جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

نظرسنجی آکسیوس: هریس در بین جوانان آمریکایی، محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن دارد / هریس در بین جوانان، ۶۰ به ۴۰ از ترامپ جلوتر است / بایدن در این نظرسنجی ۵۳ به ۴۷ از ترامپ عقب بود

وبگاه تحلیلی آکسیوس از محبوبیت معنادار کامالا هریس در بین رأی‌دهندگان جوان آمریکایی در مقایسه با ترامپ و بایدن خبر داد.

سازمان ملل از آوارگی ۱۸۰ هزار نفر از خان یونس ظرف ۴ روز خبر داد

سازمان ملل جمعه ۵ مرداد گزارش داد که بیش از ۱۸۰ هزار فلسطینی طی چهار روز نبرد سنگین در اطراف شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، در جریان عملیات نظامی اسرائیل برای بازگرداندن اجساد گروگان‌ها از این منطقه، مجبور به خروج از این شهر شدند.

روزنامه ترکیه: اسد و اردوغان ماه آگوست دیدار می‌کنند

روزنامه «ترکیه» که نزدیک به دولت ترکیه است، امروز (شنبه) گزارش کرد که اولین دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در بیش از یک دهه در ماه آگوست در یک ایست مرزی در ماه آگوست (ماه آینده میلادی) برگزار خواهد شد.

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

محمد گل افروز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه و کشورهای هم سوی سیاست اردوغانی آن ازجمله آذربایجان علی اف که به یک ایران ضعیف شده فکر می کنند و ته استراتژی منطقه ای آنها علیه ایران است (یعنی از آشوب، عدم یکپارچگی و تجزیه ایران بدشان نمی آید)، در صورت چنین جنگی به هدف عمده خود یعنی بدون مقاومت ایران، به توسعه راحت تر کریدور تورانی خود می پردازند (البته دور از ذهن نیست که کشور آذربایجان کنونی هم در چنین شرایطی به فکر کشور جعلی آذربایجان بزرگ برود)؛ از این رو، ترکیه و هم پیمانانش نسبت به این جنگ احتمالی، بی تفاوت و یا همراه با اسراییل و ناتو خواهند شد. 

در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ روز جمعه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و این اولین دیدار آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در بیش از سه سال پیش بود و جزئیاتی تازه از این نشست و گفت‌وگوها منتشر شده است.

Loading

آیا آمریکا شراکت راهبردی چین- عربستان را تحمل خواهد کرد؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سفر شی جین‌پینگ به عربستان بار دیگر توجهات را به اقدامات چین در منطقه خلیج(فارس) و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) جلب کرد. توانایی پکن برای گسترش مشارکت با کشورهای منطقه در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا به بحث‌هایی درباره یک تغییر قریب الوقوع در نظم منطقه‌ای و این که چنین تغییری چگونه سیاست جهانی و نظم بین‌المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، منجر شده است. مشکل روابط آمریکا-عربستان و تعامل فزاینده چین-عربستان، به علاوه همکاری عربستان و روسیه در بازار بین‌المللی نفت، بسیاری را به این فکر واداشته است که آیا عربستان در نهایت از شراکت راهبردی با آمریکا دور می‌شود و رقبای جهانی آمریکا را در آغوش می‌گیرد.

دکتر ام.دی موداسر کومار در تحلیلی که در وب سایت موسسه تحلیل و مطالعات دفاعی مانوهار پاریکار-هند منتشر شد، نوشت: تشخیص این مسئله که آمریکا دیگر تنها ابرقدرت نیست، بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را به سمت مشارکت نزدیکتر با قدرت‌های نوظهور و اقتصادهای در حال رشد سوق داده است. با این وجود، سفر رئیس جمهور چین به عربستان سوالات مهمی را در مورد وضعیت روابط پکن و ریاض، سیاست چین در قبال خلیج(فارس) و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و پیامدهای آن برای سیاست جهانی مطرح می‌کند.

در این سفر نشست‌هایی میان چین و عربستان، چین و کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس) و سران چین و کشورهای عربی برگزار شد. اجلاس چین – شورای همکاری و اجلاس سران چین و کشورهای عربی بر تمایل عربستان برای تقویت همکاری چین با شورای همکاری و کشورهای عربی تاکید کرد. نشست‌ سران که شامل بحث‌هایی در مورد مشارکت‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بود، نیز بر تمایل پکن برای افزایش تعامل محتاطانه با مسائل منطقه‌ای در منطقه خاومیانه و شمال آفریقا تاکید داشت. در عین حال، همکاری‌های اقتصادی از نکات برجسته دیدارهای سران و دستور کار اصلی این سفر بود.

مسائل اقتصادی

سفر جین‌پینگ و گفتگوهای دوجانبه بر تقویت همکاری‌های اقتصادی از طریق تعامل بیشتر در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف متمرکز بود. یک نکته مهم این سفر، تاکید مجدد بر «هماهنگی» چشم‌انداز 2030 عربستان و ابتکار کمربند و جاده بود. دو طرف همچنین درباره افزایش همکاری‌ها در بخش‌های اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی و معدن  و سرمایه گذاری مشترک در خاورمیانه و آفریقا در زمینه‌های مختلف اقتصادی و توسعه‌ای مذاکره کردند.

مسائل منطقهای

تلاقی این سفر با نشست سران شورای همکاری و سران کشورهای عربی امری قابل توجه است. این موضوع بر برتری عربستان در سیاست منطقه‌ای و به رسمیت شناختن آن توسط چین تاکید داشت. پیش از این، چنین دیدارهایی با رهبران منطقه، عمدتاً به روسای جمهور آمریکا محدود بود.

از منظر چین، سازماندهی اجلاس‌ها از این جهت مهم بود که می‌تواند به تسهیل همکاری‌های بیشتر با منطقه خاومیانه و شمال آفریقا کمک کند. برای عربستان، این نه تنها نشانگر نفوذ منطقه‌ای، بلکه تاکیدی بود بر اجتناب‌ناپذیر بودن تعامل با ریاض برای همکاری‌های منطقه‌ای بیشتر، به دلایل ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک.

اهمیت ژئوپلیتیک

سفر شی جین‌پینگ بر برخی مسائل مهم ژئوپلیتیک منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تاکید داشت. این سفر تاکیدی بر این بود که پکن روابطش با ریاض و تهران را متعادل می‌کند تا نشان‌دهنده بی‌طرفی چین در سیاست منطقه‌ای باشد. از منظر چین، عربستان و ایران، نه تنها به دلیل داشتن منابع انرژی بلکه به دلیل ارائه فرصت‌های ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک اهمیت دارند. با توجه به تنش‌ها و رقابت بین این دو کشور، برای چین امضای یک توافق شراکت راهبردی جامع با عربستان که همپای توافق شراکت راهبردی امضا شده با ایران باشد، امری اجتناب‌ناپذیر بود. در هر صورت، این نشان دهنده رویکرد چین در قبال منطقه‌ای است که در آن به دنبال تجارت، کسب نفوذ اقتصادی و دور ماندن از سیاست منطقه‌ای و تعهدات امنیتی است.

چین همچنان با تهران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای ارتباط دارد که می‌تواند بر تحولات خلیج‌فارس، غرب آسیا و شمال آفریقا و منطقه جنوب غربی آسیا تأثیر بگذارد. ابعاد، موقعیت جغرافیایی و اهمیت راهبردی، ایران را به یک بازیگر مهم منطقه‌ای با امکان همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی تبدیل کرده است. تداوم مشارکت چین با ایران تاکید می‌کند که پکن می‌خواهد فرصت‌های منطقه‌ای گسترده‌تری را بررسی کند و در عین حال با آمریکا در مورد ایران همکاری نمی‌کند. چین از احیای «برجام» به عنوان راهی برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران و در عین حال از ایده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کند.

در عین حال، چین به عربستان به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه خلیج فارس و خاومیانه و شمال آفریقا نگاه می‌کند. اهمیت عربستان ناشی از منابع انرژی و پتانسیل ژئواکونومیک این کشور است. امضای توافقنامه چین و عربستان نشانگر تمایل دو کشور برای استفاده از این پتانسیل‌ها است.

سفر شی جین پینگ همچنین پرسشی را درباره جایگاه عربستان در سیاست جهانی، به ویژه در بافت تنش‌های چین-آمریکا مطرح کرد. آمریکا سفر شی و نمایش رفتار گرم رهبران چین و عربستان را نشانه دور شدن ریاض از نظم منطقه‌ای و بین‌المللی تحت امر آمریکا می‌بیند. بدون شک ریاض روابط خارجی خود را متنوع کرده است اما همچنان به روابط راهبردی با آمریکا اهمیت می‌دهد.

نتیجه گیری

سفر شی بر مبنای تعاملات اقتصادی قوی بین چین و عربستان و به منظور تقویت روابط دوجانبه انجام شد. توافقات امضا شده در این سفر بر محوریت تعاملات اقتصادی تاکید دارد. امضای توافقنامه جامع راهبردی نشان دهنده چارچوبی جدید برای ارتقای روابط دوجانبه است. علاوه بر اهمیتی که چین برای عربستان به عنوان دروازه ورود به جهان عرب قائل است، اجلاس‌های سران چین – شورای همکاری و چین – کشورهای عربی، نشانگر اهمیت منطقه خلیج(فارس) و خاومیانه و شمال آفریقا در محاسبات راهبردی چین و اهمیت ریاض در شورای همکاری و سیاست‌های کشورهای عربی است.

در زمانی که تنش‌های ژئوپلیتیک چین-آمریکا به تدریج وارد الگوی جنگ سرد و روابط آمریکا-عربستان دچار تلاطم شده است، این سفر از اهمیتی ژئوپلیتیک برخوردار بود. بدون شک، در سال‌های اخیر عربستان روابط خارجی‌اش را گسترش داده اما این که گفته شود این نشانه پایان شراکت عربستان -آمریکا است، با توجه به تداوم منافع متقابل در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی، ممکن است اغراق‌آمیز باشد.

در سطحی دیگر، این دیدار بر رویکرد چین برای تعامل با بازیگران متعدد در منطقه، از جمله ایران و عربستان تاکید دارد که نشان می‌دهد پکن آماده جانبداری در سیاست‌های منطقه‌ای نیست بلکه به دنبال گسترش ردپای اقتصادی و نفوذ ژئوپلیتیک است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *