loader image

جدیدترین مطالب

برنامه آمریکا برای ایجاد قابلیت جدید تهاجمی علیه چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین الملل طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های میان برد در شرق آسیا را در راستای ایجاد یک قابلیت تهاجمی علیه چین دانست و گفت: طبیعتا استقرار این موشکها از سوی آمریکا در کشورهایی مانند استرالیا و یا احتمالا در ژاپن و کره جنوبی، می‌تواند منجر به واکنش متقابل چین شده و موجب افزایش سطح تنش‌ها میان دو کشور شود.

مرگ مغزی طرح خاورمیانه جدید آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشانه‌های مختلفی حاکی از شکست طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا در منطقه است؛ همچنانکه نبرد طوفان الاقصی آخرین نشانه‌ شکست نقشه قدیمی آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید است که می‌تواند پیامدهای بی‌سابقه‌ای در ابعاد ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی داشته است.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در دیدار وزیر بین الملل حزب کمونیست چین:
جایگاه قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی در دیدار عصر چهارشنبه لیو جیئن چائو، وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین تصریح کرد: نظم جهانی آینده چند قطبی به جای تک قطبی خواهد بود و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای نیز در شکل‌گیری آن نقش خواهند داشت.

سرقت میراث فرهنگی یونان توسط انگلیس در گذشته؛ معضل کنونی در مناسبات بین دو کشور

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: «میتسوتاکیس»، نخست‎وزیر یونان که برای یک سفر رسمی به انگلیس سفر کرده بود در اقدامی غیردیپلماتیک توسط میزبان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و دیدار برنامه‌ریزی‌شده وی با «ریشی سوناک»، نخست‎وزیر انگلیس لغو و باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد. در پی تصمیم سوناک جهت لغو این دیدار، تدابیر امنیتی که برای هیئت یونانی اجرا می‎شد، نیز لغو گردید که نشانه اوج بی‎احترامی به نخست‎وزیر یونان است. دلیل این اقدام انگلیس اختلافات دو کشور بر سر استرداد مجمسه‌های تاریخی پارتنون است که به‎شکل غیرقانونی در موزه لندن نگهداری می‎شود و انگلیس از بازگرداندن آن خودداری می‌کند.
محمود فاضلی – تحلیگر امور بین‎الملل

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

واگرایی روزافزون روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین–گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات ملی‌گرا در ارمنستان معتقدند اقدامات روسیه برای آنها هیچ منفعتی ندارد و بلکه هزینه نیز داشته است، گفت: در شرایطی که روسیه‌ی درگیر در اوکراین، منافع خود را جستجو می‌کند، ارمنستان نیز به این فکر افتاده اگر با پیگیری منافع خود با محیط بین‌الملل همکاری نزدیکی داشته باشد، برایش مناسب‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره:
بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد: بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، چرا که آن‌ها نه تنها مجبورند با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه باید در جبهه سیاسی نیز با کشورهایی که حامی آتش بس هستند و حتی با آمریکا، وارد مناقشه شوند. فراتر آنکه آن‌ها باید با افکار عمومی جهان نیز مقابله کنند.

روند مناسبات سیاسی اقتصادی ترکیه و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیر دپارتمان اقتصاد سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در 2022 دهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه بوده است، گفت: اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا ترکیه روابط دوجانبه‌اش با رژیم صهیونیستی را حفظ کند و اردوغان به روابط با رژیم صهیونیستی اهمیت می‌دهد.

Loading

أحدث المقالات

برنامه آمریکا برای ایجاد قابلیت جدید تهاجمی علیه چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین الملل طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های میان برد در شرق آسیا را در راستای ایجاد یک قابلیت تهاجمی علیه چین دانست و گفت: طبیعتا استقرار این موشکها از سوی آمریکا در کشورهایی مانند استرالیا و یا احتمالا در ژاپن و کره جنوبی، می‌تواند منجر به واکنش متقابل چین شده و موجب افزایش سطح تنش‌ها میان دو کشور شود.

مرگ مغزی طرح خاورمیانه جدید آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشانه‌های مختلفی حاکی از شکست طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا در منطقه است؛ همچنانکه نبرد طوفان الاقصی آخرین نشانه‌ شکست نقشه قدیمی آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید است که می‌تواند پیامدهای بی‌سابقه‌ای در ابعاد ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی داشته است.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در دیدار وزیر بین الملل حزب کمونیست چین:
جایگاه قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی در دیدار عصر چهارشنبه لیو جیئن چائو، وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین تصریح کرد: نظم جهانی آینده چند قطبی به جای تک قطبی خواهد بود و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای نیز در شکل‌گیری آن نقش خواهند داشت.

سرقت میراث فرهنگی یونان توسط انگلیس در گذشته؛ معضل کنونی در مناسبات بین دو کشور

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: «میتسوتاکیس»، نخست‎وزیر یونان که برای یک سفر رسمی به انگلیس سفر کرده بود در اقدامی غیردیپلماتیک توسط میزبان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و دیدار برنامه‌ریزی‌شده وی با «ریشی سوناک»، نخست‎وزیر انگلیس لغو و باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد. در پی تصمیم سوناک جهت لغو این دیدار، تدابیر امنیتی که برای هیئت یونانی اجرا می‎شد، نیز لغو گردید که نشانه اوج بی‎احترامی به نخست‎وزیر یونان است. دلیل این اقدام انگلیس اختلافات دو کشور بر سر استرداد مجمسه‌های تاریخی پارتنون است که به‎شکل غیرقانونی در موزه لندن نگهداری می‎شود و انگلیس از بازگرداندن آن خودداری می‌کند.
محمود فاضلی – تحلیگر امور بین‎الملل

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

واگرایی روزافزون روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین–گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات ملی‌گرا در ارمنستان معتقدند اقدامات روسیه برای آنها هیچ منفعتی ندارد و بلکه هزینه نیز داشته است، گفت: در شرایطی که روسیه‌ی درگیر در اوکراین، منافع خود را جستجو می‌کند، ارمنستان نیز به این فکر افتاده اگر با پیگیری منافع خود با محیط بین‌الملل همکاری نزدیکی داشته باشد، برایش مناسب‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره:
بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد: بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، چرا که آن‌ها نه تنها مجبورند با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه باید در جبهه سیاسی نیز با کشورهایی که حامی آتش بس هستند و حتی با آمریکا، وارد مناقشه شوند. فراتر آنکه آن‌ها باید با افکار عمومی جهان نیز مقابله کنند.

روند مناسبات سیاسی اقتصادی ترکیه و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیر دپارتمان اقتصاد سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در 2022 دهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه بوده است، گفت: اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا ترکیه روابط دوجانبه‌اش با رژیم صهیونیستی را حفظ کند و اردوغان به روابط با رژیم صهیونیستی اهمیت می‌دهد.

Loading

برنده و بازنده بحران قطر

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: مسئله قطعی این است که قطر بازنده اصلی این بحران خواهد بود زیرا دشمنانش به صورت کلی یا جزئی موفق شدند اتهام تروریسم را به این کشور به چسبانند و از نظر سیاسی و اقتصادی این کشور را محاصره کنند و در موضع دفاع از خود قرار دهند اما طرف مقابل نیز به پیروزی که انتظار داشت دست نیافت یعنی تسلیم شدن کامل [قطر] در برابر خواسته هایش حداقل تا اکنون که این گونه بوده است.

چرا “شرط ها” به “شکایت ها” در بحران قطر تبدیل شد؟ چگونه واشنگتن از یک طرف به میانجی تبدیل شد؟ اشتباهات دشمنان قطر کجاست و در کجاها موفق عمل کردند؟ پیش روی شما “رصد” ده شرطی قرار دارد که مذاکرات قریب الوقوعی درباره آن ها انجام خواهد شد… احتمال پذیرش یا عدم پذیرش [این شروط از سوی قطر]
در ابتدا “شرط ها” بود سپس تبدیل به “خواسته ها” شد و اکنون مسئله “شکایت ها” از سوی چهار کشوری مطرح می شود که روابط خود را با قطر قطع کرده اند. این کشورها عبارت اند از عربستان سعودی، امارات متحد عربی، بحرین و مصر.
مسئله جدید دیگر در این بحران این است که طبق گفته یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا این شرط ها یا خواسته ها یا شکایت ها به واشنگتن ارائه می شود. وی در کنفرانس خبری این مساله را مطرح کرد و این سخنان وزیر خارجه امارات نشان می دهد که واشنگتن وارد عرصه میانجیگری شده است و شاید جای کویت را در این رابطه گرفته باشد.
یک هفته پیش، بلکه از ابتدای این بحران سخنان متداول در رسانه ها و جاری بر سر زبان مسئولان در این چهار کشوری که قطره را محاصره کرده اند درباره ده شرطی بود که دوحه باید به آن ها متعهد شود، پیش از این که وارد گفتگوی رو در رو شود، اما این شرط ها رسما منتشر نشد. این مسئله شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر را وادار به گفتن این سخنان کرد که کشورش آماده بررسی هرگونه درخواستی است “چنانچه وجود داشته باشد” اما قطر تاکنون هیچ درخواستی را دریافت نکرده است. شاید این امر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان را پس از نشست دیروز با همتای انگلیسی خود بوریس جانسون در لندن وادار به گفتن این مسئله کرد که کشورش در حال آماده کردن فهرست شکایت ها علیه قطر در طی دو روز آینده است.
برخی منابع در کشورهای حاشیه خلیج فارس به روزنامه “رای الیوم” تاکید کردند این خواسته ها یا شکایت ها یا شرط ها (هر طور می پسندید آن ها را بنامید) را می توان در نکته های زیر خلاصه کرد:
نخست: عذرخواهی رسمی قطر از زبان امیر این کشور شیخ تیم بن حمد آل ثانی از تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت توهین های شبکه “الجزیره” و این که این شبکه بلافاصله تعطیل شود.
دوم:قطع تمام روابط و متوقف کردن تامین مالی جنبش “اخوان المسلمین” مصر و اخراج همه عناصر موجود این جنبش در دوحه ، قطع تمام انواع تامین مالی مستقیم و غیرمستقیم بازوهای سیاسی و رسانه ای آن در خارج به ویژه در استانبول و لندن.
سوم: بستن تمام شبکه ها و سایت ها و روزنامه هایی که قطر به نام شرکت ها و افراد تاسیس کرده تا ویترین های جایگزین رسانه های رسمی قطر باشند از جمله شبکه های تلویزیونی که فهرست کامل نام آن ها وجود دارد.
چهارم: قطع روابط سیاسی با ایران و صدور دستوربه رسانه های قطر مبنی بر برخورد با این کشور به عنوان کشور حامی تروریست مانند شبکه های دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه “العربیه” و “اسکای نیوز”.
پنجم: قطع کامل روابط با “حزب الله” و “جنبش حماس” و تروریستی خواندن آن ها. اگرچه عقب نشینی هایی درباره جنبش حماس در پی میانجیگری رئیس جمهور مصر عبد الفتاح السیسی صورت گرفت.
ششم: نپذیرفتن هر گونه عنصر مخالف حکومت های کشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی قطر در خاک خود و عدم اعطای تابعیت به آن ها و تحویل فوری این مخالفان به مقامات کشورهایشان. در این راستا دو هفته پیش دولت قطر مخالف عربستانی محمد العتیبی و خانواده او را به مقامات عربستان تحویل داد.
هفتم: بستن مراکز و پژوهشکده هایی که دولت قطر آن ها را تامین مالی می کند و دوحه مقر آن ها است و همچنین تعطیل کردن مراکز و موسسه های مشابه در خارج از این کشور.
هشتم: تعهد کشور قطر به عدم هر گونه موضع گیری سیاسی مخالف که به کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس زیان می رساند.
نهم: عدم ورود در هرگونه ائتلاف سیاسی یا نظامی با کشورهای منطقه که ممکن است با منافع راهبردی کشورهای حاشیه خلیج فارس تعارض داشته باشد. منظور ترکیه و ایران است.
دهم: عادی سازی روابط با مصر و متوقف کردن تبلیغات رسانه ای علیه مقامات این کشور.
به نظر می رسد این شرط ها بسیار سخت گیرانه است و شاید دشوار باشد که دولت قطر آن ها یا بیشترشان را بپذیرد زیرا به معنای چشم پوشی کامل از حاکمیت این کشور و تبدیل شدن به “شیر بی یال و دم و اشکم” بدون هیچ گونه اهرم یا تصمیم گیری سیاسی مستقل است. در این جا برخی می گویند آمریکا هم مانند چنین شرط هایی را بر رئیس جمهور عراق صدام حسین هنگام مذاکرات “خیمه صفوان” در مرزهای کویت و عراق پس از بیرون راندن نیروهای عراقی از کویت در سال ١٩٩١ تحمیل نکرد. به این ترتیب که آمریکایی ها بر طرف عراقی تغییر ایدئولوژی را شرط نگذاشتند. چه مخالف و چه موافق برخی تا این اندازه پیش رفتند که گفتند این شرط های ده گانه به معنای تغییر نظام این کشور به روشی غیر مستقیم است.
آنچه عملا خواسته می شود تغییر نظام در قطر است چه با تغییر حاکم یا تغییر مواضع و سیاست های او. دکتر انور قرقاش وزیر دولت امارات متحد عربی، صراحتا در یکی از توئیت های خود این مسئله را مطرح کرد” ما خواستار تغییر نظام نیستیم بلکه خواستار تغییر سیاست های آن هستیم”. نمی توان این دو را از هم جدا کرد زیرا نظام قطر بدون سیاست های “آشوبگرانه” کنونی اش “مترسکی” بیش نخواهد بود.
کسانی که این شرط ها را ترویج می دهند می گویند این شروط حداکثری هستند که در سایه از میان رفتن اعتماد به نظام قطر نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد اما از آن جا که مربع عربستان سعودی، امارات متحده، بحرین و مصر پس از وقوع تغییر در موضع آمریکا به نفع دفاع از قطر پس از امضای قرارداد [فروش] جنگنده ها از سوی وزیر دفاع این کشور، میانجیگری و راه حل سیاسی برای این بحران را پذیرفته است؛ بنابراین این امر شاید به معنای وجود آمادگی برای کاهش سقف و محدوده این شرط ها و خواسته ها در هرگونه گفتگویی در آینده باشد.
این چهار کشور شاید دلیل محکمی برای پافشاری بر عدم اعتماد به مقامات قطر به علت عدم اجرای بندهای توافق سال ٢٠١۴ از سوی این کشور را در اختیار داشته باشند؛ اما ان ها به نظر ما هنگامی اشتباه کردند که محاصره غذایی را بر کشور قطر از طریق بستن مرزهای زمینی و بندرها اعمال کردند زیرا هشتاد درصد واردات مواد غذایی قطر از طریق این مبادی صورت می گیرد. گرچه می پذیریم که قطر می تواند این محاصره را از میان ببرد زیرا ناوگانی عظیم از هواپیماهای غول پیکر باربری و مسافربری در اختیار دارد که شمار آن ها بیشتر از ٣٠٠ فروند است؛ اما تمام محاصره هایی که در تاریخ مدرن تحمیل شده جنبه غذایی را مستثنی کرده اند به جز دو محاصره؛ نخست در غزه و دوم در یمن و دردآور این است که قطر به علت عضویت در ائتلاف عربی و “طوفان قاطعیت” در دومی شرکت داشت.
تحول مهم تر و قابل توجه در این بحران این بود که این کشورهای چهارگانه و به خصوص عربستان سعودی میزان زیادی از قدرت نرم خود را از دست داده اند و این مسئله کاملا در عدم پاسخ مثبت بسیاری از دولت ها به خواسته این چهار کشور برای حمایت از آن ها و قطع رابطه با قطر مشخص شد و چهار کشور تنها به آن پاسخ مثبت دادند که عبارت اند از موریتانی، اریتره، جزایر کومور و یمن. در حالی که برخی کشورها مانند اردن و جیبوتی از سر تعارف سطح روابط خود را کاهش دادند.
مسئله قطعی این است که قطر بازنده اصلی این بحران خواهد بود زیرا دشمنانش به صورت کلی یا جزئی موفق شدند اتهام تروریسم را به این کشور به چسبانند و از نظر سیاسی و اقتصادی این کشور را محاصره کنند و در موضع دفاع از خود قرار دهند اما طرف مقابل نیز به پیروزی که انتظار داشت دست نیافت یعنی تسلیم شدن کامل [قطر] در برابر خواسته هایش حداقل تا اکنون که این گونه بوده است.
در هر صورت بحران ادامه دارد و همچنان دشوار است حکم نهایی قطعی را نمی توان صادر کرد و احتمال غافلگیری ها وجود دارد و ما به پیگیری و انتظار ادامه می دهیم.

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *