جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ایران و اخوان المسلمین فرصت‌های نوین

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - یادداشت: در شرایط جدید با نوعی بازتعریف نظم منطقه ای روبرو هستیم. در این نظم، جریان اخوانی و حامیان آن در منطقه، به تدریج راه خود را در تحولات کلان خاورمیانه از راه عربستان جدا می کند.

*حسن احمدیان

برخلاف تصور بسیاری از اندیشمندان و سیاستگذاران ایرانی، قدرت‌گیری اخوان المسلمین در مصر تحولی در روابط ایرانی – عربی به بار نیاورد. گذشته از دلایل این واقعیت، آنچه مهم است پتانسیلی است که در رابطه با اخوان المسلمین در سطح منطقه‌ای وجود دارد. پس از سرنگونی مرسی، جریان منطقه‌ای اخوان تحت هجمه-ای کم سابقه قرار گرفت و به رغم داشتن حامیان منطقه‌ای – از جمله قطر و ترکیه – نتوانست جایگاهی که پیش از کودتای ٢٠١٣ مصر به دست آورده بود را حفظ کند. قدرت‌گیری ملک سلمان در عربستان و اولویت دادنِ وی به مبارزه با «تهدید ایران» به جای «تهدید اخوان» – که توسط ملک عبدالله توأمان دنبال می‌شد – سبب شد اخوان در برخی از کشورهای منطقه با گشایش‌هایی سیاسی روبرو شود. با این‌حال، تبدیل شدنِ پروژۀ مستقل اخوان المسلمین به ابزاری در زدوبندهای منطقه، برای اخوانی‌ها و حامیان آن‌ها به هیچ‌وجه قابل قبول نبوده و نیست.

در نتیجه انتظار می رفت اخوان المسلمین تحرکی مستقل در سطح منطقه در پیش بگیرد. یکی از حوزه های اصلی برای ترسیم و در پیش گرفتن سیاستی مستقل، در رابطه این جریان با ایران بود. به نظر می رسد اخوان المسلمین و حامیان آن در حال بازبینی رابطه خود با ایران باشند. دو نشانه اصلی در این زمینه بروز کرده است:

  1. سیاست متفاوت قطر در قیاس با گذشته در مورد عراق و ایران و دیدارهایی که گفته می شود وزیر خارجه قطر با مقام های ایرانی در عراق صورت داده است. همچنین سخنان امیر قطر در اعتراض به تلاش های ریاض برای عزل ایران، نشانه دیگری در این زمینه است. این دیدارها و سخنان، تنش دوحه با ریاض را به سطحی کم سابقه رسانده است؛
  2. منتشر شدن مطلبی از دبیر کل سابق حزب کار اسلامی اردن و از اعضای بلند پایه اخوان المسلمین اردن در مورد سیاست منطقه ای اران و ضرورت بازبینی در نحوه تعامل با ایران و عدم قرار دادنِ آن به جای اسرائیل به عنوان دشمن اول است؛
  3. تحول تدریجیِ بروز یافته در سیاست حماس در قبال ج.ا.ایران و سخن از دیدار اسماعیل هنیه از ایران پس از سال ها تردید و بی تصمیمی در مورد اختلاف ایرانی-سعودی.

اخوان المسلمین در ارتباط با پرونده های اصلی منطقه از جمله و به ویژه سوریه و سپس یمن، اختلافاتی جدی با ایران داشته و دارد. با این حال، از منظری راهبردی، این جریان اولویت هایی در منطقه دنبال می کند که مستقیماً با ایران در تضاد نیست بلکه گاه با سیاست های منطقه ای ایران در یک راستا قرار می گیرد. از جمله این محورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مخالفت با جایگزینی ایران به جای اسرائیل به عنوان دشمن نخست عرب ها و مسلمانان؛
  2. طرفداری از گفتگوی شیعی-سنی، اگرچه چهره هایی همچون قرضاوی از آن برگشتند، اما برای نمونه بنی ارشید مجدداً بر آن تأکید کرد؛
  3. مخالفت با همراهی با گفتمان و کنشِ ضد اسلامی ترامپ و همراهی محور موسوم به اعتدال عربی با آن- که به سود رژیم صهیونیستی و با محوریت تضاد با ایران صورت می گیرد.
  4. مخالفت با هیمنه عربستان بر تصمیم سازیِ عربی و اسامی.

نکته مهم آنکه پس از سرنگونی مرسی و تضعیف اخوان در منطقه، این جریان همراهی با عربستان را تا حدی پذیرفت. در واقع در آن برهه، اخوان جایگزینی جدی نداشت. اما پشتیبانی عربستان و به ویژه امارات از سیسی، تضاد این دو به ویژه امارات با نظام اردوغان (که به پشتیبانیِ مستقیم و غیرمستقیم آنها از کودتاگران انجامی) و بهره گیری ابزاری عربستان از حزب اصلاح یمن در برابر حوثی ها، به نظر می رسد اخوان المسلمین را به چارچوب رفتاری نوین رهنمون کرده است.

تضاد عربستان با پشتیبانیِ قطر از اخوان المسلمین و طرفداریِ ترکیه از قطر در این نزاع، گویای احیای محور اخوانی در برابر محور موسوم به اعتدال عربی برای بار دوم است. نگاهی به لیست افراد و موسساتی که از سوی چهار کشور تحریم کننده قطر تحت عنوان تروریستی منتشر شد، گویای جنبه ضد اخوانی غالبی است که نمی تواند از سوی ترکیه و قطر پذیرفته شود. ترکیه به رغم دوری از تنشِ گفتمانی با عربستان در بحران محاصره قطر، آشکارا سیاستی در پشتیبانیِ از دوحه اتخاذ کرده است. افزون بر ترکیه، طبعاً جریان اخوانی منطقه از جمله در عراق، سوریه و دیگر کشورهای منطقه، در دعوای یاد شده در کنار قطر قرار گرفته و یا خواهند گرفت.

بدین ترتیب، در شرایط جدید با نوعی بازتعریف نظم منطقه ای روبرو هستیم. در این نظم، جریان اخوانی و حامیان آن در منطقه، به تدریج راه خود را در تحولات کلان خاورمیانه از راه عربستان جدا می کند. در این معنا، ورود متغیر ترامپ به معادلاتخاورمیانه و نمایش اقتدار در اجلاس های سه گانه ریاض، بر خلاف تصور عربستان، نه تنها به هیمنه آن بر تصمیم سازی های جمعی عرب ها و مسلمانان بر علیه ایران کمک نکرد بلکه به شکاف هایی انجامید که به تدریج به خروج اخوان از این هیمنه کشیده می شود.

در نظم منطقه ای در حال بروز در مرحله پیش رو، روابط اخوان منطقه با عربستان به هیچ وجه به شکل دوره پیش از تحریم و محاصره قطر باز نخواهد گشت. پافشاری قطر براستقلال خود و مواجهه آن با تصمیم جمعی چهار کشور محاصره کننده، گویای آن است که نباید انتظار اعاده وضعیت به پیش از محاصره باشیم. طبعاً ایالات متحده تلاش خواهد کرد این اختلاف التیام یافته و مشکلات درون عربی، سودی برای ایران در بر نداشته باشد. اما واقعیت جدایی اخوان از عربستان، در آینده روشن تر خواهد شد. بنابراین، بر خلاف دو محور ضد ایرانی و طرفدار ایران در خاورمیانه، در آینده با سه محور مقاومت، اخوانی و محور موسوم به اعتدال عربی در این منطقه مواجه خواهیم بود.

*پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *