جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

بحران قطر و احتمال تغییر ائتلاف‌های منطقه‌ای

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: ایران و ترکیه تلاش کردند از تحریم قطر در راستای تقویت نقش منطقه‌ای خود استفاده کنند و موضعی نزدیک به دوحه اتخاذ کردند. در همین حال از زمان آغاز بحران قطر، تماس‌های ایران و ترکیه نشان داد هماهنگی مشترکی میان این دو کشور وجود دارد.

کریم سعید در مجله سیاست بین الملل وابسته به موسسه الاهرام در این باره نوشت: این مسئله زمینه تغییر ائتلاف‌های منطقه‌ای را در پی بحران قطر و اثرگذاری آن بر منافع دولتهای منطقه و در رأس آن رژیم صهیونیستی، ترکیه و ایران فراهم می‌کند.

در همین حال رژیم صهیونیستی مواضع مبهم خود را کنار گذاشته و به صف تحریم‌کنندگان قطر پیوست.

ترکیه و بحران قطر

پس از آغاز بحران قطر، ترکیه به سرعت موضع گیری کرد، به شکلی که پارلمان ترکیه در ۷ مه ‌۲۰۱۷ قانونی تصویب کرد که اجازه می‌دهد نیروهای نظامی ترکیه بر اساس توافق‌نامه دفاعی میان دو کشور در سال ۲۰۱۴ در یک پایگاه ترکیه در قطر مستقر شوند.

در این باره با وجود آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از تصمیم تحریم قطر انتقاد کرد و اتهام حمایت دوحه از تروریسم را رد کرد، اما در همین حال از انتقاد از کشورهای تحریم‌کننده قطر اجتناب کرد.

هم‌چنین شرکت‌های ترکیه آمادگی خود را برای تأمین کمک‌های غذایی و آب مورد نیاز قطر اعلام کردند و رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد که آنها آماده تأمین نیازهای غذایی و آب ترکیه هستند.

این حمایت ترکیه از قطر به منافع اقتصادی و سیاسی میان دوحه و آنکارا باز می‌گردد، به شکلی که شرکت‌های ترکیه برنده قراردادهایی به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار از طرح‌های زیرساختی قطر مرتبط با جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ شدند. هم چنین احتمال استفاده ترکیه از گاز قطر با نرخ پایین در صورت متشنج شدن روابط ترکیه با روسیه وجود دارد. از بعد ایدئولوژیکی نیز ترکیه از نظر حمایت از جنبش‌های اسلامی سیاسی با قطر هم عقیده است.

از سوی دیگر ورود نظامی ترکیه به بحران قطر چه بسا باعث افزایش نفوذ نظامی ترکیه در این کشور، پس از تمرکز نیروهای آن در سومالی و کردستان عراق در کنار حضور نیروهای ترکیه در سرزمین‌های سوریه شود.

این در حالی است که روابط آنکارا با محور کشورهای تحریم‌کننده قطر در دوره آینده شاهد عقب‌نشینی خواهد بود. در این باره مسئله انصراف ریاض از قرارداد خرید کشتی‌های جنگی نوع میلگم و بالگردهای اتاک از ترکیه به ارزش دو میلیارد دلارقابل توجه است. هم چنین پیش‌بینی می‌شود سرمایه گذاری‌های عربستان در ترکیه به رغم تبادل تجاری بالا میان دو کشور به ارزش ۲۰ میلیارد دلار، کاهش یابد.

در همین حال موضع آنکارا در برابر بحران قطر باعث شد دعوت‌هایی از سوی شهروندان سعودی برای تحریم کالاهای ترکیه در سایت‌های ارتباطات اجتماعی مطرح شود. این در حالی است که روابط ترکیه و محور ریاض اگرچه به سمت سردی پیش خواهد رفت، اما به مرحله قطع کامل روابط نخواهد رسید، زیرا دشمنی با ترکیه به شکل عملی به معنای تضعیف اردوگاه اهل سنت است که ریاض عملا تلاش می‌کند این اردوگاه را در مقابل ایران تقویت کند.

ایران و بحران قطر

ایران در ابتدا در سطح رسمی موضع محافظه‌کارانه‌ای در برابر بحران قطر اتخاذ کرد و در اولین موضع‌گیری خود بر ادامه تقویت روابط با تمامی طرف‌ها تأکید کرد و اشاره‌ای به مخالفت با اقداماتی که علیه قطر اتخاذ شده داشت. با سرعت گرفتن روند حوادث، ایران از زبان مسئولان خود اقدامات صورت گرفته از سوی کشورها برای مجازات قطر را رد کرد.

در همین حال حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی رئیس جمهور ایران تأکید کرد که دوره تحریم‌ها و قطع روابط دیپلماتیک، بستن مرزها و محاصره کشورها سپری شده است و اخراج کشورها از مجموعه‌ها راه حل بحران نیست.

موضع ایران در حمایت از قطر دلایل متعددی دارد که اولین آن همکاری‌های مختلف با قطر است.

از نظر امنیتی، دو کشور در سال ۲۰۱۶ توافق‌نامه‌ای امضا کردند که به نیروهای ایرانی اجازه می‌دهد در داخل آب‌های منطقه‌ای قطر در چهارچوب تلاش برای مبارزه با قاچاق و تروریسم حضور یابند.

از نظر اقتصادی بر اساس یک توافق‌نامه در سال ۲۰۱۴ در بوشهر منطقه آزاد تجاری میان دوحه و ایران اعلام شده است. در همین رابطه، پس از بحران قطر، ایران به قطر پیشنهاد داد محصولات کشاورزی و مواد غذایی از طریق ۳ بندر در جنوب ایران به قطر صادر شود.

هم‌چنین در این میان شاهد ترمیم روابط ایران با ترکیه هستیم، به شکلی که شاهد سفر وزیرخارجه ایران به ترکیه برای بحث درباره بحران قطر بودیم.

تهران تلاش می‌کند نفوذ خود را در داخل محیط جغرافیایی کشورهایی مثل سوریه، یمن و عراق که عمق استراتژیک خلیج فارس به شمار می‌آیند، افزایش دهد. از این رو ایران اقدام به حمایت از موضع قطر در راستای کمک این کشور به حل و فصل بحران کشورهای مذکور کرد.

در همین حال نقش‌آفرینی ایران در بحران قطر فرصتی برای تهران جهت ترمیم روابط با جنبش حماس به شمار می‌آید. بحران قطر فرصتی برای ایران برای توسعه روابط خود با جنبش حماس فراهم آورد، به شکلی که تحریم قطر حجم فشار بر جنبش حماس را افزایش داد و این مسئله در کاهش میزان حمایت سیاسی قطر از حماس آشکار شد و نگرانی حماس را پس از درخواست رسمی قطر از آن درباره عدم استفاده از خاک قطر برای هرگونه عملیات علیه رژیم صهیونیستی افزایش داد.

حضور ایران در صحنه بحران کشورهای خلیج فارس برای دوحه از نظر احتمال خروج این کشور از شورای همکاری هزینه‌بر خواهد بود و در صورت خروج قطر از شورای همکاری، این کشور از واشنگتن کمک خواهد گرفت.

رژیم صهیونیستی و بحران قطر

نتایج بحران کشورهای خلیج فارس برای رژیم صهیونیستی مثبت بود، به شکلی که برای این رژیم مجموعه‌ای از دستاوردهای آنی را محقق ساخت. اولین دستاورد این رژیم به حاشیه راندن و تضعیف حماس بود. دستاورد دوم نیز افزایش فرصت‌های این رژیم برای پیوستن به محور سنی منطقه به رهبری ریاض است. در این باره آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر این باور است که قطع روابط عربی با قطر فرصت‌های زیادی را برای اسرائیل برای همکاری با محور سنی به رهبری ریاض فراهم می‌نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *