جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

نفاق برخی دولت‌های عربی اسلامی در ادعای حمایت از مردم غزه

۱۴۰۲/۱۱/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت اینکه برخی دولت‌های عربی در حمایت از مردم فلسطین شعار می‌دهند و موضع‌گیری می‌کنند، اما هم‌زمان راه‌های میان‌بر را برای حفظ‌ اقتصاد رژیم صهیونیستی نشان می‌دهند، ناشی از سیاست خارجی آغشته به نفاق آن‌هاست.

حسین رویوران در گفت‌وگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با توجه به اخبار منتشره مبنی بر کمک اقتصادی، تجاری و ترانزیتی عربستان و امارات متحده عربی به رژیم صهیونیستی و در نظر داشتن اینکه رژیم صهیونیستی در حال پیگیری جنگ روانی و اشاعه اطلاعات نادرست درباره جنگ غزه است، گفت: برخی از دولت‌های منطقه در بسیاری از موارد همسو و یا تابعی از دستوراتی که غربی‌ها به آنها اعلام می‌کنند، هستند. شاید این دولت‌ها حاشیه‌ امنی داشته باشند، اما توان مخالفت با غرب را ندارند و اگر جایی با غرب مخالفت کردند در سناریویی از پیش تعیین شده این کار انجام می گیرد.

وی ادامه داد: از ابتدای قیام در فلسطین به خصوص قیام سازمان یافته که از 1965 با جنبش فتح آغاز شد، این دولت‌ها با این‌گونه حرکت‌ها مشکل داشتند و آن را تهدیدی برای امنیت خود تعریف می‌کردند، به همین دلیل تلاش داشتند این جنبش به گونه‌ای تضعیف شود. حتی سعی کردند از طریق کمک مالی آن را مهار کنند. آنها کمک مالی کردند، اما نه برای ارتقاء و تحقق عدالت در این سرزمین‌، بلکه با هدف کشاندن آنها به سمت نوعی سازش که در سال‌های اخیر هم این اتفاق تا حدودی افتاد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه برخی دولت‌های عربی منطقه از آغاز عملیات طوفان الاقصی در کار مقاومت و توانمندی‌هایش تشکیک می‌کنند، اظهار داشت: آنها کار مقاومت و جنبش های آزادی بخش را ماجراجویی می‌دانند و تهدید امنیت ملی خود می‌دانند تا جایی که تلاش دارند در پشت صحنه به رژیم صهیونیستی کمک نمایند.

وی درباره وضعیت اقتصادی و مشکلات رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی که درگیر جنگ غزه است، گفت: رژیم صهیونیستی تا 1985 اقتصاد قوی نداشت و عمدتا متکی به کمک‌های آمریکا بود به شکلی که حدود 30 الی 40 درصد بودجه رسمی رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا تامین می‌شد، اما از 1985 بحران شدید رژیم صهیونیستی رخ داد و آمریکا مدیریت اقتصاد آن را به گونه‌ای به دست گرفت و تلاش کرد این اقتصاد که ابعاد سوسیالیستی داشت، به اقتصاد بازار آزاد تبدیل شود و این همزمان شد با تحولات سیاسی و انتقال از مرحله حاکمیت مطلق حزب کار به حزب لیکود. از آن زمان آمریکا سالانه 3.8 میلیارد دلار کمک به آن کمک کرده است، اما این میزان کمک حتی یک درصد از اقتصاد رژیم صهیونیستی هم نیست. امروز GDP رژیم صهیونیستی 520 میلیارد دلار است و درآمد سرانه آن 38 هزار دلار.

رویوران ادامه داد: شروع طوفان الاقصی عملا چرخه اقتصاد در رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است، به این معنا که روزانه از تولید کالا و خدمات که حدود 1.4 میلیارد دلار درآمد داشت، کاسته شده و به این بخش صدمه زیادی وارد شده است. از طرفی به دلیل احضار سربازان ذخیره و بودن مردم در پناهگاه‌ها، روزانه فرصت‌های اقتصادی زیادی از دست رفته و به اینها باید مختل شدن صنعت گردشگردی و تولید خدمات و کالا، یا متوقف شدن فعالیت‌ها به ویژه در حوزه های فناورانه را هم اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد که با گذشت بیش از صد روز از جنگ می‌توان تحقیقا گفت که رژیم صهیونیستی بیش از 100 میلیارد دلار زیان اقتصادی متحمل شده است. کاهش ارزش “شکل” (واحد پولی) رژیم صهیونیستی، ورود انصارالله به مقابله با رژیم صهیونیستی و تهدید رفت و آمد کشتی‌های دریایی از یا به رژیم صهیونیستی عملا مشکلات اقتصادی ایجاد کرده و تورم 10 الی 20 درصدی ایجاد شده، قابل توجه است. به طور کلی اقتصاد رژیم صهیونیستی از طوفان الاقصی آسیب جدی دیده است و بازگشت به شرایط قبل هزینه‌بر و زمان‌بر است. اگر هزینه جنگ را کنار هزینه اقتصادی قرار دهیم، تصورم این است که زیان رژیم صهیونیستی از 120 تا 150 میلیارد دلار هم فراتر خواهد رفت.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این که چرا دولت‌های عربی بر خلاف مواضع رسمی و شعارهایی که در دفاع از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی دارند، به لحاظ مالی و اقتصادی به این رژیم به نوعی کمک می کنند؟ این رفتار برخی دولت‌های عربی و اسلامی را ناشی از «نفاق» آنها دانست و گفت: شعارها و مواضعی که از سوی این دولت‌ها در ظاهر در حمایت از مردم فلسطین مطرح می‌شود، برای آرام کردن افکار عمومی‌شان است.

وی ادامه داد: متاسفانه این دولت‌ها بین شرایط اجتماعی داخلی خود و وابستگی به غرب یکی به نعل و یکی به میخ می‌زنند.

رویوران اظهار کرد: آمریکا اعلام کرد که بخش وسیعی از جنگ‌افزارهایی که به رژیم صهیونیستی داده شده از پایگاه‌های آمریکا در منطقه ارسال شده است، به عبارت دیگر این‌ها از پایگاه‌های آمریکا در کویت، عربستان، بحرین و امارات این سلاح‌ به رژیم صهیونیستی می‌رود، چه به صورت دریایی و چه هوایی یا زمینی. و رژیم صهیونیستی با این موشک های آمریکایی که از این کشورها منتقل می شود، فلسطینی ها را می کشد و این دولت‌ها در برابر این اقدامات سکوت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: رفتار اصلی این دولت‌ها همان هم‌پیمانی با غرب و رژیم صهیونیستی است. آنچه به دروغ در حمایت از فلسطین اعلام می شود، مخاطب داخلی دارد. آنها تلاش دارند بر رفتارهای سیاسی خود که آغشته به نفاق است رنگ و لعاب دینی و اسلامی بپوشانند. امارات یکی از کشورهایی است که بیشترین کمک‌های بشردوستانه را برای مردم فلسطین ارسال کرده است در حالی که با رژیم صهیونیستی روابطش را عادی سازی کرده و سیاست کلی‌اش ضد حماس و فلسطینی‌هاست و آنها را در لیست تروریستی قرار داده است، از این رو اگر به فلسطینی ها کمک می‌کند برای سرپوش گذاشتن بر تبعیت کاملش از غرب و همراهی با رژیم صهیونیستی است.

0 Comments