جدیدترین مطالب

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

در حالی که طی ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی و همچنین غربی‌ها، حماس را متهم به کارشکنی در مذاکرات برای آتش بس و تبادل سرا کرده‌اند که هره‌های کلیدی این جنبش فلسطینی به کرات طرح‌های خود را برای پایان دادن به کشتار و جنایت اشغالگران در باریکه غزه رائه کرده‌اند. در این باره گفته‌های روز چهارشنبه خلیل الحیه در مصاحبه با الشرق می‌تواند یکی از بارزترین نمونه‌هایی باشد که ثابت می‌کند حماس در عین حفظ خطوط قرمز و اصول مقاومت، برای پایان دادن به رنج بی‌پایان مردم غزه حاضر به انعطاف سیاسی هستند، کما اینکه در همین راستا خلیل الحیه در مقام  نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از شروط این جنبش برای کنار گذاشتن اسلحه رونمایی کرده و گفته به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطینی این کار را انجام خواهد.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

Loading
اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا:

کاخ سفید به ایرانیان بی‌احترامی کرد

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:اندیشکده اروپایی نوشت: پیام خصومت ترامپ با ایران در واقع با سفر اخیرش به خاورمیانه شکل گرفت و او به جای ترغیب به برقراری ثبات و گفت‌و‌گو، با عربستان و اسرائیل دشمنان منطقه‌ای ایران همگام شد.

«اندیشکده  شورای روابط خارجی اروپا» در گزارشی نوشت: اروپایی‌ها باید با ارزیابی هوشیارانه تر از علل بحران در منطقه و حمایت از طرح های کاهش تنش قبل از این که امور منطقه از کنترل خارج شوند به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در این زمینه کمک نمایند.

نویسنده عنوان می‌کند: ترامپ تاکنون هرگونه فرصت برای رابطه با ایران را رد کرده است. اما ایران برخلاف پس زمینه‌های ناآرام منطقه از خود صبر راهبردی را به نمایش گذاشته اما این صبر حد و حدودی دارد.

نویسنده با زیر سئوال بردن مواضع کاخ سفید در هنگام حملات تروریستی داعش در تهران، آن را بسان سیلی در صورت میانه‌روهای ایران برشمرد که ایران بعد از ماجرای 11 سپتامبر با آمریکا ابراز همدردی کردند و این کشور  حتی پیشنهاد همکاری در نبرد با القاعده را داد. اقدام آمریکا در کل حتی بی‌احترامی به ایرانیانی بود که بسیاری از آن‌ها برای ابراز همدردی با مردم آمریکا در ماجرای یازده سپتامبر شمع روشن کردند.

نویسنده تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا را موجب بغرنج شدن بیشتر اجرای برجام بر شمرد و نوشت: کاخ سفید و سنا زمان نامناسبی را برای سنجش ایران و مردم این کشور برگزیدند. این پیام می‌توانست متمرکز بر تهدیدهای دو جانبه داعش علیه دو کشور باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: پیام خصومت ترامپ با ایران در واقع با سفر اخیر او به خاورمیانه شکل گرفت و او به جای ترغیب به برقراری ثبات و گفت‌و‌گو با عربستان و اسرائیل دشمنان منطقه‌ای ایران همگام شد.

در بخش دیگر این مطلب با اشاره به حوادث اخیر تهران و انگشت اتهام ایران به سوی عوامل منطقه‌ای به ویژه عربستان در آتش افروزی و دست داشتن این کشور در این ماجرا نوشت: برخی اعضای خاندان آل سعود روابط خود با مجاهدین (گروهک منافقین) را شدت بخشیده‌اند  ، عناصری که ایران آن‌ها را تروریست برشمرده است. برداشت سپاه پاسداران ایران نیز از ماجرای تروریستی چهارشنبه گذشته با گزارش‌های اخیر مبنی بر این‌که سازمان سیا مرکز جدید ویژه ایران را با تمرکز بر کارهای اطلاعاتی و عملیات مخفی تاسیس کرده، تقویت کرده است.

با توجه به واکنش عجولانه ترامپ به انتخابات ایران و حملات تروریستی اخیر دیدگاه سپاه به طور فزاینده در افکار عمومی به اشتراک گذاشته شده و می‌تواند در گزینه‌های سیاسی ایران نیز تاثیر گذارد.

نویسنده در خاتمه  با اشاره به تصمیمات نادرست ترامپ عنوان می‌کند: اروپا، کانادا و استرالیا به عنوان عوامل غربی باید در پی روش‌هایی برای حفظ فضای دیپلماسی با دولت ایران باشند به ویژه در هنگامه‌ای که این کشور از سوی آمریکا و به وسیله طرح‌های ممنوعیت مسافرتی ترامپ در انزوا قرار گرفته است.

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *