جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در اظهاراتی عنوان کرد هیچ همبستگی میان کشور‌های اتحادیه اروپا در مواجه با سیاست بلوک در قبال روسیه وجود ندارد.

خبر‌ها درباره پیشرفت در مذاکرات قاهره همزمان با طرح اسرائیل برای حمله به رفح

در میانه خبر‌های ضدونقیض درباره پیشرفت در مذاکرات قاهره، یک رسانه آمریکایی خبر داد ارتش رژیم صهیونیستی امروز جمعه طرح خود برای آغاز تخلیه ساکنان رفح در جنوب غزه را به دولت آمریکا ابلاغ کرده است.

یک مقام آمریکایی می‌گوید در گفتگو‌های قاهره، پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما «منتظر خبر‌های بیشتری هستند»

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته ایالات متحده معتقد است در گفتگو‌های قاهره بر سر آتش‌بس و تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما «منتظر خبر‌های بیشتری هستند».

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

آژانس فضایی چین کاوشگری را با هدف جمع آوری نمونه‌هایی از بخش «تاریک ماه» به فضا پرتاب کرد. اقدامی که برای اولین بار در جهان صورت می‌گیرد.

Loading

تحلیلی بر «نقش راهبردی» ایران در تحولات کنونی و آینده سوریه

۱۴۰۱/۱۰/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بین سال‌های 2012 که گروه تروریستی «جبهه‌النصره» اعلام موجودیت کرد تا 21 نوامبر 2017 که «شهید سلیمانی» طی نامه‌ای، رسماً پایان داعش را اعلام نمود، سخت‌ترین دوران سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ... کشور سوریه از زمان استقلال این کشور بود. حمید خوش‌آیند - کارشناس مسائل منطقه

جنگ‌افروزی گروه‌های تروریستی و تکفیری، فشارها و حمایت‌های بی‌حدوحصر خارجی از سوی آمریکا، عربستان، ترکیه، امارات و … از داعش و سایر معارضان، سوریه را در چنان موقعیت خطرناکی قرار داده بود که کمتر کسی تصور می‌کرد روزی از این وضعیت پیچیده رهایی یافته و به زندگی عادی خود برگردد، اما این اتفاق امروز رخ داده و سوریه پس از سال‌ها، به یک ثبات نسبتاً پایدار رسیده و بخش بزرگی از تمامیت ارضی خود را نیز اعاده نموده است.

بازگشت تدریجی به دوران پیشابحران سبب شده است تا سوریه، به‌ویژه در هفته‌های اخیر یک‌بار دیگر در کانون توجه کشورهای خارجی به‌ویژه امارات و ترکیه قرار بگیرد. در روزهای گذشته، وزیر خارجه امارات برای دومین بار در یک سال گذشته به سوریه سفر کرد و با بشار اسد دیدار و گفتگو نمود.

امارات در سال‌های بحران، جزو حامیان سرنگونی بشار اسد از قدرت و از پشتیبانان مالی و سیاسی گروه‌های تروریستی و معارض در سوریه به‌شمار می‌رفت. این کشور همچنین نقش مهمی در اخراج سوریه از اتحادیه عرب داشت.

علاوه‌براین، دولت ترکیه نیز در ماه‌های اخیر در جهت عادی‌سازی روابط، لحن و سیاست «آشتی‌جویانه‌ای» در قبال سوریه اتخاذ نموده است. به‌طوری‌که در این چند ماه، مقامات امنیتی، نظامی و سیاسی دو کشور چندین بار به صورت رسمی و غیررسمی با هم دیدار داشتند و اردوغان نیز پیشنهاد دیدار با همتای سوری خود را مطرح کرده است.

تحولات سیاسی اخیر نشان می‌دهد، امارات با مشارکت ترکیه و روسیه، درحال تعریف «مناسبات جدید» با محوریت سوریه است.

با عنایت به آنچه اشاره شد، چند نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد:

نکته اول؛ از سال 2016 و به‌دنبال عدم موفقیت روندهای قبلی صلح سوریه اعم از طرح اتحادیه عرب، دوستان سوریه، ابتکار روسیه، طرح کوفی عنان، روندهای ژنو و وین و … هرگونه گفتگو با موضوع سوریه در ابعاد مختلف آن، در چهارچوب سازوکاری با عنوان «آستانه» انجام می‌شود.

حال سوال این است، با وجود «روند آستانه» که کارآمدی‌ خود را تا حدود زیادی نشان داده و تاکنون نیز 7 نشست در سطح سران و 19 جلسه در سطوح مختلف دیگر برگزار نموده است و پیوندهایی که در چهارچوب این روند بین کشورهای اصلی ذینفع ایجاد شده است، واقعاً چه ضرورت و یا نیازی به شکل‌گیری روند یا مناسبات دیگر در رابطه با موضوع سوریه هست؟! و انگیزه‌های آشکار و پنهان این تحرکات و ابتکارات چیست؟

شکل‌گیری هر عنوان جدید دیگری برای حل‌و‌فصل یک بحران یا مسئله در تنها دو حالت،‌‌‌‌‌ منطقی، معقول و قابل توجیه به‌نظر می‌رسد؛ نخست، در حالتی که سازوکارهای قبلی کارآمد و نتیجه‌بخش نبوده و بدون دستاورد قابل توجهی به پایان رسیده باشند. دوم، روند جدید، از تجربیات تازه، ضمانت اجرای قوی و اثرگذاری بیشتر نسبت به سازوکارهای قبلی برخوردار باشد، به‌طوری که در کمترین زمان ممکن و با هزینه کم، منافع بیشتری برای سوریه ایجاد کند.

تجارب و کارآمدی روند آستانه و همچنین اعتماد و اطمینانی که به راه‌حل‌ها و راهکارهای آن در منطقه وجود دارد، تشکیل هر نوع چارچوب جدید با عناوین مختلف پیرامون سوریه را غیرقابل توجیه می‌کند، مگر اینکه «موازی کاری» باشد یا در پشت پرده آن اهدافی فراسوریه دنبال شود.

نکته دوم؛ در صورت شکل‌گیری روند جدید که اولاً انگیزه، ابعاد و اهداف واقعی آن هنوز نامشخص است، ثانیاً از حضور مهم‌ترین حامی دولت سوریه و مؤثرترین بازیگر سیاسی و میدانی تحولات داخلی این کشور یعنی جمهوری اسلامی ایران در آن خبری نیست، آیا واقعاً شاهد تحولات و گشایش‌های خاصی در خصوص مسئله سوریه خواهیم بود؟!

پاسخ به این سوال ساده و آسان است؛ با وجود روند آستانه به عنوان «مدل مؤثرتر» که مورد توافق بسیاری از بازیگران بحران سوریه است، ضرورتی به ایجاد یک چارچوب دیگر نیست. آستانه یک روند اثبات شده و موفق است. در نتیجه نمی‌توان بدیلی برای آن در نظر گرفت.

نکته سوم؛ تحرکات اخیر دیپلماتیک پیرامون سوریه که با نقش‌آفرینی روسیه، ترکیه و امارات درحال انجام است یک «نقطه برجسته» دارد و آن «غیبت» جمهوری اسلامی ایران است؟!

جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین متحد سوریه است. کمک‌های مستشاری، اطلاعاتی، فنی و سیاسی ایران «نقش بنیادین» در جلوگیری از سقوط بشار اسد، نابودی داعش، اعاده یکپارچگی سرزمینی و احیای حاکمیت ملی این کشور داشته است.

درنتیجه نادیده گرفتن کشوری که از روابط ممتاز با سوریه برخوردار است و نقش کلیدی در عبور این کشور از بحران داخلی داشته، در حل‌وفصل مشکلات آن و ایجاد ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی احتمالی در رابطه با سوریه  امکان‌پذیر نمی‌باشد. البته کاملا روشن است که برخی در منطقه، هریک به دلایل خاص و در راستای منافع خود، ترجیح می‌دهند که حضور ایران در روند حل و فصل بحران سوریه کم‌رنگ و یا محدود باشد، زیرا می‌دانند حضور ایران به معنی تقویت موضع و جایگاه دولت سوریه خواهد بود.

و نکته پایانی اینکه سیاست آشتی‌جویانه برخی کشورهای عربی و غیرعربی از جمله امارات و ترکیه که تا چندی پیش در صف مخالفان نظام سیاسی سوریه و در صدد سرنگونی بشار اسد از قدرت بودند، سیاست درستی است که جمهوری اسلامی ایران نیز از آن استقبال می‌کند. البته، روابط خارجی سوریه موضوعی است که به خودشان مربوط است،اگرچه دمشق تاکنون همواره تحفظات جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه مدنظر قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران از یک سیاست ثابت و پایدار در قبال سوریه پیروی می‌کند که دربردارنده شاخصه‌های ذیل است و از هر سازوکاری که در این چارچوب باشد حمایت می نماید: 1- حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و ساختار سیاسی؛ 2- حل و فصل سیاسی بحران سوریه با استفاده از راه‌حل‌های داخلی و درون منطقه‌ای؛ 3- مشارکت در بازسازی سوریه؛ 4- همکاری در تأمین و تضمین امنیت و ثبات در این کشور؛ و 5- تلاش برای احیای مجدد جایگاه سوریه در منطقه، جهان اسلام و در بین کشورهای عربی.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *