جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

ضرورت بازتعریف همکاری‌های ایران با کشورهای آسیای مرکزی

۱۴۰۰/۰۱/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل آسیا درباره سفر اخیر رئیس دستگاه دیپلماسی به کشورهای منطقه آسیای مرکزی گفت: «سفر اخیر دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به 4 کشور اصلی آسیای مرکزی شامل قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان از چند جهت حائز اهمیت و قابل‌بررسی است؛ نخست با توجه به تحولات روز، پرونده برجام و سند همکاری 25 ساله ایران و چین و دیگر از زاویه مسائل کلان و ژئوپلیتیک آینده منطقه.»

عبدالله مرادی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «اگر بخواهیم از نگاه کلان شروع کنیم به نظر می‌رسد که آسیای مرکزی از چند جهت برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت است؛ نکته نخست اینکه آسیای مرکزی منطقه وسیعی در همسایگی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که از قضا در طول بیش از سه دهه گذشته و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران از این جغرافیا متصور نبوده است.»

این کارشناس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «درعین‌حال ریشه‌های فرهنگی و تاریخی مشترک بین ایران و کشورهای این منطقه وجود دارد و به همین جهت یک همکاری اقتصادی نه‌چندان گسترده اما پایدار در طول چند دهه گذشته بین ایران با این منطقه تعریف شده است.»

مرادی با بیان اینکه منطقه آسیای مرکزی اقتصاد بزرگی ندارد افزود: «اما منابع طبیعی بسیار زیادی دارد و جایگاه ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک خاصی هم دارد؛ زیرا این منطقه محل اتصال شرق به غرب، کریدور شمال-جنوب از هند تا روسیه و اروپا و در مسیر یک کمربند-یک جاده چین قرار دارد. به همین جهت لازم بود جمهوری اسلامی ایران به‌نوعی به دنبال ارتقای روابط با این منطقه باشد.»

این استاد دانشگاه با اشاره به ظرفیت‌هایی که در این منطقه وجود داشته و دارد، گفت: «این ظرفیت‌ها رو به توسعه است؛ زیرا کشورهای این منطقه تحولات سیاسی زیادی را پشت سر گذاشته‌اند.»

مرادی با تبیین این موضوع که اگر یک دوره نفوذ شوروی و یک دوره حکومت حاکمان زمان شوروی بر این کشورها را در نظر بگیریم، توضیح داد: «اکنون تقریباً همه این کشورها به‌نوعی از دوران پسا شوروی نیز عبور کرده و وارد دوران جدیدی شده‌اند. لذا بازتعریف روابط با این کشورها اهمیت دارد.»

وی افزود: «البته فقط جمهوری اسلامی ایران به بازتعریف روابط با این کشور نمی‌اندیشد؛ زیرا یک رقابت بزرگ بر سر منطقه آسیای مرکزی در حال شکل گرفتن است که فقط کشورهای منطقه‌ مانند روسیه و چین را شامل نمی‌شود و برخی از کشورهای فرا منطقه‌ای مانند آمریکا نیز وارد این عرصه شده‌اند.»

مرادی در این رابطه توضیح داد: «در سال 2019 یک سند راهبرد آمریکا برای آسیای مرکزی منتشر شد که سندی 6 ساله است و تا سال 2025 را پیش‌بینی کرده است. این امر بیانگر آن است که آمریکا با جدیت حوزه آسیای مرکزی را رصد می‌کند.»

وی تأکید کرد: «این منطقه هم به جهت اقتصادی و هم به جهت مهار روسیه و چین برای ایالات‌متحده آمریکا اهمیت دارد.»

به گفته این کارشناس علاوه بر کشورهای ذکر شده، کشورهایی مانند ژاپن و ترکیه نیز در زمره کشورهایی هستند که در حال نزدیک‌تر شدن به آسیای مرکزی هستند و دراین‌بین ترکیه یک دیپلماسی فرهنگی قوی را با کشورهای این منطقه ترتیب داده است.

مرادی ادامه داد: «در چنین شرایطی روند ارتباط اقتصادی حداقلی ایران با آسیای مرکزی دیگر مناسب نبوده و لازم است که ما برای چند دهه آینده که می‌خواهیم نگاه ویژه‌ای به شرق یعنی روسیه و چین داشته باشیم، بازتعریفی در نگاهمان به آسیای مرکزی نیز انجام دهیم.»

وی تأکید کرد: «چنین بازتعریفی، جزء الزامات سیاست خارجی کشور است. درواقع تغییر پارادایم‌های جهانی، تغییر برتری و استیلای قدرت از غرب به شرق و اقتصادمحور شدن نظام بین‌الملل ایجاب می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در قبال منطقه بکر، ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک آسیای مرکزی هم تعریف جدیدی ارائه دهد و هم حداکثر ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را در این منطقه فعال کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *