جدیدترین مطالب

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

أحدث المقالات

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

برنده و بازنده بحران قطر

1398/04/03 | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: مسئله قطعی این است که قطر بازنده اصلی این بحران خواهد بود زیرا دشمنانش به صورت کلی یا جزئی موفق شدند اتهام تروریسم را به این کشور به چسبانند و از نظر سیاسی و اقتصادی این کشور را محاصره کنند و در موضع دفاع از خود قرار دهند اما طرف مقابل نیز به پیروزی که انتظار داشت دست نیافت یعنی تسلیم شدن کامل [قطر] در برابر خواسته هایش حداقل تا اکنون که این گونه بوده است.

چرا “شرط ها” به “شکایت ها” در بحران قطر تبدیل شد؟ چگونه واشنگتن از یک طرف به میانجی تبدیل شد؟ اشتباهات دشمنان قطر کجاست و در کجاها موفق عمل کردند؟ پیش روی شما “رصد” ده شرطی قرار دارد که مذاکرات قریب الوقوعی درباره آن ها انجام خواهد شد… احتمال پذیرش یا عدم پذیرش [این شروط از سوی قطر]
در ابتدا “شرط ها” بود سپس تبدیل به “خواسته ها” شد و اکنون مسئله “شکایت ها” از سوی چهار کشوری مطرح می شود که روابط خود را با قطر قطع کرده اند. این کشورها عبارت اند از عربستان سعودی، امارات متحد عربی، بحرین و مصر.
مسئله جدید دیگر در این بحران این است که طبق گفته یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا این شرط ها یا خواسته ها یا شکایت ها به واشنگتن ارائه می شود. وی در کنفرانس خبری این مساله را مطرح کرد و این سخنان وزیر خارجه امارات نشان می دهد که واشنگتن وارد عرصه میانجیگری شده است و شاید جای کویت را در این رابطه گرفته باشد.
یک هفته پیش، بلکه از ابتدای این بحران سخنان متداول در رسانه ها و جاری بر سر زبان مسئولان در این چهار کشوری که قطره را محاصره کرده اند درباره ده شرطی بود که دوحه باید به آن ها متعهد شود، پیش از این که وارد گفتگوی رو در رو شود، اما این شرط ها رسما منتشر نشد. این مسئله شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر را وادار به گفتن این سخنان کرد که کشورش آماده بررسی هرگونه درخواستی است “چنانچه وجود داشته باشد” اما قطر تاکنون هیچ درخواستی را دریافت نکرده است. شاید این امر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان را پس از نشست دیروز با همتای انگلیسی خود بوریس جانسون در لندن وادار به گفتن این مسئله کرد که کشورش در حال آماده کردن فهرست شکایت ها علیه قطر در طی دو روز آینده است.
برخی منابع در کشورهای حاشیه خلیج فارس به روزنامه “رای الیوم” تاکید کردند این خواسته ها یا شکایت ها یا شرط ها (هر طور می پسندید آن ها را بنامید) را می توان در نکته های زیر خلاصه کرد:
نخست: عذرخواهی رسمی قطر از زبان امیر این کشور شیخ تیم بن حمد آل ثانی از تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت توهین های شبکه “الجزیره” و این که این شبکه بلافاصله تعطیل شود.
دوم:قطع تمام روابط و متوقف کردن تامین مالی جنبش “اخوان المسلمین” مصر و اخراج همه عناصر موجود این جنبش در دوحه ، قطع تمام انواع تامین مالی مستقیم و غیرمستقیم بازوهای سیاسی و رسانه ای آن در خارج به ویژه در استانبول و لندن.
سوم: بستن تمام شبکه ها و سایت ها و روزنامه هایی که قطر به نام شرکت ها و افراد تاسیس کرده تا ویترین های جایگزین رسانه های رسمی قطر باشند از جمله شبکه های تلویزیونی که فهرست کامل نام آن ها وجود دارد.
چهارم: قطع روابط سیاسی با ایران و صدور دستوربه رسانه های قطر مبنی بر برخورد با این کشور به عنوان کشور حامی تروریست مانند شبکه های دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه “العربیه” و “اسکای نیوز”.
پنجم: قطع کامل روابط با “حزب الله” و “جنبش حماس” و تروریستی خواندن آن ها. اگرچه عقب نشینی هایی درباره جنبش حماس در پی میانجیگری رئیس جمهور مصر عبد الفتاح السیسی صورت گرفت.
ششم: نپذیرفتن هر گونه عنصر مخالف حکومت های کشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی قطر در خاک خود و عدم اعطای تابعیت به آن ها و تحویل فوری این مخالفان به مقامات کشورهایشان. در این راستا دو هفته پیش دولت قطر مخالف عربستانی محمد العتیبی و خانواده او را به مقامات عربستان تحویل داد.
هفتم: بستن مراکز و پژوهشکده هایی که دولت قطر آن ها را تامین مالی می کند و دوحه مقر آن ها است و همچنین تعطیل کردن مراکز و موسسه های مشابه در خارج از این کشور.
هشتم: تعهد کشور قطر به عدم هر گونه موضع گیری سیاسی مخالف که به کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس زیان می رساند.
نهم: عدم ورود در هرگونه ائتلاف سیاسی یا نظامی با کشورهای منطقه که ممکن است با منافع راهبردی کشورهای حاشیه خلیج فارس تعارض داشته باشد. منظور ترکیه و ایران است.
دهم: عادی سازی روابط با مصر و متوقف کردن تبلیغات رسانه ای علیه مقامات این کشور.
به نظر می رسد این شرط ها بسیار سخت گیرانه است و شاید دشوار باشد که دولت قطر آن ها یا بیشترشان را بپذیرد زیرا به معنای چشم پوشی کامل از حاکمیت این کشور و تبدیل شدن به “شیر بی یال و دم و اشکم” بدون هیچ گونه اهرم یا تصمیم گیری سیاسی مستقل است. در این جا برخی می گویند آمریکا هم مانند چنین شرط هایی را بر رئیس جمهور عراق صدام حسین هنگام مذاکرات “خیمه صفوان” در مرزهای کویت و عراق پس از بیرون راندن نیروهای عراقی از کویت در سال ۱۹۹۱ تحمیل نکرد. به این ترتیب که آمریکایی ها بر طرف عراقی تغییر ایدئولوژی را شرط نگذاشتند. چه مخالف و چه موافق برخی تا این اندازه پیش رفتند که گفتند این شرط های ده گانه به معنای تغییر نظام این کشور به روشی غیر مستقیم است.
آنچه عملا خواسته می شود تغییر نظام در قطر است چه با تغییر حاکم یا تغییر مواضع و سیاست های او. دکتر انور قرقاش وزیر دولت امارات متحد عربی، صراحتا در یکی از توئیت های خود این مسئله را مطرح کرد” ما خواستار تغییر نظام نیستیم بلکه خواستار تغییر سیاست های آن هستیم”. نمی توان این دو را از هم جدا کرد زیرا نظام قطر بدون سیاست های “آشوبگرانه” کنونی اش “مترسکی” بیش نخواهد بود.
کسانی که این شرط ها را ترویج می دهند می گویند این شروط حداکثری هستند که در سایه از میان رفتن اعتماد به نظام قطر نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد اما از آن جا که مربع عربستان سعودی، امارات متحده، بحرین و مصر پس از وقوع تغییر در موضع آمریکا به نفع دفاع از قطر پس از امضای قرارداد [فروش] جنگنده ها از سوی وزیر دفاع این کشور، میانجیگری و راه حل سیاسی برای این بحران را پذیرفته است؛ بنابراین این امر شاید به معنای وجود آمادگی برای کاهش سقف و محدوده این شرط ها و خواسته ها در هرگونه گفتگویی در آینده باشد.
این چهار کشور شاید دلیل محکمی برای پافشاری بر عدم اعتماد به مقامات قطر به علت عدم اجرای بندهای توافق سال ۲۰۱۴ از سوی این کشور را در اختیار داشته باشند؛ اما ان ها به نظر ما هنگامی اشتباه کردند که محاصره غذایی را بر کشور قطر از طریق بستن مرزهای زمینی و بندرها اعمال کردند زیرا هشتاد درصد واردات مواد غذایی قطر از طریق این مبادی صورت می گیرد. گرچه می پذیریم که قطر می تواند این محاصره را از میان ببرد زیرا ناوگانی عظیم از هواپیماهای غول پیکر باربری و مسافربری در اختیار دارد که شمار آن ها بیشتر از ۳۰۰ فروند است؛ اما تمام محاصره هایی که در تاریخ مدرن تحمیل شده جنبه غذایی را مستثنی کرده اند به جز دو محاصره؛ نخست در غزه و دوم در یمن و دردآور این است که قطر به علت عضویت در ائتلاف عربی و “طوفان قاطعیت” در دومی شرکت داشت.
تحول مهم تر و قابل توجه در این بحران این بود که این کشورهای چهارگانه و به خصوص عربستان سعودی میزان زیادی از قدرت نرم خود را از دست داده اند و این مسئله کاملا در عدم پاسخ مثبت بسیاری از دولت ها به خواسته این چهار کشور برای حمایت از آن ها و قطع رابطه با قطر مشخص شد و چهار کشور تنها به آن پاسخ مثبت دادند که عبارت اند از موریتانی، اریتره، جزایر کومور و یمن. در حالی که برخی کشورها مانند اردن و جیبوتی از سر تعارف سطح روابط خود را کاهش دادند.
مسئله قطعی این است که قطر بازنده اصلی این بحران خواهد بود زیرا دشمنانش به صورت کلی یا جزئی موفق شدند اتهام تروریسم را به این کشور به چسبانند و از نظر سیاسی و اقتصادی این کشور را محاصره کنند و در موضع دفاع از خود قرار دهند اما طرف مقابل نیز به پیروزی که انتظار داشت دست نیافت یعنی تسلیم شدن کامل [قطر] در برابر خواسته هایش حداقل تا اکنون که این گونه بوده است.
در هر صورت بحران ادامه دارد و همچنان دشوار است حکم نهایی قطعی را نمی توان صادر کرد و احتمال غافلگیری ها وجود دارد و ما به پیگیری و انتظار ادامه می دهیم.

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *