جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading
پرونده ای برای اخوان المسلمین:

آینده اخوان بین الملل و شاخه های جماعت اخوان

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین- ترجمه: با آغاز قیام های عربی در سال ۲۰۱۱ احزاب اسلامی تحت چتر تشکیلات بین المللی اخوان در کشورهای مصر، تونس، مراکش و اردن در صدر صحنه سیاسی قرار گرفتند، اما در دوره اخیر و پس از برکناری جماعت اخوان مصر از حکومت در سال ۲۰۱۳ و توصیف این جماعت به عنوان تروریستی در مصر و امارات و عربستان، این احزاب دچار حالتی از رکود سیاسی نسبی شدند.

 روزنامه المصریون در گزارشی به قلم ربیع ابوشحات در این باره نوشت: تشکیلات بین المللی اخوان چندی پیش با اعلام رسمی قطع ارتباط جنبش حماس از تشکیلات مادر در مصر دچار ضربه جدیدی شد.

جنبش حماس در سند سیاسی جدید خود را به عنوان یک جنبش فسطینی بدون اشاره به ارتباط خود با اخوان المسلمین معرفی کرد. در ماه های اخیر نیز شاهد اعلامیه های مشابهی از سوی اخوان اردن، تونس، مراکش ، یمن و گروه های دیگر جماعت اخوان بودیم.

در این باره خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در یک کنفرانس مطبوعاتی به شکل تلویحی به رویکرد جدید این جنش و دوری از اخوان مصر اشاره نمود و اظهار داشت: ما از نظر فکری بخشی از یک مکتب اخوانی هستیم اما یک تشکیلات فلسطینی خود مختار با مرجعیت نهادهای رهبری آن هستیم و ما وابسته به هیچ تشکیلاتی در هیچ کجا نیستیم.

اقدام حماس

پس از ۳۰ سال از تأسیس جنبش حماس از سوی جماعت اخوان المسلمین در فلسطین، جنبش حماس در سند سیاسی جدید خود جدایی ارتباط تشکیلاتی اش از اخوان را اعلام کرد. مساله جدید در این سند سیاسی آن است که بندی آشکار از سند تاسیسی سال ۱۹۸۷ خود را که در آن از ارتباط جماعت با اخوان سخن گفته بود، را حذف کرد.

شاخه اخوان مراکش

محمد ششم پادشاه مراکش در آوریل گذشته اعضای دولت جدید متشکل از ۶ حزب به رهبری حزب عدالت و توسعه را تعیین نمود. انتخابات پارلمانی اخیر در مراکش نیز حزب عدات و توسعه را به عرصه سیاسی بازگرداند. این در حالی است که حزب عدالت و توسعه و رهبران آن تأکید می نمایند که آن شاخه ای از تشکیلات بین المللی اخوان نیست.

کودتا در اردن

جماعت اخوان المسلمین اردن در دوره قیام های عربی شاهد شکاف و جدایی برخی از اعضای منتسب به خود بود که از آنها جمعیتی به نام جمعیت اخوان المسلمین به ریاست دبیر کل سابق جماعت عبدالمجید ذنیبات شکل گرفت. در نوامبر گذشته نتایج رسمی انتخابات پارلمانی اردن نشان داد تحولات مهمی در صحنه سیاسی رخ داده است که برجسته ترین آن بازگشت دوباره اخوان المسلمین پس از ۸ سال تحریم و غیاب چهره های برجسته عشایری بود.

مانور غنوشی

پس از انقلاب تونس در سال ۲۰۱۱ که منجر به برکناری بن علی شد، جنبش النهضه از ۲۱۷کرسی، به ۸۹ کرسی دست یافت. اما این صحنه  در انتخابات پارلمانی اکتبر ۲۰۱۴ تغییر یافت و جنبش النهضه تنها به ۶۷ کرسی دست یافت و حزب ندای تونس به رهبری قائد السبسی با کسب ۸۶ کرسی از جنبش النهضه پیشی گرفت.

اخیرا راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه در تصمیمی جدال برانگیز اعلام نمود که فعالیت تبلیغی باید از فعالیت حزبی جدا شود. ناظران سیاسی براین باورند این تصمیم غنوشی یک مانور سیاسی از سوی جنبش النهضه است که تلاش نمود خود را از تبعات مربوط به تشکیلات اخوان دور نماید و این امر با هدف همراهی با تحولات جاری در تونس است.

اخوان یمن

پس از ۲۶ سال از تأسیس جماعت اخوان در یمن، اخوان این کشور از ارتباط با تشکیلات بین المللی اخوان تبری جست. در سپتامبر گذشته محمد الیدومی رئیس حزب اصلاح یمن شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین با صدور بیانیه ای وجود روابط تشکیلاتی و یا سیاسی که آن را با تشکیلات بین المللی اخوان مرتبط سازد، رد کرد.

قطع ارتباط اروپایی

شورای اسلامی اروپا وابسته به تشکیلات بین المللی جماعت اخوان در ژانویه گذشته قطع ارتباط اداری و تشکیلاتی خود را با نهادها و هیئت های خارج از اروپا اعلام کرد.

نشست هیئت عمومی اتحادیه سازمانهای اسلامی در اروپا در تاریخ ۲۶ تا ۲۹ ژانویه گذشته در شهر استانبول ترکیه برگزار شد. این نشست با صدور بیانیه ای تأکید نمود که آن یک موسسه اروپایی است که هیچ ارتباط اداری و یا تشکیلاتی با موسسات و هیئت های خارج از اروپا ندارد.

اتحادیه سازمانهای اسلامی در اروپا شاخه اروپایی جماعت اخوان المسلمین به شمار می آید و بسیاری از رهبران برجسته اخوان آن را تاسیس کردند.

در این باره باید یادآور شد که تصمیم قطع ارتباط اداری و تشکیلاتی با نهادهای خارج با هدف قطع ارتباط نهایی با تشکیلات بین المللی اخوان اتخاذ شد.

این در حالی است که این تصمیم قطع ارتباط در سایه رویکرد آمریکا به رهبری ترامپ برای افزودن نام اخوان المسلمین در لیست گروه های تروریستی صورت می گیرد.

در مجموع می توان گفت علاوه بر بحران های داخلی که جماعت اخوان در مصر با آن روبروست، این جماعت در مراکز قدرت و محورهای منطقه ای و بین المللی نیز دچار تعارض در منافع است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *