جدیدترین مطالب

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | روایت رهبر انصارالله از پیشنهادات وسوسه‌انگیز آمریکا به ایران برای عدم حمله به اسرائیل

رهبر انصارالله گفت: پیشنهادهایی به برادران ما در ایران شد تا آنها را از پاسخ دادن منصرف کنند زیرا دشمنان نگران هر موضعی است که به نفع مردم فلسطین باشد. متأسفانه برخی از کشورهای عربی به بهانۀ جلوگیری از تشدید تنش، به‌دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند و همسو با کشورهای اروپایی اقدام کردند. پیشنهادات وسوسه‌انگیزی نیز از سوی آمریکا و افراد مرتبط با آن به برادران ایرانی ما ارائه شد تا آنها را از پاسخ‌گویی منصرف کنند.

Loading
اندیشکده موسسه واشنگتن تحلیل کرد

۳ گام «بن سلمان» برای تصدی تاج و تخت

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: کارشناس اندیشکده واشنگتن در امور خاورمیانه و خلیج فارس گفت که سه گام پیش روی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای تصدی تاج و تخت در عربستان وجود دارد اما وی با مخالفت قابل توجهی در درون خاندان سعودی روبرو است.

“سیمون اندرسون” کارشناس اندیشکده مؤسسه واشنگتن و مدیر برنامه سیاست گذاری انرژی و خلیج فارس در این اندیشکده در تحلیل خود با عنوان “سیاست کاخ سعودی با سرعت تعیین کننده حرکت می کند”، نوشت: محمد بن سلمان شاهزاده جوان سعودی (31 ساله) پله های رسیدن به تاج و تخت را با سرعتی موشکی طی می کند.

وی افزود: محمد بن سلمان باید سه گام مهم را طی می کرد تا به خواسته خود برسد اما اکنون می تواند آنها را در یک گام خلاصه کند؛ بویژه که تنها دو گام دیگر باقی مانده است.

هندرسون تصریح کرد: روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا تاکید کرد که سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی عملا بیانیه صوتی و تصویری انتقال قدرت و تاج و تخت به فرزندش را ضبط کرده است اما مسئولان سعودی این گزارشها را تکذیب کرده و گفته اند که شاه سعودی در سلامت خوبی به سرمی برد.

اما این سه گام از نظر اندرسون به شرح زیر است:

گام اول: شاه سعودی اقدام به تعیین محمد بن سلمان فرزندش به ریاست هیئت وزیران به جای معاونت کنونی وی بر این هیئت کند. ریاست محمد بن سلمان بر هیئت وزیران به وی کمک خواهد کرد تا مسئولیت دستگاه امنیت کشور جدید عربستان را بدست بگیرد. همه ماموریت های اصلی امنیتی از وزارت کشور سعودی گرفته شده و به این دستگاه سپرده شده است.

گام دوم، برکنار کردن متعب بن عبدالله فرمانده گارد ملی و ادغام گارد ملی در ارتش است که تحت فرماندی محمد بن سلمان است زیرا وی وزیر دفاع عربستان به شمار می رود.

گام سوم، کناره گیری سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی به نفع فرزندش محمد بن سلمان ولیعهد به دلایل پزشکی است که قانون هیئت بیعت سعودی اجازه اینکار را می دهد.

اندرسون تصریح کرد: وضعیت جسمی پادشاه 81 ساله سعودی برداشتن چنین گامی را تقویت می کند زیرا وی در برخی موارد سردرگم و دستپاچه هست و از تمرکز کافی برخوردار نیست و یک مطلب را در جریان دیدارهایش با شخصیت های مختلف چند بار تکرار می کند.

این کارشناس افزود: وقتی شاه سعودی برای آخرین بار به واشنگتن رفت، یک هیئت همراه وسایل شخصی وی را به همراه برد تا بتواند در بخشی از هتل که مناسب وی می باشد، اقامت کند.

موانع پنهان بر سر راه محمد بن سلمان

این کارشناس آمریکایی در عین حال درباره آنچه آن را طیف “مخالفان پنهانی” در درون خاندان سعودی توصیف کرد، هشدار داد زیرا باعث می شوند که مسیر رسیدن محمد بن سلمان به تاج و تخت کاملا هموار نشود و از این رو، می توان این مخالفان را “موانع پنهانی” مسیر توصیف کرد.

اندرسون تصریح کرد: به نظر می رسد که طرفداران محمد بن نایف ولیعهد معزول سعودی به طور عمدی چگونگی مجبور کردن محمد بن نایف برای کنار رفتن از ولایتعهدی به نفع محمد بن سلمان را برملا کردند. ارزیابی و پیش داوریها حکایت از میزان قدرت مخالفان محمد بن سلمان در درون خاندان حاکم سعودی دارد.

اندرسون فاش کرد: نوار ویدئویی جدیدی از شاهزاده احمد برادر کوچکتر شاه سعودی به بیرون درز کرده است که وی را در داخل اتاق استقبال نشان می دهد و تنها دو عکس در پشت سر وی از عبدالعزیز آل سعود موسس حکومت سعودی و سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی روی دیوار نصب شده است. نصب تنها این دو تصویر از نظر پروتکلی اشکال دارد زیرا همگان عادت کرده اند که در کنار تصویر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، تصویر ولیعهد را هم ببینند اما تصویر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در پست سر شاهزاده احمد دیده نمی شود. این امر پیام “مخالفت” سربسته با تصدی پست ولایتعهدی از سوی محمد بن سلمان تلقی می شود.

این کارشناس آمریکایی تصریح کرد: این نوار ویدئویی همچنین شاهزاده متعب بن عبدالله فرمانده گارد ملی و شماری از شاهزادگان را نشان می دهد که در این اتاق گردهم آمده اند؛ بدون اینکه علت برگزاری این نشست مشخص باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین اسامی سه شاهزاده عضو هیئت 24 نفره بیعت که از بیعت با محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد خودداری کرده اند، فاش شده است. آنها شاهزاده احمد بن عبدالعزیز وزیر کشور سابق، شاهزاده عبدالعزیز بن عبدالله نماینده خاندان ملک عبدالله شاه سابق سعودی و محمد بن سعد معاون امیر ریاض هستند. این سه فرد، نمایندگان جریان های مهمی در خاندان سعودی هستند که ممکن است لابی فشار و مانع بزرگی پیش روی رسیدن محمد بن سلمان به تاج و تخت عربستان باشند.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *