جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

دورنمای تشکیل دولت مستقل فلسطینی

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین: حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی به بررسی چشم‌انداز تشکیل دولت مستقل فلسطینی و موانع پیش روی آن پرداخته است. آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل این گفتگوست:

پرسش: روند تشکیل دولت مستقل فلسطینی را چگونه می بینید؟

تشکیل دولت مستقل فلسطینی بر اساس توافقنامه 1993 اسلو قرار بود تا سال 2005 شکل عملی به خود گیرد، اما زمانی که یاسر عرفات، رئیس سابق تشکیلات خودگردان تلاش کرد تا مهم‌ترین بند توافقنامه اسلو را عملیاتی کند، در سال 2004 به‌طرز مشکوکی به قتل رسید. عرفات در سال 1994 یعنی یکسال پس از امضاء توافقنامه اسلو وارد اراضی اشغالی شد و در طول 10 سال تمام ابزارهای سیاسی لازم را برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس به کار گرفت؛ اما عرفات از سال 2002 در شهر رام الله مقر تشکیلات خودگردان به دستور آریل شارون، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی محاصره و سپس مسموم شد و در نهایت در سال 2004 در بیمارستانی در پاریس درگذشت. همان زمان پزشکان فرانسوی وجود ماده سمی خطرناک که از مواد پلوتونیوم تشکیل شده را در خون یاسر عرفات تشخیص دادند. این ماده در کمتر از یک ماه کلیه گلبول‌های قرمز رئیس سابق تشکیلات خودگردان را نابود کرد. از آن پس رهبران تشکیلات خودگردان به‌علت ترس از احتمال ترور بیولوژیکی نتوانستند بر اساس بندهای توافقنامه اسلو راه را برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی هموار سازند .

صائب عریقات گفتگو کننده ارشد فلسطینی نیز که راه عرفات را طی کرد در سال گذشته به‌طرز مشکوکی ترور بیولوژیکی شد و درگذشت، لذا درحال حاضر امکان شکل‌گیری دولت فلسطینی از رهگذر قانونی به دلیل نبود ابزارهای لازم دیپلماتیک و عادی سازی رابطه اعراب و اسرائیل ضعیف است و تنها راه حل، تقویت محور مقاومت و مقابله به نحو مقتضی است که حماس و جهاد اسلامی پیگیری آن را به عهده دارند.

 

پرسش: اصل تعیین حق سرنوشت فلسطینی‌ها بر اساس کدام مبانی حقوق بین‌الملل قابل پیگیری و اجراست؟

اصل حق تعیین سرنوشت بر اساس ماده یک منشور سازمان ملل به عنوان یک حق طبیعی برای همه ملت‌ها تعیین شده است. استقلال الجزایر در سال 1962و استقلال بسیاری از کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین بر اساس همین اصل صورت گرفت؛ اما به دلیل نفوذ لابی صهیونیستی در نهادهای بین‌المللی و از جمله سازمان ملل، مساله حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین امکان‌پذیر نشده است، علاوه‌براین نهادهای منطقه‌ای از جمله اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی فاقد اراده قدرت و ابزارهای لازم برای کمک به ملت فلسطین است .از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی تحت هیچ شرایطی حاضر نیست بپذیرد که ملت فلسطین به حق خود برای داشتن یک دولت مستقل دست یابد. مقامات رژیم صهیونیستی از دوران دیوید بن گوریون، اولین نخست وزیر تا نفتالی بنت، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی را در اراضی اشغالی 1967 مرگ اسرائیل می‌دانند و با تکیه بر پشتیبانی آمریکا و غرب مانع برگزاری همه پرسی در اراضی اشغالی می‌شوند.

وی افزود: به خاطر هزینه سیاسی سنگین هیچ‌یک از روسای جمهوری آمریکا به خود اجازه نمی‌دهند که در مورد تشکیل دولت مستقل فلسطینی اقدامی انجام دهند. برای مثال، بیل کلینتون، رئیس جمهوری دموکرات آمریکا بود. بیل کلینتون در سال 1997 در دیدار خصوصی با یاسر عرفات، رئیس سابق تشکیلات خودگردان به‌صورتی محرمانه به وی گفته بود که کاخ سفید را ترک نخواهد کرد مگر یک دولت مستقل فلسطینی برای مردم فلسطین تاسیس کند. موساد که گفتگوهای بیل کلینتون و یاسر عرفات را شنود کرده بود با کمک عوامل لابی صهیونیستی در کاخ سفید رسوائی اخلاقی را برای بیل کلینتون از طریق خانم مونیکا لوینسکی یهودی الاصل که کارمند کاخ سفید بود رقم زد و کار به جایی رسید که کنگره آمریکا قصد برکناری کلینتون را داشت .از آن زمان بیل کلینتون دیگر هرگز در مورد تشکیل دولت فلسطین کلامی بر زبان جاری نکرد .در همان زمان موساد با نفوذ در کاخ سفید در صندلی دفتر کار بیل کلینتون دستگاه شنود گذاشته بود زیرا اسرائیل و لابی صهیونیستی به‌شدت نسبت به احساس عاطفی وی به مردم فلسطین حساس شده بودند.

 

پرسش: چه موانع داخلی و خارجی بر سر راه تشکیل دولت مستقل فلسطینی وجود دارد؟

موانع فراروی تشکیل دولت مستقل فلسطینی در 3 حوزه بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی قابل تجزیه و تحلیل است. در عرصه بین‌المللی همه روسای جمهوری آمریکا متعهد هستند که امنیت رژیم صهیونیستی را تضمین کنند. اگر چه در رفتار و گفتار اختلافی بین روسای جمهوری دموکرات و جمهوریخواه وجود دارد، اما در نهایت همه روسای جمهوری آمریکا تابعی از اراده لابی صهیونیستی هستند و هر رئیس جمهوری گامی عملی برای کمک به ملت فلسطین بردارد به سرنوشت بیل کلینتون دچار خواهد شد. در عرصه‌ منطقه‌ای، دولت‌های عرب منطقه که بعضا درصدد عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، هیچ‌گونه کمکی به مردم فلسطین نمی‌کنند. در داخل اراضی اشغالی نیز تشکیلات خودگردان، به یک نهاد فلج، بی‌تحرک و منفعل تبدیل شده و پس از 26 سال مذاکره با اسرائیل نتوانست حتی بندهای توافقنامه اسلو را عملیاتی کند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *