جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

هیئتی از مصر وارد تل‌آویو شد

یکی از مسئولان رژیم صهیونیستی تایید کرد که هیئتی از سرویس اطلاعات مصر برای انجام مذاکرات درباره تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی وارد تل‌آویو شد…

مردم اردن به ندای ابو عبیده لبیک گفتند

هزاران اردنی در راهپیمایی عظیمی که پس از نماز جمعه در امان پایتخت این کشور برای محکوم کردن نسل‌کشی در غزه در لبیک به دعوت ابوعبیده برگزار شد، شرکت کر…

مردم اردن به ندای ابو عبیده لبیک گفتند

هزاران اردنی در راهپیمایی عظیمی که پس از نماز جمعه در امان پایتخت این کشور برای محکوم کردن نسل‌کشی در غزه در لبیک به دعوت ابوعبیده برگزار شد، شرکت کر…

Loading

بعد از رقه تقسیم سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:روبرتو ویوالدلی، تحلیلگر روزنامه ایتالیایی ایل جورناله بااشاره به آغاز عملیات آزادسازی رقه می نویسد این عملیات تنها با حمایت آمریکا و اعطای مداوم تسلیحات سنگین به نیروهای شورشی امکان پذیر شدو طرح راهبردی پنتاگون برای تقسیم سوریه به منطقۀ نفوذی پیش می رود.

در حالی که در این ساعات نیروهای دمکراتیک سوریه (Sdf) که از کُردها، عرب ها، ترکمن ها، آشوری ها و چرکس ها تشکیل شده اند و از سوی آمریکا حمایت می شوند، تروریست های داعش  را در شهر رقه تحت محاصره قرار می دهند، طرح راهبردی پنتاگون برای تقسیم سوریه به منطقۀ نفوذی پیش می رود. روجدا فلات، فرماندۀ Sdf خطاب به خبرگزاری فرانسه اعلام نمود که نیروی ائتلاف «نبردهای خیابانی را در درون رقه به پیش می برد». این پیشروی در پی تهاجمات قدرتمندانه از سوی ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا و نیروی هوایی، صورت گرفته است.
عملیات خارج کردن این شهر سوری از چنگ دولت اسلامی ماه هاست که آغاز شده است و تنها با حمایت نیروی هوایی آمریکا و اعطای مداوم تسلیحات سنگین به نیروهای شورشی امکان پذیر گردید. فتح دژ داعش تأثیر دوگانه ای دارد: وارد آمدن شکستی بسیار سنگین بر دولت اسلامی و نیز آغاز احتمالی تجزیۀ آنچه تا قبل از سال ٢٠١١ جمهوری عربی سوریه بود به مناطق نفوذی. پروژه ای بلندمدت که واشنگتن خواستار آن است لیکن دیپلماسی روسیه به مخالفت با آن می پردازد.

آمریکا: «به مدت طولانی در رقه خواهیم ماند»
نشانه های متعددی در روایت جنگ وجود دارد که منجر به چنین نتیجه گیری می شوند. همان گونه که تارنمای مینت پرس گزارش می دهد چه بسا در ماه آوریل Sdf اعلام کرده بود که کنترل شهر رقه بعد از شکست داعش به دست یک «شورای مدنی» خواهد افتاد و نه تحت دولت سوری بشار اسد. ارگان مزبور در سایۀ حضور بیش از سه هزار سرباز آمریکایی حمایت خواهد شد. ژنرال ژوزف واتل [رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا] اعلام کرد که نیروهای زمینی بعد از شکست خلافت به مدت طولانی در شهر رقه باقی خواهند تا به «متحدان آمریکا» کمک کنند تا ثبات را در منطقه برقرار ساخته و به آنها کمک کنند «تلاش های مربوط به حفظ صلح در سوریه» را به پیش ببرند. به عبارت دیگر نیروهای زمینی آمریکا از نیروهای مخالف در ایجاد آنچه اساساً یک دولت مستقل یا در هر صورت یک منطقۀ خودمختار در درون سوریه خواهد بود، حمایت خواهند کرد.

درگیری ها میان نیروهای دولتی و شورشی طرفدار آمریکا
در عرض چند روز حملات خشونت باری از سوی شورشیان طرفدار آمریکا علیه نیروهای دولتی بشار اسد صورت گرفت. بر اساس یک اعلامیۀ فرماندۀ مرکزی آمریکا «نیروی ائتلاف چریک های متعدد طرفدار سوریه را که به داخل یکی از مناطق تقویت شدۀ حائل در جنوب سوریه پیشروی می کردند، نابود ساختند.» همان گونه که وبگاه خبری المصدر نیوز خاطرنشان می سازد ارتش عرب سوری در نزدیکی مرز با التنف واقع در دشت جنوب شرقی حمص از سوی آمریکا مورد حمله قرار گرفت.
هدف نهایی این راهبرد آمریکا تقسیم سوریه به مناطق نفوذی است. به عقیدۀ مینت پرس چنین طرحی نمایانگر منطق کلاسیک تفرقه بینداز و حکومت کن است که اغلب توسط غرب در مورد منطقۀ خاورمیانه اتخاذ می شود. با این وجود روسیه و ایران به مخالفت با این راهبرد که با هدف تجزیۀ جمهوری عربی سوریه صورت می گیرد، می پردازند.

لاوروف: «اقدام آمریکا غیرقانونی است. این کشور توافقات را رعایت نمی کند»
سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه تأکید نمود که کرملین حملات اخیر آمریکا علیه مواضع نظامی ارتش دولتی سوریه را اقداماتی تجاوزکارانه خواند زیرا مناطق حائل آمریکا مشروعیت ندارند. وی اعلام داشت: «هیچ یک از این مناطق این گونه نیستند. باید صحبت از سرزمینی باشد که آمریکا و نیروهای تحت حمایت آن به طور یک جانبه بر این اعتقادند که حق انحصاری این را دارند که در آن وارد عمل شوند. لیکن از نظر ما مشروعیت ندارند.»لاوروف همچنین تصریح نمود که ایران، روسیه و ترکیه اقدام به امضای توافقی در خصوص مناطق حائل نمودند که توسط شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است: «چنین توافقی با هماهنگی دمشق صورت گرفته است. ما هر گونه راهبرد دیگری را که توسط دولت سوریه به تأیید نرسیده باشد، غیرقانونی قلمداد می کنیم. ما امیدواریم که نیروی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به این توافق بپیوندد. توافقی که در آن تأکید شده است که مناطق حائل باید با تمام جزئیات به توافق تمامی طرف های ذینفع رسیده باشند.» وزیر خارجۀ روسیه بر این مسئله که حملات آمریکا نتیجه ای جز کمک به دولت اسلامی به همراه نداشته اند، تأکید نمود.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *