جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

أحدث المقالات

حماس وتوی آمریکا را محکوم کرد  

جنبش حماس وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم و تأکید کرد آمریکا با اقدام خود بار دیگر نشان داد که علیه ملت فلسطین است.

رفع محدودیت‌های پروازی در برخی فرودگاه‌های ایران

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران ضمن اعلام رفع محدودیت‌های پروازی در برخی فرودگاه‌های ایران گفت: مسافران می‌توانند جهت آگاهی از زمان دقیق پرواز خود با اطلاعات پرواز فرودگاه مبدا پرواز در تماس بوده و یا به پیامک های ارسالی از شرکت هواپیمایی توجه کنند.

اسرائیل به سوریه حمله کرد

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز رژیم صهیونیستی پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد.

پاکستان: تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد 

اسلام‌آباد – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.  

Loading

رفتار ترامپ بزرگ ترین تهدید علیه امنیت ملی آمریکاست

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:لورنس اچ.سامرز، تحلیلگر واشنگتن پست بااشاره به تحولات نشست گروه بیست و رفتار ترامپ می نویسد تفاوت قایل نشدن بین رفتار شایسته و موقر و شوخ طبی و لودگی، اشتباه بزرگی در روابط میان انسان ها و روابط بین الملل است.

تفاوت قایل نشدن بین رفتار شایسته و موقر و شوخ طبی و لودگی، اشتباه بزرگی در روابط میان انسان ها و روابط بین الملل است. گروه کشورهای ٢٠ در پایان اجلاس سران این گروه بیانیه مشترکی منتشر کرد. برخی بر این باورند که این بیانیه مشترک نشان دهنده بازگشت نوعی از نظم و هنجار به روابط بین الملل بین آمریکا و دیگر کشورهای جهان است. واقعیت این است که در نشست های پیشین گروه ٢٠ به ذهن هیچ کس خطور نکرد که در پایان همایش بیانیه ی مشترکی منتشر نشود. 
این که انتشار بیانیه مشترک را دستاوردی تلقی کنیم یا خیر نکته چندان مهمی نیست بلکه آنچه که به واقع اهمیت دارد محتوای چنین بیانیه ای است که نشان از فروپاشی نظم بین المللی دارد که از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات بیم آن می رفت. رفتارهای ترامپ در خلال همایش سران گروه ٢٠ و حاشیه این همایش برای متحدان آمریکا آزار دهنده بود و درستی سخنان کسانی را اثبات کرد که بر این باورند که رفتار رئیس جمهور آمریکا بزرگ ترین تهدید علیه امنیت ملی این کشور است.
اندیشه برگزاری اجلاس سران بیست کشور طراز اول جهان در عرصه های اقتصادی و زمینه های دیگر بر این باور مشترک استوار بود که کشورهای عمده جهان در زمینه صلح، امنیت متقابل، رفاه و همگرایی اقتصادی و مهار تهدیدهای جهانی با وجود رقابت هایی که بین این کشورها در عرصه امنیت و اقتصاد وجود دارد، منافعی مشترک دارند. این طرز فکر که آمریکا می باید رهبری توسعه جامعه بین المللی را بر عهده داشته باشد از اصول محوری سیاست خارجی آمریکا از زمان جنگ دوم جهانی به این سو بوده است. از زمان فروپاشی شوروی، آرمان های جامعه بین المللی، آرمان جامعه جهانی بوده است. 
ترامپ در لفاظی ها و رجزخوانی های خود، مقوله جامعه بین المللی را مردود اعلام کرده و بر این نکته تأکید می کند که آمریکا به جای این که خواستار ایجاد سازمان ها و نظام های مقتدتر شود می باید به فکر توافق ها و قراردادهایی باشد که بیش از گذشته در راستای منافع آمریکا قرار دارند. تا به امروز مشخص شده است که های و هویی که ترامپ به راه انداخته با رفتاری که وی در پیش گرفته است همسو و هماهنگ است. امروزه آمریکا در عرصه بین المللی در زمینه چگونگی برخورد با تهدید بلند مدت امنیتی بر اثر تغییرات اقلیمی، منزوی شده است. موضع گیری دولت آمریکا در زمینه تغییرات آب و هوا باعث شد تا سران کشورهای گروه ٢٠، تعهدات خود در زمینه مخالفت با حمایت از تولیدات داخلی در برابر کالاهای خارجی را نادیده بگیرند. و تا اندازه ای به علت برخورد دولت آمریکا، گروه ٢٠ درباره مهاجرت های بین المللی در زمانی که مسئله پناهندگی بیش از هر زمان دیگری در خلال ۵٠ سال گذشته اهمیت پیدا کرده است، سکوت اختیار کند. 
همه این مسایل به نوعی نگران کننده اند. در واقع می توان وضعیت پیش آمده را به ورود فیل به فروشگاه چینی آلات تشبیه کرده که معلوم است چه خسارت هایی به بار خواهد آورد. مسئله اینجاست که در زمانی که اوضاع جهان از بیشترین آشفتگی ممکن رنج می برد، آمریکا دارای رئیس جمهوری است که رفتارهایی فیل مانند در فروشگاه چینی آلات از خود نشان می دهد. رابر کارو از شرح حال نویسان سرشناس می گوید قدرت شاید فساد در پی داشته باشد و شاید هم نداشته باشد اما همواره شخصیت انسان های مقتدر را افشا می کند. ترامپ تا به امروز دوره ای را که بیانگر مشکلات اقتصادی یا بحران اقتصادی بین المللی باشد تجربه نکرده است. وی هنوز در دوره ای بحرانی ناگزیر به تصمیم گیری مهم و جدی نظامی نشده است. اما به هر حال می توان گفت رفتاری که وی تا کنون در پیش گرفته است نامتعادل و شگفت آور بوده است. 
ترامپ چند ساعت پیش از دیدار و گفتگو با ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یافته ها و داوری دستگاه اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا را مورد تردید قرار داده و آن را بی اعتبار ساخت. ترامپ در مهم ترین همایش بین المللی که از زمان روی کار آمدنش برگزار شده این ایده مسخره را مطرح کرد که یکی از مهم ترین بحث های گروه ٢٠ مسئله جان پودستا، رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری هیلاری کلینتون بود و در مورد این شخص سخنانی بی اساس عنوان کرد. 
در خلال نشست های مهم بین المللی، به ندرت اتفاق می افتد که رئیس کشوری در میان گفتگوها میز مذاکره را ترک کند. در مواردی که ضروری باشد، معمولاً وزرای خارجه یا یک مقام بلندپایه دیگر به جاری رئیس دولت به گفتگوها ادامه می دهند. تا کنون سابقه نداشته است که کودک بالغ رئیس دولت یک کشوری به جای پدر خود در گفتگوهای بین المللی بنشیند یعنی همان اتفاقی که در نشست گروه ٢٠ افتاد چون مانی که ترامپ میز مذاکره را ترک کرد دخترش ایوانکا جای او را گرفت. علت این که چنین سابقه ای وجود ندارد بسیار مشخص است چون این کار توهین به کسانی است که در چنین همایش هایی شرکت دارند و در ضمن بی اختیار اعلام کردن مقامات ارشدی است که رئیس جمهور را در این گونه همایش ها همراهی می کنند. 
سخنان ترامپ در لهستان که پیش از شرکت وی در همایش سران گروه ٢٠ در هامبورگ آلمان ایراد شد نشان داد که گویی بزرگ ترین دغدغه جهان غرب در حال حاضر ادامه حیات خود است. چنین برداشتی بی ترید برای بیشتر ملت هایی که جزئی از دنیای غرب نیستند، ناخوشایند است و آن ها را از غرب بیگانه می کند. اظهارات مبتنی بر ثنویت و تقسیم جهان به خیر و شر یا خوب و بد که ترامپ مطرح می سازد به هیچ وجه عاقلانه نیست. اقدام جرج بوش در زمینه مطرح ساختن مقوله محور شررات در مجموع به عنوان اشتباهی بزرگ تلقی می شود البته نه به این علت که رژیم های که او آن گونه که او توصیف کرد نبودند بلکه به این علت که عنوان کردن چنین مسئله ای باعث شد تا دشمنان ما با یکدیگر متحد شوند. قرار دادن غرب در برابر دیگر ملل جهان یعنی همان کاری که ترامپ سرگرم آن است، اشتباهی بس بزرگ محسوب می شود. 
رئیس یک شرکت بزرگ که رفتار نا معقولی همانند ترامپ داشت از کار برکنار شده است. رفتاری که مقامات منتخب از خود نشان می دهند باید با رفتار دیگران تفاوت داشته باشد. اما با نگاهی به رویدادهای یک ماه گذشته می توان گفت که در آینده شاهد رفتارهای ناشایست تری از سوی ترامپ خواهیم بود. اعضای کابینه ترامپ و متحدان وی در کنگره نباید فراموش کنند که آنان سوگند نخورده اند که از رئیس جمهور دفاع کنند بلکه برای دفاع از قانون اساسی کشور سوگند یاد کرده اند.

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *