکت در توافق سیاسی برآمده از توافق صخیرات است که در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷ امضا شد.

صوان در ادامه افزود: اختلافات زیادی در مواضع میان حزب عدالت و توسعه و جماعت اخوان ایجاد شد و این امر باعث شد بسیاری از اخوانی ها  از حزب خارج شوند.

وی تأکید کرد: حزب عدالت و توسعه یک نهاد مستقل از هر گروهی از جمله جماعت اخوان المسلمین به عنوان یک جماعت تبلیغی است.

این در حالی است که اظهارات صوان محافل سیاسی لیبی را قانع نکرد و اکثر کارشناسان بر این باورند که حزب عدالت و توسعه شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین است و این جدایی ها از حزب مقدمه ای برای ورود این جماعت به مرحله تجزیه و فروپاشی است.

از دیدگاه ناظران سیاسی، اقرار محمد صوان به وجود اختلافات و شکاف هایی در داخل حزبش با توجه به تحولات کنونی لیبی مساله ای قابل پیش بینی بود که این امر حساب ها و معالات جدیدی  را به وجود آورد.

برخی از کارشناسان مسائل لیبی این وضعیت جدید و تلاش محمد صوان برای دور نمودن حزبش از جماعت اخوان المسلمین را به تحولات سیاسی داخلی، منطقه ای و بین المللی ارتباط دادند که نشان می‌دهد مرحله حساب باز نمودن روی اسلام سیاسی در حال توقف است.  

در همین حال کمال مرعاش تحلیگر سیاسی لیبیایی مقیم در فرانسه اظهار داشت: اظهارات محمد صوان به وضوح نشان دهنده شروع مرحله تجزیه و فروپاشی جماعت اخوان المسلمین لیبی است و این به آن معناست که سرنوشت این جماعت همچون سرنوشت جماعت های دیگر اخوان در مصر، اردن و دیگر شاخه های این تشکیلات اختاپوسی خواهد بود.

وی در ادامه اظهار داشت: بدون شک این تغییر موضع بر تجزیه و فروپاشی تأکید می کند و این امر جماعت اخوان لیبی را به سمت دادن امتیازهای بزرگی سوق خواهد داد، به ویژه آن که این مسأله با تغییرات منطقه ای و بین المللی از جمله انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا ارتباط دارد.

مرعاش دلیل تغییرات جدید در مواضع حزب عدالت و توسعه لیبی را تحولات سیاسی کنونی این کشور دانست که حساب های جدیدی را به خصوص درباره دوری سیاسی و تشکیلاتی از جماعت اخوان رقم می زند.

وی در این باره خاطرنشان ساخت: تعدادی از کشورهای غربی شروع به بازنگری در روابط خود با تشکل های اسلام سیاسی از جمله جماعت اخوان المسلمین کرده اند و این امر به شکل آشکار در انگلیس شروع شده است، و دولت جدید آمریکا نیز اعلام نموده که این جماعت را در لیست گروه های تروریستی قرار داده است.

مرعاش در ادامه افزود: محمد صوان که از پیامدها و انعکاسات این رویکرد جدید غرب برخود و حزبش نگران بود با اظهارات خود که در آن برای اولین بار جماعت اخوان را حرکتی تبلیغی و نه سیاسی برشمرد، تلاش کرد از جماعت اخوان فاصله بگیرد.

در همین حال عزالدین عقیل رئیس حزب ائتلاف مردمی لیبی اظهار داشت: محمد صنوان با اظهارات خود از مرکب تشکیلات اخوان پایین آمد تا از عواقب مرحله آینده که در آن برای جماعت اخوان در لیبی و دیگر کشورهای منطقه هیچ نقش سیاسی وجود نخواهد داشت، به دور بماند.

وی در ادامه اظهار داشت: اقدام محمد صنوان مساله ای قابل انتظار بود و دلیل این امر نشانه های سیاست خارجی جدید آمریکا در قبال لیبی است که ترامپ آنها را در سه بند تعیین نمود و در توئیت های سابق خود منتشر کرد.

وی اشاره نمود: از این زاویه که غرب دیگر بر روی تشکل های اسلام سیاسی حساب باز نمی کند، صنوان می خواهد با این اظهارات خود از انعکاس های سیاسی آن به دور بماند و تلاش می کند خود را ازطریق پایبندی به ضرورت ادامه فعالیت سیاسی برآمده از توافق نامه صخیرات و نزدیک شدن به احزاب دارای نقش سیاسی مهم در آینده لیبی، موضع سیاسی جدیدی را در پیش بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *