جدیدترین مطالب

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پیام‌های راهبردی سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به‌دست حزب‌الله

حزب‌الله از ابتدای ورود به نبرد طوفان الاقصی تاکنون علاوه بر عملیات‌های موشکی پیشرفته ضد مواضع صهیونیست‌ها در داخل فلسطین اشغالی، یک معادله جدید را در برابر دشمن ترسیم کرده که مربوط به قدرت پدافندی مقاومت و سرنگونی اهداف اسرائیل در آسمان است.

روایت «هیل» از پیشتازی اندک بایدن در برابر ترامپ در نظرسنجی‌ها

تهران- ایرنا- نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که در یک رقابت ۲ نفره میان جو بایدن و دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا، ‌رییس دولت کنونی از حزب دموکرات وضعیت بهتری دارد و با یک اختلاف سه درصدی از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی می‌گیرد.

گوگل تعداد بیشتری از کارکنان معترض به همکاری این شرکت با اسرائیل را اخراج کرد

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست خبر داد که شرکت گوگل حدود ۲۰ کارمند دیگر معترض به قرارداد رایانش ابری با تل آویو را اخراج کرد و بدین ترتیب مجموع کارمندان اخراج شده این غول فناوری به بیش از ۵۰ نفر رسید.

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم / وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران، تغییر کرده است

سرلشکر باقری با بیان اینکه وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است، گفت…

Loading

تحلیلی بر «نقش راهبردی» ایران در تحولات کنونی و آینده سوریه

۱۴۰۱/۱۰/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بین سال‌های 2012 که گروه تروریستی «جبهه‌النصره» اعلام موجودیت کرد تا 21 نوامبر 2017 که «شهید سلیمانی» طی نامه‌ای، رسماً پایان داعش را اعلام نمود، سخت‌ترین دوران سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ... کشور سوریه از زمان استقلال این کشور بود. حمید خوش‌آیند - کارشناس مسائل منطقه

جنگ‌افروزی گروه‌های تروریستی و تکفیری، فشارها و حمایت‌های بی‌حدوحصر خارجی از سوی آمریکا، عربستان، ترکیه، امارات و … از داعش و سایر معارضان، سوریه را در چنان موقعیت خطرناکی قرار داده بود که کمتر کسی تصور می‌کرد روزی از این وضعیت پیچیده رهایی یافته و به زندگی عادی خود برگردد، اما این اتفاق امروز رخ داده و سوریه پس از سال‌ها، به یک ثبات نسبتاً پایدار رسیده و بخش بزرگی از تمامیت ارضی خود را نیز اعاده نموده است.

بازگشت تدریجی به دوران پیشابحران سبب شده است تا سوریه، به‌ویژه در هفته‌های اخیر یک‌بار دیگر در کانون توجه کشورهای خارجی به‌ویژه امارات و ترکیه قرار بگیرد. در روزهای گذشته، وزیر خارجه امارات برای دومین بار در یک سال گذشته به سوریه سفر کرد و با بشار اسد دیدار و گفتگو نمود.

امارات در سال‌های بحران، جزو حامیان سرنگونی بشار اسد از قدرت و از پشتیبانان مالی و سیاسی گروه‌های تروریستی و معارض در سوریه به‌شمار می‌رفت. این کشور همچنین نقش مهمی در اخراج سوریه از اتحادیه عرب داشت.

علاوه‌براین، دولت ترکیه نیز در ماه‌های اخیر در جهت عادی‌سازی روابط، لحن و سیاست «آشتی‌جویانه‌ای» در قبال سوریه اتخاذ نموده است. به‌طوری‌که در این چند ماه، مقامات امنیتی، نظامی و سیاسی دو کشور چندین بار به صورت رسمی و غیررسمی با هم دیدار داشتند و اردوغان نیز پیشنهاد دیدار با همتای سوری خود را مطرح کرده است.

تحولات سیاسی اخیر نشان می‌دهد، امارات با مشارکت ترکیه و روسیه، درحال تعریف «مناسبات جدید» با محوریت سوریه است.

با عنایت به آنچه اشاره شد، چند نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد:

نکته اول؛ از سال 2016 و به‌دنبال عدم موفقیت روندهای قبلی صلح سوریه اعم از طرح اتحادیه عرب، دوستان سوریه، ابتکار روسیه، طرح کوفی عنان، روندهای ژنو و وین و … هرگونه گفتگو با موضوع سوریه در ابعاد مختلف آن، در چهارچوب سازوکاری با عنوان «آستانه» انجام می‌شود.

حال سوال این است، با وجود «روند آستانه» که کارآمدی‌ خود را تا حدود زیادی نشان داده و تاکنون نیز 7 نشست در سطح سران و 19 جلسه در سطوح مختلف دیگر برگزار نموده است و پیوندهایی که در چهارچوب این روند بین کشورهای اصلی ذینفع ایجاد شده است، واقعاً چه ضرورت و یا نیازی به شکل‌گیری روند یا مناسبات دیگر در رابطه با موضوع سوریه هست؟! و انگیزه‌های آشکار و پنهان این تحرکات و ابتکارات چیست؟

شکل‌گیری هر عنوان جدید دیگری برای حل‌و‌فصل یک بحران یا مسئله در تنها دو حالت،‌‌‌‌‌ منطقی، معقول و قابل توجیه به‌نظر می‌رسد؛ نخست، در حالتی که سازوکارهای قبلی کارآمد و نتیجه‌بخش نبوده و بدون دستاورد قابل توجهی به پایان رسیده باشند. دوم، روند جدید، از تجربیات تازه، ضمانت اجرای قوی و اثرگذاری بیشتر نسبت به سازوکارهای قبلی برخوردار باشد، به‌طوری که در کمترین زمان ممکن و با هزینه کم، منافع بیشتری برای سوریه ایجاد کند.

تجارب و کارآمدی روند آستانه و همچنین اعتماد و اطمینانی که به راه‌حل‌ها و راهکارهای آن در منطقه وجود دارد، تشکیل هر نوع چارچوب جدید با عناوین مختلف پیرامون سوریه را غیرقابل توجیه می‌کند، مگر اینکه «موازی کاری» باشد یا در پشت پرده آن اهدافی فراسوریه دنبال شود.

نکته دوم؛ در صورت شکل‌گیری روند جدید که اولاً انگیزه، ابعاد و اهداف واقعی آن هنوز نامشخص است، ثانیاً از حضور مهم‌ترین حامی دولت سوریه و مؤثرترین بازیگر سیاسی و میدانی تحولات داخلی این کشور یعنی جمهوری اسلامی ایران در آن خبری نیست، آیا واقعاً شاهد تحولات و گشایش‌های خاصی در خصوص مسئله سوریه خواهیم بود؟!

پاسخ به این سوال ساده و آسان است؛ با وجود روند آستانه به عنوان «مدل مؤثرتر» که مورد توافق بسیاری از بازیگران بحران سوریه است، ضرورتی به ایجاد یک چارچوب دیگر نیست. آستانه یک روند اثبات شده و موفق است. در نتیجه نمی‌توان بدیلی برای آن در نظر گرفت.

نکته سوم؛ تحرکات اخیر دیپلماتیک پیرامون سوریه که با نقش‌آفرینی روسیه، ترکیه و امارات درحال انجام است یک «نقطه برجسته» دارد و آن «غیبت» جمهوری اسلامی ایران است؟!

جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین متحد سوریه است. کمک‌های مستشاری، اطلاعاتی، فنی و سیاسی ایران «نقش بنیادین» در جلوگیری از سقوط بشار اسد، نابودی داعش، اعاده یکپارچگی سرزمینی و احیای حاکمیت ملی این کشور داشته است.

درنتیجه نادیده گرفتن کشوری که از روابط ممتاز با سوریه برخوردار است و نقش کلیدی در عبور این کشور از بحران داخلی داشته، در حل‌وفصل مشکلات آن و ایجاد ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی احتمالی در رابطه با سوریه  امکان‌پذیر نمی‌باشد. البته کاملا روشن است که برخی در منطقه، هریک به دلایل خاص و در راستای منافع خود، ترجیح می‌دهند که حضور ایران در روند حل و فصل بحران سوریه کم‌رنگ و یا محدود باشد، زیرا می‌دانند حضور ایران به معنی تقویت موضع و جایگاه دولت سوریه خواهد بود.

و نکته پایانی اینکه سیاست آشتی‌جویانه برخی کشورهای عربی و غیرعربی از جمله امارات و ترکیه که تا چندی پیش در صف مخالفان نظام سیاسی سوریه و در صدد سرنگونی بشار اسد از قدرت بودند، سیاست درستی است که جمهوری اسلامی ایران نیز از آن استقبال می‌کند. البته، روابط خارجی سوریه موضوعی است که به خودشان مربوط است،اگرچه دمشق تاکنون همواره تحفظات جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه مدنظر قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران از یک سیاست ثابت و پایدار در قبال سوریه پیروی می‌کند که دربردارنده شاخصه‌های ذیل است و از هر سازوکاری که در این چارچوب باشد حمایت می نماید: 1- حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و ساختار سیاسی؛ 2- حل و فصل سیاسی بحران سوریه با استفاده از راه‌حل‌های داخلی و درون منطقه‌ای؛ 3- مشارکت در بازسازی سوریه؛ 4- همکاری در تأمین و تضمین امنیت و ثبات در این کشور؛ و 5- تلاش برای احیای مجدد جایگاه سوریه در منطقه، جهان اسلام و در بین کشورهای عربی.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *