جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

نظرسنجی آکسیوس: هریس در بین جوانان آمریکایی، محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن دارد / هریس در بین جوانان، ۶۰ به ۴۰ از ترامپ جلوتر است / بایدن در این نظرسنجی ۵۳ به ۴۷ از ترامپ عقب بود

وبگاه تحلیلی آکسیوس از محبوبیت معنادار کامالا هریس در بین رأی‌دهندگان جوان آمریکایی در مقایسه با ترامپ و بایدن خبر داد.

سازمان ملل از آوارگی ۱۸۰ هزار نفر از خان یونس ظرف ۴ روز خبر داد

سازمان ملل جمعه ۵ مرداد گزارش داد که بیش از ۱۸۰ هزار فلسطینی طی چهار روز نبرد سنگین در اطراف شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، در جریان عملیات نظامی اسرائیل برای بازگرداندن اجساد گروگان‌ها از این منطقه، مجبور به خروج از این شهر شدند.

روزنامه ترکیه: اسد و اردوغان ماه آگوست دیدار می‌کنند

روزنامه «ترکیه» که نزدیک به دولت ترکیه است، امروز (شنبه) گزارش کرد که اولین دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در بیش از یک دهه در ماه آگوست در یک ایست مرزی در ماه آگوست (ماه آینده میلادی) برگزار خواهد شد.

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

محمد گل افروز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه و کشورهای هم سوی سیاست اردوغانی آن ازجمله آذربایجان علی اف که به یک ایران ضعیف شده فکر می کنند و ته استراتژی منطقه ای آنها علیه ایران است (یعنی از آشوب، عدم یکپارچگی و تجزیه ایران بدشان نمی آید)، در صورت چنین جنگی به هدف عمده خود یعنی بدون مقاومت ایران، به توسعه راحت تر کریدور تورانی خود می پردازند (البته دور از ذهن نیست که کشور آذربایجان کنونی هم در چنین شرایطی به فکر کشور جعلی آذربایجان بزرگ برود)؛ از این رو، ترکیه و هم پیمانانش نسبت به این جنگ احتمالی، بی تفاوت و یا همراه با اسراییل و ناتو خواهند شد. 

در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ روز جمعه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و این اولین دیدار آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در بیش از سه سال پیش بود و جزئیاتی تازه از این نشست و گفت‌وگوها منتشر شده است.

Loading

پاسخ متناسب و متقابل به تروریسم هسته‌ای

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز از دید رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، «تروریسم هسته‌ای» بوده و با توجه به علائم وقرائن موجود، انگشت اتهام به‌سوی رژیم صهیونیستی دراز شده است؛ حال سؤال اینجاست که پاسخ متناسب و متقابل به این حرکت تروریستی چیست و چه ابعادی می‌تواند داشته باشد؟ دکتر علی کربلائی حسینی – حقوقدان

در شرایط کنونی جامعه بین‌المللی، حفظ صلح و پرهیز از مخاصمه، یکی از پایه‌های اصلی ارزشی است که مبنای نظام بیش‌ازحد فراخ روابط بین دولت‌ها محسوب می‌شود. بر اساس نظام منشور ملل متحد، اقدامات دولت‌ها هرگز نباید صلح را به مخاطره بیندازد. هیچ دولتی نباید به این امید بماند که انحراف نگران‌کننده از معیارهای ملل متحد، یک استثنا باقی خواهد ماند، زیرا اگر یک گروه از کشورهای قدرتمند دریابند که به‌آسانی می‌توانند تضییقات منشور ملل متحد را دور بزنند و بدون هیچ سرزنشی، مگر از سوی افکار عمومی، به‌زور متوسل شوند، احتمال دارد که دوباره به همان وضعیت حاکمیت قانون جنگل برگردیم.

اگر محدودیت‌های پذیرفته‌شده در منشور ملل متحد بر روابط بین کشورها حاکم نباشد، آنگاه چه چیزی می‌تواند کشورها یا گروه‌های دیگری از کشورها را که با وضعیتی مشابه یا وضعیتی که به نظر آن‌ها اجازه توسل به‌زور را می‌دهد، روبه‌رو شوند، از اقدام مشابه، یعنی توسل به‌زور باز دارد؟ شاید انگیزه‌های راهبردی یا ژئوپلیتیک نقشی در تشویق به تهدید و سپس اقدام نظامی داشته باشد، اما از دیدگاه حقوقی باید این پرسش بررسی و پاسخ داده شود که آیا تهدیدی علیه صلح و ثبات منطقه رخ‌داده بود که رژیم صهیونیستی به خود اجازه داده بدون مجوز شورای امنیت دست به خرابکاری بزند؟

قطعاً پاسخ به این سؤال منفی است؛ همان‌طور که مشخص است این رژیم، خودسرانه دست به اقدامی مجرمانه زده و با تفسیر موسع از مفاهیمی همچون امنیت ملی و… که از دید حقوق بین‌الملل دلیل موجهی برای اقدام نظامی یا خرابکاری نیست، مرتکب تخلفی آشکارشده است که با یک تفسیر اقدام مخاصمه آمیز مسلحانه (جنگ) و با یک تفسیر اقدام تروریستی محسوب می‌شود.

تکیه‌بر تأثیر تروریسم بین‌الملل بر صلح بین‌المللی اصلی‌ترین ویژگی تروریسم بین‌الملل است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه شماره 40/61 در سال 1985 در تعریفی صریح این ویژگی را برمی‌شمرد: همه اعمال، روش‌ها و شیوه‌های تروریسم به‌عنوان عملی جنایت‌کارانه، شامل اقداماتی که روابط دوستانه میان ملت‌ها و امنیت آن‌ها را به خطر می‌اندازد، صرف‌نظر از عامل یا عاملان و محل وقوع آن، صراحتاً محکوم است.

هرچند این قطعنامه به اجماع صادر شد، ولی ارزش حقوقی آن از توصیه که فاقد ضمانت اجراست فراتر نمی‌رود. با این وصف، اهمیت این دستاورد ازاین‌جهت است که روند محکومیت بدون شرط اقدامات تروریستی را حفظ و تسریع می‌کند. کنوانسیون منع و مجازات تروریسم 1937 (کنوانسیون ژنو 1937) را می‌توان نخستین کنوانسیون بین‌المللی در خصوص تروریسم دانست. در این سند حقوقی بین‌المللی آمده است: کشورها موظف‌اند از هر نوع اقدامی در حمایت از تروریسم علیه دیگر کشورها خودداری ورزیده و از انجام اقداماتی که این‌گونه فعالیت‌ها به‌موجب آن شکل می‌گیرد، جلوگیری کنند.

تروریسم بین‌الملل به لحاظ حقوقی شامل تروریسم دولتی نیز هست. این موضوع در مباحث حقوقی بین‌الملل دهه‌های 60 و 70 و 80 بسیار مشهود بود و امروزه نیز جایگاه خود را در مباحث مرتبط با مقابله با تروریسم حفظ کرده است. اقدامات ضد تروریسم دولتی غالباً از سوی سازمان ملل متحد تحت عنوان شکل‌هایی از استفاده از زور در روابط بین‌الملل محکوم شده است. قطعنامه شماره 159/39 مجمع عمومی، اقدامات تروریستی دولت‌ها را نه‌فقط تهدیدکننده استقلال کشورها، بلکه عامل تضییع حق همه ملل نسبت به استقلال، حق خودمختاری و صلح بین‌المللی دانست.

ازآنجایی‌که تروریسم دولتی تا حدودی به تعریف استفاده از زور نزدیک است و ازآنجایی‌که اولاً حاکمیت دولت‌ها، تمامیت و استقلال سیاسی آن‌ها در حقوق بین‌الملل محترم و به رسمیت شناخته شده است و ثانیاً حق غیرقابل‌تردید مردم در تعیین سرنوشت نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن‌ها و نیز آزادی از مداخله خارجی، از اصول خدشه‌ناپذیر حقوق بین‌الملل است که تخلف از آن‌ها، تخلف از تعهدات بین‌المللی کشورهاست، لذا می‌توان در تفسیر موسع تروریسم دولتی، آن را در ردیف استفاده غیرقانونی از زور قلمداد کرد.

تردیدی نیست در مواردی که صلح بین‌المللی دچار خدشه می‌شود یا تهدیدی برای آن به وجود می‌آید، شورای امنیت به لحاظ نقش اساسی که در این زمینه دارد می‌تواند برخی اقدامات قهری را تحمیل کرده و حتی به‌زور متوسل شود. کما اینکه پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 آمریکا قطعنامه‌هایی را تصویب کرد که در مبارزه با تروریسم تعهدات و تکالیف متعددی را به دولت‌ها تحمیل می‌کند. البته که قطعنامه 1373 شورای امنیت از موضوع تروریسم دولتی به‌سرعت رد شده است، اما از همه دولت‌ها انتظار حمایت همگانی و بدون هیچ عذر و تقصیر را مدنظر داشته است. به‌موجب این قطعنامه دولت‌ها مکلف‌اند در کنار تکالیف متعدد دیگر، از اقدام کسانی که تروریسم را سازمان داده و یا با حمایت مالی اعمال تروریستی را تسهیل می‌کنند، جلوگیری کرده و اجازه ندهند از قلمرو آن‌ها علیه دول دیگر یا اتباع دول دیگر استفاده تروریستی به عمل آید.

تا به اینجا، تکلیف رژیم صهیونیستی با اقدام تروریستی ارتکابی‌اش مشخص است؛ حال این سؤال پیش می‌آید که با ملاک قرار دادن مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها، وضعیتی دولتی مثل آمریکا، به عنوان حامی سرسخت رژیم صهیونیستی، در قبال اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی چیست؟ بد نیست بدانیم که اگر این اتفاق علیه آمریکا افتاده بود، با توجه به اختیارات گسترده‌ای که سنا به رئیس‌جمهور این کشور داده، او می‌توانست نه‌تنها علیه کشورهایی که حملات تروریستی را سازمان‌دهی کرده و با کمک خود وقوع آن را تسهیل می‌کنند دست به هر نوع اقدام مناسبی بزند، بلکه بر اساس همین مجوز می‌تواند علیه کشورهایی که تروریست‌ها و سازمان‌های تروریستی را پناه می‌دهند نیز اقدام لازم به عمل آورد.

اما باید توجه داشت که توسعه مفهوم دفاع مشروع، راه توسل انفرادی دولت‌ها به‌زور را تسهیل می‌کند و از این طریق در درازمدت امنیت بین‌المللی در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران، راه حقوقی را برای برخورد با این اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در پیش‌گرفته و سازمان ملل و شورای امنیت دوباره در معرض آزمونی جدی قرارگرفته‌اند؛ آزمونی که متأسفانه به‌دفعات در آن مردود شده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل در خصوص خرابکاری در نطنز تذکر داده است: «حمله عامدانه به یک تأسیسات هسته‌ای تحت پادمان – با ریسک بالای انتشار بالقوه مواد رادیواکتیو- یک اقدام مجرمانه تروریسم هسته‌ای است. ازآنجاکه این جنایت بین‌المللی می‌توانست تبعات احتمالی انسانی و زیست‌محیطی همه‌گیر داشته باشد، آنانی که این اقدام بزدلانه را طرح‌ریزی کرده، دستور آن را صادر کرده، در آن مشارکت کرده و آن را اجرا کرده‌اند، مرتکب یک جنایت جنگی شده‌اند؛ جنایتی که نباید بدون تنبیه باقی بماند. هر قدرتی که از این اقدام اطلاع یا رضایت داشته نیز باید به‌عنوان شریک جرم این جنایت جنگی، مسئول شناخته شود.»

قاعدتاً بی‌پاسخ ماندن این نامه و دیگر نامه‌ها، دست ایران را برای دفاع مشروع وفق ماده 51 منشور ملل متحد را باز‌می‌گذارد و با استناد به رویه‌های موجود که آمریکا در خصوص دفاع مشروع پیش‌دستانه ایجاد کرده است، دست بازتری برای برخورد با دشمنان خود خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *