جدیدترین مطالب

افغانستان؛ عرصه ای برای همکاری ایران و روسیه

افغانستان؛ عرصه ای برای همکاری ایران و روسیه

یادداشت خانم ماندانا تیشه یار که در همایش بین المللی به مناسبت «چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران» که توسط انستیتو شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه در سوم و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد، نوشته شده است. 

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

در حالی که طی ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی و همچنین غربی‌ها، حماس را متهم به کارشکنی در مذاکرات برای آتش بس و تبادل سرا کرده‌اند که هره‌های کلیدی این جنبش فلسطینی به کرات طرح‌های خود را برای پایان دادن به کشتار و جنایت اشغالگران در باریکه غزه رائه کرده‌اند. در این باره گفته‌های روز چهارشنبه خلیل الحیه در مصاحبه با الشرق می‌تواند یکی از بارزترین نمونه‌هایی باشد که ثابت می‌کند حماس در عین حفظ خطوط قرمز و اصول مقاومت، برای پایان دادن به رنج بی‌پایان مردم غزه حاضر به انعطاف سیاسی هستند، کما اینکه در همین راستا خلیل الحیه در مقام  نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از شروط این جنبش برای کنار گذاشتن اسلحه رونمایی کرده و گفته به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطینی این کار را انجام خواهد.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

گزارش سازمان ملل از زنده به گورشدن 20 نفر در بیمارستان ناصر

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل با اشاره به اینکه شناسایی بسیاری از اجساد کشف شده از گورهای جمعی در بیمارستان ناصر غزه به دلیل تجزیه و تکه تکه شدن و … ممکن نیست تاکیدکرد شواهد حاکی از زنده به گور شدن دست کم 20 نفر در این بیمارستان است.

Loading

تحلیلی بر راهبرد تنش‌زای آمریکا در خاورمیانه

۱۴۰۲/۱۱/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: هدف آمریکا از حملات اخیر به مواضع گروه‌های مقاومت به‌ویژه در سوریه و عراق، انتقام‌گیری و خاموش کردن صدای این گروه‌ها در منطقه است.

داود احمدزاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «آمریکا مدعی است که گروه‌های مقاومت در حمله به پایگاه این کشور در مرز اردن دست داشته‌اند و لذا حملاتی را علیه آنها آغاز کرد. این در حالی است که پیش از این حملات، آمریکا اعلام کرده بود خواهان گسترش جنگ غزه به منطقه نیست و سیاست کلی‌شان را نیز مهار گسترش بحران به منطقه اعلام کرده بودند. اما حملات اخیر آمریکا تاحدودی معادلات را برهم ریخته است.»

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه محور مقاومت که خود را حامی گروه‌های مقاومت فلسطینی بویژه حماس می‌داند، برای جلوگیری از تلفات بیشتر مردم فلسطین و حمایت از حماس، برخی اقدامات ایذایی را علیه پایگاه‌های آمریکایی انجام می‌دهند، توضیح داد: «در این راستا، جبهه‌ای از سمت یمن باز شد و نیروهای انصارالله از طریق خلیج عدن و باب‌المندب به سمت کشتی‌هایی که به سمت سرزمین اشغالی حرکت می‌کردند حملاتی را انجام دادند. دیگر گروه‌های محور مقاومت در سوریه و عراق نیز حملاتی را علیه پایگاه‌های آمریکا انجام می‌دهند.»

احمدزاده با بیان اینکه بعد از حمله مقاومت عراق به پایگاه نظامی آمریکا در اردن، جو بایدن تحت فشار کنگره برای انتقام‌گیری از محور مقاومت برآمد و مجبور شد اقداماتی را انجام دهد، ادامه داد: «در این مقطع، مقامات کاخ سفید و پنتاگون اعلام کردند که این اقدامات هدفمند است و بازه زمانی برای آن مشخص نیست؛ یعنی حملاتی به صورت گام به گام و طولانی مدت خواهد بود. بعد از آن نیز حملاتی را از سوی آمریکا علیه محور مقاومت در عراق و سوریه شاهد بودیم و ائتلاف به رهبری آمریکا، حملات به یمن را نیز همچنان در دستورکار دارد.»

این کارشناس در پاسخ به اینکه آیا این حملات و تلاش‌های واشنگتن علیه محور مقاومت منافع آنها را در منطقه تامین می‌کند یا خیر، توضیح داد: «تامین شدن منافع آمریکا در منطقه در صورتی است که محور مقاومت کلا بی‌اثر شود و هیچ اقدامی را متقابلا علیه نیروهای آمریکایی انجام ندهند.»

وی افزود: «بعد از حمله به اردن، کتائب حزب‌الله عراق با هدف کاهش تنش‌ها و کنترل بحران و عدم سرایت آن به منطقه، اقداماتشان را موقتا تعلیق کرده‌اند. اما برخی گروه‌ها همچنان عملیات‌هایشان را انجام می‌دهند. لذا می‌توان نتیجه گرفت که در بازه زمانی کوتاه مدت، محور مقاومت نمی‌خواهد سکوت کند و اقدامی را علیه منافع آمریکا انجام ندهد. در این صورت با تداوم حملات آمریکا، شاهد گسترش بحران در منطقه خواهیم بود.»

احمدزاده درباره نگاه آمریکا به مسائل منطقه گفت: «آمریکایی‌ها منافع خود را با منافع رژیم صهیونیستی یکسان ترسیم کرده و منافع مشترک دارند. از جمله این منافع مشترک نیز این است که در نوار غزه، حماس را خلع سلاح کنند و اقداماتی را انجام دهند که نیروهای حماس از حکمرانی سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی کنار گذاشته شوند. از سوی دیگر تلاش دارند تا نیروهایی را که گرایش و احیانا هدایت آنها به نوعی به ایران نسبت داده می‌شود یعنی محور مقاومت را تضعیف کنند تا نتوانند اقدامات ایذایی را علیه آمریکا یا اسرائیل انجام دهند.»

وی تاکید کرد: «با این وجود، علیرغم همه تلاش‌ها و اقداماتی که از سمت نیروهای ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا و انگلیس علیه یمن انجام می‌شود اما همچنان حملات به کشتی‌های باری و نظامی آمریکا و انگلیس در خلیج عدن و باب‌المندب ادامه دارد. در منطقه نیز حملات آمریکا نه تنها منجر به کاهش بحران نشده بلکه تنش را افزایش داده است.»

به گفته این کارشناس، در نتیجه حملات آمریکا نه تنها به امنیت منطقه کمکی نکرده بلکه به نوعی منافع ایالات متحده در منطقه را با خطرات جدی‌تری روبرو کرده است. همچنین ادامه این حملات آمریکا علیه نیروهای محور مقاومت ممکن است با اقدام جدی تر این نیروها مواجه شود. در واقع منطقه مانند باروت روی آتش است و هر لحظه امکان شعله‌ور شدن آن وجود دارد.

احمدزاده در خصوص حمله ناگهانی تروریست‌های داعشی به مواضع ارتش و حشدالشعبی پس از تجاوزات هوایی آمریکا به خاک این کشور و احتمال ارتباط تروریست‌های داعش با آمریکا گفت: «آنچه که آمریکایی‌ها تحت عنوان مبارزه با داعش در دستورکار دارند در سیاست اعلانی‌ آنها به این صورت بود که برای مبارزه با گسترش خشونت و حملات تروریستی این گروه‌ها، هم در سوریه پایگاه‌هایی ایجاد کرده‌اند و هم در عراق مستقر شده‌‌اند. ولی در سیاست اعمالی آمریکا، یک همکاری حداقلی بین نیروهای داعش و آمریکا را در منطقه شاهد بوده‌ایم. درواقع آمریکا از داعش به عنوان یک کارت بازی استفاده کرد و هر کجا که در راستای منافعش بود از این نیروها بهره برده است. به طور کلی آمریکا در قبال داعش همواره یک سیاست دوپهلو داشته است.»

0 Comments