جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای: در نیویورک چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: شارون اسکاسونی، عضو ارشد و مدیر برنامه منع اشاعه در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل واشنگتن بااشاره به مذاکرات بررسی پیش‌نویس معاهده‌ ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای ، نوشته است. دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای بعید است به این سری مذاکرات بپیوندند.

به‌تازگی مذاکرات برای بررسی پیش‌نویس معاهده‌ای  که تسلیحات هسته‌ای را ممنوع می‌کند، آغازشده است. بیش از 100 کشور از اواسط ژوئن تا اوایل ژوئیه در مقر سازمان ملل در نیویورک گرد هم جمع می‌شوند تا در خصوص این پیش‌نویس بحث و تبادل‌نظر کنند. متن پیش‌نویس در اکتبر 2016 مورد تائید مجمع عمومی سازمان ملل قرار گفت. مذاکرات مقدماتی در بهار 2017 منجر به ارائه یک پیش‌نویس معاهده در ماه مه  توسط الین وایت گومز، نماینده کاستاریکا در سازمان ملل شد. این تحولات بعد از تمرکزی چندین ساله بر مسئله تأثیر تسلیحات هسته‌ای بر زندگی بشری رخ داد. اما هیچ‌یک از دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای یا متحدان اصلی آن‌ها (نظیر ژاپن) در این نشست شرکت نخواهند کرد.

 

پیش‌نویس معاهده خلع سلاح هسته‌ای چگونه است؟

این کنوانسیون هفت‌صفحه‌ای و کوتاه شامل 21 ماده در رابطه با ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای است. همچنین حاوی یک پیوست نیم‌صفحه‌ای در رابطه با پادمان ها است که به نظر می‌رسد نسخه پیش‌نویس تهیه‌کنندگان برای راستی آزمایی معاهده‌ای است که اعضایش تسلیحات هسته‌ای‌شان را امحا کرده‌اند. این پیش‌نویس چیزی بیش از یک ممنوعیت نمادین در رابطه با مالکیت و استفاده از تسلیحات هسته‌ای به نظر می‌رسد اما فاقد چیزی است که برای یک معاهده قابل راستی آزمایی مؤثر موردنیاز است. مذاکراتی که در هفته‌های پیش رو انجام می‌گیرد باید مشخص کند که دولت‌های شرکت‌کننده تا چه اندازه در تلاش برای ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای جدی هستند.

برخی حامیان امیدوارند که این معاهده ظرف سه هفته آینده تکمیل شود. باید یادآوری شود که مذاکرات درباره معاهده منع تسلیحات هسته‌ای (که اشاعه تسلیحات هسته‌ای را منع می‌کند) چهار سال طول کشید. حتی باوجود ارائه شدن متنی به مجمع عمومی که درباره‌اش اجماع صورت گرفته بود، بازهم  کشورها سه ماه درباره متن مذاکره کردند. عمر آن معاهده در سال 2020 به 50 سالگی می‌رسد و هنوز هم دولت‌های کلیدی (هند، پاکستان و اسرائیل) به آن نپیوسته‌اند و یک دولت (کره شمالی) هم از آن خارج‌شده است. مذاکرات درباره ممنوعیت محدود آزمایشات هسته‌ای هشت سال و درباره ممنوعیت جامع آزمایشات هسته‌ای سه سال به طول انجامید اما باوجودی که 20 سال پیش متن آن نهایی شده هنوز هم به اجرا درنیامده است.

 

برخی نکات مهم متن فعلی چیست؟

این پیش‌نویس کنوانسیون توسعه، تولید، دستیابی، مالکیت، ذخیره، انتقال، استفاده،آزمایش هسته‌ای و کمک در رابطه با تسلیحات هسته‌ای و نیز میزبانی تسلیحات هسته‌ای کشورهای دیگر در قلمرو کشورهای عضو را ممنوع می‌کند.

این کنوانسیون در شکل فعلی آن می‌تواند بعدازآنکه توسط 40 کشور به امضا درآمد اجرایی شود، این امر تلویحاً نشان می‌دهد که انتظار نمی‌رود دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای در  آینده‌ای نزدیک به آن بپیوندند. این در تضاد با مثلاً کنوانسیون تسلیحات شیمیایی است که لازم‌الاجرا شدن آن مستلزم پیوستن برخی کشورها به معاهده است.

درواقع در معیارها برای پایبندی به این معاهده میان دولت‌هایی که تسلیحات هسته‌ای خود را امحا کرده‌اند و آن‌هایی که ممکن است در زمان پیوستن به معاهده این کار را انجام نداده باشند تمایز قائل شده است. این رویکرد تبعاتی دارد. اول، دولت‌های عضو باید بعد از به اجرا درآمدن معاهده از انتقال تسلیحات هسته‌ای در سرزمین خود یا از طریق آن و یا از مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خودداری کنند. اگر هیچ کشور عضو ناتو به معاهده نپیوندد، برای آمریکا هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. دوم، این معاهده ظاهراً به دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای اجازه می‌دهد پیش از پیوستن به معاهده بدون راستی آزمایی تسلیحات هسته‌ای خود را امحا کنند. درحالی‌که این کار به لحاظ سیاسی و فنی ساده‌تر است اما تصور این‌که چطور می‌توان اعتماد کرد که درنهایت همه تسلیحات و مواد هسته‌ای  نابودشده باشند، دشوار است. سوم، استفاده از پادمان ها (احتمالا پادمان های بین‌المللی به اجرا درآمده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اگرچه در معاهده این‌طور تعریف‌نشده است) برای نظارت ارتباط چندانی به‌راستی آزمایی رفع جامع ممنوعیت‌های معاهده ندارد. این اولین باری نیست که در یک معاهده کنترل تسلیحات نظارت با الزامات همخوانی ندارد اما اگر هدف به اجرا درآوردن سریع ممنوعیت برای اعمال فشار بر دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای باشد، تهیه‌کنندگان پیش‌نویس باید این موضوع را بررسی کنند که آیا به چیزی بیش از ابزارهای ملی برای پیگیری انتقال/استقرار موردنیاز است یا خیر.

دیگر بخش‌های این پیش‌نویس شامل اعلامیه‌ها، شروط بازنگری و بندی استاندارد در رابطه با خروج از معاهده است.

 

آیا احتمال دارد که دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای به مذاکرات بپیوندند؟

بعید است دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای به این سری مذاکرات، به‌ویژه با توجه به شکل کنونی متن پیش‌نویس آن، بپیوندند. متأسفانه بدون حضور در مذاکرات به‌سختی می‌توان درنتیجه مذاکرات تأثیری گذاشت. نگرانی بیشتر در این خصوص موضوع غیبت دولت‌هایی نظیر استرالیا و ژاپن است که در محافل خلع سلاح از اعتبار برخوردارند و اگر بخواهند می‌توانند نفوذ قابل‌توجهی اعمال کنند. برخی دولت‌های کلیدی در این مذاکرات ایرلند، نیوزلند، سوئد، مصر، برزیل و کاستاریکا هستند. یک ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای بدون مشارکت دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای نمی‌تواند در ایجاد پیشرفتی ملموس در رابطه با خلع سلاح تأثیر چندانی داشته باشد. درهرصورت، حامیان این ممنوعیت تلاش خواهند کرد تا این هنجار بین‌المللی علیه تسلیحات هسته‌ای را تقویت کنند و امیدوارند بر دکترین، سیاست‌گذاری‌ها و اتکای  کشورها به تسلیحات هسته‌ای تأثیر بگذارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *